Triumph Thruxton-tråden

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Länken går inte att kika på om man inte är medlem :(

Orkar du posta infon här?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Gör ett försök:
En dämpare läckte olja och vid demontering ramlade den i tre delar!!!
Fitted a set of Ikon shocks to my bike just under a year & a half ago now and have done 33,000Klm's (20,000 miles) on them and been happy with their performance, certainly a big improvement of the stockers anyway.

About a week ago I noticed that the right-side shocker was leaking oil so today I decided to pull them off in order to send them away for rebuilding. To my surprise the faulty shocker came off the bike in three pieces!!!!

Sent Ikon an e-mail over a week ago now asking about rebuilding costs and have not had a reply so that's two strikes against Ikon so far - third strike and they're out for me. I'll send them another e-mail now including the pic below and see if that gets a response.
 

Bifogat

  • 100_4574s.jpg
    100_4574s.jpg
    114.9 KB · Visningar: 75
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Lite tråkig info om IKON-dämparna. ( Det måste väl vara gamla KONI som slängt om bokstäverna?)

Jag har i a f fått svar från Centralwheels idag. Snubben jag mailat med hade varit sjuk så när jag skickade till den allmänna frågelådan så fick jag svar. Tyvärr höll de lite högre pris både på frakt och att bygga hjulet men totalt med frakten av navet dit kommer det att kosta ca 3500 kr med en Morad-fälg och butted ekrar i polerat rostfritt. Det tycker jag ändå är ett bra pris.

Min fråga om jag behövde ta några mått besvarades med: "Nej, det är vi som har byggt vartenda ekerhjul till alla Thruxton som har levererats."
Det lät ju lite betryggande!:)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Shit pommes!

Vad betryggande det känns med de dämparna, produktionsmissar kan ju dock alla göra.
Ett par piggyback Öhlinare skulle jag själv önska dock!

Hoppas det löser sig med din fälg BJN.
Själv undersöker jag möjligheterna med att fixa en R1 05 fälg på min moppe. Vi får se hur det faller ut..
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Nu har jag pratat med centralweels.
Jag försökte att förklara vad det är för framfälg som jag har och vilka ekrar jag vill ha(på Knackig Engelska).
Nu vill dem att jag skall skicka tillbaka alla ekerset som har blivit fel, och bifoga ett brev där jag beskriver vad som är felet med varje satts.
Om det nu är så att dem har byggt alla hjul till triumph som BJN skriver,
då undrar jag vad fan dem håller på med där.:va

Så nu blir det till att packa ner ekrarna och skicka tillbaka, tillsammans med ett kvitto på vad det kostar mig att skicka. Då skulle jag få tillbaka pengarna för frakten.

Så nu får jag se om dem kan få det rätt denna gången...

Ps. Så nu har jag inga ekerar att sälja.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu har jag pratat med centralweels.
Jag försökte att förklara vad det är för framfälg som jag har och vilka ekrar jag vill ha(på Knackig Engelska).
Nu vill dem att jag skall skicka tillbaka alla ekerset som har blivit fel, och bifoga ett brev där jag beskriver vad som är felet med varje satts.
Om det nu är så att dem har byggt alla hjul till triumph som BJN skriver,
då undrar jag vad fan dem håller på med där.:va

Så nu blir det till att packa ner ekrarna och skicka tillbaka, tillsammans med ett kvitto på vad det kostar mig att skicka. Då skulle jag få tillbaka pengarna för frakten.

Så nu får jag se om dem kan få det rätt denna gången...

Ps. Så nu har jag inga ekerar att sälja.

Nä, jag tyckte också det hela verkade löjligt. Bygger de alla Thruxtonhjul så hur fan kan de då leverera fel flera gånger till samma människa.
Det jag tror är att de har några riktiga proffs som kan å så en påse nötter som inte kan. Han som jag först hade kontakt med, svarade i ofs väldigt trevligt, verkade ha noll koll. Han hade räknat med priset för smala ekrar men Thruxton ska ju ha "butted". Det var självklart för honom jag senast hade kontakt med liksom att inte ange frakten som gäller till Frankrike, Belgien och Tyskland utan den som gäller till Sverige.
Det återstår att se hur detta går. Kanske får tillbaka ett moppehjul. Rule Britannia! :D

Shit pommes!

Själv undersöker jag möjligheterna med att fixa en R1 05 fälg på min moppe. Vi får se hur det faller ut..

Du verkar lösa det mesta så det går säkert galant!:tummenupp
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Thruxtonturer

Jag har ju aldrig gillat att köra mina hojar för att det sliter på dem men jag har ändrat mig. :) Thruxton är så slitstark och min har ändå inte den där riktiga finishen så det gör inget om det blir lite repor.

Jag kommer ju att inbjuda till en Thruxtontur här i Bohuslän-Dalsland-Västergötland. Fast det vore ju otroligt kul om det kunde bli en Vätterntur även nästa år. Det är väl så centralt vi kan komma. Att mötas i Askersund och köra Vättern runt. Bättre blir det nog inte. Inte för mig i af. Vi var 4-5 förra året. Kan vi dubbla det så är det nog optimalt. Blir vi fler så är det ännu roligare.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Det var länge sen jag skrev något här nu, men då vintern närmar sig så börjar jag fundera på saker att göra med hojen igen.

Vad är status för er som byter fälgar till 17"? Jag ser att ni skrivit en del, men vad skulle ni säga att konsensus är om bästa/billigaste sättet att få 17" fälg fram och 4.25" bred fälg bak?
Morad fälg antar jag, men varifrån? Vilka ekrar och något tips om något i västsverige som kan ekra?


