Jag är inte jättebevandrad på alla dessa däck heller, däremot "anser" jag att de flesta gatåkare är för hysteriska med "grepp" termer i sina däckval med tanke på att de flesta inte kör fortare än att vad som helst med gummi räckt (lätt överdrift). ALLA däck i de dimensionerna är bra. Sen är frågan hur man kör. På gata och i lugn grupp på bana ska det mycket till innan man behöver titta på nåt annat än flest mil / krona.
Mina 0.50
Men vad menar du med att fegränderna försvinner lättare med 180 däck? Så länge profilen är densamma så ser ju däcket likadant ut (om samma modell), bara lite större/mindre? Och 190/50 vs 180/55 blir plattare, närmare till kant och mer tungstyrt än ett smalare och spetsigare däck.
Eller måste jag gå om däckslektion 1A?
Jag äringen fartfantom men trots det upplever jag ganska stor skillnad mellan olika däck jag provat även på gata. Det är säkert som du säger att alla gatdäck antagligen är bra för gata men olika däck passar bra för olika körstilar och körprofil.
Av dom jag provat hittills Pilot Power, Pilot Power 2CT, Pilot Road2CT och Dunlop RoadSmart så
Älskar jag greppet och känslan i Power /power 2CT (ingen större skillnad för mig) men eftersomjag kör mycket så blir det duktigt dyrt 4-5 bakhjul på en säsong.
Pilot Road 2CT är ett toppendäck som ger många mil och nästan vägrar att få platta trots jobbpendling. Funkar mycket bra i kurvor och rakt fram så länge det är torrt. Blir det blött/kallt (och det är det ofta när jag åker) så funkar dom forfarande i kurvor men är snorhala rakt fram (antagligen därför dominte får platta)
Dunlop RoadSmart har kanon grepp i vått och torrt både rakt fram och i kurvor. Känns stabila även när man stöter på grus
)) men har en livslängd mellan Power och Road2CT.
Alla tre funkar utmärkt för mig på bana.
Jag kör just nu på RoadSmart bak och Road 2CT fram och det funkar bra men måste byta fram typ NU! och då blir det RoadSmart även där. För mig känns RoadSmart bäst.
Drar man på ett 190 på en fälg för 180 så kupar sig däcket mer eftersom man klämmer ihop det mer i fälgen.
När jag körde på 190 var jag nere med fotpinnarna i backen så att man kände att dom lyfte fötterna men fegisränderna var kvar.
Nu på våren med 180 och temp nära nollan är fegisränderna redan borta och det utan tillstymmelse till fotpinsskrap.
Det är bara att luta ner hojen i garaget och jämföra med ett par 180 resp 190. Jag har kollat med både power 2CT och Road 2CT