Triumph Speed Triple-tråden.

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Har kört kurs med dom och det var rätt många som körde med "allvädersställ" typ Halvarssons eller likn...

Kanske skall förtydliga lite, med allvädersställ så menar jag ju goretexställ :)

Jo, de kostar ju lite mer än en vanlig krogrunda de där ställen. Men tycker helt klart du skall spara ihop till ett, för känslan i ett skinnställ är många gånger bättre än i ett allvädersställ.

Och för att göra ett slag för SMC'c kurser, klart väl spenderade pengar!!
Kolla bara med ditt försäkringsbolag så att de godkänner SMC kurser så det inte blir några tråkigheter om olyckan skulle vara framme.

Skinnställ ligger helt klart på önskelistan. Men det är många som drar i mina surt förvärvade slantar just nu så tyvärr kan jag inte köpa det ännu... :död

Jag har IF och vad jag läst mig till så gäller försäkringen på SMC's kurser.
 
Last edited:

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Re: Triumph Speed Triple tråden

BoBGunnar skrev:
Kanske skall förtydliga lite, med allvädersställ så menar jag ju goretexställ :)

Jo, de kostar ju lite mer än en vanlig krogrunda de där ställen. Men tycker helt klart du skall spara ihop till ett, för känslan i ett skinnställ är m

Skinnställ ligger helt klart på önskelistan. Men det är många som drar i mina surt förvärvade slantar just nu så tyvärr kan jag inte köpa det ännu... :död

Jag har IF och vad jag läst mig till så gäller försäkringen på SMC's kurser.

IF e cool med SMC ja :tummenupp

Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Lunna

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Speed Triple -02
Byte av packbox framgaffel?

Tjena. Har försökt att söka men svårt att hitta något om det .

Har sett att vänster framgaffel börjat läcka lite olja, hur svårt är det för en som är van att meka att fixa det. Några speciella saker man ska tänka på eller är det bäst att lämna in det?
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Tjena. Har försökt att söka men svårt att hitta något om det .

Har sett att vänster framgaffel börjat läcka lite olja, hur svårt är det för en som är van att meka att fixa det. Några speciella saker man ska tänka på eller är det bäst att lämna in det?

Kolla S3 Stockholmstråden, stf_paps har gjort en finfin beskrivning med början på post. #4061 :tummenupp

EDIT: Beskrivningen för en 05. Vet inte hur gaffeln ser ut på 02an
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tjena. Har försökt att söka men svårt att hitta något om det .

Har sett att vänster framgaffel börjat läcka lite olja, hur svårt är det för en som är van att meka att fixa det. Några speciella saker man ska tänka på eller är det bäst att lämna in det?

På din är det inte USD men det funkar snalikt. Ta ett gaffelben i tagetså att du kan kolla på det andra om du glömmerbort hur saker skall sitta och vara vända.

Kladdigt men enkelt.
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
IF e cool med SMC ja :tummenupp

Sent from my iPhone using Tapatalk

man blir trött på if som aldrig kan bestämma sig man får olika svar varje gång man ringer till dom.
SMC är det 100% ok att köra med säger dom.
Men angående alla andra arrangörer får man olika svar av dom.
Lustigt nog att i senaste BIKE "sid35" står det så här jag citerar:

Fråga från Bike.
Vad gäller vid bankörning?

Svar från IF
Övning som inte är att betrakta som tävling eller träning för tävling på inhägnat tävlingsområde omfattas av försäkringen.

Det betyder att det skulle vara ok att åka med andra än smc och helförsäkringen ska gälla ring gärna och fråga ni med få se vad dom säger till er :rolleyes:
 

Öla1

Nu på 3 + 1 cylindrar
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Speed Triple -02, XT 600E -91
En fråga till er som har 02-04-modellen!
Är detta ett standardluftfilter eller någon form av sport? Det ser ut att vara av papper och sport ska väl vara tyg eller skum?
Enligt förra ägaren (nr 2) lät första ägaren montera sporfilter och slip on med tillhörande mappning. Jag misstänker att någon övernitisk serviceman bytt ut sportluftfiltret i stället för att tvätta det. Motorn tvekar vid snabbt och kraftigt gaspåslag (tändstiften är nybytta).
 

