BJN
Avliden medlem
Kanske skillnad mellan Uddevalla och Göteborg.. men jag låser alltid hojen, även hemma i garaget. Försäkringen kräver iofs inte det, eftersom garaget är låst. Men jag låser åtminstone med styrlåset, så att en eventuell tjuv tvingas bära ut 200 kg hoj.
Men visst kan tjuven kapa ett lås. Grannen har blivit av med två KTM:er på drygt ett år. Med en batteridriven vinkelslip kan man (tydligen) göra en hel del....
Använder det här skivbromslåset http://www.kgi.se/product-3211-275.php Det är visserligen lite stort och klumpigt och färgen, ja, behöver man kommentera färgen?
Men om man målar över det gula med svart och monterar det på ramen snett framför bakhjulet så smälter det väldigt väl in och syns "bara lite". Inte rätt val i posörsvängen, BJN , men helt ok t ex på en längre tur där det kan vara viktigt att kunna låsa ordentligt när man skall ställa ifrån sig hojen för att fika eller luncha.
EDIT: laddade upp ett foto. Se den lilla klumpen framför bakre fotpinnen. Någorlunda diskret, i vart fall.
Ja, kan man ha centralstöd på en Thruxton så är väl det där lilla låset en bagatell.
Nu minns jag när jag ser bilden. Skämt åsido, både centralstöd och låshållaren är oerhört praktiska och funktionella. Egentligen har jag alltid varit för sådana praktiska lösningar. Det är först de senaste tre fyra åren som jag börjat tänka annorlunda.
När det gäller lås så har jag min egen teori. Tror att tjuven blir förvillad och osäker av olåst. När jag bodde i Göteborg för många år sedan var det en som var så trött på inbrott i bilen så han slutade låsa den. Sen var det aldrig någon som rörde den. Han hade givetvis plockat ur det mesta men ändå låtit något som ingen tjuv skulle motstå ligga kvar.
Fast ska nog skaffa lås i a f. Annars tror jag att den texten jag en gång läste på en skärm " This bike belongs to an Hells Angel. Fuck around with it and find out!" är ett hyfsat skydd. Fast det kanske inte smäller lika högt att man anger att man är med i Thruxtontråden på SH.