Triumph Daytona 955i - tråden

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jezqio skrev:
Har ganska precis fått hem ett drivpaket till min triple -00 från addemoto.se, gick snabbt att få hem.
Valde att köpa ett med en kugg mindre fram bara för att testa om det blir någe mer drag i hojen ;)
betalade 140:- för 17-fram, 295:- för bak och 862:- för kedjan.

Det var ju inte så blodigt. Tack för infon!
framdrevet, var det Traja original eller pirat?
Har ju talats om att pirat skulle vara lite lurigt på just dessa farkoster...
 

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
jesseboy skrev:
Det var ju inte så blodigt. Tack för infon!
framdrevet, var det Traja original eller pirat?
Har ju talats om att pirat skulle vara lite lurigt på just dessa farkoster...

Tämligen pirat kan man säga.. har kollat med sulas här i uppsala nån gång vad dom tar för ett drivpaket orginal, kom inte ihåg exakt vad dom skulle ha men det var typ det dubbla jämfört med det jag har betalt nu :3freak

Visst orginal är skoj men jag tänkte ge det här ett försök iaf.
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Totte skrev:
Tjena alla daytonare!

Jag har funderingar på att byta min singelsving på min daytona till en vanlig hederlig sving, men undrar lite vad man behöver för att utföra detta?

Det kanske är så enkelt att man bara kan ta allt från en nyare daytona (som väl har vanlig sving?) och ersätta i den nya ramen?

Behöver man byta dämpen?
Har idag en jättefin Öhlinare.

Ligger ju en sving + bakhjul på blocket nu, bare å köp. mvh/J.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Ligger ju en sving + bakhjul på blocket nu, bare å köp. mvh/J.
Men jag vill ju inte lägga pengar på NYA grejer, utan vill byta rakt av med någon. Annars får man ju punga ut me en härrans massa stålar för sving å länkar å dämp å fan & hans moster...
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Trådlyft :)

Vakna nu ur vinterdvalan. NAtten mellan torsdag och fredag ska vara frostfri, sedan går det bara på ett håll, VARMARE :yoparty
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Söker kontakt med WindDrifter

Hej,

Jag i två veckors tid försökt få tag på en av medlemmarna här på forumet, en som kallar sig för WindDrifter. Han har en annons på ett mc-släp som jag är intresserad av. Jag har skickat PM, mailat och ringt på ett mobilnummer men inte lyckats få tag på honom. Finns det någon här som vet hur man får tag på honom?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Teddy skrev:
Hej,

Jag i två veckors tid försökt få tag på en av medlemmarna här på forumet, en som kallar sig för WindDrifter. Han har en annons på ett mc-släp som jag är intresserad av. Jag har skickat PM, mailat och ringt på ett mobilnummer men inte lyckats få tag på honom. Finns det någon här som vet hur man får tag på honom?

Ehh... vad har detta med Daytona att göra :confused:

Lägger upp bilder på min egenhändigt vinkelslipskapade gump samt nyinköpta miniblinkers.
 

Bifogat

  • bak.jpg
    bak.jpg
    51.2 KB · Visningar: 94
  • blink.jpg
    blink.jpg
    65 KB · Visningar: 100
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Totte skrev:
Kort och gott: ju mer luft, desto mer bensin. Portar du upp allt, kommer du få ett större flöde, vilket innebär att din ECU kommer känna av detta. Räkna med att på en T595 skulle du kunna få upp hojen från 105 till 145 hästar utan överladdning, men lägger du till ett eftermarknadssprut kan du kanske hoppa upp 10 hästar till.

jag är tveksam. Berätta gärna mer hur du tror/vet hur man får ut 145 hkr ur den gamla triumph motorn genom att mappa om den.

Totte skrev:
Vassare kammar ger mer toppeffekt och bättre gassvar (effekt) på alla varv. Normalt droppar ju effekten kring toppvarven, men med nya kammar etc. fortsätter effekten att stiga vid höga varv kanske t.o.m. 1500-2000 varv mer.

Jo möjligt, men tänk på att vid 11500 rpm har kolvarna i daytona motorn ca: 25 m/s, och det känns obehagligt nära max. Jag har ställt om min gamla Daytona till ca: 11300 som max och det har väl funkat, men jag har inte plockat isär motorn på ett tag och kollat hur det ser ut inuti... men det har börjat skramla lite mer ...

Totte skrev:
Borde en Triumphverkstad kunna ställa om på 10 minuter, men jag har inga belägg för vad jag säger, men de BORDE kunna görat.
Maxvarvtalet ställs mjukvarumässigt. vet inte om det går att ändra med Triumph verkstadens verktyg, för det är rätt begränsat i funktionalitet, men det går att göra med TuneBoy.

btw. Skulle vara kul och få veta mer i detalj om ditt turboprojekt, klart intressant, man kanske skulle uppgradera gammelhojjen ...

MVH
/peppe
p.s. är 14 grader och sol hemma, blir nog en åktur i helgen med lite tur... :)
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
WindDrifter skrev:
2044341 jag är tveksam. Berätta gärna mer hur du tror/vet hur man får ut 145 hkr ur den gamla triumph motorn genom att mappa om den.

Det var ju det jag sa INTE går...

WindDrifter skrev:
2044341

btw. Skulle vara kul och få veta mer i detalj om ditt turboprojekt, klart intressant, man kanske skulle uppgradera gammelhojjen ...

MVH
/peppe
p.s. är 14 grader och sol hemma, blir nog en åktur i helgen med lite tur... :)

I och med att daytonan har en :död "kass" motor, har det kostat nå infenaliskt mycket...
Jag är nog snart uppe i kostnaden för en beggad vid det här laget...
Lite grejer kvar, sen så, men med nystartad firma och lite för lite pengar på fickan, står det i nuet stilla :3freak

El Garto skrev:
2048423 Ni som bytt framdrev. Var det nödvändigt att klyva kedjan (enkelsving)?

