Triumph Thruxton-tråden

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Inte dräggla på batteriet Acke!
Har du ett underhållsfritt eller ej?

Om du laddar det kan det svettas en aning (ta bort korkarna).
Sprängs nu inte i bitar bara...

Jo jag brukar alltid köra fordonskontroll innan start och då gör jag som med 9v batterierna. man lägger tungan mot polerna bara :krama

Underhållsfritt... men jag vet inte riktigt för förra vintern blev det stone dead och laddades. sen tycker jag att det tappar lite mos om den står någon vecka (oj nu avslöjade jag det...)

Har en sån där ny "smart" laddare... Men Ingen kan få mig att tro att en laddare eller ett kokkärl eller en pryl kan vara smart. Bara fiffigt konstruerad.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
För att kunna montera batteriet liggande måste det vara ett geltyp, om jag fattat rätt. Feltema påstår att deras gelb. tål att ligga, om det stämmer vet jag inte!!!. Har man en lättstartad hoj kan man gå ner i storlek, måste inte vara 10Ah, räcker nog med 6-8 Ah. Jag tror så i alla fall.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har en sån där ny "smart" laddare... Men Ingen kan få mig att tro att en laddare eller ett kokkärl eller en pryl kan vara smart. Bara fiffigt konstruerad.

Magiskt :D

Letat runt lite och även hittat dessa:
http://www.carbon-speed.com/prod.htm

För att kunna montera batteriet liggande måste det vara ett geltyp, om jag fattat rätt. Feltema påstår att deras gelb. tål att ligga, om det stämmer vet jag inte!!!. Har man en lättstartad hoj kan man gå ner i storlek, måste inte vara 10Ah, räcker nog med 6-8 Ah. Jag tror så i alla fall.

Taget!
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag trodde mina nya sneakers hade kommit idag, så jag skyndade ivrigt iväg till posten.
När jag öppnade paketet så låg det en metallbit där istället. Jag blev allmänt förbannad, tills jag fattade att det var en MAS FEK från mototwin, då blev jag glad igen :)

Bra att Lucaslyset som medföljde var ofärgat undertill, så jag slipper installera extra skyltbelysning. Någon som monterat detta kit och har några tips innan jag börjar skruva?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Magiskt :D

Letat runt lite och även hittat dessa:
http://www.carbon-speed.com/prod.htm



Taget!

Såg ju väldigt mysiga ut de där små batteripackarna. Står det någonstans (jag hittade inte) hur många CCA ( Cold crancking amps) de har. Yuasa till Thruxton listar 180 CCA vid -18°C. Det räcker säkert med mindre men jag tror detta är betydligt viktigare än hur många Ah batteriet har. I a f för startförmågan. Fast de verkade ju utprovade på hojar så de fungerar säkert. Inte många kör ju sina Thruxtons i -18°C så om CCA räcker till vid högre temperatur är det gott nog.

Jag trodde mina nya sneakers hade kommit idag, så jag skyndade ivrigt iväg till posten.
När jag öppnade paketet så låg det en metallbit där istället. Jag blev allmänt förbannad, tills jag fattade att det var en MAS FEK från mototwin, då blev jag glad igen :)

Bra att Lucaslyset som medföljde var ofärgat undertill, så jag slipper installera extra skyltbelysning. Någon som monterat detta kit och har några tips innan jag börjar skruva?

Nope, Lucaslyse har jag bak men med vanlig glödlampa. Där fick jag löda på en extra jordtråd i och med att jag har glasfiberskärm som inte kan ge jord. Fick du med någon monteringsanvisning så är det nog bara att följa den.

Annars, du har en röd, en svart och en blå kabel som går till baklyktan. Svart är jord, blå är bromsljus och röd är bakljus. Skyltbelysningen får du ju på köpet då bakljuset är igång då undersidan är klar på glaset.
Har du andra färger på kablarna på kitet så får du helt enkelt prova vilken som är vilken. T.ex. genom att hålla dem mot polerna på batteriet och se vad som tänds..
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Såg ju väldigt mysiga ut de där små batteripackarna. Står det någonstans (jag hittade inte) hur många CCA ( Cold crancking amps) de har. Yuasa till Thruxton listar 180 CCA vid -18°C. Det räcker säkert med mindre men jag tror detta är betydligt viktigare än hur många Ah batteriet har. I a f för startförmågan. Fast de verkade ju utprovade på hojar så de fungerar säkert. Inte många kör ju sina Thruxtons i -18°C så om CCA räcker till vid högre temperatur är det gott nog..