Angående stötdämpare så kan jag återigen rekommendera YSS. Mina funkar kanon (YSS RZ-302 från www.motorvordeelig.nl) och kostade inte mer än IKON. Likaså fungerar Ricor Intiminator insatsen i gafflarna mycket bra, hur prisvärda de är kan man dock diskutera.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Sänka instrument

:arselehttp://www.motorvoordelig.nl/
Ska det nog vara. Du missade ett o.

Hur som helst. Nästa vecka är jag ledig i tre dagar, så jag tänkte passa på att sänka instrumentpanelen (och lampan).
Någon som gjort detta? Jag försöker hitta jämförelsebilder, men hittar inga, så om ni har några så vore det grymt om ni kan posta detta.

Edit: Nu har jag letat på sidan, men ej funnit. Jag hittade en annan version, men den kostade €400
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det var länge sen jag skrev något här nu, men då vintern närmar sig så börjar jag fundera på saker att göra med hojen igen.

Vad är status för er som byter fälgar till 17"? Jag ser att ni skrivit en del, men vad skulle ni säga att konsensus är om bästa/billigaste sättet att få 17" fälg fram och 4.25" bred fälg bak?
Morad fälg antar jag, men varifrån? Vilka ekrar och något tips om något i västsverige som kan ekra?

Jag har nu fått ett pris från Centralwheels på 305 pund för fälg (Morad 17x4,25), ekrar, ihopsättning och riktning samt frakt till Sverige. Det som tillkommer är min fraktkostnad för att få över navet till dem. Fraktkostnaden hit skulle bli densamma även för bara en lös fälg och ekrar så det jag har som byggkostnad för hjulet är deras pris lite drygt 400 kr + min frakt. Ca 700 kr totalt. Frågade en granne här som driver en liten firma vid sidan av ett annat jobb och mest jobbar med gamla Trajor före -69. Han ville ha någonstans mellan 1000 och 1500 kr och påstod att 2500 kr är ett normalt pris.

Jag tror deras pris är svårt att slå om man inte gör jobbet själv. Sen återstår att se om det funkar ända till slutet men om de bygger alla hjulen till Thruxton så ska väl just det momentet kunna bli rätt.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nu sitter R1-gaffeln på plats :)
Även en fälg av senare R1 modell.

Kvar att lösa är bromsskivorna som numera är för stora..
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu sitter R1-gaffeln på plats :)
Även en fälg av senare R1 modell.

Kvar att lösa är bromsskivorna som numera är för stora..

Jag såg det i byggtråden. Ser riktigt bra ut!:tummenupp
Är det inte som någon föreslog det enklaste att ta ett äldre hjul med mindre skivor?

EDIT: Såg nyss ditt svar på den frågan i annan tråd.
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
:arselehttp://www.motorvoordelig.nl/
Ska det nog vara. Du missade ett o.

Hur som helst. Nästa vecka är jag ledig i tre dagar, så jag tänkte passa på att sänka instrumentpanelen (och lampan).
Någon som gjort detta? Jag försöker hitta jämförelsebilder, men hittar inga, så om ni har några så vore det grymt om ni kan posta detta.

Edit: Nu har jag letat på sidan, men ej funnit. Jag hittade en annan version, men den kostade €400

Träffade en jävligt trevlig kille på Rockers vs Mods i somras som gjort det du nämner.
Han hade vänt och skiftat plats på trianglarna som håller lyset, då dom har olika längd hamnar lyset lägre.
Instrumenten sänkte han genom att sätta hela instrumenthållaren under kronan istället för över. Detta lär bara funka så enkelt på dom årsmodellerna som har clipons då kronan är olika mot dom andra.

Gör ett försök:
En dämpare läckte olja och vid demontering ramlade den i tre delar!!!
Fitted a set of Ikon shocks to my bike just under a year & a half ago now and have done 33,000Klm's (20,000 miles) on them and been happy with their performance, certainly a big improvement of the stockers anyway.

About a week ago I noticed that the right-side shocker was leaking oil so today I decided to pull them off in order to send them away for rebuilding. To my surprise the faulty shocker came off the bike in three pieces!!!!

Sent Ikon an e-mail over a week ago now asking about rebuilding costs and have not had a reply so that's two strikes against Ikon so far - third strike and they're out for me. I'll send them another e-mail now including the pic below and see if that gets a response.


Dom Ikon dämpare jag köpt är alu. och skiljer sig lite i utseendet mot dom på bilden så jag hoppas att han drabbats av måndags ex.
Visar sig om man flyger av i någon kurva i sommar ;)
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Dom Ikon dämpare jag köpt är alu. och skiljer sig lite i utseendet mot dom på bilden så jag hoppas att han drabbats av måndags ex.
Visar sig om man flyger av i någon kurva i sommar ;)

Ärligt talat tror jag inte det är någon större fara med IKON, egentligen mera tänkt som en punkt som skall kollas för säkerhets skull. Som nån tidigare sa, måndagsex finns nog överallt. Jag reagerade nog mest på ointresset från IKONs sida att svara på hans mail!!! Det finns kanske en föklaring på det med, hur som helst kommer jag att följa det här och tala om vad som händer.
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Träffade en jävligt trevlig kille på Rockers vs Mods i somras som gjort det du nämner.
Han hade vänt och skiftat plats på trianglarna som håller lyset, då dom har olika längd hamnar lyset lägre.
Instrumenten sänkte han genom att sätta hela instrumenthållaren under kronan istället för över. Detta lär bara funka så enkelt på dom årsmodellerna som har clipons då kronan är olika mot dom andra.

Fasen det var intressant info. Har själv haft lite lösa tankar på detta. Gillar looken med lägre instrument! Kanske kan bli ngt att ta tag i vinter.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top