Triumph Thruxton-tråden

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
38 MB är mycket för ett e-postprogram....

Testa sprend: http://www.skickafilen.se/

Man laddar upp filen till Sprend, sedan går ett meddelande till mottagaren som kan ladda ned samma fil. Det har funkat helbra de gånger jag har använt Sprend.
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
38 MB är mycket för ett e-postprogram....

Testa sprend: http://www.skickafilen.se/

Man laddar upp filen till Sprend, sedan går ett meddelande till mottagaren som kan ladda ned samma fil. Det har funkat helbra de gånger jag har använt Sprend.

Nu har jag dratt iväg filen till dig och yonsson. keep skroing:arsele
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vore hygglo om du Anders kunde maila den till mig määä :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
38 MB är mycket för ett e-postprogram....

Testa sprend: http://www.skickafilen.se/

Man laddar upp filen till Sprend, sedan går ett meddelande till mottagaren som kan ladda ned samma fil. Det har funkat helbra de gånger jag har använt Sprend.

Ja där ser man, varje dag kan innebära en källa till ny kunskap, å jag som trodde jag var fullärd!:D Fast egentligen är väl detta för modernt för oss som håller på med Thruxton? Vore inte röksignaler mer i linje?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu har jag dratt iväg filen till dig och yonsson. keep skroing:arsele
TACK!! Du måste väl ha gjort livet surt för din bredbandsleverantör när du laddade upp 38 MB ett flertal gånger i kväll... :)

Den filen är bra att ha när jag skall byta glödlampa i min pajade instrumentbelysning. (Här talar vi om små ingrepp, låångt ifrån Panzaas vilda operationer!) :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Julklappstips

Det här är också långt ifrån Panzaas vilda tankar men lite omtanke om Thrux i a f.

Förutom en ny bredare bakfälg och service med olja filter, stift och justering av ventilspel så blir det vad som blir denna vinter. Klocka kommer till våren!

Som vanligt (TMax) så är det givetvis utan funktion och bara med posörpotens. :)

Tändkablarna har jag ia f satt ihop själv!
 

Bifogat

  • DSC_0133.jpg
    DSC_0133.jpg
    236.3 KB · Visningar: 69

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det här är också långt ifrån Panzaas vilda tankar men lite omtanke om Thrux i a f.

Förutom en ny bredare bakfälg och service med olja filter, stift och justering av ventilspel så blir det vad som blir denna vinter. Klocka kommer till våren!

Som vanligt (TMax) så är det givetvis utan funktion och bara med posörpotens. :)

Tändkablarna har jag ia f satt ihop själv!

EDIT: Nja det blir ju byte av bromsvätska också och i samband med det byte till nya slangar med samma tema som oljeslangarna.

Å sen blir det ombyggnad av luftbox, nytt filter (highflow) och förslag till ombestyckning.

Kan inte en del av detta räknas som funktionshöjande? :D
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Hej Thruxton kollegor, nu har man en Thruxton -04 i garaget köpt hos Johans MC (trevliga gubbar där). Men det var väldigt vilka klena däck det är på en sådan fullblodsräcer:D. Vad kan man max klämma dit bak/fram och vad rekomenderar ni? Tacksam för hjälp och svar:tummenupp
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej Thruxton kollegor, nu har man en Thruxton -04 i garaget köpt hos Johans MC (trevliga gubbar där). Men det var väldigt vilka klena däck det är på en sådan fullblodsräcer:D. Vad kan man max klämma dit bak/fram och vad rekomenderar ni? Tacksam för hjälp och svar:tummenupp

Många här i tråden kör med Dunlop Roadsmart 110/80 fram och 150/70 bak och det funkar bra. Men bakdäcket får en något konstig profil. Därför ska jag byta till bredare fälg under vintern. Inte till så mycket bredare men en som jag kan få rätt profil med 150-däck och eventuellt köra ett 160-däck på.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej Thruxton kollegor, nu har man en Thruxton -04 i garaget köpt hos Johans MC (trevliga gubbar där). Men det var väldigt vilka klena däck det är på en sådan fullblodsräcer:D. Vad kan man max klämma dit bak/fram och vad rekomenderar ni? Tacksam för hjälp och svar:tummenupp
Grattis till köpet och välkommen i gänget! Ser fram emot en guidad Thruxton-tur i Lidköpingstrakterna! :)

Som BJN skriver är det många som gillar Roadsmart. 150 bak är lite för brett - på pappret - men funkar bra i verkligheten. Eftersom fälgen är "för smal för däcksdimensionen" blir profilen lite rundare än avsett. BJN har ett foto på detta längre bak i tråden.

