Triumph Street Triple-tråden

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Sidospegeltips önskas!

Jag har nu varit ute och kört (2013 års modell) och jag fick hänga kroppen rejält för att kunna se något bakåt i dessa speglar.
Är det någon som har tips på snygga och fungerande speglar som man kan vinkla lite mer (är dock inte intresserad av bar-end)?
Skiljer sig fästet något mellan 2012 och 2013? Utbudet är lite skralt vad gäller just 2013.

--- Uppdaterat ---

Här är ett par modeller som jag spanat in som bör ge bättre sikt och inte ser helt tokiga ut visserligen dyra som stryk:

http://www.motoaction.se/mc/backspeglar/rizoma-limit-naked

http://www.motoaction.se/mc/backspeglar/rizoma-radial-naked

Har mailat för att höra om det behövs adaptrar osv. Men önskar hands-on tips ifrån er som bytt och grejat som kanske har ett par vassa modeller att tipsa om?
MCweb har ett par som enligt deras hemsida ska passa årmodell -12 och senare
http://www.mcweb.se/backspegel-xtreme-p-7603-c-3182.aspx
Kolla med dem hur det ligger till.
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Nu ska jag vara lite tråkig, men som bandagsarrangör så är detta med ljud en tråkig historia.

Vi (både banägare och arrangörer) gillar också när det låter riktigt gött från hojarna (och bilarna). MEN på banorna har miljönämnden satt dB-krav. Bryts gränsen riskeras gränsen att sänkas ytterligare (ännu striktare krav på hojarna) eller viten (ännu dyrare att köra) eller bantillståndet i allmänhet (inget köra alls).

Som arrangör vill man våra så givmild som man vågar med eftermarknadssystem så att alla som vill kan komma och köra (utan krav på originalsystem). Oftast går det bra. Men ibland har man också hojar där ljudet är väldigt styrt av läget på högerhanden. Dvs de kan gå tyst och fint på förmiddagen och frammåt eftermiddagen när det börjar gå fortare så kommer man över gränsen. Olika arrangörer är olika noga på att mäta detta "på plats" men registreringen i de permanenta mätsystemen fortgår ändå och hamnar tillslut hos miljönämnden.

Troligtvis går det att köra runt vilken banan som helst med vilket system som helst bara man kör tillräckligt mjukt/sakta. Så att någon har kört med ett system betyder inte att en annan förare klarar sig (ens på samma hoj).

Så, för motorsportens fortlevnad på lång sikt, försök peta i en killer om ni kan. Om det inte går, respektera ljudkraven och kör på hög växel och respektera "ljudkillens" jobb. Den är inte för att jävlas med er, utan för att banägaren ska få behålla tillstånden.

Kram på er!

PS. På förekommen anledning har jag ett sprillans nytt(!) Arrow 3-1 Lowboy helsystem till salu. Har kört med ett annat exemplar på de flesta svenska banor utan problem (snabb grupp). Men nu börjar det gå så fort så jag inte längre klarar ljudet. Skicka PM om intresse finns.
 

Wayfarer

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph ST3 R-10, Trophy SE-13
illlebror: Tack! Ska försöka hitta nåt att pilla i, men det du säger betyder nog att jag skulle klara mig bra utan ett tag? Jag är just lite för mjuk o försiktig, växlar lite för tidigt osv. Tänkte bana skulle lära mig utnyttja hojen - ha mer skoj helt enkelt!
 

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
Tänkte att jag bjuckar på ett par bilder med mina nya speglar för den som är intresserad.
Både spegeln och distansen passade perfekt och Rizoma-grejorna andas hög kvalitet. Visserligen löper fästet från orignalspeglarna några millimeter utanför distansen men det får man ta nu när det går att se bakåt utan att hänga på hojen som att man försöker hoppa av.
Skruvarna för originalspeglarna satt givetvis som gjutjärn men fick loss dom till slut (bara att ta i lite till när man tror att det inte går).

Rizoma Limit Naked på en Street Triple:

bild1.jpg bild4.jpg bild5.jpg bild6.jpg bild8.jpg
 

liv05

Give a damn.
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Höör
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Någon som försäkrar sin hoj via IF som fått fakturan än? Satte kaffet i halsen då jag upptäcker att den ökat från ~8500:- till ~10500:- :huvet Tydligen har IF avslutat samarbetet med Triumph(enl. rykten pga hög skadefrekvens på daytona'n) och vill tydligen inte ha kvar mig som kund längre.

Någon som har något tips på nytt F-bolag? Är 22år!

/Jeppe

Kollade försäkring på IF i veckan i tron att dessa fortfarande hade märkesförsäkring, då skulle jag betala 3300:- i månaden för helförsäkring :confused:

Kikade senare in bilsport MC (ca 7000:) och Svedea (4100:) hel/hel, valet blev enkelt :hihi
 

CRV

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Haninge
Hoj
R1200GS, STR3 & Husky 610 TE
Är det någon som har fått erfarenhet av Michelin power pure som troligen blir ersättare åt Power 2ct?