Här ett exempel på "ersättningsbatteri" från en tysk Hs, jag vet att flera i tyska thruxton-forumet har köpt härifrån och är nöjda. Går också att beställa större paket. Men som sagt, inte gratis precis!!

http://www.accu-by-seidel.de/epages...jectPath=/Shops/61957196/Products/ABS-A123-SA
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Här ett exempel på "ersättningsbatteri" från en tysk Hs, jag vet att flera i tyska thruxton-forumet har köpt härifrån och är nöjda. Går också att beställa större paket. Men som sagt, inte gratis precis!!

http://www.accu-by-seidel.de/epages...jectPath=/Shops/61957196/Products/ABS-A123-SA

Oj det verkar vara riktiga grejer det.

"Kurzzeitig belastbar bis 240A (maximal 10 sec.)"

Inte helt gratis i o f s men om man nu är ute efter ett batteri som funkar samt är lätt och tar liten plats så inte är det svindyrt. Jämför med mycket annat man klämmer på menar jag.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
1500 var väl inte farligt?

Eller är det jag som läser priset fel?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
1500 var väl inte farligt?

Eller är det jag som läser priset fel?

Nä, jag tolkar det också så + lite frakt. Dyrare saker har man ju köpt men det är klart att den är några 100% upp på priset på ett batteri från Biltema.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jodå förvisso sant, men det kan jag nog leva med :)

Ingen annan som är sugen på ett köp?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jodå förvisso sant, men det kan jag nog leva med :)

Ingen annan som är sugen på ett köp?

Nja, inte för tillfället. Har bantat min egen plånbok rätt bra och ska ta en hel del av min egen kropp så det får räcka med viktbesparingar för den här säsongen.:)

Nu har engelsmännen (Centralwheels) sagt att bakhjulet är klart så de skickar så fort transaktionen med pengar är klar. Vad får jag? Blir det en 3"x16" fälg med rött nav? Jag beställde 4,25"x17" med navet pulverlackat i silver (likt original). Med Speedtwins erfarenheter så är man ju inte riktigt säker.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Absolut!

Kanske på en alu skärm också... ;)

Så pass :)
Bak eller fram?

Säg till om du är intresserad av att beställa utrikes när det gäller batteri.
Blir billigare frakt om vi splittar :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Snickrat ihop denna ritning för flytt av laddningsregulatorn för den som är intresserad.
Har dock inte hunnit tillverka ett ex.

Lade ingen enorm vikt vid design på denna då den inte blir synlig (placeras på baksidan av regultaron och fästs in där tutan satt).

Pillar vidare med en ritning på omplacering av tutan.
 

Bifogat

  • ScreenHunter_04 Dec. 05 16.27.gif
    ScreenHunter_04 Dec. 05 16.27.gif
    7.4 KB · Visningar: 55
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Å så ett litet fäste för tutan :)
 

Bifogat

  • ScreenHunter_05 Dec. 05 17.37.gif
    ScreenHunter_05 Dec. 05 17.37.gif
    7.3 KB · Visningar: 53

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
@ Thruxtinerich

Vet du om det behövs någon speciell laddare till ett dylikt batteri du länkade till tidigare?
Har läst något om balansering av cellerna, vad fasen nu det innebär.

Har en "smart" (ja jag vet Acke den är inte smart.. :) ) som jag använder idag.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
@ Thruxtinerich

Vet du om det behövs någon speciell laddare till ett dylikt batteri du länkade till tidigare?
Har läst något om balansering av cellerna, vad fasen nu det innebär.

Har en "smart" (ja jag vet Acke den är inte smart.. :) ) som jag använder idag.

Är nog ute på lite "hal is" i den här frågan... men eftersom batterierna kopplas till hojens egna laddningssystem antar jag att en "smartladdare" är ok. Balansering är att alla celler får lika mycket laddning vilket man bör kolla då och då men jag har också sett påståenden att balansering inte är nödvändigt alls. Jag har inte fått riktigt klart för mig vilket som gäller och det är en av orsakerna till min egen tveksamhet till köp. Jag är ändå fortfarande intresserad av ett köp pga viktbesparingen. LECHEF borde kunna svara på detta.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Cheers!

Har skickat PM och mail till honom, men han svarar tyvärr inte.
Orkar inte vänta så mkt längre så ett köp från Tyskland är nära förestående :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top