Triumph Speed Triple-tråden.

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Ska byta olja+filter och kan lika gärna passa på å kolla om ni har nå fina tips o komma med :tummenupp
Har köpt filter och fick med en extra packning som jag visst skulle behöva. Är den till bottenpluggen då eller? Läste att filtret ska dras med 8-12Nm i manualen, räcker det att dra det ordentligt med näven då? Har ni någon erfarenhet av Biltemas oljefilterverktyg, kommer man åt med något av dem? Sumpen hänger ju ner runt filtret, så det ser lite trångt ut för o komma runt med verktyg. :va Vill ju inte bli ståendes i garaget när det ska bli sol hela veckan! :näsblod
 

Estwing

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Flen
Hoj
2005 Triumph Speed Triple
Har slackat så mycket det går, däcket ligger nästan mot huggern, utan att lyckas. Ska fixa en 108 länkars kedja och se om den blir lagom. Hittade ingen idag men å andra sidan så snöar det här.


Ja tänkte byta drev på min speed triple också för att lättare kunna wheela med den. Hur många kuggar rekommenderar ni att det nya drevet ska ha för att den lättast ska gå upp?? Vill helst inte behöva byta kedja och krångla allt för mycket heller.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Ja tänkte byta drev på min speed triple också för att lättare kunna wheela med den. Hur många kuggar rekommenderar ni att det nya drevet ska ha för att den lättast ska gå upp?? Vill helst inte behöva byta kedja och krångla allt för mycket heller.

Om det stämmer att 17/45 inte går med originalkedjan (vilket Nollvision verkar fått erfara) så är ju 17/43 nästa alternativ. Det kör jag med och det blev märkbar skillnad mot original. :)
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Ska byta olja+filter och kan lika gärna passa på å kolla om ni har nå fina tips o komma med :tummenupp
Har köpt filter och fick med en extra packning som jag visst skulle behöva. Är den till bottenpluggen då eller? Läste att filtret ska dras med 8-12Nm i manualen, räcker det att dra det ordentligt med näven då? Har ni någon erfarenhet av Biltemas oljefilterverktyg, kommer man åt med något av dem? Sumpen hänger ju ner runt filtret, så det ser lite trångt ut för o komma runt med verktyg. :va Vill ju inte bli ståendes i garaget när det ska bli sol hela veckan! :näsblod

Biltemas oljefilter verktyg är för stora, klarar inte av att greppa runt filtret...

Om du inte lyckas skruva av filtret för hand så är rörtång ett suveränt verktyg :)
Nya filtret räcker det att du drar åt för hand :tummenupp
 

Estwing

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Flen
Hoj
2005 Triumph Speed Triple
Om det stämmer att 17/45 inte går med originalkedjan (vilket Nollvision verkar fått erfara) så är ju 17/43 nästa alternativ. Det kör jag med och det blev märkbar skillnad mot original. :)


Jaså det låter ju bra. Helst vill ja inte behöva byta kedja, inte just nu iaf. Har nån tips om vart man kan köpa bakdrev? Ja googla runt lite igår men hittade bara framdrev.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Puckad fråga kanske, kan man förlänga befintlig kedja utan bekymmer eller måste man / bör man köpa en ny? :confused:

Ingen som har kommentarer?

Hur som, Mr Google indikerade att det kanske inte är så lämpligt att förlänga en begagnad kedja (800mil) med nya länkar...

Vet inte om jag tycker det är värt pengarna och besväret att köpa en ny längre kedja för att få plats med 45 drevet bak... Lägger nog ner projekt bakdrev isf... :gnissla
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Om du inte lyckas skruva av filtret för hand så är rörtång ett suveränt verktyg :)
Nya filtret räcker det att du drar åt för hand :tummenupp

Såhär tar man bort ett oljefilter:
skruvmejsel.jpg


:yoparty

Jaså det låter ju bra. Helst vill ja inte behöva byta kedja, inte just nu iaf. Har nån tips om vart man kan köpa bakdrev? Ja googla runt lite igår men hittade bara framdrev.

Lelles köpte jag ifrån. Kring 500kr för fram + bakdrev.
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ingen som har kommentarer?

