Fast det är inte så ofta jag låser mina hojar. Har börjat lite på senare tid men gjorde det aldrig förr. Hur gör ni och vad använder ni för lås?
Kanske skillnad mellan Uddevalla och Göteborg.. men jag låser alltid hojen, även hemma i garaget. Försäkringen kräver iofs inte det, eftersom garaget är låst. Men jag låser åtminstone med styrlåset, så att en eventuell tjuv tvingas bära ut 200 kg hoj.
Men visst kan tjuven kapa ett lås. Grannen har blivit av med två KTM:er på drygt ett år. Med en batteridriven vinkelslip kan man (tydligen) göra en hel del....
Använder det här skivbromslåset
http://www.kgi.se/product-3211-275.php Det är visserligen lite stort och klumpigt och färgen, ja, behöver man kommentera färgen?
Men om man målar över det gula med svart och monterar det på ramen snett framför bakhjulet så smälter det väldigt väl in och syns "bara lite". Inte rätt val i posörsvängen, BJN
, men helt ok t ex på en längre tur där det kan vara viktigt att kunna låsa ordentligt när man skall ställa ifrån sig hojen för att fika eller luncha.
EDIT: laddade upp ett foto. Se den lilla klumpen framför bakre fotpinnen. Någorlunda diskret, i vart fall.