... Och jag har haft problem med överhettade däck eller grepp inom vissa partier. Troligen haft hård dämpning på returen med.
Ska kika vilka däck det blir så småningom och ligga börja ett par decimaler under rekommenderat, alltså kanske börja på Daytona-siffrorna...
Jag kör oftast 2,5 bar runt om på gata - sänker lite om det är riktigt varmt ute och jag är på inspirerat humör. På bana oftast 2,2 bar, inga däckvärmare. Alla siffror är kalltryck. Säger inte att det är rätt eller bäst - men det funkar bra för mig. Förarvikt 73 kg, däck M7RR.
Jag brukar testa mig fram när jag byter till nya däck som jag inte kört på innan. När jag kör bana så kollar jag slitage och så klart hur det känns. Jag kör bara SMC-kurser så det är inte race-tempo direkt. Men har kört många dagar på Knutstorp och vet vad som brukar funka för mig där. Medel eller snabb grupp beroende på (det varierar ändå så mycket i grupperna så det spelar ingen roll, ibland är medelgruppen snabbare än snabba och vice versa).
De där 2,9 bak och 2,35 fram enligt boken är högt, ffa bak. Dessutom, däcktryck är ju inte samma för alla. Väger du 75 kg eller 115 kg? Kör du bara soliga varma dagar eller året om? Är din körning aggressiv eller mjuk/snäll? Vilka däck har du (det bara kan inte vara rimligt att ha samma däcktryck på Supercorsa som Angel GT)? Och - så klart - vad trivs du på? Vissa gillar stumt, andra mjukare.
Tl:dr - testa dig fram, våga prova annat än det som står i boken - det är inte farligt.