Triumph Street Triple-tråden

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Detta är saxat från deras hemsida, men du kanske har andra villkor om du har en äldre försäkring.

Snackar vi Bilsport & Mc?
Hittar inte det på deras sida.. Har du länk?

Misstänker att du pratar Svedea, och isåfall stämmer det. Just därför jag lämnade dem.

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Efter att jag hade varit ute och kört igår så upptäckte jag att hojen har läckt olja på vissa ställen runt toppblockspackningen, främst längst bak samt främre vänstra hörnet. Hittade även liknande läckage på vissa ställen runt oljetråget.

Är en 2013, bara haft hojen någon vecka och har nu skrapat ihop runt 60 mil, har kört in den enligt manualen. Känns lagom kul med oljeläckage redan?!

Är det någon här som har haft liknande problem? Har läst runt på utländska forum och många verkar ha haft problem med att tätningen vid framdrevet ger med sig och sprutar olja samt att jag hittat några med liknande problem som jag har. Har skickat ett mejl till handlaren alla fall, får se vad han säger.

Så här såg det ut (inte min motor).
View attachment 404899
På bilden ser det ut som läckaget är runt ventilkåpan uppe på toppen vilket i.o.f.s. inte är så farligt men det ska inte se ut på det viset på en ny hoj. Förhoppningsvis har de bara dragit åt skruvarna dåligt.

Jag hade en Honda VFR som läckte så på den främre cylinderbanken men det var en -87'a och packningen hade blivit dålig. Min ST3'a från -09 har inte visat några som helst tendenser att läcka olja, den har dock läckt lite kylarvätska p.g.a. en dålig slangklämma men det var lätt fixat.

Har du fått nått svar från handlaren?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
ljudnivå?
Brassa satan känsla???

Med db-killern i är det väldigt liten skillnad i ljudnivån mot original. Låter lite mörkare i tonen på tomgång. Med db-killern ute blev det lite mer/bättre, utan att vara galet (jag jämför allt med min Z1000 med "race"-GPR-pipor, den lät som fan). Lagom mycket mer ljud i mina öron, man hör fortfarande insugsljudet.

2 hästar mer känns ju i butt-dynon också. :) Den känns faktiskt matigare i mellanregistret tycker jag.

Visst den är asmycket snyggare, titanwrap och kolfiberände är ju sexigt, men är det ett måste på hojen för 6kkr? Njaejo men nåt ska man väl lägga pengarna på.

Och ja, brassa sattttan känsla deluxe!

Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
På bilden ser det ut som läckaget är runt ventilkåpan uppe på toppen vilket i.o.f.s. inte är så farligt men det ska inte se ut på det viset på en ny hoj. Förhoppningsvis har de bara dragit åt skruvarna dåligt.

Jag hade en Honda VFR som läckte så på den främre cylinderbanken men det var en -87'a och packningen hade blivit dålig. Min ST3'a från -09 har inte visat några som helst tendenser att läcka olja, den har dock läckt lite kylarvätska p.g.a. en dålig slangklämma men det var lätt fixat.

Har du fått nått svar från handlaren?

Kikade på det stället på min också som nu gått 400 mil drygt, snustorrt.

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Är i funderingarna på en Street Triple R och velar om färg. Ni som har den matt gråa, hur känslig är den? Har läst lite om att en del tycker att den repas lätt.
Tänkte provköra nu då Triumph roadshow passerar Uppsala/Stockholm. Synd bara att vädret ser kass ut i prognosen.
Lutar kanske åt en vit........

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Tror jag såg min gamla street triple här i gbg för ett par veckor sen, sålde den åt en kille från typ helsingborg för nåt år sen.
-08 svart. Öhlins kittad fram och bak, lowboy, svart lsl fatbar styre, mm. Nån här som äger den nu?

Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Är i funderingarna på en Street Triple R och velar om färg. Ni som har den matt gråa, hur känslig är den? Har läst lite om att en del tycker att den repas lätt.
Tänkte provköra nu då Triumph roadshow passerar Uppsala/Stockholm. Synd bara att vädret ser kass ut i prognosen.
Matt lack är väldigt känslig.
Jag hade en mattsvart Yamaha R1 2010 så jag vet vad jag pratar om :)

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Matt lack är väldigt känslig.
Jag hade en mattsvart Yamaha R1 2010 så jag vet vad jag pratar om :)

Ja efter att ha läst lite på engelska forum så verkar det vara en fullständig nödvändighet med "paint protector kit" till mattgråa Street Triplen om man inte vill ha en ful lack.

Jag har en vit, den är rasande grann!

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja efter att ha läst lite på engelska forum så verkar det vara en fullständig nödvändighet med "paint protector kit" till mattgråa Street Triplen om man inte vill ha en ful lack.

Jag har en vit, den är rasande grann!

Har en matt orange -10 med 1200 på mätaren. Det enda jag märkt är lite skav där sadeln gnider mot tanken, men det är ju samma på alla hojar.

Tripley

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2014
Hoj
Triumph Street Triple R -09

Väldigt känslig för repor som sagt. Hittade en touch-up penna hos "touchupdirect.com" för den matt-gråa och har beställt en penna plus matt "klarlack" ca 30 dollar ink frakt. Får återkomma hur det blir när jag fått den.

