Triumph Daytona 955i - tråden

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
det är inte så att det kan ha med dåliga lameller till kopplingen

vet inte med inte om det är så för har en svag känsla att på 4ans växel så under någon millisekund så slirade kopplingen...

jobbigt att byta?

räcker det att justera vajern?

andy

har precis bytat olja också om det spelar någon roll
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Efter att kollat i trådar om dassig motorolja så satte jag mig och analyserade motoroljan som jag köpt.

Delo Mötoröil.

Hehe

Den är även godkänd för bil båt och motorsåg?

ehh

Jag tömde triumphen på oljan pregade i nya olja

och vips .... det går mö bättre nu.

Andy
 

Lioness

naturfenomen
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Mullsjö
Hoj
Enna röd trajja
Ny..

Hello!

Hittade denna tråden idag.. är även jag en Daytona 955 ägare.. min första blev stulen förra året, när jag bara ägt den i 8 dagar. Min nya jag köpte nu för två veckorsedan står stilla.. bara dog när jag körde och ingen vet vad som är fel..

Men aaaaaaaannars så älskar jag min hoj! ;)
 

highside

Guest
Här kommer ett uttalande från en för detta Daytona ägare:
Även om R6an är mer ändamålsenlig för Gelleråsen så saknar jag bromsarna. Yamahas bromsar kommer inte i närheten av Trajjans.
 
Last edited by a moderator:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jag måste bara kolla igen...
Kör alla på 42/43 kuggars bakdrev?
Jag har sökt en hel massa och hittar inget annat.
Lagom för min moppe vore 45-47 kuggar, lite mer drag är kul, och utan kåpor är man sällan uppe i farter över 260...

Om någon vet var man kan hitta det, snälla skriv! :tummenupp
 

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
jesseboy skrev:
2172403 Jag måste bara kolla igen...
Kör alla på 42/43 kuggars bakdrev?
Jag har sökt en hel massa och hittar inget annat.
Lagom för min moppe vore 45-47 kuggar, lite mer drag är kul, och utan kåpor är man sällan uppe i farter över 260...

Om någon vet var man kan hitta det, snälla skriv! :tummenupp

Tja.
Har kört med 18-43 och byter idagarna till 18-45,
inköpt på Johans MC i GBG.
Dom hade även 46-drev.
Din lokala Triumph-dealer bör ju ha detta.
Men det var rätt dyrt...
Bör vara billigare någon annanstans.

Peter
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Peterrr skrev:
2173553 Tja.
Har kört med 18-43 och byter idagarna till 18-45,
inköpt på Johans MC i GBG.
Dom hade även 46-drev.
Din lokala Triumph-dealer bör ju ha detta.
Men det var rätt dyrt...
Bör vara billigare någon annanstans.

Peter

Tackar för tipset. Ska kolla.
I SF-utförande är det utan tvekan att föredra en lägre drevning.
Första repan idag, fan va kul!
Börjar få till stuket, ska bara ordna lack, slutrör (i morgon), bakblink och lite annat. Dock ser den ju ut som syster SpeedIII, men det kan jag ta.
 

Bifogat

  • P2190021 (Medium).JPG
    P2190021 (Medium).JPG
    110.8 KB · Visningar: 77
  • P2190022 (Medium).JPG
    P2190022 (Medium).JPG
    91.2 KB · Visningar: 99

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Sådärja, då var sommaren räddad. :(
Tyckte jag hörde lite knack, så jag slog av och stannade,
kollade om jag såg nåt som såg illa ut, naturligtvis kan jag ju bara se utanpå...
Startar igen och det knackar så in i helvete.
Antagligen ett vevlager som gått åt pipan.
Kul, har hunnit köra ca 100 mil sen jag köpte skiten.
Servat ordentligt innan uppstart, men vad spelar det för roll?
Lär ju ha varit kajk sedan länge.
Någon som bytt på en Triumph-trippel?
Några andra teorier om vad det kan vara?
Fy fan, sommaren kunde ha börjat bättre.
Nu i efterhand kunde man ha lagt pengarna på annat än en hel vinters jobb med allt annat än motorn.
Blir knappast mer åka i sommar, har inte råd och försäkringen täcker nog inte motorhaveri.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
jesseboy skrev:
2181848 Sådärja, då var sommaren räddad. :(
Tyckte jag hörde lite knack, så jag slog av och stannade,
kollade om jag såg nåt som såg illa ut, naturligtvis kan jag ju bara se utanpå...
Startar igen och det knackar så in i helvete.
Antagligen ett vevlager som gått åt pipan.
Kul, har hunnit köra ca 100 mil sen jag köpte skiten.
Servat ordentligt innan uppstart, men vad spelar det för roll?
Lär ju ha varit kajk sedan länge.
Någon som bytt på en Triumph-trippel?
Några andra teorier om vad det kan vara?
Fy fan, sommaren kunde ha börjat bättre.
Nu i efterhand kunde man ha lagt pengarna på annat än en hel vinters jobb med allt annat än motorn.
Blir knappast mer åka i sommar, har inte råd och försäkringen täcker nog inte motorhaveri.


Lugn nu Jezz...
Är det ram/Vev lagren som gått kostar de inte mer än 200:-/st (max).
Det tar en kväll att skruva ur motorn, ytterligare en att få isär motorn, sen åker du till en triumphverkstad, så de får mäta upp vafan du ska ha för lager. När du ändå är där kan du be dem skruva ihop grejerna... Kanske kostar nåsånär 1500:- Sen ere bara att åka hem å skruva i motorn igen...

