Triumph Speed Triple-tråden.

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
OK, "glada" nyheter då provar jag att hälla i en olja som en annan rekommenderar för slirande koppling. BTW. hur många liter går det åt vid oljebyte? Ska jag byta filter? Det byttes ju för bara några mil sen.

Knappt 3 1/2 liter "torr" så det blir lite mindre med gammalt filter. Börja med 3 liter och fyll på sedan, Nytt filter kostar ca en hundring men är lite overkill om den är ny...
Tjong!
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
:skrämd
Hej alla glada :arsele

Håller på att bygga ett skydd till bakaxeln.

Nu är första klar, skall göra en som går över hela muttern.

Skrev ett inlägg för ngra månader sedan, men inget svar vart man kunde köpa, därav bygga egen,

:yoparty:Bugar

Hua mej! :skrämd Den piggen vill man inte få i ryggen (eller på valfritt annat ställe) om man klotar! :gnissla

Jag körr shell den funkar bra. Alldrig fel att byta för många filter :yoparty mend et behövs nog inte

Shells helsyntetiska har funkat bra för mig.

Jag rädd om hojen (läs feg) så jag håller mig helst på 2 hjul.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
:skrämd

Hua mej! :skrämd Den piggen vill man inte få i ryggen (eller på valfritt annat ställe) om man klotar! :gnissla



Shells helsyntetiska har funkat bra för mig.

Jag rädd om hojen (läs feg) så jag håller mig helst på 2 hjul.

Jag köpte faktiskt i desperation en deras delsyntetiska olja mest för att det var en vanlig 10W40 olja (har inte hällt i den, funderade på att lämna tillbaka den). Deras helsyntetiska var typ 15W50. Hällde i en special 15W60 olja i min r6a o den började gå rätt dåligt med den.

Hade även läst i Dr. bikes oljetrådar att det inte är något fel på delsyntetiska oljor. och att det är bra med oljor med kort spann så att säga.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Jag köpte faktiskt i desperation en deras delsyntetiska olja mest för att det var en vanlig 10W40 olja (har inte hällt i den, funderade på att lämna tillbaka den). Deras helsyntetiska var typ 15W50. Hällde i en special 15W60 olja i min r6a o den började gå rätt dåligt med den.

Hade även läst i Dr. bikes oljetrådar att det inte är något fel på delsyntetiska oljor. och att det är bra med oljor med kort spann så att säga.

Jag kör mycket bana. Det jag läst mig till är att helsyntetiska oljor pallar mer stryk. Därför känns det pYskologiskt bättre för mig att köra helsyntet. Sen om det verkligen är det är en annan femma. Byter man bara i tid spelar det säkert ingen roll.

Jag läste nånstans på den engelska triumphsidan att det rekommenderas att upp till 1000 mil köra på delsyntet tills motorn "satt" sig för att sedan gå över på en helsyntetisk olja.

Det finns lika många olje-skolor och teorier som det finns oljeshejkar!

Kör på det som känns bäst för dig! :tummenupp
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Hejsan! vet inte om frågan kommit upp förut men är det någon som testat denna mätare från Louis.de? Den drivs på vajer, vilket det sitter på daytonan, men jag förstår inte hur man räknar ut utväxlingen på daytonan?!

så står det på mätaren:

"Höchste Genauigkeit bei einem k-Wert von 1,4
Passend für Tachowellen mit Anschlussgewinde M12 x 1."
 

Bifogat

  • 10034891_870_FR2_07.jpg
    10034891_870_FR2_07.jpg
    5.8 KB · Visningar: 437

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Bromsbeläggbytarafton

Nu är beläggen bytta fram som bak.

På torsdag blir det att gassa på Sviestad då triumph har Roadshow med vidhängande gratisbankörning! :yoparty

(notera de RR-najade låssprintarna. Jag räknar med +20km/h toppfart. :p )
 

Bifogat

  • DSC00090.jpg
    DSC00090.jpg
    230.7 KB · Visningar: 103
  • DSC00089.jpg
    DSC00089.jpg
    232.3 KB · Visningar: 86
  • DSC00087.jpg
    DSC00087.jpg
    225.9 KB · Visningar: 73

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nu är beläggen bytta fram som bak.

På torsdag blir det att gassa på Sviestad då triumph har Roadshow med vidhängande gratisbankörning! :yoparty

(notera de RR-najade låssprintarna. Jag räknar med +20km/h toppfart. :p )

Vajert. Jag hoppar nog najning när jag byter backar. Det blir snart och jag tänker prova Biltemas då. Mest av nyfikenhet eftersom det skrivits spaltkilometervis om dom.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Vajert. Jag hoppar nog najning när jag byter backar. Det blir snart och jag tänker prova Biltemas då. Mest av nyfikenhet eftersom det skrivits spaltkilometervis om dom.

Jag köpte triumphs skitdyra originalbelägg.... :gnissla Har haft lite dåliga erfarenheter av nonamebelägg så jag halar bara upp lädret och blundar när jag betalar. :rolleyes:

Idag najade mest för att öva mig lite med den nyköpta najtången som inhandlats på ovan nämnda kvalitetsvaruhus! Köpt för att få snygga trådlås på min RR-spaghettihoj! Italienarna må ha passion när de bygger hojar men faan va allt är "mjukt" på SP250n! Som Mathias sa; hojen är gjord av Choklad!
 

Luma

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
Triumph Speed Triple -04 SE
Till salu

Ja då var skönheten till salu....
 