Bifogat

  • luftfilter1.jpg
    luftfilter1.jpg
    87.1 KB · Visningar: 61
  • luftfilter2.jpg
    luftfilter2.jpg
    92 KB · Visningar: 63

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
En fråga till er som har 02-04-modellen!
Är detta ett standardluftfilter eller någon form av sport? Det ser ut att vara av papper och sport ska väl vara tyg eller skum?
Enligt förra ägaren (nr 2) lät första ägaren montera sporfilter och slip on med tillhörande mappning. Jag misstänker att någon övernitisk serviceman bytt ut sportluftfiltret i stället för att tvätta det. Motorn tvekar vid snabbt och kraftigt gaspåslag (tändstiften är nybytta).
Det där är original (hade ett liggande i en låda). Sportfiltren brukar vara av annat material än papper. Mitt DNA har ett metallnät som täcker sjäva filtermaterialet, som för övrigt går i rödton om jag kommer ihåg rätt. Såg ingen märkning på originalet annat än en stämpel på ena långsidan, 1M17.
 

jonas_cbr

Hmm jonas_lite av varje kanske!? =P
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Götene
Hoj
Honda CBR900RR -99, Triumph Speed Triple -09, Husqvarna 250 WR -07
Tail tidy till S3

Mad doctor brukar vara poppis men rätt dyr..
http://www.newspeed3.com/html/mad_doctor_fek.html

Själv kör jag bara med en alternativ skylthållare, typ denna:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TRIU...9931627QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Hej!

Så har man sällat sig till de kåp-lösa! :yoparty
Riktigt sugen på att ut o köra S3an, men väntar på lite mer prylar till hojen innan det blir premiär!

Håller tex på att leta tail tidy så man blir av med all plast.. :gnissla

Vet någon nån bra tidy som man behåller orginal bakljuset med??

JAG tycker att Mad doctor kittet ser lite skumt ut..

Det är en 09a jag har by the way.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tja, var i garaget idag och fixade lite. Jag har mekat dit bromsok från en GSX-R 1000 -05 på min Speed Triple -05. Har haft problem med svampiga bromsar och läst att felen sitter i oken. Att det ska gå att byta kolvar i oken men hittad en som bytt till GSX-R ok så jag tänkte att jag gör samma.


Har monterat och försökt lufta. Har inte haft möjligheten att provköra men bromsen känns mycket bättre nu än med gamla oken. Det finns fortfarande luft kvar i systemet så jag ska ner imorrn igen o försöka lite trix.

Kostnader ca..

ok på ebay 950:- inklusive frakt
Ny bromsslang + vätska + nya bromsklossar = 1700:-

:yoparty
 

Bifogat

  • 20100425008.jpg
    20100425008.jpg
    169 KB · Visningar: 83
  • 20100425009.jpg
    20100425009.jpg
    169.4 KB · Visningar: 89

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Appropå luftfilter.

Jag skall 2000milserva hojen om ~150 mil.

Märker man nån annan skillnad än pySkoloGisk om man byter till ett sportluftfilter och mappar om för detta? Jag har triumphs original-"trim"-burkar på hojen.



Tja, var i garaget idag och fixade lite. Jag har mekat dit bromsok från en GSX-R 1000 -05 på min Speed Triple -05. Har haft problem med svampiga bromsar och läst att felen sitter i oken. Att det ska gå att byta kolvar i oken men hittad en som bytt till GSX-R ok så jag tänkte att jag gör samma.


Har monterat och försökt lufta. Har inte haft möjligheten att provköra men bromsen känns mycket bättre nu än med gamla oken. Det finns fortfarande luft kvar i systemet så jag ska ner imorrn igen o försöka lite trix.

