Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Om du bara flyttar från över till under behöver du väl inte fixa en distans?
Du byter ju bara plats på clip-onen?

Skall du fixa risersstyre är det ju bara att sänka ned kronan så att gaffelbenen sticker upp en bit.

Jo, det måste dit en distans för att fixera lamphållaren precis som BJN säger. Jag tillverkade mina själv av aluminium. Funkar också med plaströr i rätt dimension!!

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Om man ska flytta Clipon att sitta ovanpå gaffelkronan behöver man ett par distanser att sätta där clipon sitter nu. 41 mm invändigt och höjd 25 mm. Är det någon som her ett förslag. Tillverka från grunden har jag ingen möjlighet till nu. Kanske ett par clipon som man sågar av styrändarna på? Lite synd att såga i nytt. Ingen som har något gammalt defekt att sälja?

har en uppsättning orginal clip-ons som blivit över , du kan få de för en femhundring..

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Rätt och riktigt, feltänk av mig.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Min bakskärm i aluminium med Lucas lyse finns till salu under "Köp och sälj" för den intresserade.

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Tänkte dra en tidig intressekoll för en triumph-resa till bergen 2011... Drog på skyddet över pärlan idag och fick lite vinterångest!

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
En liten fråga till er som lyft ur motorn ur ramen.

Vad är enklast?
- Att låta ram+motor stå på lyft och "kränga av ramen".
- Att plocka ned ram+motor på golvet och plocka av ramen?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
En liten fråga till er som lyft ur motorn ur ramen.

Vad är enklast?
- Att låta ram+motor stå på lyft och "kränga av ramen".
- Att plocka ned ram+motor på golvet och plocka av ramen?

Jag ser i o f s inte riktigt framför mig hur du menar och jag har aldrig lyft ur en motor från en Thruxton men en massa andra.

Då har alltid hojen stått på hjul/centralstöd/sidostöd och jag har lyft motorn ur ramen. Har alltid fungerat bra. Enda problemet är att det är satans tungt eftersom det är svårt att komma åt och få något bra grepp. För att göra det smidigt har jag alltid haft en kompis med både vid urlyft och ilyft samt fäst något rep/rem i motorn som går lätt att lyfta i.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Hojen står på en lyft idag (se bild).
Alltid ett helvete med vaggramar.. Denna är ju dock "klyvbar" dvs. man plockar bort rambenen på varsin sida, misstänker dock att de kan bli spännande om den står på lyften.

Motorn väger ju ett halvt ton, likaså ramen. Förundrades faktiskt en hel del igår när jag rev ramen ren. Svingen väger satan! Det finns massvis med vikt att spara om man vill :tummenupp

Så fort jag fått motorn ur ramen skall alla fästen och annat skräp som inte kommer att användas rensas. Varje gram skall bort :)

Bifogat

• fakkup10.JPG
    fakkup10.JPG
    52.8 KB · Visningar: 93

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Alltid ett helvete med vaggramar.. Denna är ju dock "klyvbar" dvs. man plockar bort rambenen på varsin sida, misstänker dock att de kan bli spännande om den står på lyften.

Motorn väger ju ett halvt ton, likaså ramen. Förundrades faktiskt en hel del igår när jag rev ramen ren. Svingen väger satan! Det finns massvis med vikt att spara om man vill :tummenupp

Så fort jag fått motorn ur ramen skall alla fästen och annat skräp som inte kommer att användas rensas. Varje gram skall bort :)

Jaha, det var ju något annat. Det är ju lite svårt att säga hur det blir. Jag skulle nog inte prova att göra det ensam i a f. Helst två extra. En som hjälper till att lyfta och en som kan passa ramen.

Jäkligt snyggt blev det med gaffeln i a f. :tummenupp

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
BJN; orginalskruvarna uppifrån är längre än man kan tro. Och när man flyttar instrumentfästet så märker man att deras huvud dessutom är ganska stora och fula.
Det är tveksamt om man kan ha både orginal uppifrån och andra långa skruvar underifrån.

