Triumph Daytona 955i - tråden

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
summan av kardemumman blir alltså nya stakar portad o planad topp samt slipade kammar. sen är det bara o gasa o se glad ut. Sorry om det blir mycke frågor men ju mer jag spånar på det desto mer bestämd blir jag på att det ska bli av. Är nyfiken på hur ditt turbobygge blir ochså, är ju inte så många här som håller på med daytonas.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
perkihlen skrev:
summan av kardemumman blir alltså nya stakar portad o planad topp samt slipade kammar. sen är det bara o gasa o se glad ut. Sorry om det blir mycke frågor men ju mer jag spånar på det desto mer bestämd blir jag på att det ska bli av. Är nyfiken på hur ditt turbobygge blir ochså, är ju inte så många här som håller på med daytonas.
Ingen fara!

Klart du ska trimma! hehe
Mja, Daytonas finns det väl egentligen bara 2 st som håller på med proffesionellt vad det gäller turbos i VÄRLDEN. Men sen finns det ju de där puckona (som jag) som bara hade en daytona när de fick för sig att bygga turbokit. Men blir det som jag räknat med, blir min snabbast i världen hittils. :banana
 

Hezbo Stylee

member of Kmk Mc
Gick med
10 Sep 2004
Ort
Där alla pakis bor
Hoj
stulen 955i
det är nog helt orelevant men jag har en passagerar dyna till triumph daytona 955i årsm: -00 men passar nog fler årsmodeller. vill ha 400 el vad ngn vill betala för den.

samt en tankväska till plast tank. Väskan är alltså original triumph. passar min triumph 955i passar nog många andra modeller oxå. 400 kr hade jag tänkt

tel:070 4482856
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Byta svingen

Totte skrev:
Tjena alla daytonare!

Jag har funderingar på att byta min singelsving på min daytona till en vanlig hederlig sving, men undrar lite vad man behöver för att utföra detta?

Det kanske är så enkelt att man bara kan ta allt från en nyare daytona (som väl har vanlig sving?) och ersätta i den nya ramen?

Behöver man byta dämpen?
Har idag en jättefin Öhlinare.

Någon som har en nyare daytona, som kan tänkas byta rakt av mot min singelsving?



Hej Totte,
Dubbelsvingen gjordes bara 2002-2003. Dubbelsvingen kan göras lättare med samma styvhet, men enkelsvingen är ju snyggare så den kom tillbaka efter två år.

Att byta svingen är ganska lätt. Men det är många grejer som är olika och måste bytas: svingen, stötdämparen (tyvärr), stötdämparens länkage mellan sving och ram, fälg/nav, och bromsen. Så det är rätt många prylar. Kan bli dyrt. Jag känner en kille som har dubbelsvingen. Ska fråga honom om han vill byta till enkelsving.

Kris955
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
El Garto skrev:
Nån som har kläm på hur många kuggar det är fram resp bak på Daytona 955 04a?

ehh... hittade det i verkstadshandboken, 18/42 är det.
Om jag drevar ner till 17/42 så lär det bli 5,89% skillnad på varvtalet,
det tror jag att jag kan leva med.
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
El Garto skrev:
ehh... hittade det i verkstadshandboken, 18/42 är det.
Om jag drevar ner till 17/42 så lär det bli 5,89% skillnad på varvtalet,
det tror jag att jag kan leva med.

Kanske bättre att gå upp några kuggar bak. Med mindre kugg fram sliter man hårdare på glidlisten på svingen...Lite info

Omräkningstabell
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Oas skrev:
Kanske bättre att gå upp några kuggar bak. Med mindre kugg fram sliter man hårdare på glidlisten på svingen...Lite info

Omräkningstabell

Jag fick rådet av en Triumph verkstad att gå ner 1 kugg fram. Det är samma verkstad som står för mina ev garantireparationer (köpte hojen ny där) så jag hoppas och förutsätter nästan att de inte skaffar sig själva extrajobb.

På sidan som du hänvisar till (tackar för det förrästen :tummenupp ) pratar man om 19 kugg fram orginal :va I verkstadshandboken för -02 och framåt står det 18/42.
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
OK :) Tror 19 kugg original gäller Daytona NS med dubbelsving :va
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
El Garto skrev:
Jag fick rådet av en Triumph verkstad att gå ner 1 kugg fram. Det är samma verkstad som står för mina ev garantireparationer (köpte hojen ny där) så jag hoppas och förutsätter nästan att de inte skaffar sig själva extrajobb.

