Triumph Thruxton-tråden

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Hur knepigt var det att "avekra"? Gjorde du något med naven innan du skickade (tog ur lager etc)? Vet du än vad du landar på för totalkostnad?
Jag har noll & ingen erfarenhet av ekerfälgar men är som sagt sugen på 17" hjul fram och en lite bredare bakfälg...

Vad kör ni med för depåstöd för att hissa upp framändan med?

Att plocka bort navet är inte svårt. Bara att lossa alla nipplar och riva ur.


Jag har hittat ett par coola dämpare. funderar på att köpa.
Men jag tror dem låter jävlar:yoparty
 

Bifogat

  • ljud d. tulip.jpg
    ljud d. tulip.jpg
    30.9 KB · Visningar: 92

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hur knepigt var det att "avekra"? Gjorde du något med naven innan du skickade (tog ur lager etc)? Vet du än vad du landar på för totalkostnad?
Jag har noll & ingen erfarenhet av ekerfälgar men är som sagt sugen på 17" hjul fram och en lite bredare bakfälg...

Vad kör ni med för depåstöd för att hissa upp framändan med?

Avekra var inga problem alls. Några nipplar satt lite hårt men inte mer.
Nipplarna vill de inte använda utan bara nya men gärna ekrarna.

Jag tog inte ur lager. Frågade dem om detta och de sa att det ingick i priset 400 kr så då velade jag inte med det. Detta gäller alltså vid pulverlackering av navet. Annars ska ju lagren sitta i.

När jag räknade på deras prisuppgifter senast så hamnade jag på lite drygt 3000 kr med frakter. Det är då för att frakta dit mitt nav och mina ekrar och att de ska frakta tillbaka det färdiga hjulet till mig. I övrigt så ska de pulverlackera mitt nav samt förse mig med en ny fälgbana 4,25", nya nipplar samt montera ihop hjulet.

Jag kan tyvärr inte se hur mycket det har kostat ännu. Använder ett speciellt kontokort för alla Internetaffärer och det funkar aldrig att gå in på nätbanken och kolla. Ska meddela exakt kostnad när månadsräkningen kommer.

Edit:
Biltemas enklaste funkar utmärkt att lyfta framändan med. Som ett löst centralstöd ungefär. 249 kr!
 

Bifogat

  • 82-185_m.jpg
    82-185_m.jpg
    7.2 KB · Visningar: 75
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Att plocka bort navet är inte svårt. Bara att lossa alla nipplar och riva ur.


Jag har hittat ett par coola dämpare. funderar på att köpa.
Men jag tror dem låter jävlar:yoparty

Jag tycker att de är jävligt snygga och jag tror att de låter gött!:D
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
När jag räknade på deras prisuppgifter senast så hamnade jag på lite drygt 3000 kr med frakter. Det är då för att frakta dit mitt nav och mina ekrar och att de ska frakta tillbaka det färdiga hjulet till mig. I övrigt så ska de pulverlackera mitt nav samt förse mig med en ny fälgbana 4,25", nya nipplar samt montera ihop hjulet.

Tack för svaren :tummenupp

3000:- för bakhjulet då antar jag, inte både fram & bak?
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Nu börjar det likna nåt gällande mina bromsar.

Acke ville först bygga bolt on men sen insåg han att godset blir för klent i undre örat. Han föreslog då att jag skulle köra med adapterplatta men det ville inte jag. Då gick en kille som heter Georg bananas i CAD och hittade en lösning som ISR inte har gjort tidigare som kommer funka fin fint.

Så här mina damer och herrar, ser ni bromsporr i form av ett unikt 6 kolvs ok till en Bonneville/Thruxton/Scrambler.

Detta är den sista provmonteringen. Några små jusereringar på ritningen så skulle dom fräsa nytt ok.
Sen blir det slutmontering tillsammans med en 330mm flytande skiva på dedär!

Nån som tror jag kommer få stopp på hojen i sommar?

Återkommer med fler bilder samt pris på paketet när allt är klart, om det skulle vara nån mer som är trött på orginalbromsen.
 