Mitt tips är därför: ta orginalskruvarna underifrån och nya korta uppifrån.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
BJN; orginalskruvarna uppifrån är längre än man kan tro. Och när man flyttar instrumentfästet så märker man att deras huvud dessutom är ganska stora och fula.
Det är tveksamt om man kan ha både orginal uppifrån och andra långa skruvar underifrån.

Mitt tips är därför: ta orginalskruvarna underifrån och nya korta uppifrån.

Tackar! Då gör jag så!

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010

Läste lite i Haynes om hur man tar ur motorn och det är som du säger, ta bort rambenen, ha en lyft under motorn eftersom den är tung, stabilisera resten av hojen på nått sätt först, hänga i taket kanske???

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tänkte höra om någon av er har erfarenheter om mototwin.co.uk. ??
Någon nämnde att "andra" haft problem med dom, men har ni egna erfarenheter?

Jag beställde lite delar i september, och förra veckan (efter viss klagan från mig) fick jag mail om att dom skulle skicka en del av ordern och återbetala fraktkostnaden. Dock har ingenting hänt sedan dess.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Tänkte höra om någon av er har erfarenheter om mototwin.co.uk. ??
Någon nämnde att "andra" haft problem med dom, men har ni egna erfarenheter?

Jag beställde lite delar i september, och förra veckan (efter viss klagan från mig) fick jag mail om att dom skulle skicka en del av ordern och återbetala fraktkostnaden. Dock har ingenting hänt sedan dess.

Jag har ingen erfarenhet av just det företaget men massor av andra. Har handlat allt mellan himmel och jord på nätet de senaste 10 åren och från när och fjärran. Många hundra ställen i hela världen rör det sig om och har ännu inte träffat på något annat än superärliga firmor. Oro har det varit stundtals men det har alltid löst sig till det bästa. Tror och hoppas att det blir samma för dig. När jag såg deras websajt så talar allt för det. Många unga öppnar en webshop. De har inget lager och deras leverantörer strular med leveranser. Då blir det problem ut mot kunderna och de kanske inte kan lösa det snabbt men de vill lösa problemet och gör det om det än kan ta sin tid. Det är min erfarenhet.

Som datoransvarig på en skola och tillika inköpare för datorer/datorprodukter samt mina privata inköp så ligger jag över 2 miljoner i inköpssumma från Internetbutiker nu. Inget har gått fel hittills så jag tror det löser sig för dig också. Hoppas verkligen det!

När jag monterade bort bromsslangarna på Thruxton så blev det lite tidspressat. Jag skrev allt på en lapp lite noteringar men har tappat bort lappen. Anledningen att jag tog bort det var för att kunna mäta CC -avstånd på säkraste sätt. Min leverantör S-Racing hade inga färdiga mått till Thruxton men nu har de. Jag har redan av Thruxtonerich fått klart för mig att slangen med helt raka banjos är till bakbromsen. På frambromsen så siter det en banjo med flack vinkel (nästan rak) och en annan med flack vinkel men den är vinklad åt två håll. Kan någon med grejerna monterade och nära till hojen berätta vilken av anslutningarna som sitter uppe vid handtaget och vilken som sitter nere vid oket. Slarvigt av mig, jag vet och jag kan givetvis prova fram det rätta men om någon vet så....

Last edited:

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Det löser sig nog till det bästa för dig. Ligg på bara och ge dig inte!

