Triumph Speed Triple-tråden.

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
För att vara riktigt dryg så ville jag fråga efter verkstadsmanual till den tidiga 955:an med.

Hittar bara en från '02.
Finns det en manual på 97-01? Det ska alltså vara modellen MED insprutning men dock den innan digitala mätare och andra små estetiska och tekniska förändringarna...

Du har PM
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Hopp,
tyvärr så måste jag avyttra min gröna s3;a, är det nån som känner nån som kanske är på humör för att köpa hoj??? Ligger på blocket och här på sh, den är grön, finns bara en grön ute i örebro län . Vore bra om den fick ny ägare så fort som möjligt....
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Hopp,
tyvärr så måste jag avyttra min gröna s3;a, är det nån som känner nån som kanske är på humör för att köpa hoj??? Ligger på blocket och här på sh, den är grön, finns bara en grön ute i örebro län . Vore bra om den fick ny ägare så fort som möjligt....

Den såg riktigt jädra fräsch ut när vi snackades vid förra veckan. :)
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Byta "urtrampningslager"?

Speed'in har nu gått lite drygt 3150mil, så att 3000-mil servicen närmar sig :näsblod
(Den blev servad en extra gång emellan med olja/filter och detta är en "liten" service så det är ingen fara)

I vilket fall som helst så kommer jag utföra den själv (som alltid) och har ett par frågor då min service kommer bli större än serviceboken föreskriver.

1) För det första så har jag lite missljud med utsläppt koppling dvs det som motsvarar urtrampningslager som väsnas. Ska man bry sig om det nu när den ändå ska tömmas eller är det normalt och kan bortses ifrån?

2) Vid 5000mil ska gaffelolja bytas men jag måste packa om gaffeln nu och undrar om jag måste tänka på något speciellt med USD-gaffel. Har endast meckat "rättvända" innan men inte skiljer det väl något rent tekniskt eller?

3) Jag tycker mig höra en hel del ventiljud (tickande). Har inte mätt upp spelet ännu men misstänker att det kan vara lite stort på sina ställen. Minns att mina gamla trajjor hade mycket "missljud" för sig även med rätt toleranser. Dock så var de motorerna (speciellt 885:an) rätt "grova" i spelen så därav.
Låter era 1050:eek:r mycket?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Speed'in har nu gått lite drygt 3150mil, så att 3000-mil servicen närmar sig :näsblod
(Den blev servad en extra gång emellan med olja/filter och detta är en "liten" service så det är ingen fara)

I vilket fall som helst så kommer jag utföra den själv (som alltid) och har ett par frågor då min service kommer bli större än serviceboken föreskriver.

1) För det första så har jag lite missljud med utsläppt koppling dvs det som motsvarar urtrampningslager som väsnas. Ska man bry sig om det nu när den ändå ska tömmas eller är det normalt och kan bortses ifrån?

2) Vid 5000mil ska gaffelolja bytas men jag måste packa om gaffeln nu och undrar om jag måste tänka på något speciellt med USD-gaffel. Har endast meckat "rättvända" innan men inte skiljer det väl något rent tekniskt eller?

3) Jag tycker mig höra en hel del ventiljud (tickande). Har inte mätt upp spelet ännu men misstänker att det kan vara lite stort på sina ställen. Minns att mina gamla trajjor hade mycket "missljud" för sig även med rätt toleranser. Dock så var de motorerna (speciellt 885:an) rätt "grova" i spelen så därav.
Låter era 1050:eek:r mycket?

1) Helt normalt

2) Mycket enkelt. Dr Bike har gjort en tråd om det och jag har gjort en HowTo för S3 i speed triple sthlm tråden.

3) Mer viner. Ventilkontroll är vid jämna 1000 (2000, 4000, 6000,....)
3 har alltså gjorts på min och inte en enda gång har någon justering krävts. En fjärde gång om 115 mil.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
1) Helt normalt

2) Mycket enkelt. Dr Bike har gjort en tråd om det och jag har gjort en HowTo för S3 i speed triple sthlm tråden.

3) Mer viner. Ventilkontroll är vid jämna 1000 (2000, 4000, 6000,....)
3 har alltså gjorts på min och inte en enda gång har någon justering krävts. En fjärde gång om 115 mil.

Tack för ett snabbt och utförligt svar. Har inte lust att länka? ST-Sthlm finns där 280 sidor att titta genom nämligen.
Gafflen är viktig för mig då jag redan nu börjat känna att vägegenskaperna kraftigt försämrats och det jobbet kan göras helt utanför motorservicen så att säga.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tack för ett snabbt och utförligt svar. Har inte lust att länka? ST-Sthlm finns där 280 sidor att titta genom nämligen.
Gafflen är viktig för mig då jag redan nu börjat känna att vägegenskaperna kraftigt försämrats och det jobbet kan göras helt utanför motorservicen så att säga.

