Triumph Speed Triple-tråden.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har en fråga.
Någon här som vet om det går att på ett enkelt sätt att vända växlingen på en Speed 2011 till raceväxling?

Åsa. :hej

Det är väl bara att lossa armen på lådan, vrida "180" grader och skruva dit igen. justera sen med länkstången.
 

robbanfluff

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
yamaha xt 600
Tja!
Någon som har erfarenhet av de äldre Speed triplarna som kan jämföra dem med de nya?

Jag är nämligen väldigt sugen på en Speed men känner att försäkringen på de nya modellerna är något över min smärttröskel.

Dessutom tänkte jag höra om det finns något vanligt förekommande fel som man kan hålla utsikt efter när man köper en begagnad Speed eller Street?
 

robbanfluff

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
yamaha xt 600
Tja!
Någon som har erfarenhet av de äldre Speed triplarna som kan jämföra dem med de nya?

Jag är nämligen väldigt sugen på en Speed men känner att försäkringen på de nya modellerna är något över min smärttröskel.

Dessutom tänkte jag höra om det finns något vanligt förekommande fel som man kan hålla utsikt efter när man köper en begagnad Speed eller Street?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Hur gammal -98 eller -02 eller -94:a??
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Lilländan på stakarna brukar ge sig på de ,nåt år senare så ändrade de till lite fetare & burnar man på 1:an så kan balansaxeln lossna & slå hål å i blocket:) Annars så funkar de finfint.
 

Smillan

Guest
10p till Johan-ST1050, det har du väl en poäng i, men tyvärr kostar det flis, och frågan är på en sån hoj hur mycket man förlorar på att köpa det man vill ha när man sen ska sälja.

ex på det jag skulle vilja ha,

ballypan
flyscreen
kraschpuckar
någon slip eller hel system

bara där har vi ju ca 12-17 loppor, frågan om det är värt att köpa till eller köpa en hoj som har det?!

Jag har en plonkans ny Bellypan till Speed Triple årsm. 2002-2004, olackad utan fästen som du/någon gärna får köpa för en femhundring. Jag köpte fel, trodde den skulle passa till min -01a. PM om du/någon är intresserad. Även en begagnad Sprint RS hugger i kolfiberlook om någon är intresserad. Nej... den passar inte till speed Triple.
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Tjena tjena, på min -02a så går tempen upp till 103-104 grader utan att fläkten går i gång. Enligt verkstaden(säljare och jag har garanti kvar) så är det fullt normalt och att fläkten inte ska starta förens vid ca 108 grader. Är det någon som vet om det stämmer?
Dom börjar nog bli lite less på att jag ringer verkstaden om massa saker men om man köper en cykel som visar sig ha en massa fel så har man väl rätt till att vara lite "dryg" på dom :)
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tjena tjena, på min -02a så går tempen upp till 103-104 grader utan att fläkten går i gång. Enligt verkstaden(säljare och jag har garanti kvar) så är det fullt normalt och att fläkten inte ska starta förens vid ca 108 grader. Är det någon som vet om det stämmer?
Dom börjar nog bli lite less på att jag ringer verkstaden om massa saker men om man köper en cykel som visar sig ha en massa fel så har man väl rätt till att vara lite "dryg" på dom :)

Min r6a blev över 100 grader innan fläkten gick. De nyare trajjorna har ju plockat bort tempangivelse och visar staplar istället. Antagligen just för at folk nojjar sig. Säger verkstaden att det är lugnt så är det nog så...
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Min r6a blev över 100 grader innan fläkten gick. De nyare trajjorna har ju plockat bort tempangivelse och visar staplar istället. Antagligen just för at folk nojjar sig. Säger verkstaden att det är lugnt så är det nog så...


Ok, få hoppas det. Får väl planera körningen så jag inte behöver stanna i rödljusen och stirra blint på tempsiffrorna :)
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Om jag inte minns fel så var det inte fören över 110 grader fläkten startade på min r6a så jag tror inte du behöver vara orolig. Många som skaffat hoj som blir frågande över temperaturen men över 100 grader är normalt på hoj rent allmänt sen kan jag inte svara för speed triplen. Tror att de flesta systemen är trycksatta vilket gör att de kan bli över 100 grader utan att det kokar.

EDIT: Kollade runt lite och en r1/r6 startar runt 103-108 grader så skulle din inte starta vid 108 grader är nog något galet eftersom verkstaden sa 108.
 
Last edited:

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Jag har oxå kollat runt lite och som du säger så ligger r1:eek:r typ som samma som min. Skönt besked iaf, nu vill jag ju åka och inte stå på verkstad :).
Tack för visat intresse i frågan!
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Jag har jättekul just nu, servade 4000 mil på hojen. = mycket pyssel...
När jag kom hem så uppstod ett fel, När jag svängde fullt styrutslag till höger dog motorn. Inte trevligt alls det visade sig att en kabel till tändningslåset hade nötts av tiden där kabelstocken är fast i ramen. Detta var ett mycket irriterande egenskap när man skulle vända på en parkering, höll på att lägga hojen.

Nu ska jag besiktiga och då börjar väl packboxarna i gaffeln pissa ur sig all olja.... :huvet Hinner inte fixa innan besiktningen men tänkte torka av ordentligt innan och hoppas på det bästa.....:rolleyes:

En fråga...Hur besvärligt är det att byta själv? Några konstiga verktyg?Hur lång tid tar det att byta packningarna?

Tjong!
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag tänkte görat själv men tyckte de verkade lite pilligt när jag öppnade geffelbenen. Jag lämnade in dem med alla delar kostade ändå 1500 eller nåt. Jag är dock inte så jättehändig. Tror stf_paps har en guide längre bak i den här tråden hur man gör

BTW. tog lång tid att få tag på packboxarna så ring o beställ på en gång även om du ska lämna in. Ringa runt o kolla med lelles och länna osv. ifall det är slut. Det var iof förra året jag bytte
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Lite specialverktyg går det åt men inget konstigt, bara så du får tar & kan "lufta" typ q pinne med mutter & lite eltejp i LKPG har de alltid packboxar hemma till Trajjorna de borde de väl ha i Laxå med. Jobbigaset är att hänga upp hojen på nåt när gaffelbenen ska bort tycker jag.
 

Traja_80

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Kyrkhult
Hoj
Triumph Speed3 -06
Frambroms

Då har man botat svampigheten i frambromsen:yoparty.... Har bytt till 675:ans huvudbromscylinder och nya bromsslangar...en till varje ok...
 

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Kommer nog tillbaks då problemet ligger i kolvarna som har en dålig beläggning som gör att dom inte flyter bra.
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Nån som vet vad en Triumph verkstadsmanual kostar till Speed Triplen? Haynes har en men jag föredrar original om det inte är för dyrt.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ang. motortemp / fläkt, min 04:a blir varm fort som fan i stadstrafik, vid 103 grader snurrar fläkten igång...verkar vara normalt efter vad jag läst. :)

_____________________________________


Sen har jag ett tips för dom med problem med mjölkvita motorer, verkar som 955:eek:rna hade en lite känslig färg på motorerna, min var helt matt & mjölkvit när jag köpte den, provade med rubbing + vax utan resultat,testade sen att maskinpolera/handpolera (grisjobb...) med Sonax Flytande Rubbing/Lackrens & det blev kalasbra!!:tummenupp
 

Bifogat

  • Foto0330.jpg
    Foto0330.jpg
    96.3 KB · Visningar: 75
  • Foto0332.jpg
    Foto0332.jpg
    91.2 KB · Visningar: 53
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top