Grattis till köpet och välkommen i gänget! Ser fram emot en guidad Thruxton-tur i Lidköpingstrakterna!
Som BJN skriver är det många som gillar Roadsmart. 150 bak är lite för brett - på pappret - men funkar bra i verkligheten. Eftersom fälgen är "för smal för däcksdimensionen" blir profilen lite rundare än avsett. BJN har ett foto på detta längre bak i tråden.
Men däck ju olika, en del är rundare och andra är mindre runda i profilen. Så jag är för min del inte särskilt bekymrad. Tycker att Roadsmart 150 funkar toppen. Thruxtonerich kör t ex på Anderstorp då och då med sina 150
r, så man kan påstå att konceptet med "lite för brett däck för fälgen" är beprövat.
Den rundare profilen kan möjligen ha betydelse för livslängden vid långa körningar, om jag tänker rätt... Mina Roadsmart, som har gått en hel del längre turer, är lite väl slitna mitt på i förhållande till mönsterdjupet på sidorna. Det kan ju betyda att jag svänger för lite
eller att jag kör för mycket långa sträckor (Norge, Dalsland, Danmark) på för stora vägar.
Mitt bakdäck är moget för byte i vinter (efter 1000 mil) och det blir ett nytt Roadsmart.
Men vill du ha mer än 150-bredd så är det nog bredare fälg som gäller. Finns en del inlägg om detta, kika runt i tråden!