Triumph Speed Triple-tråden.

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Kommer nog tillbaks då problemet ligger i kolvarna som har en dålig beläggning som gör att dom inte flyter bra.

så är det tyvärr


Jag har jättekul just nu, servade 4000 mil på hojen. = mycket pyssel...
När jag kom hem så uppstod ett fel, När jag svängde fullt styrutslag till höger dog motorn. Inte trevligt alls det visade sig att en kabel till tändningslåset hade nötts av tiden där kabelstocken är fast i ramen. Detta var ett mycket irriterande egenskap när man skulle vända på en parkering, höll på att lägga hojen.

Nu ska jag besiktiga och då börjar väl packboxarna i gaffeln pissa ur sig all olja.... :huvet Hinner inte fixa innan besiktningen men tänkte torka av ordentligt innan och hoppas på det bästa.....:rolleyes:

En fråga...Hur besvärligt är det att byta själv? Några konstiga verktyg?Hur lång tid tar det att byta packningarna?

Tjong!


Är de inte fixade tidigare? Mina höll 2000 mil.
Tror inte det är så svårt att fixa själv om man följer paps instruktion och inte har tummen för mycket centrerad.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
så är det tyvärr





Är de inte fixade tidigare? Mina höll 2000 mil.
Tror inte det är så svårt att fixa själv om man följer paps instruktion och inte har tummen för mycket centrerad.

Mina orginal bromsar har klarat 7300 mil varav dom senaste 1500 med Biltemas backar.

Packboxar är enkelt att byta själv.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
........................När jag kom hem så uppstod ett fel, När jag svängde fullt styrutslag till höger dog motorn. Inte trevligt alls det visade sig att en kabel till tändningslåset hade nötts av tiden där kabelstocken är fast i ramen. Detta var ett mycket irriterande egenskap när man skulle vända på en parkering, höll på att lägga hojen.............

En fråga...Hur besvärligt är det att byta själv? Några konstiga verktyg?Hur lång tid tar det att byta packningarna?

Tjong!

Det råkade jag också ut för. Jag rekommenderade att "tejpa" kablarna vid "klämman" i någon av S3 trådarna för några år sen. Vi borde kanske starta en ny "Triumph Speed Triple Hints&Tricks" med bara mektips och inga frågor eller diskussioner.

Kolla min packboxbytar howto. Om du inte har tummen mitt i handen borde du greja det på 1-2 timmar. Jag tog ju bort gaffelbenen men det behöver man inte. Jag rekomenderar att svarva till en delad packboxipressare av plast, går säkert utan men en sådan spar mycket tid och minskar risken för trista erfarenheter.

Nån som vet vad en Triumph verkstadsmanual kostar till Speed Triplen? Haynes har en men jag föredrar original om det inte är för dyrt.

kolla här
 
Last edited:

Wrazxc

Ung och Dum =)
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Åmål
Hoj
Triump Speed Triple -00, Kawasaki KX250 -02
Hej på er!

Går precis i tankar på att köpa en ny hoj och dom två modeller som jag har fastnat lite på är Buell xb12r och Triumph Speed Triple.

Är det någon här som kört bägge och kan jämnföra dom? För- och nackdelar med hojarna?

Skriver detta inlägg i bägge trådarna för att det inte skall bli allt för partiska svar

MVH: En vilsen själ =)
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Hej på er!

Går precis i tankar på att köpa en ny hoj och dom två modeller som jag har fastnat lite på är Buell xb12r och Triumph Speed Triple.

Är det någon här som kört bägge och kan jämnföra dom? För- och nackdelar med hojarna?

Skriver detta inlägg i bägge trådarna för att det inte skall bli allt för partiska svar

MVH: En vilsen själ =)

Kan bara svara för speed triplen, jag har aldrig kört en buell. Jag har en -04 dvs 955i, har haft en del hojjar innan bla z1000 och en monster och en hoper r-hojjar. Först i början tyckte jag hojjen understyrde in i sväng men det botades med ett lägre och rakare styre:) Sen tyckte jag att den inte gick något men man får lägga varvet annorlunda så går den riktigt bra! Den är pigg och alert men toppfart vetekatten om det är så häftigt men det blåser en del i +200 så det kan ju kvitta....
Tog bort min fula flyscreen och satte dit styre från street triple R och vips blev det en ny hoj:) Köper du dessutom en Zard pipa som får ljuda så blir den riktigt trevlig att åka på:) Kan rekommenderas speciellt i grönt:yoparty
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Hej på er!

Går precis i tankar på att köpa en ny hoj och dom två modeller som jag har fastnat lite på är Buell xb12r och Triumph Speed Triple.

Är det någon här som kört bägge och kan jämnföra dom? För- och nackdelar med hojarna?

Skriver detta inlägg i bägge trådarna för att det inte skall bli allt för partiska svar

MVH: En vilsen själ =)

Buell=Utdöd ( nästan.... )
Speed Triple=Live and kicking!


Saknar jag min? Fxxk yeah!
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Säkert diskuterat tidigare i tråden men hur är det med märkbar skillnad i uppförande om man väljer 190/55 istället för "orginal" 190/50 som bakpuppa på en -04.
Någon som provat och vet?
 

Piotr

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Trollywood
Hoj
2007 Hypermotard S
Hej på er!

Går precis i tankar på att köpa en ny hoj och dom två modeller som jag har fastnat lite på är Buell xb12r och Triumph Speed Triple.

