Triumph Speed Triple-tråden.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Angående drevningen så vet jag inte om s3an går så jävla mycket bättre med större bakdrev. Jag bytte drivpaket i höstas och satte på orginal. Tidigare ägare hade kuggat upp 2 eller 3 bak tror jag. Tyckte hojen gick fan så mycket bättre efter bytet, bättre acc. Det kanske hade och göra med att gamla paketet stal mer effekt men så upplevde jag det iaf.
Vet inte hur slut en kedja måste vara för att stjäla så pass, men med drevning upp eller ned så ändrar man ju utväxlingen. 2-3 kugg upp bak blir en "piggare" drevning än original, svårt att komma ifrån det. Säker på att det var 2-3 upp och inte 2-3 ned? En del busar inte så mycket bakhjul och liknande och drevar istället för att spara bränsle och få lite behagligare varv vid landsvägskörning.

Själv kör jag med 17/45 för närvarande, dvs en ned fram och tre upp bak. Men då har jag en Daytonamotor med alldeles för hög toppfart för en nakenhoj så det blir busigt och bra.
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Vet inte hur slut en kedja måste vara för att stjäla så pass, men med drevning upp eller ned så ändrar man ju utväxlingen. 2-3 kugg upp bak blir en "piggare" drevning än original, svårt att komma ifrån det. Säker på att det var 2-3 upp och inte 2-3 ned? En del busar inte så mycket bakhjul och liknande och drevar istället för att spara bränsle och få lite behagligare varv vid landsvägskörning.

Själv kör jag med 17/45 för närvarande, dvs en ned fram och tre upp bak. Men då har jag en Daytonamotor med alldeles för hög toppfart för en nakenhoj så det blir busigt och bra.

Jag bytte drivpaketet nu vid 4000 mil.... Och det blev en väldig skillnad men det märktes mest av ryckfria växlingar och mindre ryck vid gaspådrag. Annars tycker jag att drevningen som är original funkar bra för både bus å bana.
Tjong.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hänger det inte ihop med hur varvvillig en motor är också? S3an varvar inte så mycket och man kan åka mycket på vridet och bottendraget. Då kanske man det är optimalt med orginaldrev? Jag kanske har otur när jag tänker...
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hänger det inte ihop med hur varvvillig en motor är också? S3an varvar inte så mycket och man kan åka mycket på vridet och bottendraget. Då kanske man det är optimalt med orginaldrev? Jag kanske har otur när jag tänker...
Motorkaraktären som sådan ändras inte. Har du max vridmoment vid 5100 varv som på S3an så ligger det ju kvar där. Dock så ändras hastigheten du håller genom växlarna när du når 5100 varv.

Med original drevning håller du ungefär 76 km/h vid 5100 varv på tvåan. Dreva upp 3 kugg bak och du kommer att hålla 71 km/h istället. Omvänt så kan man säga att kör du på en 70-väg på tvåan med original drevning så håller du cirka 4700 varv. Upp tre kugg bak och du kommer att hålla cirka 5000 varv i 70 km/h.

Bottendraget kommer att finnas kvar, men lite "mer" av det. Dock så kommer växlarna att upplevas som kortare då den varvar ur i lägre hastighet. Som du säger så är Speedyn ganska bra utväxlad original, den är ju tänkt som en lågfartsbuse, men det går ju alltid att optimera efter egen smak.
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Tjena tjena, jag är numera ägare till en speed triple -02. Första cykeln med fart i för min del, tog körkortet förra året och åkte då på en klassiker DR800(finnes fortfarande i garaget). Fick upp ögonen för det fantastiska med att åka båge förra sommaren så är rätt färsk på både åka och skruva, kommer säkert att komma med lite novisa frågor här i framtiden :) hoppas det ska gå bra.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tjena tjena, jag är numera ägare till en speed triple -02. Första cykeln med fart i för min del, tog körkortet förra året och åkte då på en klassiker DR800(finnes fortfarande i garaget). Fick upp ögonen för det fantastiska med att åka båge förra sommaren så är rätt färsk på både åka och skruva, kommer säkert att komma med lite novisa frågor här i framtiden :) hoppas det ska gå bra.

Grattis till en fin hoj. :tummenupp
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Tack tack :) riktigt rolig cykel, synd bara att mitt exemplar kanske inte är top notch, tror jag gick på den gamla klassikern "jätte fin hoj, helt genomgången" som försäljaren med det slipade munlädret körde med hehe. Men jag har varit ner och sagt ett saningens ord så hoppas det löser sig nu. "Aldrig svårt att övertala den som vill bli övertalad"
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
det är ingen som har ett kn-filter samt nyckel till tändstiften liggandes
speed 01

mvh mugge
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
En vanlig 19 som man slipar eller svarvar en kona i framänden brukar funka fint.Annars så har de sålt såna som passar på motorbolaget vet att de svarvade ner dem så att de passade fast de har inte kvar nån svarv så jag vet inte ifall de har kvar några hylsor.
 

Wrazxc

Ung och Dum =)
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Åmål
Hoj
Triump Speed Triple -00, Kawasaki KX250 -02
God kväll på er killar och tjejer!

Det är så att jag håller på och ta MC-Kort just nu och det jag har kikat mest är alltså en Triumph Speed Triple.

Anser ni det är en bra "Nybörjarhoj"? Har kört Cross ett par år men vill testa på lite mer racer nu =)

En polare till mig ska sälja sin nu (länken under) och jag tänkte höra med er vad ni tror om den? priset?

Är det stor skillnad på att köra en -00 och en -05 tex?

Ha det gött!
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Nån länk ser jag inte men det är en grym skillnad jag gillar bägge men 00:a är råare växlar & känns råare. -02 fick ny motor med helt annat insprut & mycket finare gång. Jag gillar bägge så tror jag att de hade kommit med ny design på lilländan på vevstakarna som rasar på de äldre (fast på min håller det). Så provkör bägge de är pissroliga på småvägar osv.
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
Nån länk ser jag inte men det är en grym skillnad jag gillar bägge men 00:a är råare växlar & känns råare. -02 fick ny motor med helt annat insprut & mycket finare gång. Jag gillar bägge så tror jag att de hade kommit med ny design på lilländan på vevstakarna som rasar på de äldre (fast på min håller det). Så provkör bägge de är pissroliga på småvägar osv.

har hittat 2 st strypningar en på gasspjället samt en i luftburken
är det ngt du känner till est ?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Nope det får du nog lägga upp bild på

Du får min för samma pris:tummenupp
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ja då har någon mupp varit i farten för det finns inga plåtbitar i burken & spjället ska ju gå att öppna helt. Har du kört den så??
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Där är länken....
Av någon anledning så får jag för mig att den är ganska högljudd. :hihi

Jag har inte kört någon speedy äldre än 02, men de är generellt sett väldigt lättkörda så att ha en som förstahoj ska inte vara något problem. Tack vare att de har en ganska rejäl motor och är busiga och trivsamma i övrigt så räcker de också länge i motsats till att köpa någon "instegshoj" som man ganska snart vill byta till något värre.
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
Ja då har någon mupp varit i farten för det finns inga plåtbitar i burken & spjället ska ju gå att öppna helt. Har du kört den så??

mm tyvärr , men nu ska det bli ändring på den saken ;)

nytt avgas samt bättre luftflöde borde kunna ge en del
spjället borde ge en del på fullgas

va o prata med pöjka på motorbolaget om mappningen
det va inga större bekymmer
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Det brukar inte vara nåt problem ifall Matte har lite tid & är fikasugen, hälsan från Dan i Örebro.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top