Triumph Speed Triple-tråden.

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
dödarknappen har man lyckats med ett par gånger alltid lika pinsamt, en gång när jag skulle dra från skogis en onsdag o de va fullt med hojåkare höll på o skämmas ihjäl.

Det kanske man skulle testa vid nån fikapaus. Slå på dödarknappen på alla andras hojar och se om de är lika tröga som en annan när hojen inte startar.

Sen är det bara att filma lite diskret med mobilkameran när alla står och försöker starta. :D

Youtube! :yoparty
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Sen finns det en irriterande kontakt vid kopplingen som brukar behöva en sprutt 5/56 emellanåt.

Jajamen, den har djävlats för mig med. Den pajar inte utan om man körmycket när det är blött och skitigt verkar det samla sig typ damm och då kärvar den rent mekaniskt.

Duttar man lite 5-56 där då och då verkar inte detta hända.

När man åkt "för" mycke i regn och gegga utan att spola av hojen slutar stödkontakten fungera eller rättare sagt kan inte stödet fällas in tillräckligt långt. Spola av och på med 5-56 hjälper även här.
 

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Äntligen fick man höra speedien andas efter 7 månader i dvala! Underbart!
Premiärturen avklarad och gissa om det kliar i fingrarna! Jag vill ha mer, mycket mer!

Nya styrändsbackspeglarna var dessutom riktigt najs.
 

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Kan tyvärr inte. Är nog lika bra, känner mig bra ringrostig. Fast och andra sidan kanske man hellre klotar med en lånehoj än sin egen ;)
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hej alla!

Jag körde ett par timmar idag och provade att koppla upp den på bakhjulet på 2an då och då. Efter att jag gjort det kanske 10 gånger så började kopplingen slira såfort jag accade mer än typ 6k varv. Hojen har endast gått 900 mil, nån annan som haft problem med slirande koppling? Oljan som är i är från servicen på Triumph Center för kanske 30-40 mil sedan?

Tacksam för tips!

Har dubbelkollat slacket i kopplingswiren, dvs. släppt så det finns ett litet spel i handtaget...
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Hej alla!

Jag körde ett par timmar idag och provade att koppla upp den på bakhjulet på 2an då och då. Efter att jag gjort det kanske 10 gånger så började kopplingen slira såfort jag accade mer än typ 6k varv. Hojen har endast gått 900 mil, nån annan som haft problem med slirande koppling? Oljan som är i är från servicen på Triumph Center för kanske 30-40 mil sedan?

Tacksam för tips!

Har dubbelkollat slacket i kopplingswiren, dvs. släppt så det finns ett litet spel i handtaget...

Egentligen behöver du inte koppla på 2:an på speedyn, hitta rätt läge i draget och få till ett litet gung innan så kommer den så fint så. Första gångerna du kör på bakslangen, börja lite försiktigt på 1:an med bara gas lite kortare slangningar så du får lite känsla för det.

Kopplingen kanske bara överhettades av för mycket varv, kolla nästa tur igen om det skärpt sig, annars finns ju risk för att du har lite o göra.

Öva aldrig ensam på "stunt". :tummenupp

EDIT: Och skall du bli slangkung och köra på ett hjul till jobbet varje dag så håll ett riktigt bra öga på oljenivån, ha gärna i lite extra. Det går åt och blir väääldigt dyrt om det blir för lite. Trust me. I know. :gnissla
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Egentligen behöver du inte koppla på 2:an på speedyn, hitta rätt läge i draget och få till ett litet gung innan så kommer den så fint så. Första gångerna du kör på bakslangen, börja lite försiktigt på 1:an med bara gas lite kortare slangningar så du får lite känsla för det.

Kopplingen kanske bara överhettades av för mycket varv, kolla nästa tur igen om det skärpt sig, annars finns ju risk för att du har lite o göra.