Är det någon här som kört bägge och kan jämnföra dom? För- och nackdelar med hojarna?

Skriver detta inlägg i bägge trådarna för att det inte skall bli allt för partiska svar

MVH: En vilsen själ =)

Jag har provat båda hojarna, Buell xb12r har en brant jävla gaffelvinkel och läskiga bromsar som är svårdoserade, den ger ett nervöst intryck när du kör, väldigt ryckigig karraktär av eller på är det som gäller, motorn låter jävlig gott, men det är en kort effektkurva bra vrid men sen händer inget, Sittställingen är ihopvecklad och rejält frammåtlutad, fixade 10 mil sen fick jag nästan bändas loss från hojen.. xb12s sitter du bättre på och jag tyckte den var betydligt roligare att köra mer busfaktor.. Men du ska ha helt klart ha en speed triple! Den slår buellen på fingrarna på allt! Den har mer effekt, hojen är förtroendeingivande och jävligt roliga att köra, vilket gör att man utveckas som mcåkare, busfaktorn är skyhög=), skönare körställning och bättre bromsar (08-frammåt). Efter att ha provat speedyn var det kört=)
Ja jag hoppas det hjälper något i valet!
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Ingen som ska sälja en 955i till ett vettigt pris? Hör av er i så fall.

Jag ska ha en men hittar inget vettigt till "rätt" pris.
 

Wrazxc

Ung och Dum =)
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Åmål
Hoj
Triump Speed Triple -00, Kawasaki KX250 -02
Jag har provat båda hojarna, Buell xb12r har en brant jävla gaffelvinkel och läskiga bromsar som är svårdoserade, den ger ett nervöst intryck när du kör, väldigt ryckigig karraktär av eller på är det som gäller, motorn låter jävlig gott, men det är en kort effektkurva bra vrid men sen händer inget, Sittställingen är ihopvecklad och rejält frammåtlutad, fixade 10 mil sen fick jag nästan bändas loss från hojen.. xb12s sitter du bättre på och jag tyckte den var betydligt roligare att köra mer busfaktor.. Men du ska ha helt klart ha en speed triple! Den slår buellen på fingrarna på allt! Den har mer effekt, hojen är förtroendeingivande och jävligt roliga att köra, vilket gör att man utveckas som mcåkare, busfaktorn är skyhög=), skönare körställning och bättre bromsar (08-frammåt). Efter att ha provat speedyn var det kört=)
Ja jag hoppas det hjälper något i valet!

Tackar för matnyttig info!! Får helt klart bli att åka o kika på en speed till helgen då :) att man satte v75 igår gör det ju inte tråkigare :) kan gå upp ett par årsmodeller nu :)
 

Wrazxc

Ung och Dum =)
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Åmål
Hoj
Triump Speed Triple -00, Kawasaki KX250 -02
Har kikat lite på en 15th Anniversary Special Edition. Men vad är de egentligen för speciellt med dem?
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Tackar för alla erbjudanden på 955orna. Många verkar ha sina hojar i väldigt bra skick och värderar de högt. Jag vill såklart köpa en hoj i bra skick, men den behöver inte ha gått under 1000mil och inte en skråma på sig.

Jag kan också meddela att jag fortfarande söker. Var och kolla på en -05:a nyss som skulle säljas för 40' (sänkt från 50') men det blev inget. Den var helt enkelt i riktigt risigt skick och enligt mig max värd lite över 30'

min kan bli till salu en 01

PM:a gärna info, pris osv.

Vad menar du med vettigt pris?

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Med vettigt pris menar jag ett pris som genererar en köpare om jag uttrycker mig så. Har följt ALLA 955 som kommit ut på blocket den senaste månaden och ingen har blivit såld över 40' t.ex. De har då bara legat där vecka efter vecka.

(Såklart har alla säljarna en intressant köpare på gång som mailar på engelska och betalar via PayPal dock :D )
 
Last edited:

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
Tackar för alla erbjudanden på 955orna. Många verkar ha sina hojar i väldigt bra skick och värderar de högt. Jag vill såklart köpa en hoj i bra skick, men den behöver inte ha gått under 1000mil och inte en skråma på sig.

Jag kan också meddela att jag fortfarande söker. Var och kolla på en -05:a nyss som skulle säljas för 40' (sänkt från 50') men det blev inget. Den var helt enkelt i riktigt risigt skick och enligt mig max värd lite över 30'



PM:a gärna info, pris osv.



Med vettigt pris menar jag ett pris som genererar en köpare om jag uttrycker mig så. Har följt ALLA 955 som kommit ut på blocket den senaste månaden och ingen har blivit såld över 40' t.ex. De har då bara legat där vecka efter vecka.

(Såklart har alla säljarna en intressant köpare på gång som mailar på engelska och betalar via PayPal dock :D )



är inte riktigt klar ,,men kan höra av mig om du inte hittat ngt
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Tjena, även jag är ute efter en "ny" triple. Den jag har ska tillbaka till säljaren på torsdag, alldeles för mycket fel på den. Verkar vara lite tunt på tex blocket, någon som vet nått om man skulle våga sig på att importera en cykel? Jag är inte direkt fullskiten med pengar men jag har en slant på ca 45 laxar att göra av med. Tänkte att man kanske kan få en lite nyare i något land i närheten(typ tyskland), har en fd kollega som åker till tyskland och importerar bilar o dyl så tänkte kolla där.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top