Eller vad åker ni med för däck på era Str. och vilka erfarenheter/rekommendationer har ni.
//Johan
 

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Jag har kört med Dunlop Sportsmart nu i 2 säsonger och är nöjd. Dock är jag intresserad av tester på Michelin Pilot Power 3.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Jag funderar på att byta bort min daytona 675 -10 med 100 mil på motorn, mot en street.
Om någon är intresserad så skicka iväg ett PM bara.
 

scratch

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph Street Triple -13
Igår körde jag hem den!( dock otrevlig resa, fruktansvärt kallt) min nya älskling :D STriple R -13 :kär
 

Jake_

Bad To The Bone
Gick med
24 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -08
Hej på er alla glada!:hej

Detta blir mitt första inlägg här på sporthoj:) I höstas kom jag över en riktigt fin street triple, svart och runda ljusen fram :kär

Förre ägaren hade dock monterat dragbar, jag har nu bytt tillbaka till originalstyret för dragbaren gick ta mig tusan inte att svänga med :smasha

Nu till min fråga: Vilket moment ska jag dra fast styret med? (hittar inte det i den inskannade verkstadsmanualen jag kommit över) :confused:
 
Last edited:

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Hej på er alla glada!:hej

Detta blir mitt första inlägg här på sporthoj:) I höstas kom jag över en riktigt fin street triple, svart och runda ljusen fram :kär

Förre ägaren hade dock monterat dragbar, jag har nu bytt tillbaka till originalstyret för dragbaren gick ta mig tusan inte att svänga med :smasha

Nu till min fråga: Vilket moment ska jag dra fast styret med? (hittar inte det i den inskannade verkstadsmanualen jag kommit över) :confused:
Hej på dig, välkommen hit.

Gratulerar till en riktigt trevlig hoj.

Har tyvärr inget rakt svar på din fråga, dra tills det sitter fast men förmodligen behöver du inte dra så hårt som du tror. Man har oftast en tendens att dra hårdare än vad som behövs.
Själv har jag hittills dragit allt på frihand, men jag skulle nog behöva en momentnyckel :rodnar
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Hej på er alla glada!:hej

Detta blir mitt första inlägg här på sporthoj:) I höstas kom jag över en riktigt fin street triple, svart och runda ljusen fram :kär

Förre ägaren hade dock monterat dragbar, jag har nu bytt tillbaka till originalstyret för dragbaren gick ta mig tusan inte att svänga med :smasha

Nu till min fråga: Vilket moment ska jag dra fast styret med? (hittar inte det i den inskannade verkstadsmanualen jag kommit över) :confused:

Välkommen hit, och hatten av för bra hoj-val! :tummenupp

I min Haynes står det 26Nm på "clamp bolts" & 35Nm på "Holder bolt nuts" (är väl de som håller fästet på plats, då det behöver du väl inte skruva med)
 

Jake_

Bad To The Bone
Gick med
24 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -08
Hej på dig, välkommen hit.

Gratulerar till en riktigt trevlig hoj.

Har tyvärr inget rakt svar på din fråga, dra tills det sitter fast men förmodligen behöver du inte dra så hårt som du tror. Man har oftast en tendens att dra hårdare än vad som behövs.
Själv har jag hittills dragit allt på frihand, men jag skulle nog behöva en momentnyckel :rodnar

Tackar!

Ja, street triplen är en riktig 10 poängare till hoj i mina ögon :yoparty

Momentnyckel är bra grejer, speciellt om man är en rookie som jag. Själv köpte jag Biltemas diton i helgen, ville vara säker på att dra kraschpuckarna med rätt moment då de ju använder motorfästena.

Sant som du säger, hellre dra något för löst än att dra sönder gängorna...dock något lurigt med styret tycker jag (vill ju inte plötsligt upptäcka att styret är rörligt i två plan :crash )
 
Last edited:

Jake_

Bad To The Bone
Gick med
24 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -08
Välkommen hit, och hatten av för bra hoj-val! :tummenupp

I min Haynes står det 26Nm på "clamp bolts" & 35Nm på "Holder bolt nuts" (är väl de som håller fästet på plats, då det behöver du väl inte skruva med)

Tack!

Kanon, det var "clamp bolts" jag var osäker på. Nu blir det att springa ner i garaget och kolla att bultarna sitter som de ska!
 

scratch

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph Street Triple -13
Om man ska köpa nya "levers" till broms och koppling, är det CRG som gäller då ? Har inte hört så gott om ASV .... bara dessa 2 "märkes" levers jag känner till.

CRGs senaste jag kan hitta är till Street triple -10 , är detta nån skillnad i infästning mot årets modell ? Har mejlat CRG men utan framgång tyvärr och börjar bli otålig :gnissla
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jahopp, då har man, "lite lite motvilligt" bytt sin Daytona mot en sprillans ny STR :banana Synd att säga att det känns tråkigt, men båda är bra hojar. Trevligt är dock att betala ungefär en tredjedel i försäkring och få en i princip lika bra motorcykel :yoparty Så nu väntar man bara på lite fint väder och lite mindre grus, sen ska det wheelas så det ryker :)
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top