Det blir nog till att lyfta ned ram+motor från lyften för min del. Har tyvärr inga fästen i taket som jag kan hänga ramen i. Jag + donnan var ute och kände på åbäket nu och jag tror att vi kirrar att lyfta av den från lyften. Risken är annars att motorn tippar av lyften och dunsar i golvet. När motorn är loss blir det att placera denna på en pulka och dra den de dryga 400m från garaget till huset, därefter nedför slänten och in i projektrummet :)

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
När jag monterade bort bromsslangarna på Thruxton så blev det lite tidspressat. Jag skrev allt på en lapp lite noteringar men har tappat bort lappen. Anledningen att jag tog bort det var för att kunna mäta CC -avstånd på säkraste sätt. Min leverantör S-Racing hade inga färdiga mått till Thruxton men nuhar de. Jag har redan av Thruxtonerich fått klart för mig att slangen med helt raka banjos är till bakbromsen. På frambromsen så siter det en banjo med flack vinkel (nästan rak) och en annan med flack vinkel men den är vinklad åt två håll. Kan någon med grejerna monterade och nära till hojen berätta vilken av anslutningarna som sitter uppe vid handtaget och vilken som sitter nere vid oket. Slarvigt av nig, jag vet och jag kan givetvis prova fram det rätta men om någon vet så....

den som är nästan rak skall sitta nere vid oket har jag förmig. nu har jag ju inte varit och tittat, men jag tror det är så.

Nu var första julbordet avklarat, så nu är skinnet spänt runt magen:D

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
den som är nästan rak skall sitta nere vid oket har jag förmig. nu har jag ju inte varit och tittat, men jag tror det är så.

Nu var första julbordet avklarat, så nu är skinnet spänt runt magen:D

Tror också så och om ingen säger annat så är det vad jag provar först.

Var och hämtade nya bromsslangar idag. Blå banjo och röd skruv. Precis som jag vill ha det. Som grädde på moset fick jag med mig röda klammer och blå skruv att fästa eländet med. Kan bli snyggt enligt min smak. Sen är det på väg hit distanser i aluminium för att kunna placera clipon ovanpå gaffelkronan.

Nya snygga skruv att sätta i hålen när jag placerar mätartavlan under kronan ( the yonson mod) har jag också skaffat.

Munstycken, brickor till nålen och nytt Pipercross luftfilter finns också på plats för att montera bort restriktorplattan i luftfilterboxen och ombestyckning. Även insex till flottörhus och trottellock på förgasarna.

Nya oljeslangar från Norman Hyde har legat här länge.

Bakhjulet är i UK för bredare fälg samt pulverlackering av navet.

Bakre bromsskivan är hos en kompis för glasblästring, (Vill ha bort missfärgningen sen i somras).

Tja, nya stift och tändkablar ligger här också samt nytt oljefilter och olja.

Hoppas att ventilspelet är OK för jag har ingen lust att plocka av kammarna denna vinter.

Ser fram emot ett kul jullov.

Sen ska jag ha på klockan på styrkronan och köpa Jofama packväskor lika som Tmax.

Å sen är det bara att invänta våren å köra utav bara fan.

Bergen? När och hur många dagar tänker du?

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Framtida funderingar

Eventuellt säljer jag min SV 1000 och då är det absolut trimning som gäller. Även om jag inte säljer så kan det bli aktuellt med trimning.

Helst vill jag ha en annan motor att trimma och bara kunna skifta över under ett lov. Den som Zard tipsade om på Bike Trollhättan var tyvärr såld men om någon ser en Thruxtonmotor till salu så är jag intresserad.

Jag siktar i så fall på Wiseco Big Bore/högkomp, andra kammar, portad topp och FCR 39:eek:r. Bör klara sig med ca 40000 kr för detta.

Visst finns det twinnar med mer hk att köpa för billigare än vad det kostar att trimma men inga Thruxton.

Det må finnas avgas med bättre möjligheter än mitt men jag ska bara ha Raasks grova rör och Norman Hydes Togas. Så ska mitt avgas se ut och låta. Där är jag klar!

Sen får jag väl spetsa min kontakt med Öhlins så att jag får deras dämpare bak.

Tja annan gaffel + bättre broms lär ju också dyka upp på listan men där passar jag just nu.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tack för de uppmuntrande orden! Än så länge är det ju ingen brådis med tanke på vädret, men det är ändå störande att vänta.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...