På sidan som du hänvisar till (tackar för det förrästen :tummenupp ) pratar man om 19 kugg fram orginal :va I verkstadshandboken för -02 och framåt står det 18/42.


Om du går ner til 17 kugg fram så kan kedjan börja slipa på plastgrejen som skyddar insidan av ramen precis vid framdrevet. Ibland också ovansidan av svingen. Alltså gå från 19 till 18 är inga problem. Men om du har 18, så kan du överväga att öka bak istället. Eller så får du checka ramskyddet ofta, och byta ibland.

2,5 kuggar bak är cirka 1 kugg fram. Ökar du bak så minskar du axelavståndet en aning och får en mera kvickstyrd hoj. Mest teoretiskt. Det är så lite att det inte märks egentligen. Men om du tar 19 fram och ett monsterstort drev bak så blir axelavståndet märkbart mindre. Personligen tycker jag att 18 fram och 45 bak är rätt så bra. Då accar den som en vilde.

Kris955
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jag är i farten att dreva om min 595.
Med 18/44 har man ju knappt fått i trean innan man flyger av (kåplöst)
Ändå är 18/42 original även på min såvitt jag vet.
Skulle behöva nåt i stil med 16/44 eller så.
Vete tusan hur stora bakdrev det finns om jag ska ha 18 fram...
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Dubbelkollade med Triumph idag. De vidhåller att det inte ska medföra något extra slitage med 17 kugg fram under förutsättning att man håller efter kedjespelet. Sedan tror jag också att man ska hålla sig till Triumphs orginaldrev eftersom gummit som kedjan ska vila på inte finns på piratdreven. Det finns de som fått problem med vibrationer när de monterat piratdrev. Låter helt logiskt för mig. Själv fick jag problem med ett vinande ljud på min Bandit1200 när kedjan löpte mot dalarna i framdrevet efter att jag satt på ett piratdrev, däremot kan jag inte komma ihåg att jag fick problem med vibrationer men det kan ju vara olika från hoj till hoj.
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Totte skrev:
Tjena alla daytonare!

Jag har funderingar på att byta min singelsving på min daytona till en vanlig hederlig sving, men undrar lite vad man behöver för att utföra detta?

Det kanske är så enkelt att man bara kan ta allt från en nyare daytona (som väl har vanlig sving?) och ersätta i den nya ramen?

Behöver man byta dämpen?
Har idag en jättefin Öhlinare.

Någon som har en nyare daytona, som kan tänkas byta rakt av mot min singelsving?
jag menar, det är ju hetare med singelsving! Men vill man förlänga den, blir det knivigt.

Den kan levereras polerad, men är idag silver. Mattsvart fälg och nav. Fina bromsar.


Delar man garage med rätt kille, kan det bli billigare... Det som är dyrt är ju stakarna (6000:- typ).
Men, grejen är ju att man ska göra så mycket som möjligt själv. Det är ju det som är häftigt. Att ha en snabb hoj utan att någon annan har byggt den åt en, men vissa saker är ju omöjliga.

Eftersom det är flera som har bytt till enkelsving på sin Sprint så borde ju sprintens sving vara densamma som var på Daytona NS -02.
Kolla i sprintforumet på triumphrat.net så hittar du säkert någon som säljer billigt..
mvh/J.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Lt Jake skrev:
Eftersom det är flera som har bytt till enkelsving på sin Sprint så borde ju sprintens sving vara densamma som var på Daytona NS -02.
Kolla i sprintforumet på triumphrat.net så hittar du säkert någon som säljer billigt..
mvh/J.

ST svingen är den samma som Daytona & S3, men ST har annan dämpare och länkage mellan ram/sving/dämpare. Om man köper ST sving saa faar man leta efter länkage & dämpare separat. Kan vara billigare att köpa Daytona/S3 sving direkt om alla prylarna kommer med. ST har ocksaa en lite större bakbroms 250mm istället för 220mm, men det gör inte nagot. Det passar rakt över. Detta är inte teori, jag har provat själv.

Kris955
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Apropå drevning...
Har ni tips på var man kan köpa drev/drivpaket till vettiga priser?
Ungefär var ligger de olika dreven i pris?
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Kris955 skrev:
ST svingen är den samma som Daytona & S3, men ST har annan dämpare och länkage mellan ram/sving/dämpare. Om man köper ST sving saa faar man leta efter länkage & dämpare separat. Kan vara billigare att köpa Daytona/S3 sving direkt om alla prylarna kommer med. ST har ocksaa en lite större bakbroms 250mm istället för 220mm, men det gör inte nagot. Det passar rakt över. Detta är inte teori, jag har provat själv.

