hej när jag kom till jobbet imorse upptäckte jag att det läckte olja vid höger gaffelben Åkte ut till johans mc och köpte nya packboxar (589 spänn dyrt tycker jag).
Är det någon som vet hur mycket olja man skall ha i varje gaffelben, samt om det är något speciellt man bör tänka på?
tacksam för svar
//crille
Om jag läst rätt i manualen så ska det vara 469cc i varje gaffelben. Länk till Manualen finns på föregående sida så du kan ju ladda ner den när du ändå håller på. Lycka till!
När man läser här verkar det nästan som det är nå små kvaitetsproblem på S3 05-nu har själv haft min inne på rep ca 450mil då det i princip rann ur olja ur vänster framgaffel.. Dom hittade inget fel på den efter att ha plockat isär den heller.
Fel2 500mil märkte att styret satt lös efter att ha satt ner framhjulet efter lite lek. styret vred sig ca 45-70grader
zulee skrev:Hur löser man problemet med att kedjan är slack (eller rättare sagt rätt spänd) i ett läge men rullar man ett halvt varv så är den spänd (fortsätter man rulla så är det då växelvis spänd och ospänd)?
Jag funderar på att flytta kedjan på bakre drev en kugge eller två medan den är helt ospänd, vad tror ni?
Den kanske viktigaste frågan, vad kan orsaken vara, tror inte att det var så tidigare? Hojen har för övrigt rullat ca. 1700mil.
hur långt har du kört med den kedjan? låter mer som att den gjort sitt?
Vad jag vet så har kedjan rullat de 1700mil som hojen har gått (köpte den med 700mil på mätaren). Fick för mig att kedjan borde hålla åtm. 2000mil?!
EDIT:
Har sökt lite ang. symptomen och det verkar vara resultatet av en sliten kedja. Ska se efter imorgon hur mycket det skiljer mellan extrempunkterna.
Jag har ju inte direkt varit flitig med smörjning och rengöring (två ordentliga rengöringar samt smörjningar samt ca. fyra smörjningar utöver det på 1000mil). Sedan så spenderar hojen ca. 6-7 månader utomhus om det nu kan påverka.
Vad jag vet så har kedjan rullat de 1700mil som hojen har gått (köpte den med 700mil på mätaren). Fick för mig att kedjan borde hålla åtm. 2000mil?!
EDIT:
Har sökt lite ang. symptomen och det verkar vara resultatet av en sliten kedja. Ska se efter imorgon hur mycket det skiljer mellan extrempunkterna.
Jag har ju inte direkt varit flitig med smörjning och rengöring (två ordentliga rengöringar samt smörjningar samt ca. fyra smörjningar utöver det på 1000mil). Sedan så spenderar hojen ca. 6-7 månader utomhus om det nu kan påverka.
Hallå ja...
Jag har i min ägo en svart -94 speed triple. 4200mil på klockan och går bra annars..
Nu när det börjar bli varmt ute har den bestämt sig för att kärva vid uppstart. Den harklar, klickar, rasslar och viner. Låter som där e grus i startmotorn.
Jag har laddat batteriet för att börja nånstans och det hjälpte inte. Andra förslag har varit kolet i startmotorn, kugget(som sticker ut när man startar) är slitet och drar då inte runt motorn eller att den är kass helt enkelt och behövs bytas ut.
Vad nästa steg blir är att montera av den jag identifierat som startmotorn (jag har ingen verkstadshandbok) för att få en bättre blick på vad som kan vara fel.
En lite dum fråga kanske men jag undrar om det är någon speciell lack man använder när man lackar en fjäder? Har ny fjäder på g o tänkte pimpa den lite genom att lacka den i samma färg som hojen.
Hallå ja...
Jag har i min ägo en svart -94 speed triple. 4200mil på klockan och går bra annars..
Nu när det börjar bli varmt ute har den bestämt sig för att kärva vid uppstart. Den harklar, klickar, rasslar och viner. Låter som där e grus i startmotorn.
Jag har laddat batteriet för att börja nånstans och det hjälpte inte. Andra förslag har varit kolet i startmotorn, kugget(som sticker ut när man startar) är slitet och drar då inte runt motorn eller att den är kass helt enkelt och behövs bytas ut.
Vad nästa steg blir är att montera av den jag identifierat som startmotorn (jag har ingen verkstadshandbok) för att få en bättre blick på vad som kan vara fel.
Hallå ja...
Jag har i min ägo en svart -94 speed triple. 4200mil på klockan och går bra annars..
Nu när det börjar bli varmt ute har den bestämt sig för att kärva vid uppstart. Den harklar, klickar, rasslar och viner. Låter som där e grus i startmotorn.
Jag har laddat batteriet för att börja nånstans och det hjälpte inte. Andra förslag har varit kolet i startmotorn, kugget(som sticker ut när man startar) är slitet och drar då inte runt motorn eller att den är kass helt enkelt och behövs bytas ut.
Vad nästa steg blir är att montera av den jag identifierat som startmotorn (jag har ingen verkstadshandbok) för att få en bättre blick på vad som kan vara fel.
Jag pulverlackade om min fjäder i vintras och det blev asbra! Ser att du bor i Gbg så det blir enkelt för dig
Ring Guson Industrilack på telnr: 031-144445
Dom ligger i gamla sockerbruket vid älvsborgsbron.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |