Triumph Thruxton-tråden

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville

Den är grym, men det är nåt som jag inte riktigt gillar med nya bobbers... Tror det kan vara att jag tycker motorn är för fet och att det aldrig blir lika cleant som på dom gamla. Dom blir liksom fram tunga och biffiga som en buldog.
Superfint bygge men dom gamla modellerna tycker jag gör sig bättre som bobbers.

Gillar nog när det är lite luftigt mellan motor och tank.

Bifogat

• ronniesbikedone006.jpg
    ronniesbikedone006.jpg
    175.5 KB · Visningar: 81

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Har ni som byter framfälg till 17" kommit något längre i tankarna på om det går att lösa den ökade felaktigheten i hastighetsmätaren/kilometerräknaren?
Med 120/70/17" däck fram får jag det till att diffen ökar med ca. 5,6% till det optimistika. Då den redan från fabrik diffar 5-10% så blir det skillnaden från verkligheten hyffsat stor.

Det kan rent av finnas utrymme för justering i mätarhusen. Den här sidan pekar iaf på det: http://www.romeolima.com/Motorcycles/bonneville/Bonneville.html

Vad jag vet är det dock ont om "local speedometer shops" i riket...

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
2006 Triumph T100
Hej,
Jag har en bonneville T100 2006 som jag funderar att byta stötdämpare på.
Jag funderar på Ikon 7610 eller 7614, eller yss RZ362.
Ha ni några erfarenheter av dessa dämpare ?
Jag är pensionär så jag åker inte speciellt racigt.

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Hej,

Jag har ett par YSS RZ302 på min Thruxton, dvs en något enklare modell än RZ362. Kan bara säga att jag är mycket nöjd med dämparna på alla punkter förutom att jag så här på efterhand kunde ha beställt dem med ett steg hårdare fjäder. Kvalitén/finishen på dämparna är väldigt bra.
Jag stod och valde mellan Ikon 7614 och YSS RZ302 och ångrar inte mitt val.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tjena!
När ni har handlar era Roadsmart på nätet, vilka sajter har varit bäst/mest prisvärda? (Tyskland?) Behöver köpa ett nytt bakdäck nu i december, det blir min (h)julklapp till mig själv!

EDIT: eftersom alla laddar upp sina meckarfoton så vill ju jag inte vara sämre. Kolla in mitt vintermeck nedan (ledtråd: titta noga så ser du batteriladdaren! :))

Bifogat

• IMG_0049.jpg
    IMG_0049.jpg
    241.9 KB · Visningar: 88
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tjena!
När ni har handlar era Roadsmart på nätet, vilka sajter har varit bäst/mest prisvärda? (Tyskland?) Behöver köpa ett nytt bakdäck nu i december, det blir min (h)julklapp till mig själv!

EDIT: eftersom alla laddar upp sina meckarfoton så vill ju jag inte vara sämre. Kolla in mitt vintermeck nedan (ledtråd: titta noga så ser du batteriladdaren! :))

Meckandet noterat!

Jag kollade runt lite och direkt billigare hittade jag inte. Allt fungerade dessutom smidigt och bra.
http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm/lang/se/country/se/mc_däck.html

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Har ni som byter framfälg till 17" kommit något längre i tankarna på om det går att lösa den ökade felaktigheten i hastighetsmätaren/kilometerräknaren?
Med 120/70/17" däck fram får jag det till att diffen ökar med ca. 5,6% till det optimistika. Då den redan från fabrik diffar 5-10% så blir det skillnaden från verkligheten hyffsat stor.

Det kan rent av finnas utrymme för justering i mätarhusen. Den här sidan pekar iaf på det: http://www.romeolima.com/Motorcycles/bonneville/Bonneville.html

Vad jag vet är det dock ont om "local speedometer shops" i riket...

Det där med att justera mätaren lät intresant. jag har ite läste änu.
Det jag har hittat är en avancerad "cykel mätare" med magneter för dryga 2700:- tror jag det var. Den komer från Motogadget.

