Triumph Speed Triple-tråden.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
YES!!!! :Bugar Obi wan, you are the master :banana jag, ansluter till listan, skönt att det finns människor som kan hjälpa en utvecklas fortare :yoparty

Jag har provat flera på listan och jag tycker Dunlop RoadSmart borde vara med på listan.

Bättre grepp än Road 2 fast kortare livslängd men ca dubbla livslängden jämfört med Power.

Ingen jätteskillnad mellan 180 och 190. Kanske lite mer lättsvängt med 180 men fetare och längre livslängd med 190. Vill man snabbt få bort fegisränderna är det 180 som gäller.

Jag har skrivit det förut men (bakhjul till cordview)

Power 2/2CT ca 500-600 mil
RoadSmart ca 1000-1200 mil
Road 2CT 1400-1600 mil
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har provat flera på listan och jag tycker Dunlop RoadSmart borde vara med på listan.

Bättre grepp än Road 2 fast kortare livslängd men ca dubbla livslängden jämfört med Power.

Ingen jätteskillnad mellan 180 och 190. Kanske lite mer lättsvängt med 180 men fetare och längre livslängd med 190. Vill man snabbt få bort fegisränderna är det 180 som gäller.

Jag är inte jättebevandrad på alla dessa däck heller, däremot "anser" jag att de flesta gatåkare är för hysteriska med "grepp" termer i sina däckval med tanke på att de flesta inte kör fortare än att vad som helst med gummi räckt (lätt överdrift). ALLA däck i de dimensionerna är bra. Sen är frågan hur man kör. På gata och i lugn grupp på bana ska det mycket till innan man behöver titta på nåt annat än flest mil / krona.

Mina 0.50

Men vad menar du med att fegränderna försvinner lättare med 180 däck? Så länge profilen är densamma så ser ju däcket likadant ut (om samma modell), bara lite större/mindre? Och 190/50 vs 180/55 blir plattare, närmare till kant och mer tungstyrt än ett smalare och spetsigare däck.

Eller måste jag gå om däckslektion 1A?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag är inte jättebevandrad på alla dessa däck heller, däremot "anser" jag att de flesta gatåkare är för hysteriska med "grepp" termer i sina däckval med tanke på att de flesta inte kör fortare än att vad som helst med gummi räckt (lätt överdrift). ALLA däck i de dimensionerna är bra. Sen är frågan hur man kör. På gata och i lugn grupp på bana ska det mycket till innan man behöver titta på nåt annat än flest mil / krona.

Mina 0.50

Men vad menar du med att fegränderna försvinner lättare med 180 däck? Så länge profilen är densamma så ser ju däcket likadant ut (om samma modell), bara lite större/mindre? Och 190/50 vs 180/55 blir plattare, närmare till kant och mer tungstyrt än ett smalare och spetsigare däck.

Eller måste jag gå om däckslektion 1A?

Jag äringen fartfantom men trots det upplever jag ganska stor skillnad mellan olika däck jag provat även på gata. Det är säkert som du säger att alla gatdäck antagligen är bra för gata men olika däck passar bra för olika körstilar och körprofil.

Av dom jag provat hittills Pilot Power, Pilot Power 2CT, Pilot Road2CT och Dunlop RoadSmart så

Älskar jag greppet och känslan i Power /power 2CT (ingen större skillnad för mig) men eftersomjag kör mycket så blir det duktigt dyrt 4-5 bakhjul på en säsong.

Pilot Road 2CT är ett toppendäck som ger många mil och nästan vägrar att få platta trots jobbpendling. Funkar mycket bra i kurvor och rakt fram så länge det är torrt. Blir det blött/kallt (och det är det ofta när jag åker) så funkar dom forfarande i kurvor men är snorhala rakt fram (antagligen därför dominte får platta)

Dunlop RoadSmart har kanon grepp i vått och torrt både rakt fram och i kurvor. Känns stabila även när man stöter på grus :))) men har en livslängd mellan Power och Road2CT.

Alla tre funkar utmärkt för mig på bana.

Jag kör just nu på RoadSmart bak och Road 2CT fram och det funkar bra men måste byta fram typ NU! och då blir det RoadSmart även där. För mig känns RoadSmart bäst.