Men däck ju olika, en del är rundare och andra är mindre runda i profilen. Så jag är för min del inte särskilt bekymrad. Tycker att Roadsmart 150 funkar toppen. Thruxtonerich kör t ex på Anderstorp då och då med sina 150:eek:r, så man kan påstå att konceptet med "lite för brett däck för fälgen" är beprövat.

Den rundare profilen kan möjligen ha betydelse för livslängden vid långa körningar, om jag tänker rätt... Mina Roadsmart, som har gått en hel del längre turer, är lite väl slitna mitt på i förhållande till mönsterdjupet på sidorna. Det kan ju betyda att jag svänger för lite :) eller att jag kör för mycket långa sträckor (Norge, Dalsland, Danmark) på för stora vägar.

Mitt bakdäck är moget för byte i vinter (efter 1000 mil) och det blir ett nytt Roadsmart.

Men vill du ha mer än 150-bredd så är det nog bredare fälg som gäller. Finns en del inlägg om detta, kika runt i tråden!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Grattis till köpet och välkommen i gänget! Ser fram emot en guidad Thruxton-tur i Lidköpingstrakterna! :)

Som BJN skriver är det många som gillar Roadsmart. 150 bak är lite för brett - på pappret - men funkar bra i verkligheten. Eftersom fälgen är "för smal för däcksdimensionen" blir profilen lite rundare än avsett. BJN har ett foto på detta längre bak i tråden.

Men däck ju olika, en del är rundare och andra är mindre runda i profilen. Så jag är för min del inte särskilt bekymrad. Tycker att Roadsmart 150 funkar toppen. Thruxtonerich kör t ex på Anderstorp då och då med sina 150:eek:r, så man kan påstå att konceptet med "lite för brett däck för fälgen" är beprövat.

Den rundare profilen kan möjligen ha betydelse för livslängden vid långa körningar, om jag tänker rätt... Mina Roadsmart, som har gått en hel del längre turer, är lite väl slitna mitt på i förhållande till mönsterdjupet på sidorna. Det kan ju betyda att jag svänger för lite :) eller att jag kör för mycket långa sträckor (Norge, Dalsland, Danmark) på för stora vägar.

Mitt bakdäck är moget för byte i vinter (efter 1000 mil) och det blir ett nytt Roadsmart.

Men vill du ha mer än 150-bredd så är det nog bredare fälg som gäller. Finns en del inlägg om detta, kika runt i tråden!

Kanske uttryckte mig lite knepigt men håller till fullo med TMax. Dunlop 150/70-17 bak är på papperet lite för brett för originalfälgen. När man ser däcket monterat så ser det lite mysko ut jämfört med hur däcket ser ut på en fälg av rätt bredd. Fast den fungerar hur bra som helst. Dock får man nog stå ut med fegrand för det lär bli svårt att lägga ner så att yttersta delen av däcket kommer i kontakt med asfalten.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Själv har jag precis bytt till nya däck i orginsldimentioner eftersom jag bara kört 50mil på hojen totalt och måste ha något att utgå från. Varför kör ni inte 140 brett bak istället, om 150 ser konstigt ut? Vad är fördelarna/nackdelarna med smalt/brett däck?

Innebär alltid bredare att det blir stabilare, men mer segstyrt? (exempelvis)
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Själv har jag precis bytt till nya däck i orginsldimentioner eftersom jag bara kört 50mil på hojen totalt och måste ha något att utgå från. Varför kör ni inte 140 brett bak istället, om 150 ser konstigt ut? Vad är fördelarna/nackdelarna med smalt/brett däck?

