Triumph Speed Triple-tråden.

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Någon som sett den här varianten av speedien live? Kanske rentav inte kommit till sverige än? Känns lite udda. Khaki grön. Ser att de även gjort om Triumph-loggan.
4471.jpg
 

crille666

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2009
Ort
göteborg
Hoj
06 triumph speedtriple
hej när jag kom till jobbet imorse upptäckte jag att det läckte olja vid höger gaffelben:huvet Åkte ut till johans mc och köpte nya packboxar (589 spänn dyrt tycker jag).
Är det någon som vet hur mycket olja man skall ha i varje gaffelben, samt om det är något speciellt man bör tänka på?:va
tacksam för svar

//crille
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
hej när jag kom till jobbet imorse upptäckte jag att det läckte olja vid höger gaffelben:huvet Åkte ut till johans mc och köpte nya packboxar (589 spänn dyrt tycker jag).
Är det någon som vet hur mycket olja man skall ha i varje gaffelben, samt om det är något speciellt man bör tänka på?:va
tacksam för svar

//crille

Om jag läst rätt i manualen så ska det vara 469cc i varje gaffelben. Länk till Manualen finns på föregående sida så du kan ju ladda ner den när du ändå håller på. Lycka till! :tummenupp
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
När man läser här verkar det nästan som det är nå små kvaitetsproblem på S3 05-nu har själv haft min inne på rep ca 450mil då det i princip rann ur olja ur vänster framgaffel.. Dom hittade inget fel på den efter att ha plockat isär den heller.:confused:
Fel2 500mil märkte att styret satt lös efter att ha satt ner framhjulet efter lite lek. :gnissla styret vred sig ca 45-70grader :näsblod
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
När man läser här verkar det nästan som det är nå små kvaitetsproblem på S3 05-nu har själv haft min inne på rep ca 450mil då det i princip rann ur olja ur vänster framgaffel.. Dom hittade inget fel på den efter att ha plockat isär den heller.:confused:
Fel2 500mil märkte att styret satt lös efter att ha satt ner framhjulet efter lite lek. :gnissla styret vred sig ca 45-70grader :näsblod

Det är ju inte Triumph som gjort gaffeln utan showa tror jag och den är det fler hojar som har. Jo, gaffelbenen kan börja läcka på grund av skit och hårda nedsättningar. Antagligen räcker det med rengöring men packboxarna ärr inte så dyra och när det ändå är isär så.

Mina började också läcka rätt snabbt typ 1k sen vid cirkus 2k och nu var det dags igen vi 6k och då fixade jag det själv. Se sthlmstråden.

Att styret var löst på -09 är väl ett känt recall ?
 
Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Hur löser man problemet med att kedjan är slack (eller rättare sagt rätt spänd) i ett läge men rullar man ett halvt varv så är den spänd (fortsätter man rulla så är det då växelvis spänd och ospänd)?

Jag funderar på att flytta kedjan på bakre drev en kugge eller två medan den är helt ospänd, vad tror ni?

Den kanske viktigaste frågan, vad kan orsaken vara, tror inte att det var så tidigare? Hojen har för övrigt rullat ca. 1700mil.
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Triumph Speed Triple tråden

zulee skrev:
Hur löser man problemet med att kedjan är slack (eller rättare sagt rätt spänd) i ett läge men rullar man ett halvt varv så är den spänd (fortsätter man rulla så är det då växelvis spänd och ospänd)?

Jag funderar på att flytta kedjan på bakre drev en kugge eller två medan den är helt ospänd, vad tror ni?

Den kanske viktigaste frågan, vad kan orsaken vara, tror inte att det var så tidigare? Hojen har för övrigt rullat ca. 1700mil.

hur långt har du kört med den kedjan? låter mer som att den gjort sitt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
hur långt har du kört med den kedjan? låter mer som att den gjort sitt?

Vad jag vet så har kedjan rullat de 1700mil som hojen har gått (köpte den med 700mil på mätaren). Fick för mig att kedjan borde hålla åtm. 2000mil?!

EDIT:
Har sökt lite ang. symptomen och det verkar vara resultatet av en sliten kedja. Ska se efter imorgon hur mycket det skiljer mellan extrempunkterna.

Jag har ju inte direkt varit flitig med smörjning och rengöring (två ordentliga rengöringar samt smörjningar samt ca. fyra smörjningar utöver det på 1000mil). Sedan så spenderar hojen ca. 6-7 månader utomhus om det nu kan påverka.
 