Kostnader ca..

ok på ebay 950:- inklusive frakt
Ny bromsslang + vätska + nya bromsklossar = 1700:-

:yoparty

:tummenupp
 
Last edited:

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Tja, var i garaget idag och fixade lite. Jag har mekat dit bromsok från en GSX-R 1000 -05 på min Speed Triple -05. Har haft problem med svampiga bromsar och läst att felen sitter i oken. Att det ska gå att byta kolvar i oken men hittad en som bytt till GSX-R ok så jag tänkte att jag gör samma.


Har monterat och försökt lufta. Har inte haft möjligheten att provköra men bromsen känns mycket bättre nu än med gamla oken. Det finns fortfarande luft kvar i systemet så jag ska ner imorrn igen o försöka lite trix.

Kostnader ca..

ok på ebay 950:- inklusive frakt
Ny bromsslang + vätska + nya bromsklossar = 1700:-

:yoparty

Ser bra ut. Tror det kommer att vara bra mycket bättre än orginal. Du får skriva lite mer om hur du upplever bromsarna när du varit ute o kört.

Hej!

Så har man sällat sig till de kåp-lösa! :yoparty
Riktigt sugen på att ut o köra S3an, men väntar på lite mer prylar till hojen innan det blir premiär!

Håller tex på att leta tail tidy så man blir av med all plast.. :gnissla

Vet någon nån bra tidy som man behåller orginal bakljuset med??

JAG tycker att Mad doctor kittet ser lite skumt ut..

Det är en 09a jag har by the way.

Grattis till köpet av en underbar hoj! :tummenupp
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Ser bra ut. Tror det kommer att vara bra mycket bättre än orginal. Du får skriva lite mer om hur du upplever bromsarna när du varit ute o kört.

Har tagit tipsen från denna tråd...

http://www.triumphrat.net/speed-triple-forum/99298-gsxr-brake-upgrade-for-07-speedy.html


Ja kommer absolut skriva när jag provkört. Enligt han som gjort detta så om man byter både pump och ok till gsxr -05+ så motsvarar det brembo uppgraderingen som kom -08 till speed triple orginal.

Jag har alltså bara bytt oken så vi får se hur det blir :)
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Hur faen får man lös framdrevet på en Daytona T595? Har haft tjejen ståéndes på bromspedalen och förläningsskaft utan att muttern rubbas! Är den gängad normalt? Hjälp!! Vill prova nya drevningen nuuu!! :huvet
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hur faen får man lös framdrevet på en Daytona T595? Har haft tjejen ståéndes på bromspedalen och förläningsskaft utan att muttern rubbas! Är den gängad normalt? Hjälp!! Vill prova nya drevningen nuuu!! :huvet
Mutterknack brukar behövas. Jag har en manuell variant som egentligen är till för att lossa besvärliga hjulbultar. Att köra med lång hävstång brukar inte hjälpa då det är själva "knäcket" som behövs.
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Hej!

Så har man sällat sig till de kåp-lösa! :yoparty
Riktigt sugen på att ut o köra S3an, men väntar på lite mer prylar till hojen innan det blir premiär!

Håller tex på att leta tail tidy så man blir av med all plast.. :gnissla

Vet någon nån bra tidy som man behåller orginal bakljuset med??

JAG tycker att Mad doctor kittet ser lite skumt ut..

Det är en 09a jag har by the way.

Grattis!:tummenupp Jag har en 07:a och fick hjälp av stf_paPs att bygga en egen bakdel, liknande den han byggt till sig själv. Vi klippte, filade och bockade lite rostfri plåt som sen lackades svart bara. Skruvade bort den där låååånga svansen som hängde ner...:zpy Jag är helnöjd! Tycker jag har en av de snyggare rövarna i stan!:D

Om du PM:ar ditt nummer, så kan jag knäppa nån bild med mobilen och mms:a över...
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Mutterknack brukar behövas. Jag har en manuell variant som egentligen är till för att lossa besvärliga hjulbultar. Att köra med lång hävstång brukar inte hjälpa då det är själva "knäcket" som behövs.

Jag provade min IR 1/2" dragare som ska dra ca 1000nm lossningsmoment men det funkade inte!! Är den gängad normalt eller är det vänstergäng? i värsta fall måste jag låna 3/4" IR dragaren från butikshyllan och testa, men hällst inte....
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top