Hur som, Mr Google indikerade att det kanske inte är så lämpligt att förlänga en begagnad kedja (800mil) med nya länkar...

Vet inte om jag tycker det är värt pengarna och besväret att köpa en ny längre kedja för att få plats med 45 drevet bak... Lägger nog ner projekt bakdrev isf... :gnissla

För den som är intresserad. Mha av mer Mr Google så hittade jag 44 drev som passar bak. Renthal, ca 500 inkl frakt @ http://www.bandcexpress.com

Om jag har förstått det hela rätt så funkar 17/44 med 106 kedjan.

Nu ska jag sluta tjata om drev! :D
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Ska byta olja+filter och kan lika gärna passa på å kolla om ni har nå fina tips o komma med :tummenupp
Har köpt filter och fick med en extra packning som jag visst skulle behöva. Är den till bottenpluggen då eller? Läste att filtret ska dras med 8-12Nm i manualen, räcker det att dra det ordentligt med näven då? Har ni någon erfarenhet av Biltemas oljefilterverktyg, kommer man åt med något av dem? Sumpen hänger ju ner runt filtret, så det ser lite trångt ut för o komma runt med verktyg. :va Vill ju inte bli ståendes i garaget när det ska bli sol hela veckan! :näsblod

Mejsel eller polygrip + våld.
 

Estwing

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Flen
Hoj
2005 Triumph Speed Triple
Lelles köpte jag ifrån. Kring 500kr för fram + bakdrev.

Tack. Kollade in lelles och det va ju riktigt prisvärt så ja kommer förmodligen handal därifrån. Kan någon svara på va det är för drev original fram, respektive bak?? Har ja förstått saken rätt nu. Oavsett om du drevar ner fram eller bak så blir hojen starkare??
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Tack. Kollade in lelles och det va ju riktigt prisvärt så ja kommer förmodligen handal därifrån. Kan någon svara på va det är för drev original fram, respektive bak?? Har ja förstått saken rätt nu. Oavsett om du drevar ner fram eller bak så blir hojen starkare??

Original på äldre modell (955i, inte 1050 dvs) är 18/42.
Sätter du ett mindre drev fram eller ett större drev bak så går hojen långsammare men blir "starkare".
Större fram/mindre bak ger omvänd effekt.
 

Alekto

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Blocket
Hoj
Ktm 690 smc / Speed Triple
är med i drivpakets köpar tagen, blir nog 18/43 va kör ni med för kjedjor? o-ring eller utan?

länka gärna till div drivpaket

Mvh Alekto
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
är med i drivpakets köpar tagen, blir nog 18/43 va kör ni med för kjedjor? o-ring eller utan?

länka gärna till div drivpaket

Mvh Alekto


Kolla S-racing eller addemoto. Kör med xring nu.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
är med i drivpakets köpar tagen, blir nog 18/43 va kör ni med för kjedjor? o-ring eller utan?

länka gärna till div drivpaket

Mvh Alekto
Original ska där sitta en DID x-ring. Jag beställde en EK 530 MVXZ
QX-ringkedja från addemoto.se nyss. Kika på listan de har, går nog att justera drevstorlek på paketen om man ringer.

Edit: Nu tror jag att jag blandade ihop dig med någon annan och tog för givet att du hade en 02-04 modell, men det står ju inte. Möjligt att det är o-ring eller annat original på äldre modeller om det är en sån du har, men det har du säkert koll på. :)
 
Last edited:

Estwing

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Flen
Hoj
2005 Triumph Speed Triple
Original på äldre modell (955i, inte 1050 dvs) är 18/42.
Sätter du ett mindre drev fram eller ett större drev bak så går hojen långsammare men blir "starkare".
Större fram/mindre bak ger omvänd effekt.


