Glöm inte att det ska vara petroleumbaserat, inte vattenbaserat, vaselin. Du vill hålla borta, inte tillföra vatten...
Gjorde ett försök att komma tillrätta med att min hoj inte verkar gilla regn allt för mycket.
Tog de råd jag fått här i tråden och satsade på att ta mig ner under bensintanken och luftboxen för att komma åt kontakten till kabelbunten som leder ut till tändlåset, för det var där det verkade vara glappigt när det blev blött/fuktigt efter mycket körande i regn.
Att ta sig in gick relativt smärtfritt. Först av med bensintanken, skruva upp luftboxen, passade på att se över luftfiltret och filtret till vevhusventilationen (där stod en pöl med gegg i botten på vevhusventilationsfiltret så det rensade jag ut), och sen av med munstyckena till gasspjällen och var noga med att köra ner små engångs torktrasor för att inget skulle falla ner i.
Tog mig till slut ner under luftboxen och kunde äntligen komma åt att både se och ordentligt reda ut varför det strulat för mig tidigare. Det verkade som om kontakten till tändlåset inte riktigt varit ihoptryckt ordentligt, plus att någon tidigare ägare/verkstad verkar våldat med den så där var en tunn spricka i plasten på ett ställe där fukt kan ha krupit in. Smetade ner hela kontaktdonet med riktligt med rent petroleumvaselin i hopp om att det aldrig ska behöva hända igen att jag blir stående bara för det regnar lite (eller mycket).
När jag ändå var nere under luftboxen passade jag på att justera gasvajern så det inte längre är så mycket spel innan den öppnar spjällen.
Skruvade ihop alla delar noga och efter bensintanken åter var på plats och batteriet kopplats in igen gjorde jag ett försök att starta. Allt gick fint och den startade direkt. Tänkte fira med en liten tur i det fina soliga vädret men efter jag kom ut ur bostadsområdets 30 km/h och drog lite i gasen så gick inte gasreglaget tillbaka som det ska... Motorn gick orent som tusan och varvade upp utav h*vete. Fick i stort sett rulla hem hojen.
Tog isär allt igen och insåg snabbt mitt misstag när jag kom in i luftboxen igen... Jag hade glömt kvar trasorna i luftintagen, och en av dem hade snott sig runt spjället så det inte stängde sig helt. Nåja, det var ju lätt fixat i alla fall.
. Nu går hojen som den ska och allt är frid och fröjd.
Då återstår bara att invänta en ny vecka med ösregn för att se om det får avsedd effekt!