Drar man på ett 190 på en fälg för 180 så kupar sig däcket mer eftersom man klämmer ihop det mer i fälgen.

När jag körde på 190 var jag nere med fotpinnarna i backen så att man kände att dom lyfte fötterna men fegisränderna var kvar.

Nu på våren med 180 och temp nära nollan är fegisränderna redan borta och det utan tillstymmelse till fotpinsskrap.

Det är bara att luta ner hojen i garaget och jämföra med ett par 180 resp 190. Jag har kollat med både power 2CT och Road 2CT
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Absolut. Kör man mkt i alla väder köper jag det rakt av. För "rekreationsåka" och lite bana (som det gäller för Bushoj) så verkar du ändå hålla med om att 2CT är ett kanonval. Och visst, det finns massa andra däck som säkert funkar riktigt bra. Men jag har av alla recensioner och omdömen fått uppfattningen att just 2CT ger mkt mil / krona och håller hög nivå på grepp för att vara ett gatdäck också.

Drar man på ett 190 på en fälg för 180 så kupar sig däcket mer eftersom man klämmer ihop det mer i fälgen.

När jag körde på 190 var jag nere med fotpinnarna i backen så att man kände att dom lyfte fötterna men fegisränderna var kvar.

Nu på våren med 180 och temp nära nollan är fegisränderna redan borta och det utan tillstymmelse till fotpinsskrap.

Det är bara att luta ner hojen i garaget och jämföra med ett par 180 resp 190. Jag har kollat med både power 2CT och Road 2CT

Oki.. Tänkte faktikst inte på att fälgen är för liten.

Men... Hur ser skuldran ut då under belastning? Känns som att du borde få mindre gummi i asfalten än med ett 180/55 eller på en lämplig fälg? Som du säger trycks ju däcket ihop och så även däclkssidan. Vanligtvis på "sportigare" däck är de ju rätt spetsiga och ger mkt gummi åt sidorna, men om däcket pressas ihop borde det försämra fästet när man väl är där nere?

Tänker jag rätt?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Absolut. Kör man mkt i alla väder köper jag det rakt av. För "rekreationsåka" och lite bana (som det gäller för Bushoj) så verkar du ändå hålla med om att 2CT är ett kanonval. Och visst, det finns massa andra däck som säkert funkar riktigt bra. Men jag har av alla recensioner och omdömen fått uppfattningen att just 2CT ger mkt mil / krona och håller hög nivå på grepp för att vara ett gatdäck också.



Oki.. Tänkte faktikst inte på att fälgen är för liten.

Men... Hur ser skuldran ut då under belastning? Känns som att du borde få mindre gummi i asfalten än med ett 180/55 eller på en lämplig fälg? Som du säger trycks ju däcket ihop och så även däclkssidan. Vanligtvis på "sportigare" däck är de ju rätt spetsiga och ger mkt gummi åt sidorna, men om däcket pressas ihop borde det försämra fästet när man väl är där nere?

Tänker jag rätt?

På ett Pilot Road 2 CT var det tydligast. I princip gav nog 190 mer gummi i backen men skuldrorna blev liksom nästan lodräta (något överdrivet) Det betydde att hurjag en lutade kom man inte tillräckligt högt upp för att fegisränderna skulle försvinna (om det är målet). Om dom hade varit lodräta hade man ju behövt lägga hojen parallellt med vägen och det hade nog resulterat i en lowsider tror jag.

Visst lite poser men håll med om att det ser lite gay ut med rejält skrapade fotpinnar i kombo med 10mm fegisränder. ? Lite som "skrapade" puckar med skägget framåt :hihi
 
Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Hur ska jag tolka en "tummeupp" ?:confused:

Ja jag skulle ju tolka det som om att paPs kör med 180, tror ingen sitter inne med en summa och kan tex ge dig "av 53 triplar i sthlm kör 24 med dimension 180" :)

Snabbare och kvickare styrning sägs det med 180, vete fan vad jag har själv... har inte hämtat hojen från TCL ännu!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur många kör med 180 däck på sina hojar? upptäckte att min nyinköpta 01:a hade 180.....