Last edited:

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Kasta å köp en ny!

Byta drev kan vara ide med. De slits också hårdare utan smörj.

Bättre att smörja "för ofta" än för sällan. :tummenupp

Vad jag vet så har kedjan rullat de 1700mil som hojen har gått (köpte den med 700mil på mätaren). Fick för mig att kedjan borde hålla åtm. 2000mil?!

EDIT:
Har sökt lite ang. symptomen och det verkar vara resultatet av en sliten kedja. Ska se efter imorgon hur mycket det skiljer mellan extrempunkterna.

Jag har ju inte direkt varit flitig med smörjning och rengöring (två ordentliga rengöringar samt smörjningar samt ca. fyra smörjningar utöver det på 1000mil). Sedan så spenderar hojen ca. 6-7 månader utomhus om det nu kan påverka.
 

Värmlänning

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Skövde
Hoj
2007, Suzuki Bandit 1250
Vad jag vet så har kedjan rullat de 1700mil som hojen har gått (köpte den med 700mil på mätaren). Fick för mig att kedjan borde hålla åtm. 2000mil?!

EDIT:
Har sökt lite ang. symptomen och det verkar vara resultatet av en sliten kedja. Ska se efter imorgon hur mycket det skiljer mellan extrempunkterna.

Jag har ju inte direkt varit flitig med smörjning och rengöring (två ordentliga rengöringar samt smörjningar samt ca. fyra smörjningar utöver det på 1000mil). Sedan så spenderar hojen ca. 6-7 månader utomhus om det nu kan påverka.

Jag har varit ute för exakt detta problem på min Bandit:rolleyes: DEt ÄR bara att byta hela drivpaketet sen är problemet ur världen! KOsta på lite olja i framtiden ska du se att grejerna håller i minst 3ggr så långt.

Till Allla er men värdelösa bromsar på era sp3! Tjejen åker en sp3-06, därav mitt intresse i denna tråd. Frambromsen är svampig och hade ett dåligt bett. Detta är ju helt otroligt med tanke på stora skivor, radialmonterat, stålomspunnet samt Nissin (har ju gjort bra grejer i alla tider). Damen var ju van detta men JAG blir ju vansinnig. Jag löste problemet med "bettet" genom att öppna behållaren samt trycka lite lätt på bromsen då och då (hårt med för den delen) för att på så vis få ev luft att "vandra bakvägen". Jag tycker ju fortfarande att bromsen känns "degig" men himmel vilken skillnad och vilket bett dessutom. Nu är ju madame snarare sur då hon lyfte på ändan vid första rödljuset (Om än ofrivilligt)
 
Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Tack för tipsen ang. kedjan. Får ordna ett nytt drivpaket, har inte hunnit se över spänningen på nuvarande kedjan på extrempunkterna, vill så klart kunna köra innan jag får hem drivpaketet. Få fortsätta vidare i stockholmstråden då jag behöver lite tips om lokala handlare.

EDIT:
Gick ut för att kolla upp kedjan och till min förvåning så var det inga fel alls, var ca. 4-5cm spel över hela kedjan. Har rullat den fram och tillbaka flera ggr, försökt sitta på den och kolla, inga problem alls..

Fattar noll, men funderar på om det kan vara så att kedjan håller på att ge upp, när jag märkte att det kom lite missljud från kedjan var vi två på hojen och hade kört ca. 80km, kollade upp det så var kedjan som jag beskrev innan.

Får passa på och göra en ordentlig rengöring och smörjning imorgon. Sedan är det bara att hålla koll på den för i övrigt så känns den väldigt fräsch.
 
Last edited:

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
En lite dum fråga kanske men jag undrar om det är någon speciell lack man använder när man lackar en fjäder? Har ny fjäder på g o tänkte pimpa den lite genom att lacka den i samma färg som hojen.
 

Baadkarma

Ny medlem
Gick med
7 May 2010
Ort
malmö
Hoj
94 Triumph Speed Triple, XR600R (under ombyggnad)
Kass startmotor??

Hallå ja...

Jag har i min ägo en svart -94 speed triple. 4200mil på klockan och går bra annars..