Börjar vid inlägg 204

och

Dr Bike forsätter att hjälpa oss.

Byta gaffeltätningar för dummies
 
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Börjar vid inlägg 204

och

Dr Bike forsätter att hjälpa oss.

Byta gaffeltätningar för dummies

Tackar. Som ett förtydligande kan jag säga att det var SIDA 204 inte inlägg men det förstod jag rätt snabbt när jag såg inlägg #204.


Har i.a.f. gjort en "budget-lagning" och rensat packboxen sittandes på plats med ett egentillverkat verktyg.
Tog en gammal matlåda i tunn plast och klippte ut en platta formad som en krok i toppen. Plockade bort dammskydet och körde upp verktyget mellan gaffel/packbox. Drog sedan runt 3-4varv avslutandes med kroken framåt/neråt.

Jag fick ut något som såg ut som vit kalksten plus att det såklart läckte ut lite gaffelolja samtidigt. Torkade rent och pumpade i omgångar tills det blev snustorrt.

Som det ser ut nu så håller den helt tätt. Får se om det blir permanent.
Idén och formen fick jag från: Sealmate

Snabb fråga:
Skulle behöva fylla på det benet motsvarande mängden som hittills läckt ut. Går det att göra uppifrån på ett enkelt och någorlunda noggrant sätt?
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Speed triple 1050 - 2005 med trajjas orig. slip-on, PC III USB och KN filter. Polaren cykel... Verkar slöare än den borde, eller?

Vad har ni för effekt?
 

Bifogat

  • speed-triple-graph.gif
    speed-triple-graph.gif
    15.7 KB · Visningar: 159

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Speed triple 1050 - 2005 med trajjas orig. slip-on, PC III USB och KN filter. Polaren cykel...

du kan ju berätta för polaren att han kan ladda mappen direkt i ECUn med en VAG diagnos kabel för hundra spänn. PC-kompatibelt format med tune ECU (som är gratis).
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
du kan ju berätta för polaren att han kan ladda mappen direkt i ECUn med en VAG diagnos kabel för hundra spänn. PC-kompatibelt format med tune ECU (som är gratis).

Jepp att ha en PC 3 är helt onödigt för en 1050 och kliar det i lädret så är det TuneBoy som gäller och den behöver bara vara där medan man meckar inte när man är klar.
 

katbusa

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2010
Ort
Lund
Hoj
Katana 82,kATANA 83,RACEKATANA OCH EN HAY
tillbehör

Hej har köpt en s3 10a någon som vet var man hittar prisvärt lull lull
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hej har köpt en s3 10a någon som vet var man hittar prisvärt lull lull

I någon av speed triple trådarna finns det en länk lista. Annars så finns det massor hos Triumph handlarn och vileken MC tillbehörsfirma som helst. Jag har handlat från

Triumph
British Customs
Mitonga
Bikersneed
Lelles
.
.
.
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Bromstricket

Hopp,
nu har jag provat det berömda bromstricket att plocka ur kolvarna, rengöring och ihopmontering efteråt. Provat detta på min tidigare hoj, Yamaha R1 och det funkade lika bra som på denna. Kanske inte håller i all evighet men det är ju inte raketforskning och resultatet blev mycket bättre, går ju faktiskt att göra det fler gånger.:D
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Sådär. Nu ska jag bygga en tommare och slankare röv tänkte jag.

Av med allt skrot, skärmar, plast- och plåtbitar. Då ser baken ut ungefär såhär.
Nu ska jag bocka till en egen LITEN "fender-eliminator" med fäste för plåt, miniblinkers och plats till en reflex.

Skyltbelysningen har jag nog löst riktigt bra. Dessa LED-fästen är både fästskruv och belysning i ett! Lyser upp riktigt bra, dioderna ingjutna i epoxy och dessutom är de små och helt undangömda:
 

Bifogat

  • IMG_2792.jpg
    IMG_2792.jpg
    239.2 KB · Visningar: 145
  • IMG_2823.jpg
    IMG_2823.jpg
    253.1 KB · Visningar: 103
  • IMG_2821.jpg
    IMG_2821.jpg
    245.4 KB · Visningar: 102
  • IMG_2820.jpg
    IMG_2820.jpg
    253.8 KB · Visningar: 109
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top