Bifogat

  • 2010-12-09 19.37.12.jpg
    2010-12-09 19.37.12.jpg
    226.8 KB · Visningar: 91
  • Gilla
Reaktioner: TCE

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Återkommer med fler bilder samt pris på paketet när allt är klart, om det skulle vara nån mer som är trött på orginalbromsen.

Ser riktigt bra ut så pris på grejerna är klart intressant.

Byter du till ISR pump också eller klarar originalpumpen av det oket?
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Nu börjar det likna nåt gällande mina bromsar.

Acke ville först bygga bolt on men sen insåg han att godset blir för klent i undre örat. Han föreslog då att jag skulle köra med adapterplatta men det ville inte jag. Då gick en kille som heter Georg bananas i CAD och hittade en lösning som ISR inte har gjort tidigare som kommer funka fin fint.

Så här mina damer och herrar, ser ni bromsporr i form av ett unikt 6 kolvs ok till en Bonneville/Thruxton/Scrambler.

Detta är den sista provmonteringen. Några små jusereringar på ritningen så skulle dom fräsa nytt ok.
Sen blir det slutmontering tillsammans med en 330mm flytande skiva på dedär!

Nån som tror jag kommer få stopp på hojen i sommar?

Återkommer med fler bilder samt pris på paketet när allt är klart, om det skulle vara nån mer som är trött på orginalbromsen.


Jag är också intresserad om priset är någorlunda humant.:tummenupp
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Ser riktigt bra ut så pris på grejerna är klart intressant.

Byter du till ISR pump också eller klarar originalpumpen av det oket?

Jag hoppas och tror att orginalpumpen ska orka detta, men jag återkommer när jag vet säkert.

Jag är också intresserad om priset är någorlunda humant.:tummenupp

Frågan är ju vad som är ett humant pris. Jag har stött och blött den frågan ganska länge och jonglerat med alternativen. Personligen har jag kommit fram till följande:

Många resonerar att om man kan låsa framhjulet så har man tillräckligt bra broms. Så resonerade även jag fram tills jag testade en bra broms. Efter att ha gjort det blev det kovändning i frågan.

Det jag främst vill åt är en riktigt bra bromsverkan. Därför är jag mest sugen på 6 kolvs alternativen. Första planen var ett 6 kolvs med adapter från en bandit, men då tog insidan i ekrarna.

Kollar jag på New Bonneville så finns två alternativ. 4-kolvs Brembo med adapterplatta = SVINFULT eller 6 kolvs bolt on från Beringer = svindyrt men rätt sexigt.

Min erfarenhet när man handlar från USA är att slutnotan brukar motsvara att sätta en nolla bakom dollarpriset när moms, tull och frakt är inräknad.
Det betyder att Brembo skulle kosta ca 9000 kr och Beringer ca 12 000 kr.
Efter som jag tycker Brembo lösningen är ful så faller den bort men samtidigt så tycker jag Beringer är i det saftigaste dollar laget. Å andra sidan så är den lösningen troligen både jävligt bra och så är den ju snygg.

Om jag förstår ISR's hemsida rätt så brukar ett 6 kolvs ok kosta ca 6000 kr och en flytande skiva ca 2000 kr så min gissning är att paketet kommer ligga runt 8000kr. När jag kollar på bilden så måste jag säga att jag tycker det ser sjukt sexigt ut med bolt on!

Just nu känns ISR valet riktigt bra. Gillar även att det är lokalproducerat!