Innebär alltid bredare att det blir stabilare, men mer segstyrt? (exempelvis)

Jag har kört en sommar nu på 140 däck funkar fint det med.
Men som föregående skrev så blir det fegis rand kvar, men det funkar.
Så för att sätta dit ett bredare däck så skall man nog ha en bredare fälg.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Själv har jag precis bytt till nya däck i orginsldimentioner eftersom jag bara kört 50mil på hojen totalt och måste ha något att utgå från. Varför kör ni inte 140 brett bak istället, om 150 ser konstigt ut? Vad är fördelarna/nackdelarna med smalt/brett däck?

Innebär alltid bredare att det blir stabilare, men mer segstyrt? (exempelvis)
Nu kan jag var ute och cykla, eftersom jag inte är civilingenjör (utan bara civilekonom :) men...
Bredare däck borde innebära att hojen blir något mer trögstyrd, pga större kontaktyta mot underlaget. Men om profilen däremot blir "för rund" enligt resonemanget i tidigare inlägg, så borde det kompensera den ökade bredden. Dvs lika snabbstyrt som förut, eller snabbare.

Jag upplevde t o m att mina "för breda" Roadsmart svängde snabbare än mina original Metzeler (subjektiv känsla). Om det beror på däcken, dimensionen, eller bara det faktum att de var nya och runda istället för gamla och plattslitna? Ja, det kan man fundera över. Men känslan av mera snabbstyrt fanns där definitivt.

Varför 150 då? I mitt fall fastnade jag för Roadsmart och 150/70 var den enda dimensionen av Roadsmart som funkade på Thruxton. Däcket fick bra betyg av andra (bl a här på forumet), det fick toppresultat i flera tester i tidningarna osv. Det finns ju andra märken och modeller, men detta blev mitt val - efter lite velande fram och tillbaka...

Breda eller smala däck, generellt, diskuteras lite här och där. Har sett ett antal foruminlägg och är inte rätt man att citera dem. En sak att tänka på dock, som jag ser det. Feta däck ser räjsigare ut, passar bra på mera ombyggda, lite "grymmare" Thrux'or. Det kan däremot se bättre (=mer gammaldags) ut med smalare däck om man vill ha lite mer retro-feeling över hojen. Lite mer 60-70-tal över den, snarare än "grymmaste caféhojen". Tycker jag. Men valet är fritt! :)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Själv har jag precis bytt till nya däck i orginsldimentioner eftersom jag bara kört 50mil på hojen totalt och måste ha något att utgå från. Varför kör ni inte 140 brett bak istället, om 150 ser konstigt ut? Vad är fördelarna/nackdelarna med smalt/brett däck?

Innebär alltid bredare att det blir stabilare, men mer segstyrt? (exempelvis)

Konstigt och konstigt men om man ser samma däck på en fälg som har rätt bredd så ser profilen klart annorlunda ut.

Jag tror väl att de flesta har valt 150 för att man vill åt just det Dunlop-däcket och det görs inte smalare.

Jag håller med TMax när han skriver att det inte blev mer trögt att svänga. Det tyckte inte jag heller. Sen laborerade jag ändå lite med att släppa upp gaffelbenen i kronorna å det har rätt stor inverkan på hur lättsvängd den är.

Jag är helt nöjd med hur däcken fungerar men kommer ändå att beställa en fälg som är rätt för 150-däck. Bredare än så vill jag inte ha.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det här är också långt ifrån Panzaas vilda tankar men lite omtanke om Thrux i a f.

Förutom en ny bredare bakfälg och service med olja filter, stift och justering av ventilspel så blir det vad som blir denna vinter. Klocka kommer till våren!

Som vanligt (TMax) så är det givetvis utan funktion och bara med posörpotens. :)

Tändkablarna har jag ia f satt ihop själv!

Riktigt snygga!
Vart köpte du dem?

Så galen är jag väl inte ;)

Letar efter någon som kan hjälpa mig svarva styrstolpen så att jag kan få på nya gaffeln.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top