Nu när det börjar bli varmt ute har den bestämt sig för att kärva vid uppstart. Den harklar, klickar, rasslar och viner. Låter som där e grus i startmotorn. :(

Jag har laddat batteriet för att börja nånstans och det hjälpte inte. Andra förslag har varit kolet i startmotorn, kugget(som sticker ut när man startar) är slitet och drar då inte runt motorn eller att den är kass helt enkelt och behövs bytas ut. :(

Vad nästa steg blir är att montera av den jag identifierat som startmotorn (jag har ingen verkstadshandbok) för att få en bättre blick på vad som kan vara fel.
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Hallå ja...

Jag har i min ägo en svart -94 speed triple. 4200mil på klockan och går bra annars..

Nu när det börjar bli varmt ute har den bestämt sig för att kärva vid uppstart. Den harklar, klickar, rasslar och viner. Låter som där e grus i startmotorn. :(

Jag har laddat batteriet för att börja nånstans och det hjälpte inte. Andra förslag har varit kolet i startmotorn, kugget(som sticker ut när man startar) är slitet och drar då inte runt motorn eller att den är kass helt enkelt och behövs bytas ut. :(

Vad nästa steg blir är att montera av den jag identifierat som startmotorn (jag har ingen verkstadshandbok) för att få en bättre blick på vad som kan vara fel.

Finns ofta handböcker att ladda ner, piratbukten har hjälpt nån gång, kanske någon har en de kan tipsa om... annars i brist på sådant kan man via bikebandit.com se sprängskisserna där och försöka bli lite klokare den vägen.
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
En lite dum fråga kanske men jag undrar om det är någon speciell lack man använder när man lackar en fjäder? Har ny fjäder på g o tänkte pimpa den lite genom att lacka den i samma färg som hojen.

Jag pulverlackade om min fjäder i vintras och det blev asbra! Ser att du bor i Gbg så det blir enkelt för dig:D
Ring Guson Industrilack på telnr: 031-144445
Dom ligger i gamla sockerbruket vid älvsborgsbron.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Hallå ja...

Jag har i min ägo en svart -94 speed triple. 4200mil på klockan och går bra annars..

Nu när det börjar bli varmt ute har den bestämt sig för att kärva vid uppstart. Den harklar, klickar, rasslar och viner. Låter som där e grus i startmotorn. :(

Jag har laddat batteriet för att börja nånstans och det hjälpte inte. Andra förslag har varit kolet i startmotorn, kugget(som sticker ut när man startar) är slitet och drar då inte runt motorn eller att den är kass helt enkelt och behövs bytas ut. :(

Vad nästa steg blir är att montera av den jag identifierat som startmotorn (jag har ingen verkstadshandbok) för att få en bättre blick på vad som kan vara fel.

Det du beskriver låter som ett väldigt vanligt fel, det är antagligen startdrevet som har gett upp. Tyvärr så innebär det i ditt fall att motorn måste delas.

http://www.triumphtorque.com/messageboard/thread/101368-Sprag-Clutch-02-955i-Speed-Triple.aspx

http://www.triumphrat.net/t3-sport-touring-forum/141974-symptoms-of-gammy-sprag-clutch.html
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Hallå ja...

Jag har i min ägo en svart -94 speed triple. 4200mil på klockan och går bra annars..

Nu när det börjar bli varmt ute har den bestämt sig för att kärva vid uppstart. Den harklar, klickar, rasslar och viner. Låter som där e grus i startmotorn. :(

Jag har laddat batteriet för att börja nånstans och det hjälpte inte. Andra förslag har varit kolet i startmotorn, kugget(som sticker ut när man startar) är slitet och drar då inte runt motorn eller att den är kass helt enkelt och behövs bytas ut. :(

Vad nästa steg blir är att montera av den jag identifierat som startmotorn (jag har ingen verkstadshandbok) för att få en bättre blick på vad som kan vara fel.

Hoppas att det bara är startmotorn. Det som brukar ge sig på de gamla är startkopplingen & då måste man klyva motorn för att byta & på vissa fräsa upp med nåt specialverktyg (som bara Triumph har)i blocket pga. att de gjorde om kopplingen så att den skulle hålla. Den brukar ge sig om man har dåligt batteri. Jag bytte en sån i vintras det var jätteskoj.....
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Jag pulverlackade om min fjäder i vintras och det blev asbra! Ser att du bor i Gbg så det blir enkelt för dig:D
Ring Guson Industrilack på telnr: 031-144445
Dom ligger i gamla sockerbruket vid älvsborgsbron.

Låter bra. Får ta och ringa dom i nästa vecka. Tackar för infon. :tummenupp
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top