Det är snyggt, men märkligt att man släpper en lack som är så ömtålig. Har lite små stenskott på framskärmen och tanken så det chippar tydligen lätt också.

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Den gråa är jäkligt snygg men eftersom jag kommer att köra den till jobbet i veckorna och mer därtill så känns det som att det får bli en vit.
Den är rätt snygg oxå. Det enda jag stör mig är den matta röda färgen på bakramen. Det matchar kanon till den gråa men till den vita hade jag hellre sett en blank röd. Går ju alltid att lacka om som tur är..........
Väderprognosen för helgen ser klart bättre ut nu så nu är det bara att ladda för att åka upp på Start2ride på Arlanda Test Track. Jag bor ju i Märsta så det blir nära och bra.
:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana

Arsan

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Hoj
Stree Triple
Tja behöver behöver fylla på lite Glykol , köpte biltemas, kan jag blanda den nya med gamla som finns i ?
Här e info om glykolen jag köpte tacksam för svar

Glykol, longlife, färdigblandad
Kylarglykol Longlife (färdigblandad) är ett nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfritt kylmedel, baserat på etylenglykol. Ger ett utmärkt skydd mot frost, korrosion och överhettning i alla moderna motorer, men särskilt i överladdade aluminiummotorer. Skyddar effektivt mot korrosion och avlagringar i kylsystemet och dess vitala delar, kylkanalerna i motorblocket och topplocket, kylaren, vattenpumpen och värmaren. Kylarglykol Longlife (färdigblandad) är effektiv under lång tid. Frostskyddar ner till -36 °C. Följ alltid motorfabrikantens rekommendationer vid byte av kylarvätska. Får ej blandas med propylenglykol.

Fan har jag gjort nu :( ja fyllde på med biltemas nu, motorn blev ovanligt varm så vågade inte köra mer så inte hela motorn rasar. Kan det verkligen beror på glylen olika färger ? Döm mig inte jag kan inte ? jag ska lämna in den på service på måndag så dem får byta allt . Ska fan aldrig röra nåt mer haha

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Fan har jag gjort nu :( ja fyllde på med biltemas nu, motorn blev ovanligt varm så vågade inte köra mer så inte hela motorn rasar. Kan det verkligen beror på glylen olika färger ? Döm mig inte jag kan inte ? jag ska lämna in den på service på måndag så dem får byta allt . Ska fan aldrig röra nåt mer haha

Vilken färg låg det i från början och vad hällde du i?
För att bara toppa upp så räcker det med vatten (helst avjoniserat). Man kör ju inte en hoj i minusgrader normalt sett..

Last edited:

Arsan

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Hoj
Stree Triple
Vilken färg låg det i från början och vad hällde du i?
För att bara toppa upp så räcker det med vatten (helst avjoniserat). Man kör ju inte en hoj i minusgrader normalt sett..

Den va röd och hällde i blå . Den e den jag länka förra inläget . Biltemas . Hällde fan inte mkt

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Den va röd och hällde i blå . Den e den jag länka förra inläget . Biltemas . Hällde fan inte mkt

Har du otur så har du blandat två sorters glykol som inte är kompatibla och därmed fått sörja i systemet. Med tanke på att du skriver att den gick varm rätt snabbt så är det nog tyvärr sannolikt.. Bara att skölja ur och hoppas att inget gått sönder i processen.
Det har alltså inget med vilket märke (dvs Biltemas) utan vilka typer av glykol du mixar.

Arsan

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Hoj
Stree Triple
Har du otur så har du blandat två sorters glykol som inte är kompatibla och därmed fått sörja i systemet. Med tanke på att du skriver att den gick varm rätt snabbt så är det nog tyvärr sannolikt.. Bara att skölja ur och hoppas att inget gått sönder i processen.
Det har alltså inget med vilket märke (dvs Biltemas) utan vilken typ av glykol du mixar.

Får fan hoppas på d, tack för ditt svar ?

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Hoj
Husqvarna 701 SM
Får fan hoppas på d, tack för ditt svar ��

Grön och blå är blandbara, röd ska man inte blanda med någon annan. Är vad jag har lärt mig, sen vet jag inte om det är så till 100%. Beror väl lite på om det är propylen eller etylenglykol.

Men går det inte att få något tecken på om det har blivit en geggig sörja då? Öppna locket på själva kylaren och kolla.

Hoppas det löser sig!

Arsan

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Hoj
Stree Triple
Grön och blå är blandbara, röd ska man inte blanda med någon annan. Är vad jag har lärt mig, sen vet jag inte om det är så till 100%. Beror väl lite på om det är propylen eller etylenglykol.

Men går det inte att få något tecken på om det har blivit en geggig sörja då? Öppna locket på själva kylaren och kolla.

Hoppas det löser sig!

Ja startade den förut den blev varm bara på 2-3 minuter. Ja ska lämna in den på måndag o serva 2000 mil lika bra , johans mc elr kenneth mc ? Vilken rekommenderar ni ?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning