Triumph Speed Triple-tråden.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag provade min IR 1/2" dragare som ska dra ca 1000nm lossningsmoment men det funkade inte!! Är den gängad normalt eller är det vänstergäng? i värsta fall måste jag låna 3/4" IR dragaren från butikshyllan och testa, men hällst inte....
På 02 och nyare är det iaf normalgäng så jag skulle tro att det även är så på 01 och äldre. Manuell knack var det som sagt som funkade på min, hävstång var tji.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
På 02 och nyare är det iaf normalgäng så jag skulle tro att det även är så på 01 och äldre. Manuell knack var det som sagt som funkade på min, hävstång var tji.

Hade du kedjan kvar och bromsade så det stog härliga till eller hade du växel i? Man vågar ju inte knacka sönder lådan... :gnissla
Manuell knack? Är det en slagnyckel eller? :va

Ska prova med stadigare luftledningar till mutterdragaren och se om det svarar bättre!
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hade du kedjan kvar och bromsade så det stog härliga till eller hade du växel i? Man vågar ju inte knacka sönder lådan... :gnissla
Manuell knack? Är det en slagnyckel eller? :va

Ska prova med stadigare luftledningar till mutterdragaren och se om det svarar bättre!
Knöt fast pedalen till bakbromsen ganska hårt bara. Med hävarmen drog jag dock runt däcket ändå och växel vågade jag inte ha i även om jag har för mig att jag sett andra som sagt att de haft det.

Den manuella knacken är ett rakt handtag som man sätter en krafthylsa på. Sedan sitter en arm med vikter i vardera änden som roterar runt handtaget med stopp på 180 grader som man helt enkelt slår lös bulten med. Finns säkert nåt fint namn på apparaturen. :)

Använder det verktyget till att lossa både bakdäck och drev utan större anstängning.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Ser bra ut. Tror det kommer att vara bra mycket bättre än orginal. Du får skriva lite mer om hur du upplever bromsarna när du varit ute o kört.

Har provkört nu och jösses vilken skillnad. Bromsen tar direkt, förut tog den inte förens man dragit in greppet ganska långt. Den tar även mycket hårdare. Beläggen är inte inslitna ännu och det känns som lite luft kvar när man står stilla och klämmer på bromsen. Men när man kör känns bromsen perfekt. Mycket bättre än t.ex. min gamla r6a. Ska prova lufta lite mer när jag får ork och tid. grymt nöjd iaf. :tummenupp
 

jonas_cbr

Hmm jonas_lite av varje kanske!? =P
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Götene
Hoj
Honda CBR900RR -99, Triumph Speed Triple -09, Husqvarna 250 WR -07
Tail Tidy S3 2009-2010

Grattis!:tummenupp Jag har en 07:a och fick hjälp av stf_paPs att bygga en egen bakdel, liknande den han byggt till sig själv. Vi klippte, filade och bockade lite rostfri plåt som sen lackades svart bara. Skruvade bort den där låååånga svansen som hängde ner...:zpy Jag är helnöjd! Tycker jag har en av de snyggare rövarna i stan!:D

Om du PM:ar ditt nummer, så kan jag knäppa nån bild med mobilen och mms:a över...

Efter en hel det surfande så har jag faktiskt hittat en Undertail som enligt mig ser riktigt bra ut! :banana
Så till er som kör en 09a eller 10a så kan jag rekomendera denna!
http://www.rg-racing.com/browseBike/Triumph/Speed_Triple/2010/LP0066BK.aspx
Ska över till Pommeslandet, läs England, om ett par veckor så då slipper man frakt oxå!
Sen får man fundera på om man ska ha kvar org blinkers, de är ju faktiskt snygga, men till den baken kanske de ska kortas en eller ett par cm.

Tack för tips o tid Shooter!
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Va lustigt...

Skulle brumma hem idag och tomgången var på 2500 varv. Lite jobbigt när man skulle glida igenom stan.... Startade om och tomgången gick inte ned. Provade för en stund sedan och allt normalt :confused:
Måste ha fått hicka i det elektrooniska nånstans....Eller så längtar Speedyn till 2 dagars smisk på Kinnekullering nästa vecka och vill
"Komma upp i varv".....
Tjong!
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Skulle brumma hem idag och tomgången var på 2500 varv. Lite jobbigt när man skulle glida igenom stan.... Startade om och tomgången gick inte ned. Provade för en stund sedan och allt normalt :confused:
Måste ha fått hicka i det elektrooniska nånstans....Eller så längtar Speedyn till 2 dagars smisk på Kinnekullering nästa vecka och vill
"Komma upp i varv".....
Tjong!

Händer ibland på min också. Brukar gå över efter en tag. Kan behövaslite 5-56 på valda ställen. Kan vara något som kommit ivägen också.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Måste skriva av mig lite. Har haft strul med sliten koppling som började efter service på TCL (den berömda Castrol GPS oljan som är känd för att ta död på sliten koppling). Nya lameller går ej att få tag i före den 20e Maj har ringt halva Sverige. Rev isär kopplingen i helgen och schimsade fjädrarna 2,5mm för att få lite mer tryck i kopplingen.

Var ute på och körde runt 1-2 timmar idag och kopplingen kändes bättre, kunde ana att det slirade något lite runt 6k varv. Stannade efter att ha kört ca 1 timme och stängde av motorn i 10 min. Körde vidare och efter 3-4 minuter började kopplingen slira som fan. :huvet

Även ett skumt problem med att den driver trots jag kopplar ur. Detta börjar endast när kopplingen börjar slira mycket. Bara precis så mycket att det inte går att få ur 1an när jag står vid ett rödljus. Petar jag i farten är det inga större problem att få runt växlarna. Exakt samma fenomen som innan jag rev isär kopplingen. När detta väl börjat så står det sig tills hojen blivit kall igen sen verkar det funka tills hojen blivit riktigt genomvarm och jag belastat kopplingen.

Någon som har några idéer? Jag vet inte om jag orkar ge mig på kopplingen tills jag fått nya delar men det ju lagom najs att vara ute och köra nu.

Jävligt trist med detta strul, har precis köpt hojen. På allt detta så har jag hittat en spik i framdäcket så jag har pyspunka... :gnissla

Det enda som kändes bra idag var min bromsuppgradering. Bromsen biter som bara fan nu :tummenupp
 
Last edited:

jonas_cbr

Hmm jonas_lite av varje kanske!? =P
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Götene
Hoj
Honda CBR900RR -99, Triumph Speed Triple -09, Husqvarna 250 WR -07
Måste skriva av mig lite. Har haft strul med sliten koppling som började efter service på TCL (den berömda Castrol GPS oljan som är känd för att ta död på sliten koppling). Nya lameller går ej att få tag i före den 20e Maj har ringt halva Sverige. Rev isär kopplingen i helgen och schimsade fjädrarna 2,5mm för att få lite mer tryck i kopplingen.

Var ute på och körde runt 1-2 timmar idag och kopplingen kändes bättre, kunde ana att det slirade något lite runt 6k varv. Stannade efter att ha kört ca 1 timme och stängde av motorn i 10 min. Körde vidare och efter 3-4 minuter började kopplingen slira som fan. :huvet

Även ett skumt problem med att den driver trots jag kopplar ur. Detta börjar endast när kopplingen börjar slira mycket. Bara precis så mycket att det inte går att få ur 1an när jag står vid ett rödljus. Petar jag i farten är det inga större problem att få runt växlarna. Exakt samma fenomen som innan jag rev isär kopplingen. När detta väl börjat så står det sig tills hojen blivit kall igen sen verkar det funka tills hojen blivit riktigt genomvarm och jag belastat kopplingen.

Någon som har några idéer? Jag vet inte om jag orkar ge mig på kopplingen tills jag fått nya delar men det ju lagom najs att vara ute och köra nu.

Jävligt trist med detta strul, har precis köpt hojen. På allt detta så har jag hittat en spik i framdäcket så jag har pyspunka... :gnissla

Det enda som kändes bra idag var min bromsuppgradering. Bromsen biter som bara fan nu :tummenupp

Jag skulle tro att tjuvsliet i kopplingen kommer sig dels pga att du shimsat upp kopplingen och dels pga att när kopplingen väl har börjat slira blir lamellpaketet snabbt varmt som skam o sväller lite, detta i kombination gör nog att du får tjuvslir. Är otroligt svårt att rädda en sjuk koppling. Det är min teori iaf.

Skoj o höra att oken funkar bra! :tummenupp
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag skulle tro att tjuvsliet i kopplingen kommer sig dels pga att du shimsat upp kopplingen och dels pga att när kopplingen väl har börjat slira blir lamellpaketet snabbt varmt som skam o sväller lite, detta i kombination gör nog att du får tjuvslir. Är otroligt svårt att rädda en sjuk koppling. Det är min teori iaf.

Skoj o höra att oken funkar bra! :tummenupp

Den drog framåt på samma sätt innan jag schimsade när den väl börjat slira men men det blir nog inte mer än att vänta på nya delar. Bara less på strulet och sugen på att köra och ville skriva av mig..
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Knöt fast pedalen till bakbromsen ganska hårt bara. Med hävarmen drog jag dock runt däcket ändå och växel vågade jag inte ha i även om jag har för mig att jag sett andra som sagt att de haft det.

Den manuella knacken är ett rakt handtag som man sätter en krafthylsa på. Sedan sitter en arm med vikter i vardera änden som roterar runt handtaget med stopp på 180 grader som man helt enkelt slår lös bulten med. Finns säkert nåt fint namn på apparaturen. :)

Använder det verktyget till att lossa både bakdäck och drev utan större anstängning.

Jag drog 13mm slang till dragaren istället för 10 eller vad jag hade innan! PANG sa det och allt lossnade hur enkelt som helst! :Bugar

Tack för hjälpen! :krama
 

Smillan

Guest
Någon som ær bra på "slipon-tyska" som kan øversætta detta?

Får man med DB-killer eller måste man køpa det separat tror ni? Någon som førstår tyskan?

Den skall ev. vara till min -01a. Ær det ommappning som gæller då också?

Tack på førhand!

Edit no.2: Vad tycker ni førresten om utseendet på den?
Edit no.3: Hittade ljudfil før en GSXR med den på, långt ifrån samma hoj, men jag gillar vad jag hør :yoparty både utan DB-killer och med... Førresten, det måste vara 40cm røret på filmen va?
 
Last edited:

apmojt

n00b
Gick med
7 Sep 2009
Ort
Värmdö
Hoj
GSX-R 750 K01
Kamrater!
Ska hänga på R&G´s crashpuckar på motorn inför första helgen på bana, märkte dock att man behöver en torx-nyckel nog stor för att få John Holmes att bli avundsjuk. Någon som vet storleken så att Biltema inte levererar fel?
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Kamrater!
Ska hänga på R&G´s crashpuckar på motorn inför första helgen på bana, märkte dock att man behöver en torx-nyckel nog stor för att få John Holmes att bli avundsjuk. Någon som vet storleken så att Biltema inte levererar fel?

Gick ut och kollade i garaget var strl T55 jag har använt
 

Painriche

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Götet
Hoj
Triumph Daytona 675
Hej,

Skulle slänga på ett nytt bakdäck och måste väl ta av bak hjulet och dra till en däck krängare. Är det svårt att få av bakhjulet?

Eller finns det nån som känner till nån däckkrängarfirma i Göteborg som kan fixa alltihop?

Jag frågade Johans Mc och de ville ha 900 spänn, vilket jag tycker är hutlöst.
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Hej,

Skulle slänga på ett nytt bakdäck och måste väl ta av bak hjulet och dra till en däck krängare. Är det svårt att få av bakhjulet?

Eller finns det nån som känner till nån däckkrängarfirma i Göteborg som kan fixa alltihop?

Jag frågade Johans Mc och de ville ha 900 spänn, vilket jag tycker är hutlöst.

Det är väldigt enkelt att få av bakhjulet. Bara att lossa centrumbulten o dra av fälgen :).

Tyvärr så kan jag inte svara på vilken firma du ska gå till. Men om du inte vill ta loss fälgen själv så kan du ju ringa runt till alla dom stora mc handlarna i stan o jämföra priserna. Lycka till!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top