Öva aldrig ensam på "stunt". :tummenupp

EDIT: Och skall du bli slangkung och köra på ett hjul till jobbet varje dag så håll ett riktigt bra öga på oljenivån, ha gärna i lite extra. Det går åt och blir väääldigt dyrt om det blir för lite. Trust me. I know. :gnissla

Är van att koppla upp den på bakhjulet från r6an. Trivs bra med det eftersom man kan ta upp den i "låga" farter. Har aldrig varit ett problem med r6an. Har dragit upp den oräkneliga ggr. på detta sätt.

Kopplingen slirade fortfarande efter en "avkylningscykel". Kanske dock något mindre.

Läste mitt inlägg och tror det misstolkas. Den slirar alltså på vanligt gaspådrag nu. Utan att jag dumpar kopplingen, allt över 6k varv.

Innan den började strula så tog ju kopplingen bra. Alltså det fungerade fint att koppla upp den. Sedan plötsligt började den slira på bara gaspådrag. Har jag bränt kopplingen?

EDIT: Kan även nämna att jag inte tokdumpar kopplingen med 9k varv eller liknande. Jag börjar alltså acca och blippar med kopplingen. Motorn hinner ej rusa speciellt mkt.
 
Last edited:

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Är van att koppla upp den på bakhjulet från r6an. Trivs bra med det eftersom man kan ta upp den i "låga" farter. Har aldrig varit ett problem med r6an. Har dragit upp den oräkneliga ggr. på detta sätt.

OK, check. Var lite svårt att avgöra om du var en van slangare eller inte :)

Kanske kopplingen redan var på gång pga föregående ägare?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
OK, check. Var lite svårt att avgöra om du var en van slangare eller inte :)

Kanske kopplingen redan var på gång pga föregående ägare?

Det är ju möjligt men då börjar man undra om man blivit lurad på att den endast gått 900 mil...

Hursom, ska prova byta olja då jag fick det tipset men man kan ju tycka att triumph center har koll på vilken olja som ska i.

Slänger upp en bild från bultenrempan :tummenupp

Hittade en bild till
 

Bifogat

  • bulten_100411_fix.jpg
    bulten_100411_fix.jpg
    129.5 KB · Visningar: 89
  • bulten_100411_3_small.jpg
    bulten_100411_3_small.jpg
    150.4 KB · Visningar: 80
Last edited:

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Det är ju möjligt men då börjar man undra om man blivit lurad på att den endast gått 900 mil...

Hursom, ska prova byta olja då jag fick det tipset men man kan ju tycka att triumph center har koll på vilken olja som ska i.

Slänger upp en bild från bultenrempan :tummenupp

Ser schNabbT ut! (det är det viktiga!) :tummenupp

Släng inte den gamla oljan. Får du samma fel med ny olja så är det pengar i sjön om du kastat oljan som fanns i.

Lycka till!
 

crille666

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2009
Ort
göteborg
Hoj
06 triumph speedtriple
hej efter hårt gaspådrag så börjar den bluddra på lägre varv låter som den går ned på 2 cylindrar har haft den inne på 2000 mil service på johans mc (100mil sedan) så stiften är ju nya, någon som vet var detta kan vara?

crille
 

Smillan

Guest
hej efter hårt gaspådrag så börjar den bluddra på lägre varv låter som den går ned på 2 cylindrar har haft den inne på 2000 mil service på johans mc (100mil sedan) så stiften är ju nya, någon som vet var detta kan vara?

crille

Enligt erfarenhet från min fars hoj som servat den på Johans så behøver det inte alls betyda att dom bytt stiften æven om det står i servicebeskrivningen. Hoppas det bara var i detta fallet men varken han eller jag servar hojarna dær længre. Gør man det sjælv vet man att det blir riktigt gjort.

Du kan kolla om tændhattarna sitter ordentligt på så de inte glappar. På senaste modellen tror jag det bara ær att plocka av tanken, sen luftburken o så ser du dem. Kan någon med nyare S3 bekræfta?

