Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Tackar.
Jag har köpt bakfälgen och nipplarna av central wheel. Bak blev det 5" och jag behöll org. ekrar. Fram hjul blir 3,5"x17 men den köpte jag av en här på SH den hade suttit på en KTM.
Men jag vet inte om jag kan rekomendera att köpa från CW. då jag fortfarande inte fått rätt ekrar till mitt framhjul. Det har tagit mer än 3 mån nu.:huvet
Men det blir nog bra när det är färdigt.

Har själv funderat på en 17" fram, men har inte hittat nån bra lösning med hastighetsmätaren som ju kommer att visa fel hastighet med ett mindre framhjul!!!! Har du funderat ut nått??
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Har själv funderat på en 17" fram, men har inte hittat nån bra lösning med hastighetsmätaren som ju kommer att visa fel hastighet med ett mindre framhjul!!!! Har du funderat ut nått??

Jag har tänkt på det med. men jag har inte någon bra lösning än.
Kanske en elektronisk på tändningen. men det håller inte min budget för:rolleyes:
Men det kanske kan finnas någon här som har en bra lösning?
Snygg o billig!!

Å nej, säg inte så. Mitt baknav är hos dem nu. Tja, det är bara att hålla tummarna.

Det går säkert bra när det är en verkstad som skall ta hand om det.
Det är nog värre med kunskapen hos säljarna som jag bråkar med.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag har tänkt på det med. men jag har inte någon bra lösning än.
Kanske en elektronisk på tändningen. men det håller inte min budget för:rolleyes:
Men det kanske kan finnas någon här som har en bra lösning?
Snygg o billig!!

Det går säkert bra när det är en verkstad som skall ta hand om det.
Det är nog värre med kunskapen hos säljarna som jag bråkar med.

Billig i a f, 195 kr. Monterad på toppmuttern på styrkronan stör den väl inte mer än den klocka jag kommer att montera där.
Jag läste igår en artikel i Bike om far och son som körde var sin avklädd Hayabusa. De hade ett problem med sina cykeldatorer, de visade inte farter över 278 km/h. Fast det lär väl inte skapa så mycket problem på en Thrux.:D

Ang. CW fick jag ändå rätt bra förtroende när jag fick tag på rätt person. Sen gjorde jag en tilläggsbeställning via mail så det återstår att se hur det fungerar. Såg att färgen släppt på några ställen på navet så jag bad dem pulverlackera det. De demonterar/monterar själva hjullagren, blästrar och pulverlackerar för 40 pund. Å när det gick bra att skicka med mina egna ekrar som faktiskt såg helt nya ut så blir totalpriset ungefär det samma som jag först räknat med för fälg, ekrar och arbete. Fast lite spännande kommer det att vara tills att jag har hjulet tillbaka monterat och klart.

EDIT: Fast du ska så klart välja en modell som visar mer än 50!:tummenupp
 

Bifogat

  • 860724_BB_00_FB.EPS.jpg
    860724_BB_00_FB.EPS.jpg
    23.9 KB · Visningar: 68

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Billig i a f, 195 kr. Monterad på toppmuttern på styrkronan stör den väl inte mer än den klocka jag kommer att montera där.
Jag läste igår en artikel i Bike om far och son som körde var sin avklädd Hayabusa. De hade ett problem med sina cykeldatorer, de visade inte farter över 278 km/h. Fast det lär väl inte skapa så mycket problem på en Thrux.:D
EDIT: Fast du ska så klart välja en modell som visar mer än 50!:tummenupp

Mmmm, skulle kanske vara ett alternativ, passar i formen......jag är inte så jätteintresserad att montera allt "för moderna" grejer på hojen, den ska ju, i varje fall i första ögonblicket, se "gammal" ut. Å andra sidan får det inte kosta "skjortan" heller.
Den avbildade c-datorn går upp till 199,9 km/t. Räcker knappt till när jag har trimmat färdigt, he, he!!!!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Det där med cykeldator är ingen snygg lösning.
Ingen mekanikgeni som kan göra en liten växellåda? ;)
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Mmmm, skulle kanske vara ett alternativ, passar i formen......jag är inte så jätteintresserad att montera allt "för moderna" grejer på hojen, den ska ju, i varje fall i första ögonblicket, se "gammal" ut. Å andra sidan får det inte kosta "skjortan" heller.
Den avbildade c-datorn går upp till 199,9 km/t. Räcker knappt till när jag har trimmat färdigt, he, he!!!!

Detta kanske kan vara något..

den vita.

Moto-detail Elektronisk hastighetsmätare
I senaste tekniska utformningen, endast 48mm i diameter.
Med funktioner såsom hastighetmätare, genomsnittlig hastighet, klocka m.m på LCD-displayen.
Komplett med kablar och LED-belysning. Fäste måste beställas se "Fäste till styre" art. 10034877

Pris/st: Vit, 220km/h Art.nr. 10034797 2 930,00 kr

Den svarta.

Moto-Detail Hastighetsmätare
• CNC-fräst Aluminium-kåpa.
• Cool design med LED-belysning på displayen för helljus, tomgång,
olja & blinkers.
• Svart display med vita siffror.
• Blå LED-belysning.
• Displayen visar upp till 260 km/h.
• Diam. (Kåpa)=ca 55 mm.
• Levereras inkl. batteri.

