Vänta nu jag & el fattar inte så mycket. När det hände så var jag på Norgetripp så jag satte i ett vanligt hel/halvljus relä ända som fanns på macken. Menar du att det kan ha pajat nåt i ECU:n??? Jag har nämligen inte kört med den hojen på 2 år nu men säkert minst 100mil efter incidenten. Dock så drog den ur batteriet för att det inte fanns nån diod på relät.
Jag tänkte ju mer på bensinpumpsreläet, heljuset styrs väl av en knapp.
Lite el
När man "slår av" en spole så fortsätter strömmen genom den och spänningen i den "öppna" änden stiger, jämför brytarspets och tändspole. Om det är en transistor som "öppnar/stänger" så gillar den inte detta.
För att ordna detta sätter man en diod parallellt med spolen, givetvis så att den inte leder när spolen aktiveras.
När man då "slår av" spolen kommer strömmen att "snurra genom dioden och "släckas" av spolens resistans istället för att inducera en hög spånning.
Lite överkurs
Vill man snabba upp stängningen så kan man komplettera frihjulsdioden med en zenerdiod i serie. Ju högre zenerspänning desto snabbare stängning. Styr man med en transistor får inte zenerspänningen vara högre än vad transistorn tål.