Kris955

Har ST en bättre bakbroms, och kan jag byta till den? Min är nämligen helt värdelös, det enda jag inte gillar med hojen. /J.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Lt Jake skrev:
Har ST en bättre bakbroms, och kan jag byta till den? Min är nämligen helt värdelös, det enda jag inte gillar med hojen. /J.

ST bakbromsen är designad till touringaakare som älskar att använda bakbromsen istället för frambromsen som sportaakarna. Därför har den faatt större skiva som genererar större hävarm kraft, dvs mera broms med samma pedaltryck. Dock skall man veta att baade ST och Dayt/S3 levereras med rostfria skivor plus en extra rostskydd yta som gör att bromsen funkar skit. Ser dock bra ut i butik innan den säljs. Om man kör naagra hundra km och bromsar med bakbromsen hela tiden saa gaar ytan bort och bromsen blir acceptabel paa bägge hojar. Dock är ST fortfarande bättre.

Du kan göra följande:

Byta till gjutjärn skiva som faar ytrost. Gjutjärn har mycket större friktion än rostfri järn saa man bromsar bättre. Gjutjärn faar ful ytrost, men bromsar bättre.

Byta till ST 250mm rostfri skiva. Passar rakt av, men bromsoken maaste flyttas 15mm ut fraan centrum. Därför ska du ocksaa ha ST bromsok-haallaren. Bromsoket sitter nedanför eller för ovanför hjulcentrum pa hojarna saa man ska se upp med längden paa bromsslangen. Om du inte hittar ST bakbroms paa skroten nära dig, och du blir desperat, saa kan du skicka mig en email om en vecka när jag är hemma. Jag har en ST bakbroms.

Du kan ocksaa byta bakbromsens huvudcylinder till mindre diameter, som ger större tryck per kvadratmeter bromsvätska. Kawa ZXR600-900 passar med bultavstaand och liknande. Dock har naagra nyare Kawa huvudcylindrar gängade haal. Daa ska antingen slipa bort gängorna, eller hitta boltar som passar och droppa muttrarna bakom (sparar 30 gramm eller saa). Bör finnas massor ZXR paa skroten. Annars har jag en ZXR bromscylinder liggande. (Jag behöver inte stark bakbroms daa jag inte turistaaker med pasagerare paa hala underlag.) :D

Kris955
 
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
De flesta bakbromsar går att få liv i genom lite frenetiskt okynnesbromsande.
Det är ganska ofta de tar dåligt eller inte alls pga att de inte nyttjats.
Iofs rätt bra betyg åt tidigare ägare då bara slow-folks använder den flitigt, men när man väl kommit ett steg längre vid snabbåka (bana) är det ganska skönt att komplettera motorbroms med bakbroms i fina slides...
Hittills har jag fått liv i alla mina bakbromsar genom att överanvända dem, men som tidigare guru sagt; direkt optimala är de inte på något sätt original .
 

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
jesseboy skrev:
Apropå drevning...
Har ni tips på var man kan köpa drev/drivpaket till vettiga priser?
Ungefär var ligger de olika dreven i pris?

Har ganska precis fått hem ett drivpaket till min triple -00 från addemoto.se, gick snabbt att få hem.
Valde att köpa ett med en kugg mindre fram bara för att testa om det blir någe mer drag i hojen ;)
betalade 140:- för 17-fram, 295:- för bak och 862:- för kedjan.


Har en liten fråga angående elen, vid ungefär 4-5 tillfällen i sommras så hände det nada när jag vred om tändningen, fick vrida av och på ett antal ggr innan det gick att starta hojen. Senare på säsongen så hade jag också problemet att belysningen inte gick igång när jag startade hojen utan jag fick stänga av helt och starta upp igen innan det började lysa... ganska irriterande...

Det har pratats om tändrelät tidigare i tråden, bör det räcka med att bytta denna?
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Om man har gjort tabben att dra ur alla relän och satt in nya på fel ställen, Hur fan vet man vart de nya ska sitta?

Bytte i somras och vid uppstart så funkar inte strålkastaren. Men possitionsljuset lyser. Dessutom slår huvudrelät på så fort man stoppar på batteriet, vilket innebär att batteriet dras ut undertiden den står parkerad...
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top