Bild 1 + 2 = 9000kr
Bild 3 = 12 000kr
Bild 4 + flytande 330 skiva = TBA (men troligen ca 8000kr)
 

Bifogat

  • brembo2.jpg
    brembo2.jpg
    68.9 KB · Visningar: 84
  • brembo1.jpg
    brembo1.jpg
    87.8 KB · Visningar: 102
  • beringer1.jpg
    beringer1.jpg
    24.8 KB · Visningar: 79
  • 2010-12-09 19.37.12.jpg
    2010-12-09 19.37.12.jpg
    226.8 KB · Visningar: 70

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Beringer 6-kolv + gjutjärnskivan kostar 1048€ + frakt från tyskland, blir ca 9600 skr + frakt. Ordinarie pris.
Det sägs att pumpen klarar 6k men dom flesta byter dock till en bättre/större pump eftersom känslan inte blir riktigt optimal med original.
ISR är snyggt och det bästa du kan få !!!
Själv är jag nöjd med mitt Beringer 4k som får en Beringer skiva nu i vinter!
EDIT:
just nu är det extrapris på Beringer här:
http://www.classicbike-raisch.de/10_11_05_Beringer_Aktion.pdf.pdf
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Just nu känns ISR valet riktigt bra. Gillar även att det är lokalproducerat!

Bild 1 + 2 = 9000kr
Bild 3 = 12 000kr
Bild 4 + flytande 330 skiva = TBA (men troligen ca 8000kr)

Håller med! Beringer riktigt snyggt men ISR ännu snyggare!

Hoppas att originalpumpen orkar!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Ser kanon ut med ISR-prylarna.
Hamnar de prismässigt inte över Beringer så finns intresse.

thruxtonerich, hur känns skillnaden med Beringer 4-kolv? Lättare att modulera?

Som skrivits ovan; att kunna låsa framhjulet säger inget, det handlar bara om att nypa hårt nog. Man vill ju kunna få önskad bromskraft utan att behöva ta i så mycket att man tappar förmågan att bromsa "lagom".
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ser kanon ut med ISR-prylarna.
Hamnar de prismässigt inte över Beringer så finns intresse.

thruxtonerich, hur känns skillnaden med Beringer 4-kolv? Lättare att modulera?

Som skrivits ovan; att kunna låsa framhjulet säger inget, det handlar bara om att nypa hårt nog. Man vill ju kunna få önskad bromskraft utan att behöva ta i så mycket att man tappar förmågan att bromsa "lagom".

Inte så lätt att beskriva eftersom jag upplevde mina originalbromsar som ganska bra faktiskt, och visst blev det bättre med B. men inte så mycket som beskrivits i andra forum, men som sagt det beror på utgångspunkten. Känslan är bättre i B tycker jag.
Jag ska i alla fall byta skiva och annan typ av belägg och göra en ny luftning så får vi se hur det blir till våren.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Ser kanon ut med ISR-prylarna.

Som skrivits ovan; att kunna låsa framhjulet säger inget, det handlar bara om att nypa hårt nog. Man vill ju kunna få önskad bromskraft utan att behöva ta i så mycket att man tappar förmågan att bromsa "lagom".

Håller med! Man vill åt kontrollen!
Jag har faktiskt haft en hel del problem med min skiva, sen jag köpte hojen. Efter ca 150 mil så blev den vind. Jag fick en ny av Triumph som också blev vind efter ca 150 mil. Den tredje orginalskivan som jag kör på nu, har jag kört ca 1400 mil på och den är fortfarande rak. Dock upplever jag att min bromsverkan har försämrats (trots nya belägg och olja) och det blir bara värre för varje mil jag kör.
Jag undrar om det kan vara så att man successivt härdar skivan så att den blir för hård?
Det kan även vara inbillning för när jag väl har börjat störa mig på nåt så... a ni vet. Då tänker man inte på annat.

Nä det ska bli riktigt kul att få ny broms. Hittills har man ju mest klurat på hur man ska få mer fart på hojen men det är ju jäkligt kul att få stopp när man känner för det också:) Sen gör det ju inget om det blir snyggt också!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vi får helt enkelt anordna en bromstävling i sommar :tummenupp
Oket blir kanoners!

Jag har ju som sagt dubbla dylika på mitt andra bygge, mkt fina doningar.
 

Bifogat

  • fakkup21.JPG
    fakkup21.JPG
    53 KB · Visningar: 86
  • baa_10621.jpg
    baa_10621.jpg
    90.1 KB · Visningar: 107
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top