Pris: Art.nr. 10034891 1 020,00 kr
 

Bifogat

  • hastighets m..jpg
    hastighets m..jpg
    7.4 KB · Visningar: 292
  • hastighets m. svart.jpg
    hastighets m. svart.jpg
    39.2 KB · Visningar: 297

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Vid närmare eftertanke:
Är det inte möjligt att ta delar från ny Bonnevillen, med 17" framhjul från fabrik, för att driva hastighetsmätaren?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Vid närmare eftertanke:
Är det inte möjligt att ta delar från ny Bonnevillen, med 17" framhjul från fabrik, för att driva hastighetsmätaren?

Om grejerna passar i det gamla navet borde det gå.....
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Köp ingen digital hastighetsmätare, vad du än gör. Det sabbar ju hela triumphlooken
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Köp ingen digital hastighetsmätare, vad du än gör. Det sabbar ju hela triumphlooken

Det känns ju väldigt avhängt på vad personen ifråga avser att göra med hojen..
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Vid närmare eftertanke:
Är det inte möjligt att ta delar från ny Bonnevillen, med 17" framhjul från fabrik, för att driva hastighetsmätaren?

Nu har jag kollat upp det.
Det går nog inte så bra för den "snäckan" är monterad på höger sidan av hjulet, så om jag inte är helt fel ute så kommer den att rotera åt fel håll om man skulle motera den på vänster sida.(men dom ser ganska lika ut).
Den var inte så billig, så det känns lite dumt at köpa för att prova..
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Nu har jag kollat upp det.
Det går nog inte så bra för den "snäckan" är monterad på höger sidan av hjulet, så om jag inte är helt fel ute så kommer den att rotera åt fel håll om man skulle motera den på vänster sida.(men dom ser ganska lika ut).
Den var inte så billig, så det känns lite dumt at köpa för att prova..

Attans :gnissla

Att kunna använda orginalinstrumenten känns som en dealbreaker för mig om jag skall ge mig in på hjulbyte.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Vad är syftet med mindre framfälg?Att kunna ha bredare däck eller skillnad i utseende, eller vad? Bifoga gärna någon bild om ni har.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Attans :gnissla

Att kunna använda orginalinstrumenten känns som en dealbreaker för mig om jag skall ge mig in på hjulbyte.

Fast vad är problemet egentligen? Det bör väl (med mätarens inbyggda felvisning på lite drygt + 5%) bli att dra av lite drygt 10 % av visad mätarfart för att få den verkliga. Huvudräkning med 10% lär man sig snabbt!:)

Jo det egentliga problemet är ju att vägmätaren kommer också att visa lite för mycket fast bara dryga 5% då. Så som jag har fått det förklarat för mig hur tillverkarna gör.

Jag kör ju Speedohealer på min SV pga drevning och har kollat både mot fasttejpad GPS och kompisars mätare och mitt resonemang stämmer i a f där. Fabrikanterna gör en hastighetsmätare som visar ca 5% för hög fart och en vägmätare som visar korrekt körsträcka. I mitt fall så skruvar jag ner hastighetsmätaren 16,5 % men vägmätaren också. Kompensationen för drevningen blir rätt för båda men i och med att hastighetsmätare visade för mycket redan från början och vägmätaren korrekt så blir vägmätaren fel och visar nu för lite.
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Vad är syftet med mindre framfälg?Att kunna ha bredare däck eller skillnad i utseende, eller vad? Bifoga gärna någon bild om ni har.

Lite snabbare och kvickare i kurvtagning. Och sen finns det ju lite större utbud av däck.

Fast vad är problemet egentligen? Det bör väl (med mätarens inbyggda felvisning på lite drygt + 5%) bli att dra av lite drygt 10 % av visad mätarfart för att få den verkliga. Huvudräkning med 10% lär man sig snabbt!:)

Jo det egentliga problemet är ju att vägmätaren kommer också att visa lite för mycket fast bara dryga 5% då. Så som jag har fått det förklarat för mig hur tillverkarna gör.

Jag kör ju Speedohealer på min SV pga drevning och har kollat både mot fasttejpad GPS och kompisars mätare och mitt resonemang stämmer i a f där. Fabrikanterna gör en hastighetsmätare som visar ca 5% för hög fart och en vägmätare som visar korrekt körsträcka. I mitt fall så skruvar jag ner hastighetsmätaren 16,5 % men vägmätaren också. Kompensationen för drevningen blir rätt för båda men i och med att hastighetsmätare visade för mycket redan från början och vägmätaren korrekt så blir vägmätaren fel och visar nu för lite.

Jag har fått ett annat tips, och det är att skala om den befintliga tavlan.
Genom att beställa en klister dekal och tejpa över.
Det är bara ut och köra med GPS och skriva upp vilken hartighet man har på mätarn och GPSen. Gör en skis med specefika mått för dem olika hastigheterna.
Ja jag vet att tripp mätaren kommer rulla för fort, men det blir bara
60mil/1000mil det tycker jag är försumbart.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kom även på att jag har ett KN-filter för originalboxen till salu om någon är sugen?
Lägger till den i annonsen här på SH med Thruxtondelar.
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Men va fan grabbar!

Hastighetsmätaren är väl inget ni följer ändå...

Man hamnar alltid bakom någon som drar ner hastigheten ändå ;)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Förvisso!

Min nya instrumentering blir ju överväldigande varvräknare.
Skall se vad jag kan snida till för gött till min nya gaffel..
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top