Bifogat

  • P3060111.jpg
    P3060111.jpg
    226.6 KB · Visningar: 93
  • P1010023.jpg
    P1010023.jpg
    251.5 KB · Visningar: 89

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Har en liten fråga om gafflarna, Det är så vid 2000 mil så står det att gaffeloljan ska bytas! Nu är det så att jag inte har gjort det än och har kört ca 300 mil över det. Är det viktigt att den byts då? isåfall hur byter man gaffelolja?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Två snabba frågor:

Vad är det för moment när man drar åt oljepluggen?

Vad är orginalinställningarna på stötdämparna? Jag glömde manualen hemma.. :(

Gärna förklara enkelt vilken skruv som är vilket, dvs. preload osv.
 

Sebbe81

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Borås
Hoj
2005,Triumph speed triple
Biltema fatbar styren + styrfäste

Tjena

Tänkte kolla vad ni tror om biltemas styren och styrfäste vågar man köpa det?? Känner mig tveksam men det är ju sjukt billigt om man jämnför med triumph orginal fatbat och raiser. Någon som vet om det styrfästet passar på en speed triple -05? Blir ju bara 600 kr för både styre och raiser. Vet nån vad det är för mått på triumphs "orginal" fatbar styre (Bredd,höjd sweep)? Vill inte behöva byta koppling och gasvajer.

http://www2.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=137116


http://www2.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=145905

Man blir ju lite sugen att prova ialf :)

//Sebbe
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Spara kvittot så är det bara att lämna tillbaks om det inte passar.

Ingen raketvetenskap, så vad kan gå fel?

// Johan

Tjena

Tänkte kolla vad ni tror om biltemas styren och styrfäste vågar man köpa det?? Känner mig tveksam men det är ju sjukt billigt om man jämnför med triumph orginal fatbat och raiser. Någon som vet om det styrfästet passar på en speed triple -05? Blir ju bara 600 kr för både styre och raiser. Vet nån vad det är för mått på triumphs "orginal" fatbar styre (Bredd,höjd sweep)? Vill inte behöva byta koppling och gasvajer.

http://www2.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=137116


http://www2.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=145905

Man blir ju lite sugen att prova ialf :)

//Sebbe

På fråga a svarar jag,

Dra INTE för hårt (mycket lösare än man tror! (25 Nm)) och byt packning varje gång. På TC linköping får de inte alltför sällan in hojar där folk spräckt oljetråget pga gammal "kilformad" packning och övervåld.

Fråga b vet jag inte på rak arm...


Två snabba frågor:

Vad är det för moment när man drar åt oljepluggen?

Vad är orginalinställningarna på stötdämparna? Jag glömde manualen hemma.. :(

Gärna förklara enkelt vilken skruv som är vilket, dvs. preload osv.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hittade manualen i pdf-form där stog både moment för pluggen och grundinställningarna för stötdämparna. De var på tok för hårt ställde innan. :)

http://www.triumph.co.uk/media/T595NJ-2_OHB_UK.pdf

Det som inte stod i manualen var dock hur fjädern i bakdämparen är ställd. Skulle någon kunna titta på sin bakdämpare som vet att den är kvar i orginal-läge och se hur man gängor man ser i ovankant av "justeraren" ?
 
Last edited:

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Försäkring...

Har precis signat upp för en ny försäkring och överger härmed IF efter flera år.

Blev för mycket tycker jag att för varje år acceptera 1500-2000 kronors höjning och hamnade med årets justering på dryga 17000.
Har gått över till Vesta och hamnar nu på ca 10700.

Av ren nyfikenhet skulle jag gärna höra vad ni andra lyckats försäkra era triplar (1050) ??

Bor i näst stora stan, är över 30 och haft min A-lapp sen början av detta millennium.
 
Last edited:

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Har precis signat upp för en ny försäkring och överger härmed IF efter flera år.

Blev för mycket tycker jag att för varje år acceptera 1500-2000 kronors höjning och hamnade med årets justering på dryga 17000.
Har gått över till Vesta och hamnar nu på ca 10700.

Av ren nyfikenhet skulle jag gärna höra vad ni andra lyckats försäkra era triplar (1050) ??

Bor i näst stora stan, är över 30 och haft min A-lapp sen början av detta millennium.

Bilsport-mc har alltid varit billigast för mig. ca 7k ( Örebro 40+)
 

Sebbe81

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Borås
Hoj
2005,Triumph speed triple
Har precis signat upp för en ny försäkring och överger härmed IF efter flera år.

Blev för mycket tycker jag att för varje år acceptera 1500-2000 kronors höjning och hamnade med årets justering på dryga 17000.
Har gått över till Vesta och hamnar nu på ca 10700.

Av ren nyfikenhet skulle jag gärna höra vad ni andra lyckats försäkra era triplar (1050) ??

Bor i näst stora stan, är över 30 och haft min A-lapp sen början av detta millennium.

Har oxå Vesta bytte från bilsport och mc betalar bara runt 5000 kr per år halvförsäkring. Tycker det är ganska billigt men crashar man blir det dyrt :yoparty . Tror jag betalade 7000 kr på bilsport o mc för halvförsäkring.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Bor i näst stora stan, är över 30 och haft min A-lapp sen början av detta millennium.

Bilsport & MC, Linköpings tätort, 40+, 7000 nånting per år. Sjönk tre tusen när man fyllde fyrtio! Det är inte bara dåligt att bli äldre! :tummenupp

Sen får man 10% rabatt om man är SMC medlem. Jag har inte hittat något bolag som har mer förmånliga villkor när det gäller bankörningar.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top