Triumph Daytona 955i - tråden

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Så sant, om tempmätaren får fnatt är det oftast luft i systemet.
Hade samma bekymmer med en bil en gång.
Om det sen gör att den inte startar vet jag inte, men man kan ju hoppas...
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Lioness skrev:
2192249 Köpte min Daytona i slutet av april. Hann ungefär en mil på den innan den bara dog - rakt av. Inget hostande eller puttrande. Utan bara dog.

När hojen dog så slog temperaturmätaren i taket. Men kylarvätskan var som den skulle och mätaren hade inte sagt ngt innan. Hojen hade ju knappt blivit varm än.

Efter en timme så testade jag att köra hojen och då funkade hon bra så jag körde ifrån sthlm och hem. Kul med ett haveri på jungfrufärden hem.

Efter det så körde jag bara ett par småturer med hojen. Sen hände samma sak igen. Jag har kört ungefär 30 minuter då hojen bara dör. Temperatur mätaren slår upp i taket. Men denna gången startar hon inte.

Jag kollade kylarvätskan och den låg på minimi, men mätaren hade inte sagt ngt innan hojen dog.

Nu vägrar den att starta. Jag har kollat alla slangar och säkringar.

Vad mer kan jag göra innan jag tvingas lämna in henne? Ngn som vet vad det kan vara för fel???
Tjena!

Jag tror som peter att den blir överhettad för att du har luft i systemet, men att bara hälla på nytt vatten kommer inte lösa ditt problem att den inte startar.

Troligtvis har hojen blivit för varm, och toppen har slagit sig. Detta innebär att du kan vara tvungen att byta/plana toppen, vilket man inte gör själv om man inte är duktig.

Du kan göra ett simpelt kompressionstest... Det gör man i hålen för tändstiften, och en kompmätare kan du tjacka på biltema för 75:-

Ta av tanken och allt som sitter ovanför kamkåpan, sen är det bara att skruva ur tennstiftet och i med kompmätaren. kompressionen bör ligga mellan 11-12:1...

Eller så biter du i suräpplet och åker till mecken =)
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Totte skrev:
2193433 Tjena!

Jag tror som peter att den blir överhettad för att du har luft i systemet, men att bara hälla på nytt vatten kommer inte lösa ditt problem att den inte startar.

Troligtvis har hojen blivit för varm, och toppen har slagit sig. Detta innebär att du kan vara tvungen att byta/plana toppen, vilket man inte gör själv om man inte är duktig.

Du kan göra ett simpelt kompressionstest... Det gör man i hålen för tändstiften, och en kompmätare kan du tjacka på biltema för 75:-

Ta av tanken och allt som sitter ovanför kamkåpan, sen är det bara att skruva ur tennstiftet och i med kompmätaren. kompressionen bör ligga mellan 11-12:1...

Eller så biter du i suräpplet och åker till mecken =)

kan ju vara så simpelt så att det är ett elfel/tempgivaren som är lite
sjuk. verkar ju på symptomen som att det kan vara kortslutning i tempmätaren. fast det går ju och ta reda på om man kan se felkoden.
Testa och koppla bort tempmätaren och se om det blir någon skillnad.
 
Last edited:

peterv

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
S.Sandby
Hoj
Triumph Daytona T595
Daytona T595

Hej!
Hoppas det löser sig med din hoj. Jag undrar var man kan se vevaxelns läge för jag har demonterat kamaxlarna pga INGET ventilspel på 2 cylindrar(4 insugsventiler stod lite öppna), inte så konstigt jag har haft startproblem.:)
Köpte hojen för en månad sen så jag är ny på Triumph men den låter underbar(sportavgassystem sitter på) och går mkt fint.

Mvh
Peter
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
peterv skrev:
2195227 Hej!
Hoppas det löser sig med din hoj. Jag undrar var man kan se vevaxelns läge för jag har demonterat kamaxlarna pga INGET ventilspel på 2 cylindrar(4 insugsventiler stod lite öppna), inte så konstigt jag har haft startproblem.:)
Köpte hojen för en månad sen så jag är ny på Triumph men den låter underbar(sportavgassystem sitter på) och går mkt fint.

Mvh
Peter
Tjena Peterv!

Vevens lähe ser du under kåpan på höger sida av motorn.
Vilken daytona är det?

De nya har 2 kåpor fram medans de äldre (däribland min) endast har en för både koppling och vev.

Hursom, Under den kåpan sitter en tandad cirkelformad metallbit, vilken har lite markeringar på sig. DEN, ska du kolla på!

Lycka till!

WindDrifter skrev:
2194193 kan ju vara så simpelt så att det är ett elfel/tempgivaren som är lite
sjuk. verkar ju på symptomen som att det kan vara kortslutning i tempmätaren. fast det går ju och ta reda på om man kan se felkoden.
Testa och koppla bort tempmätaren och se om det blir någon skillnad.
Varför skulle tempgivaren göra så att hojen inte startar? Eller stannar?
 

peterv

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
S.Sandby
Hoj
Triumph Daytona T595
Tack för hjälpen!