Å førresten, nær du ændå ær dær nere o pillar, kolla på stiften, ser stiften inte nya ut så ska du ju såklart ha pengar tillbaks (och kanske mer dærtill?)
 
Last edited:

bjorken11

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Göteborg
Hoj
08:a Triumph Speed triple
Hej alla!

Jag körde ett par timmar idag och provade att koppla upp den på bakhjulet på 2an då och då. Efter att jag gjort det kanske 10 gånger så började kopplingen slira såfort jag accade mer än typ 6k varv. Hojen har endast gått 900 mil, nån annan som haft problem med slirande koppling? Oljan som är i är från servicen på Triumph Center för kanske 30-40 mil sedan?

Tacksam för tips!

Har dubbelkollat slacket i kopplingswiren, dvs. släppt så det finns ett litet spel i handtaget...

Tjena! brukar dom inte köra motul olja på Jmc om man inte frågar efter annan, och är det inte så att dom har haft vissa fall där den oljan inte passar våtkopplingen?

Det är vad jag har hört iaf.:yoparty
 

bjorken11

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Göteborg
Hoj
08:a Triumph Speed triple
bakaxel skydd?

Hej alla glada :arsele

Håller på att bygga ett skydd till bakaxeln.

Nu är första klar, skall göra en som går över hela muttern.

Skrev ett inlägg för ngra månader sedan, men inget svar vart man kunde köpa, därav bygga egen,

:yoparty:Bugar
 

Bifogat

  • DSC00783.jpg
    DSC00783.jpg
    252.5 KB · Visningar: 55
  • DSC00784.jpg
    DSC00784.jpg
    255.2 KB · Visningar: 63
  • DSC00786.jpg
    DSC00786.jpg
    224.2 KB · Visningar: 56
  • DSC00787.jpg
    DSC00787.jpg
    218.1 KB · Visningar: 68

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Hej alla glada :arsele
Håller på att bygga ett skydd till bakaxeln.
Nu är första klar, skall göra en som går över hela muttern.
Skrev ett inlägg för ngra månader sedan, men inget svar vart man kunde köpa, därav bygga egen,
:yoparty:Bugar

Snyggt ! Men blir lite :skrämd när jag ser den där spetsiga tingesten. :)
Har gått omkull några gånger under åren, sånt som händer, och det har hänt att jag haft bågen över mig när jag väl legat där. Vill inte tänka vad en sån där spets gör med en knäskål eller liknande.:näsblod
 

bjorken11

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Göteborg
Hoj
08:a Triumph Speed triple
Snyggt ! Men blir lite :skrämd när jag ser den där spetsiga tingesten. :)
Har gått omkull några gånger under åren, sånt som händer, och det har hänt att jag haft bågen över mig när jag väl legat där. Vill inte tänka vad en sån där spets gör med en knäskål eller liknande.:näsblod

Sant :yoparty gick i backen två gånger förra sommaren, 1 gång med hojjen över mig.

design och funktion går inte alltid över spåret tillsammans.

Man får väl göra den i gummi =):yoparty
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tjena! brukar dom inte köra motul olja på Jmc om man inte frågar efter annan, och är det inte så att dom har haft vissa fall där den oljan inte passar våtkopplingen?

Det är vad jag har hört iaf.:yoparty

OK, "glada" nyheter då provar jag att hälla i en olja som en annan rekommenderar för slirande koppling. BTW. hur många liter går det åt vid oljebyte? Ska jag byta filter? Det byttes ju för bara några mil sen.
 

bjorken11

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Göteborg
Hoj
08:a Triumph Speed triple
OK, "glada" nyheter då provar jag att hälla i en olja som en annan rekommenderar för slirande koppling. BTW. hur många liter går det åt vid oljebyte? Ska jag byta filter? Det byttes ju för bara några mil sen.

Jag körr shell den funkar bra. Alldrig fel att byta för många filter :yoparty mend et behövs nog inte
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top