Eftersom fälgen är gjord för 180 så är det bäst. Enkelt va?

Enda argumentet för att åka på nåt annat är att det möjligtvis ser tuffare ut vid grillen (eller att man fick tag i riktigt billiga 190-däck).

Vill man ha en annan profil än rekommenderad så bör det fortfarande göras med 180-bredd pga fälgen.
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Har en liten fråga ang. bankörning. Är väldigt sugen på att ta en smc kurs eller två i sommar men jag har bara allvädersställ och undrar om ni vet hur dom ställer sig till detta. Är det ok att åka i detta eller får man respass direkt när man kommer dit om man inte sitter inne med ett skinnställ?
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Har en liten fråga ang. bankörning. Är väldigt sugen på att ta en smc kurs eller två i sommar men jag har bara allvädersställ och undrar om ni vet hur dom ställer sig till detta. Är det ok att åka i detta eller får man respass direkt när man kommer dit om man inte sitter inne med ett skinnställ?

följande är saxxat från SMC's sida:

•Föraren måste ha motorcykelkörkort och egen motorcykel.
•Motorcykeln ska vara godkänd att användas i trafik, alltså skattad och besiktigad.
•Motorcykeln ska minst vara trafikförsäkrad.
•Skyddskläder för motorcykelåkning ska användas.
•Alla motorcyklister är välkomna till kurserna, det är bara någon enstaka kurs som kräver SMC-medlemskap.
•Alla motorcyklister och deras passagerare kan delta och självklart alla typer av hojar. Instruktörerna anpassar övningarna utifrån dina förkunskaper.

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=160

Där hittar du även länk för att maila in din fråga då man kan tolka ovan lite hur som vad gäller klädseln. Jag vill minnas att ryggskydd är ett måste också.
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
•Skyddskläder för motorcykelåkning ska användas.

Jo man kan ju tolka det där lite som man vill =) Optimalt hade väl varit att helt enkelt bara köpa ett ställ men jag har inte pengar till det just nu. Får väl maila och fråga :)
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
•Skyddskläder för motorcykelåkning ska användas.

Jo man kan ju tolka det där lite som man vill =) Optimalt hade väl varit att helt enkelt bara köpa ett ställ men jag har inte pengar till det just nu. Får väl maila och fråga :)

Jo, de kostar ju lite mer än en vanlig krogrunda de där ställen. Men tycker helt klart du skall spara ihop till ett, för känslan i ett skinnställ är många gånger bättre än i ett allvädersställ.

Och för att göra ett slag för SMC'c kurser, klart väl spenderade pengar!!
Kolla bara med ditt försäkringsbolag så att de godkänner SMC kurser så det inte blir några tråkigheter om olyckan skulle vara framme.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
•Skyddskläder för motorcykelåkning ska användas.

Jo man kan ju tolka det där lite som man vill =) Optimalt hade väl varit att helt enkelt bara köpa ett ställ men jag har inte pengar till det just nu. Får väl maila och fråga :)

Har kört kurs med dom och det var rätt många som körde med "allvädersställ" typ Halvarssons eller likn...
 

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Eftersom fälgen är gjord för 180 så är det bäst. Enkelt va?

Enda argumentet för att åka på nåt annat är att det möjligtvis ser tuffare ut vid grillen (eller att man fick tag i riktigt billiga 190-däck).

Vill man ha en annan profil än rekommenderad så bör det fortfarande göras med 180-bredd pga fälgen.


01an har 190 original så borde inte det vara det bästa då?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
01an har 190 original så borde inte det vara det bästa då?

Jo, men urfrågan ställdes för en modern triple.

Men ja, på en -01 skulle i så fall 190/55 förmodligen ge snabbast egenskaper med bäst grepp.

Har en liten fråga ang. bankörning. Är väldigt sugen på att ta en smc kurs eller två i sommar men jag har bara allvädersställ och undrar om ni vet hur dom ställer sig till detta. Är det ok att åka i detta eller får man respass direkt när man kommer dit om man inte sitter inne med ett skinnställ?


Helt ok, men endast i lugn grupp är i stort sett praxis.


Kööör bara! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top