Triumph Daytona 955i - tråden

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
xyx skrev:
Som synes på några av de över bilderna samt dessa i denna posten så finns det dels den U-formade snorkeln uppe på luftboxen och den ovala "flärpen" som går ner i luftfiltret som kan begränsa luftflödet.

Vad tror ni om att modifiera (såga bort) dessa? :)

Risken vad jag kan se är att man ökar risken för vattenläckage ner i luftboxen vid regn...

http://t955i.net/uploads/22569/103-0382_IMG.JPG
http://t955i.net/uploads/232315/103-0377_IMG.JPG
http://t955i.net/uploads/145958/103-0385_IMG.JPG
http://t955i.net/uploads/15048/103-0387_IMG.JPG

finns nån tråd om min luftboxmodifiering där någonstans också.

/peppe
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
WindDrifter skrev:


Ser schysst ut! :)
Sökte lite på t955i.net men hittade bara tips från dig om den äldre typen av luftboxar.

Vad gav de modifieringarna du gjort på bilderna ovan för resultat?
Inga problem med vatten i luftboxen vid körning i regn?

Vill gärna ha fram insugningsljudet lite :D
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Är det någon som har provat Raasks slipon?

www.raask.se

Funderar ev på att köpa high-level slipon.
Men jag har ingen aning om hur ljudet låter och vilken effekt det får på motorn.
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
El Garto skrev:
Är det någon som har provat Raasks slipon?

www.raask.se

Funderar ev på att köpa high-level slipon.
Men jag har ingen aning om hur ljudet låter och vilken effekt det får på motorn.

Är ju apa-fula i alla fall. Hade aldrig hängt på ett sånt.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
xyx skrev:
Vill gärna ha fram insugningsljudet lite :D
Min fick härligt insugsljud redan när jag bytte luftfilter, men tyvärr så hörs det inte så mycket över ljudet från det öppna Mivv'et :tungan
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    129.1 KB · Visningar: 111
  • 2.jpg
    2.jpg
    139.1 KB · Visningar: 146
  • 3.jpg
    3.jpg
    139.9 KB · Visningar: 143
  • 4.jpg
    4.jpg
    139.6 KB · Visningar: 97
Last edited:

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
har en t595 97a med black widow systemet. efter ett oljepumpsras i somras så vrt motorn nerplockad och pumpen bytt. efteråt så startar den ok varvar ur ok och så förutom att när man drar på och sedan sedan släpper gasen helt så blir det några avgassmällar. den ger ochså ifrån sig ett pysande ljud i fram ibland. kan det vara att den får för mycket soppa och behöver ommappas?
(ett tips kolla oljepickuppen på era daytonas den är gjord av plast min var skit och tog upp nåt i oljepumpen som det bara blev smulor av) :)
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Pysljudet KAN ju vara ett virvelljud av luft i insug innan/efter luftburken!?
Jag vet att på min gamla VW Caddy vart det ett pysljud när man slog på full gas och varvade när den stod på tomgång.

Ja pyckupen på daytonan är ju fan under all kritik!!!!
En jävla svart liten plastfnupp... Men jag har ett filter i min, hade inte du det?
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
pysljudet kommer lite då och då och låter ungefär som en wastegate på en turbo (dock något lägre) . pickuppen är ju två plastdelar med ett filter imellan plasten är limmad och nitad på min hade limmningen släppt och då släppte filtret ochså. du vet inte om man kan få tag i en i metall? har sett att man kan få tag i anslutningar till bränsleslangarna som är i metall. gjorde själv av med 4st innan jag fick till det (dom kostar fan 190 spänn styck ochså).
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
perkihlen skrev:
pysljudet kommer lite då och då och låter ungefär som en wastegate på en turbo (dock något lägre) . pickuppen är ju två plastdelar med ett filter imellan plasten är limmad och nitad på min hade limmningen släppt och då släppte filtret ochså. du vet inte om man kan få tag i en i metall? har sett att man kan få tag i anslutningar till bränsleslangarna som är i metall. gjorde själv av med 4st innan jag fick till det (dom kostar fan 190 spänn styck ochså).
haha... 190 spänn...
Du, har du tjackat stålomspunna slangar någon gång?
eller slangar med pressade kopplingar?

Fan, tror jag lagt ut över 2000 spänn på 4 fjuttiga slangar! (turbo & oljekyl)

Har aldrig hört om några pickuper i metall till tonan, men ska väl inte vara helt omöjligt att tillverka eller låta tillverkas av nån mek-verkstad. Jag menat, det kan ju ALDRIG bli sämre!? HAHA... Daytona och Triumph i all ära, men formen, materialet och kvalitén på just pickupen har jag ochså reagerat över...