Peanuts för en händig herre som dig!!!
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Är det någon här som vet var man kan inhandla ett gele seat till hojen? har letat förtvivlat överallt och vet att det finns men var?

hjälp mig

och då skall det vara till både fram och bak?

hade ju tänkt toura lite jue

andy
 

RGV_250

Race-pengarna är slut...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
RGV250 -97, T595 -98
Fyller på tråden med ytterligare en fråga.
Jag måste köpa ny miniblinkers fram då dom gamla sprack. Köpte ett par från Touringbutiken (69-5950), men de visade sig var både för långa och för låga.
Någon som vet vart man kan hitta blinkers som passar daytonans (-98) kåpor bättre?

Bifogar en bild där man (förhoppningsvis) ser de gamla blinkerserna som sprack.
 

Bifogat

  • P6150011.JPG
    P6150011.JPG
    70.1 KB · Visningar: 66
Last edited:

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Tjena RGV_250

Ring freewheel, de har sånna på hyllan troligtvis...
De kan nog skicka om du ber snällt: 08-643 70 08
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Styrdämpare

Akut behov av tips på hur jag ska montera styrdämpare på min Daytona 955i -04. Behöver även tips på vilken dämpare som är lämplig. Styslag på rakan inför ingång i 90 graders böj är inte kul :(
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
jag har en öhlins universaldämpare med en max längd på 335,5mm som man fäster med i höger gaffelben och det övre röret på ramen med universal fästen. :tummenupp
 

Lioness

naturfenomen
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Mullsjö
Hoj
Enna röd trajja
Överhettad?

Köpte min Daytona i slutet av april. Hann ungefär en mil på den innan den bara dog - rakt av. Inget hostande eller puttrande. Utan bara dog.

När hojen dog så slog temperaturmätaren i taket. Men kylarvätskan var som den skulle och mätaren hade inte sagt ngt innan. Hojen hade ju knappt blivit varm än.

Efter en timme så testade jag att köra hojen och då funkade hon bra så jag körde ifrån sthlm och hem. Kul med ett haveri på jungfrufärden hem.

Efter det så körde jag bara ett par småturer med hojen. Sen hände samma sak igen. Jag har kört ungefär 30 minuter då hojen bara dör. Temperatur mätaren slår upp i taket. Men denna gången startar hon inte.

Jag kollade kylarvätskan och den låg på minimi, men mätaren hade inte sagt ngt innan hojen dog.

Nu vägrar den att starta. Jag har kollat alla slangar och säkringar.

Vad mer kan jag göra innan jag tvingas lämna in henne? Ngn som vet vad det kan vara för fel???
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Lioness skrev:
2192249 Köpte min Daytona i slutet av april. Hann ungefär en mil på den innan den bara dog - rakt av. Inget hostande eller puttrande. Utan bara dog.

När hojen dog så slog temperaturmätaren i taket. Men kylarvätskan var som den skulle och mätaren hade inte sagt ngt innan. Hojen hade ju knappt blivit varm än.

Efter en timme så testade jag att köra hojen och då funkade hon bra så jag körde ifrån sthlm och hem. Kul med ett haveri på jungfrufärden hem.

Efter det så körde jag bara ett par småturer med hojen. Sen hände samma sak igen. Jag har kört ungefär 30 minuter då hojen bara dör. Temperatur mätaren slår upp i taket. Men denna gången startar hon inte.

Jag kollade kylarvätskan och den låg på minimi, men mätaren hade inte sagt ngt innan hojen dog.

Nu vägrar den att starta. Jag har kollat alla slangar och säkringar.

Vad mer kan jag göra innan jag tvingas lämna in henne? Ngn som vet vad det kan vara för fel???

Jag tycker verkligen synd om dig, du verkar inte ha haft direkt tur med grejerna :(
Har tyvärr ingen diagnos, men kan trösta med att min moppe skar efter ca 20 mil...
Hoppas det löser sig! :pannkyss
 

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Lioness skrev:
2192249 Köpte min Daytona i slutet av april. Hann ungefär en mil på den innan den bara dog - rakt av. Inget hostande eller puttrande. Utan bara dog.

När hojen dog så slog temperaturmätaren i taket. Men kylarvätskan var som den skulle och mätaren hade inte sagt ngt innan. Hojen hade ju knappt blivit varm än.

Efter en timme så testade jag att köra hojen och då funkade hon bra så jag körde ifrån sthlm och hem. Kul med ett haveri på jungfrufärden hem.

Efter det så körde jag bara ett par småturer med hojen. Sen hände samma sak igen. Jag har kört ungefär 30 minuter då hojen bara dör. Temperatur mätaren slår upp i taket. Men denna gången startar hon inte.

Jag kollade kylarvätskan och den låg på minimi, men mätaren hade inte sagt ngt innan hojen dog.

Nu vägrar den att starta. Jag har kollat alla slangar och säkringar.

Vad mer kan jag göra innan jag tvingas lämna in henne? Ngn som vet vad det kan vara för fel???

Hade själv liknande problem,så fort jag körde i stan så börja
den koka.Kollade naturligtvis expansionskärlet och det var på rätt nivå.
Det visade sig att jag hade luft i kylsystemet.
Jag gjorde på följande sätt:
Tag bort kåpan framför tanken + vänster sidokåpa.
Varmkör,stäng av,låt svalna en stund.
Tag av kylarlocket(sitter framför tanken)kläm på slangen som
går från kylaren upp till locket.
Ruska motorcykeln från sida till sida.
Är det luft i systemet så märks det att vätskenivån sjunker litegrann.
Fyll på kylvätska.
Upprepa tills luften är borta.
Funkade för mig iallafall.
Kanske inte hjälper dig,men kan vara värt att prova.

Lycka till
Peter
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top