Nepp...
Bara att spänna upp kedjespänaren, lossa drevkåpan, lossa bulten och skicka in de nya drevet.
Ditt ingrepp är klart på 20 minuter, MAX...

PS. om du inte ska på me nå gigantiskt drev bak så att säga...
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Nepp...
Bara att spänna upp kedjespänaren, lossa drevkåpan, lossa bulten och skicka in de nya drevet.
Ditt ingrepp är klart på 20 minuter, MAX...

PS. om du inte ska på me nå gigantiskt drev bak så att säga...[/QUOTE]

Hmm... funkar inte på min i alla fall. Kedjespännaren i främsta läget men drevet går inte att spearera fr kedjan. Går inte att lirka ut drevet med kedjan på heller :(

A va fan, jag tar av en kugge med vinkelslipen istället :D
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Drevet bytt till 17 kugg. Det i komb med om-mappning och öppnare ljuddämpare gjorde enorm skillnad. Från att ha varit en relativt lugn sporhoj så är den nu väldigt pigg och varv-villig. Kan verkligen rekommendera detta :)

BTW - är denna tråden död :confused:
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Kan göra vad jag kan för att hålla den vid liv:

Har någon en TPS (Throttle Position Sensor) som passar en Speed Triple/Daytona 2004 liggandes måhända?
Eller kanske en TuneBoy-kabel?
Min TPS fick stryk i en vurpa och glappar och min TuneBoykabel blev stulen i ett bilinbrott för ett par veckor sedan...
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
död?!
Neeeee...

Jag får ett mail varje gång någon skriver i tråden!
Det tycker jag alla borde få, så, ni som har daytonas; starta en prenumeration av denna tråd!
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Totte skrev:
2060962 död?!
Neeeee...

Jag får ett mail varje gång någon skriver i tråden!
Det tycker jag alla borde få, så, ni som har daytonas; starta en prenumeration av denna tråd!

Nu har jag också lagt in en prenumeration :)
(mest för att lyfta tråden igen)

Är det verkligen ingen Daytona ägare som har något att delge oss andra?
Någon som bänkat efter uppdatering/mappning?
Om ingen gjort det så får väl jag bli först.
Lägger upp min kurva så fort bänkningen är gjord.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
El Garto skrev:
2062500 Nu har jag också lagt in en prenumeration :)
(mest för att lyfta tråden igen)

Är det verkligen ingen Daytona ägare som har något att delge oss andra?
Någon som bänkat efter uppdatering/mappning?
Om ingen gjort det så får väl jag bli först.
Lägger upp min kurva så fort bänkningen är gjord.

När/var ska du bänka?
Funderar på att köra min en runda hos Mitonga...
Du borde ju skaffa en Tuneboy tills dess dock, på de kurvor jag sett har Tuneboy-justeringar gjort större skillnad än Triumphs "off road" mappningar :)
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
xyx skrev:
2062512 När/var ska du bänka?
Funderar på att köra min en runda hos Mitonga...
Du borde ju skaffa en Tuneboy tills dess dock, på de kurvor jag sett har Tuneboy-justeringar gjort större skillnad än Triumphs "off road" mappningar :)

Japp, Mitonga får det bli. De brukar flagga upp när det är dags.
Hur har det gått med trottelsensorn?
Klarade motorkåpan sig?

Vilken otur, hade du kommit 10 min tidigare i Söndags så hade du i alla fall inte vurpat där.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
El Garto skrev:
2062524 Japp, Mitonga får det bli. De brukar flagga upp när det är dags.
Hur har det gått med trottelsensorn?
Klarade motorkåpan sig?

Vilken otur, hade du kommit 10 min tidigare i Söndags så hade du i alla fall inte vurpat där.

Trottelsensorn glappar - gav den lite 5-56 och vickade på den, sen funkade den som den ska. Litar inte på den dock, har beställt en "ny" från http://www.triumph-ant.com/ (skrothandlare specialiserad på Hinkley Trajor :) ) - 20 pund.
Kåpan överlevde också, bara lättare skrapad, lite smärgelduk och motorfärg fixar biffen. Så jag kom undan billigt iaf :)

Men ja, dryg miss. Hade tänkt SMS "Deagol" och fråga om de kunde vänta till 12.55.. men men.

Säg till när det är dags hos Mitonga!
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
xyx skrev:
2062561 Trottelsensorn glappar - gav den lite 5-56 och vickade på den, sen funkade den som den ska. Litar inte på den dock, har beställt en "ny" från http://www.triumph-ant.com/ (skrothandlare specialiserad på Hinkley Trajor :) ) - 20 pund.
Kåpan överlevde också, bara lättare skrapad, lite smärgelduk och motorfärg fixar biffen. Så jag kom undan billigt iaf :)

Men ja, dryg miss. Hade tänkt SMS "Deagol" och fråga om de kunde vänta till 12.55.. men men.

Säg till när det är dags hos Mitonga!

:tummenupp

Jag skulle behöva tankskyddet nu (hmm ... måste ju vaxa i tid o o tid nu).
Är du sugen på en runda i helgen? I så fall kan vi ju fixa det då, om du ff har det kvar.
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
El Garto skrev:
2062588 :tummenupp

Jag skulle behöva tankskyddet nu (hmm ... måste ju vaxa i tid o o tid nu).
Är du sugen på en runda i helgen? I så fall kan vi ju fixa det då, om du ff har det kvar.

Visst, om hojen är OK tills dess så :)

Har skyddet liggandes på jobbet...
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top