Jag får nya smidda kolvar och stakar nu till veckorna, återkomer med resultat till våren... Har vi tur, kan vi inte bara skryta om världens snabbaste busa (nästan 1000 häst) i sverige till sommarn, utan även världens snabbaste Daytona T595 (nästan 280 häst (HAHA))
 
Last edited:

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
Tjena hur går det med turbo bygget lägg upp lite info vetja. Du som bor i mina trakter, kan du rekomendera nån bra firma som kan mappa om hojen har ett black widow system på som jag vill optimera? undrar ochså om du kan rekomendera nåt annat (förutom turbo) för å höja effekten lite, tex power commander eller nåt?
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Jag har hittilss:

Turbo-ic blablabla (allt som ett turbokit innehåller)
JE- lågkompkolvar (8:1)
Carillo smidda stakar
Ett block från sprint RS från -00 (skulle tydligen vara "mycket" bättre)


Det här med att "optimera" insprutningen på en daytona, är nog nästan bara jobbigt. Daytonan har drygt 105 häst på bakhjulet. Jenkarna och engelsmännen har hållt på som fan med det där (på www.t595.net finns en hel forumavdelning om mappning) men jag tror inte jag sett någon klämma sig över 110 bänkade hästar.

Att då lägga ner 10 000:- på att mickla dit nya grejer och bänka, så blir det dyyyyra hästar.

Om du istället tjackar lite:
högkompskolvar (13:1 typ) (4000:)
eller planar toppen (1000:)
Nya kammar (4-5000:- :huvet)
Väger in och lättar Veven (1000:- fikabrö till nån mek verksta)
Portar insug och topp (2000:- kolla med "Anders Brink" här på SH)

Skulle välja att plana toppen ist. för kolvarna! Byt topp-packningen till en stålpackning. Mappa originalgrejorna. Då är du uppe i: 9000:- och har garanterat över 120-140 häst på bakhjulet vilket kan gämföras med de nyaste R1:eek:rna! Jag vill ju slå dom där japsarna, men jag är ju över 40 000:- nu :död Räknar med minst 250 bhp till sommarn, annars är det inte värt de!

Dedär me databoxxar e bara skit =)
(säger jag med risk för mordhot)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Totte skrev:
Jag har hittilss:

Turbo-ic blablabla (allt som ett turbokit innehåller)
JE- lågkompkolvar (8:1)
Carillo smidda stakar
Ett block från sprint RS från -00 (skulle tydligen vara "mycket" bättre)


Det här med att "optimera" insprutningen på en daytona, är nog nästan bara jobbigt. Daytonan har drygt 105 häst på bakhjulet. Jenkarna och engelsmännen har hållt på som fan med det där (på www.t595.net finns en hel forumavdelning om mappning) men jag tror inte jag sett någon klämma sig över 110 bänkade hästar.

Att då lägga ner 10 000:- på att mickla dit nya grejer och bänka, så blir det dyyyyra hästar.

Om du istället tjackar lite:
högkompskolvar (13:1 typ) (4000:)
eller planar toppen (1000:)
Nya kammar (4-5000:- :huvet)
Väger in och lättar Veven (1000:- fikabrö till nån mek verksta)
Portar insug och topp (2000:- kolla med "Anders Brink" här på SH)

Skulle välja att plana toppen ist. för kolvarna! Byt topp-packningen till en stålpackning. Mappa originalgrejorna. Då är du uppe i: 9000:- och har garanterat över 120-140 häst på bakhjulet vilket kan gämföras med de nyaste R1:eek:rna! Jag vill ju slå dom där japsarna, men jag är ju över 40 000:- nu :död Räknar med minst 250 bhp till sommarn, annars är det inte värt de!

Dedär me databoxxar e bara skit =)
(säger jag med risk för mordhot)

Men jag gillar ju att mecka med graferna i TuneEdit!
 

Micke.deco

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2005
Ort
oj..i en håla....
Hoj
ett lik?
595

Sorry..vet inte om det blir på rätt ställe eller ej......

varför heter den 595 ..men är över 900kubik???

jaja skjut mig om jag inte fattar...men ge mig ett svar först....

:kocko
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
xyx skrev:
Men jag gillar ju att mecka med graferna i TuneEdit!
hehe, de e klart du ska fippla med tuneedit om du gillar det, men vill man få mer hästar, finns det kostnadseffektivare saker.

Micke.deco skrev:
Sorry..vet inte om det blir på rätt ställe eller ej......

varför heter den 595 ..men är över 900kubik???

jaja skjut mig om jag inte fattar...men ge mig ett svar först....

:kocko
Det hör väl vem som helst att den triumph Daytona T595 har 955 kobik?
Haha... har ingen aning.
Kanske det är variant 5 av daytonasarna, och 95 står för 950 = 595

Nån annan som kan ?
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Totte skrev:
Jag erkänner att det är absolut engagerat och seriöst att fixa med det du gör, och det känns som att du är rädd om din hoj.
Jag vill absolut inte förolämpa dig, men talar vi inte microhästar när vi håller på med såna där saker?

Har du portat topp-insug (det brukar vara en ful kant där imellan), topp portad? Planad topp?