Jag hitade markeringarna och nu står allt rätt(har inte vågat starta än:)). Var kan man köpa schimsverktyget till ett hyfsat pris så man slipper demontera kamaxlarna varenda gång? Jag har hittat ritningarna med dom exakta måtten men det är för svårt om man inte har en ordentlig verkstad. Tänkte höra med en mekanisk verkstad vad det kan kosta att göra en men det blir nog dyrt, kanske om det finns fler som vill ha en kan man kanske få ett bättre pris. Hör av er.

Mvh
Peter
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Sneglar på andrar motorer, då det verkar lurt att min havererat mer än lite lagom...
Vad är det för skillnad egentligen mellan Tigerns 955cc motor och den i Daytonan?
Vet att det skiljer i effekt, men är det insprutning/kammar, ja vad?
Tänkte att man i så fall kunde bygga ihop lite från båda snurrorna.
Sen undrar jag om det är en massa bök med el osv om man byter mot en motor som inte är identisk.
 

MaSa

Gula Faran
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Fagersta
Hoj
Triumph daytona t595 -98
jesseboy skrev:
2203571 Sneglar på andrar motorer, då det verkar lurt att min havererat mer än lite lagom...
Vad är det för skillnad egentligen mellan Tigerns 955cc motor och den i Daytonan?
Vet att det skiljer i effekt, men är det insprutning/kammar, ja vad?
Tänkte att man i så fall kunde bygga ihop lite från båda snurrorna.
Sen undrar jag om det är en massa bök med el osv om man byter mot en motor som inte är identisk.
Annars finns en 97:ans motor här för 16000:-. 10-30% för din i inbyte och 1 månads garanti....
http://www.spinnin-wheel.se/index2.html
 

lerox78

nöjd sm ägare
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Huddinge Sthlm
Hoj
yamaha xt660x sm -06
behov av special verktyg

behöver låna ett verktyg till framgaffeln på min triumph speed four för att få isör gaffeln,,,,finns det någon kunnig innom området eller om det finns nogon i sthlm omr som kan låna ut sin....svara här eller med pm....tack i förväg... :tummenupp
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
lerox78 skrev:
2205381 behöver låna ett verktyg till framgaffeln på min triumph speed four för att få isör gaffeln,,,,finns det någon kunnig innom området eller om det finns nogon i sthlm omr som kan låna ut sin....svara här eller med pm....tack i förväg... :tummenupp
menar du den som man behöver för att få av den "runda bulten" på styrkronan?
 

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Äntligen...

Nu är den färdig.
Blev väl rätt bra...eller?
 

Bifogat

  • Traja sport.JPG
    Traja sport.JPG
    92 KB · Visningar: 178

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Tack.
Lackade om rubbet i våras,
svart metallic + ränder i vit pearl.
Fick inspiration av alla trådar
om caféracers.
 

Bifogat

  • Traja sport 2.JPG
    Traja sport 2.JPG
    107 KB · Visningar: 128

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Jävligt snyggt var det i alla fall!
Vad är det för ruta du har på?
Original, nee?

Och hur gör du för att polera fälgkanterna utan att råka polera in i fälgen?
Maskerade du med något?
 

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Totte skrev:
2221588 Jävligt snyggt var det i alla fall!
Vad är det för ruta du har på?
Original, nee?

Och hur gör du för att polera fälgkanterna utan att råka polera in i fälgen?
Maskerade du med något?

Rutan kommer från Powerbronze,tror att S-Racing säljer den.
Jag tror att jag la 20 timmar slip+pol. på bakfälgen innan
den var bra.Måste vara årtiondets sämsta gjutning.
Jag polerade först,la ett lager klarlack över hela fälgen,maskade av
det polerade och sprutade svart metallic på ekrar och del av fälgbana.
Pillade bort maskering och
lade två lager klarlack över allting.
(Naturligtvis var det lite mellanslipningar och
justereringar mellan momenten.)
Lite av kromeffekten försvann när jag lackade
över det polerade men det är lätt att hålla rent.
Alla säger att det inte går att lacka polerad aluminium,
då måste man ju testa.
 

lerox78

nöjd sm ägare
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Huddinge Sthlm
Hoj
yamaha xt660x sm -06
nej

det sitter en kolv e gaffelbenet som e låst med insexan i botten och en stång med mutter på upptill..och allt snurrar men det blir nog att jag lämnar in den,...
Totte skrev:
2211794 menar du den som man behöver för att få av den "runda bulten" på styrkronan?
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Fy fan...
Låter så jobbigt att jag inte ens förstog vad du menade =)
Lycka till!
hehe
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top