Jaså, ingen som vet om det är samma på 1050cc motorn?? Ja har en 05:a. Hur många kuggar rekommenderar ni som provat att ja går ner? Vill ju inte varva ihjäl hojen om man ska upp i lite högre hastigheter. Tack för dina snabba svar petterekman, jävligt schysst.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jaså, ingen som vet om det är samma på 1050cc motorn?? Ja har en 05:a. Hur många kuggar rekommenderar ni som provat att ja går ner? Vill ju inte varva ihjäl hojen om man ska upp i lite högre hastigheter. Tack för dina snabba svar petterekman, jävligt schysst.
Tittar man på köpeslistorna för drivpaket så står det 18/42 på 05-06 1050 S3. Till och med samma ordernummer på dreven som på 02-04.

Vad det gäller varv på motorn så tror jag inte det är någon större fara om du inte pendlar E4 väldigt långa sträckor. Jag tycker det finns ganska mycket att ta av på de högre växlarna. Men jag har ju inte fått på mina nya drev än utan har bara erfarenhet från original.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Jaså, ingen som vet om det är samma på 1050cc motorn?? Ja har en 05:a. Hur många kuggar rekommenderar ni som provat att ja går ner? Vill ju inte varva ihjäl hojen om man ska upp i lite högre hastigheter. Tack för dina snabba svar petterekman, jävligt schysst.

Som sagt, jag kör 17/43 och det funkar ypperligt. Stor skillnad i ettrighet tycker jag, kopplar lätt upp i trean förut vilket den inte ville tidigare.
Kan ligga och hålla 140 utan att känna att jag skulle pressa henne det minsta.
Enligt Gearing (Exceldokument som du matar in olika parametrar och får ut hastigheter vid olika varv och växlar osv, väldigt användbart när man funderar på drevbyten) så ska den ha en toppfart på 239 vid varvstopp i 6an, 20km/h mindre än med originaldrevning.

239 vid varvstopp ger ju 4900rpm vid 120 i sexan, och 5700rpm vid 140. Inte alls särskilt illa enligt mig.
På 90-vägar upptäcker jag ofta att jag ligger i 4an eller 5an utan att jag skulle tycka att jag "plågar" henne, och då är jag en sådan som inte tycker om att varva mycket. :p

Jag skulle säga att 17/43 är en ypperlig utväxling, skulle ändå vilja prova 17/45 då 10km/h lägre toppfart inte skulle spela mig någon roll, men ytterligare lite ettrigare skulle den gärna få vara.
 

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
Jag vill lyssna på ett Zard slipon

Hej

Någon i skåne som har ett Zard monterat? Jag är ute i köpetagen men ljudet på alla youtube klipp är precis värdelöst. Skulle gärna vilja lyssna på en S3a med monterat Zard. Kanske över en korvaslarver i Sjöbo en onsdag?

- Martin
 

Estwing

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Flen
Hoj
2005 Triumph Speed Triple
Som sagt, jag kör 17/43 och det funkar ypperligt. Stor skillnad i ettrighet tycker jag, kopplar lätt upp i trean förut vilket den inte ville tidigare.
Kan ligga och hålla 140 utan att känna att jag skulle pressa henne det minsta.
Enligt Gearing (Exceldokument som du matar in olika parametrar och får ut hastigheter vid olika varv och växlar osv, väldigt användbart när man funderar på drevbyten) så ska den ha en toppfart på 239 vid varvstopp i 6an, 20km/h mindre än med originaldrevning.

239 vid varvstopp ger ju 4900rpm vid 120 i sexan, och 5700rpm vid 140. Inte alls särskilt illa enligt mig.
På 90-vägar upptäcker jag ofta att jag ligger i 4an eller 5an utan att jag skulle tycka att jag "plågar" henne, och då är jag en sådan som inte tycker om att varva mycket. :p

Jag skulle säga att 17/43 är en ypperlig utväxling, skulle ändå vilja prova 17/45 då 10km/h lägre toppfart inte skulle spela mig någon roll, men ytterligare lite ettrigare skulle den gärna få vara.

Och det funkar med 106-kedjan? Isåna fall får det nog bli 17/43 för min del också, åtminstone till en början. nu gäller det bara att dom får arslena ur vagnen på sulas och sätter ihop hojen igen så man snart kan ut och lufta sig lite igen. Tack Petter och nollvision för era svar, jävligt hjälpsamma för en kille som mig, som hellre frågar en gång för mycket än för lite=)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top