Jag vet att marklund fick upp en busa från drygt 150 whp till nästan 190 whp med denna metod (men då bytte han oxå kammar)...

Men jag menar... Plana toppen är inte dyrt, lägg 1500-2000 för en portning utav brinken som brukar hålla till i turbo-forumet och mekforumet...

Det kan ta liiiiite längre tid, men när man ändå är igång med lite trimm, kan man lika gärna slanta 3000:- för 10-30 hästar!

Gämför det med ett nytt avgassystem och en powercommander (som iof är bra i detta fall, alt. tuneboy) så är ju det trimmet dyrare och mindre effektivt än flödestrimmet innan cylindrarna!

Det du skriver om att porta, plana etc kräver det att man ändrar på insprutet, eller ger det effekt ändå?
Jag är lite nyfiken på ev. framtida möjligheter att öka effekten inom måttliga gränser (~10-20hk utan att påverka hållbarhet eller karaktär allt för mycket) och gärna utan att använda mig av en PowerCommander. På -05 och framåt är det ju Keihinsprut och det är ju ännu inte "knäckt" som gamla Sagemsprutet på tidigare modeller (Tuneboy/Tuneedit fungerar mao inte).
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Om du portar & planar toppen, vässar kammarna och portar insuget, bör du göra en mappning för att få optimalt ut av ditt trim. Hur du gör på -05 har jag faktiskt ingen aning, men du får ju ut effekt UTAN att mappa också!

ECU:n är ju hyfsat självreglerande, och det ända som egentligen händer är att du får in/ut mer fräsh luft/avgaser, vilket innebär att hojen kommer att dra gämnare, mer och längre än original. Vill du dessutom höja varvstoppet bör man dessutom väga av veven så sakerna inte wobblar...

Nu vet jag inte hur det ser ut på -05orna, men har man en äldre hoj än -00 borde man även byta stakarna, för dessa är daytonans sämsta del. De pajjar även om man INTE har trimmat, om man har lite otur.

Men...
10-20 hästar... Porta och plana toppen samt vässa kammarna (4400:). Byt/tillverka ett avgassystem med lågt avgasmotsånd(2000-12000:). Borde räcka...

Oservera att om man vässar kammarna, kommer man få en orolig tomgång, men märkbart mycket bättre gassvar och effekt.
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Ok, tackar för ditt utförliga svar.
Jag har för mig (läst någonstans?) att många insprut kan kompensera ungefär +/-10%, frågan är hur långt man kommer med det (om man nu vill undvika PC eller inte har möjlighet att göra en egen mappning)?
Sedan om man man t ex skulle välja att porta & plana toppen + avgassystem (+öppna luftburk?), hur mycket skulle det kunna ge på ett ungefär (utan att få negativa egenskaper såsom ojämn tomgång etc)? Vilken karaktär skulle man isf få på motorn, toppigare eller mer effekt över hela registret?
Ang. varvstoppet så antar jag att det är styrt av ECUn så om man saknar möjlighet att mappa om den så lär varvstoppet vara fast (rätta mig gärna).
Apropå portning, gör man det både i toppen och i insuget (två separata operationer, eller är det samma sak)?
Känner att jag skulle vilja ha en "Trimmning for dummies" på nattduksbordet ikväll :confused: :hihi
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
T595 namnet

Micke.deco skrev:
Sorry..vet inte om det blir på rätt ställe eller ej......

varför heter den 595 ..men är över 900kubik???

jaja skjut mig om jag inte fattar...men ge mig ett svar först....

:kocko


1997 Daytona och Speed Triple var Triumphs första hoj som bröt med byggkloss eller legokloss systemet, dvs den blev helt egendesignad hoj. Det var Triumphs femte generation sedan starten 1992, och nytt var en helt ny (snygg) aluminiumram och helt uppdaterad motor med insprutning istället för förgasare. :tummenupp För att markera det helt nya i generation 5 så namngavs hojarna T5(95) för Daytona och T5(09) för Speed Triple. Daytona hade 955cc medan S3 hade 885cc eller knappt 900cc. Du hittar T595/T509 i hojarnas respektive ramnummer.

Namnen var en marketingmiss insåg man snart :va och när nästa nyutvcklade sport-touring hoj kom ut 1999 Sprint ST med ny aluram och internt namn T6, så avstod man från dumma förkortelser och navngav den bara som Sprint ST. Checkar du ramnumren så ser du T6 på Sprint ST/RS medan du ser T5 på Daytona/S3. Samma år uppdaterades T595 och T509 och namnen ändrades till Daytona 955i och Speed Triple 955i, men ramnummren innehåller fortfarande T595/T509. Har inte sett ramnummren på 2005 S3 så jag vet inte om den anses som T5 eller nyare serie.

Logiskt om man känner historien, men korkat ändå. Vanligt folk som inte är Triumph-nördar kan ju aldrig gissa vad namnet T595 eller T509 betyder. :kocko

Kris955
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top