Bifogat

• motogadget hastigh..jpg
    motogadget hastigh..jpg
    18.2 KB · Visningar: 59

speedtwin

Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Tjena!

Grymt med någon som går mot stömmen...:D

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Grymt med någon som går mot stömmen...:D

Å bra att du kom in nu! :) Hur var det, hade du skurit ut ur drevkåpan själv eller bara designat. Kan du tipsa om nån som gör sånt. Nu gäller det fotpinnehållarna till Suzukin.

speedtwin

Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Å bra att du kom in nu! :) Hur var det, hade du skurit ut ur drevkåpan själv eller bara designat. Kan du tipsa om nån som gör sånt. Nu gäller det fotpinnehållarna till Suzukin.

Min idé. men det var en kille som jag fick ett tipps om som gjorde den i en vattenskärare. men han var inte så sugen igentligen, så jag fick fjäska ordenkligt för att han skulle göra jobbet.
Och han ville tyvär inte att jag skulle sprida ut att han hade en maskin...:död

Men det finns en firma någonstans i Mölnyke som har vattenskärare, men jag kommer inte ihåg namnet... sorry

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Meckandet noterat!

Jag kollade runt lite och direkt billigare hittade jag inte. Allt fungerade dessutom smidigt och bra.
http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm/lang/se/country/se/mc_däck.html

+1 till mynetmoto! Jag har handlat där flera gånger. Det brukar gå galet fort att få däcken och deras priser är oslagbara.

Hej,

Ikon lovprisas på de amerikanska forumen. Jag har dock aldrig hört någon som bytt från orginal och blivit besviken. Finns på normanhyde.co.uk för en ok penning.

Last edited:

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Okej, nu har jag så gott som inlett det här projektet med oviss utgång :D
Igår köpte jag "chopperstöd" hos Biltema och tillsammans med centralstödet så verkar jag kunna lyfta upp båda hjul utan problem.
Köpte även 2 däckjärn, ekernyckel och fälgskydd för att kränga av däck och avekra hjul.

Mailat Central Wheel för att få ett pris på bygge av fram+bakhjul med 3,5" respektive 5" 17" fälgar, blästring och pulverlackning av nav samt frakt tillbaks till Sverige..

Vad ska man med ett sparkonto till egentligen?

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
2006 Triumph T100
Jag har ett par YSS RZ302 på min Thruxton, dvs en något enklare modell än RZ362. Kan bara säga att jag är mycket nöjd med dämparna på alla punkter förutom att jag så här på efterhand kunde ha beställt dem med ett steg hårdare fjäder. Kvalitén/finishen på dämparna är väldigt bra.
Jag stod och valde mellan Ikon 7614 och YSS RZ302 och ångrar inte mitt val.

Hos vem köpte du dina yss dämpare
Lennartl

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Paketet från CentralWheel

kom idag!

Jättespännande!

Vad jag kan se så har allt funkat och priserna stämmer. Visserligen visste jag inte att de bara tog loss lagren inför pulverlackeringen och inte monterade tillbaks dem men det ser jag som minor. Trodde att de behövde ha tillbaka lagren för att kunna kolla fälgen efter ekring men de är ju proffs så de har väl andra metoder. Antar att de i a f tagit loss lagren på rätt sätt så att de går att återanvända.

286 pund kostade kalaset. Enligt min konverterare på Macen så blir det ca 3300 kr.

Priset är alltså för
1 bakfälg 4,25"x17"
1 sats nipplar
monteringa av hjul på nav
pulverlackering av nav
frakt till Sverige

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
kom idag!

Jättespännande!

Vad jag kan se så har allt funkat och priserna stämmer. Visserligen visste jag inte att de bara tog loss lagren inför pulverlackeringen och inte monterade tillbaks dem men det ser jag som minor. Trodde att de behövde ha tillbaka lagren för att kunna kolla fälgen efter ekring men de är ju proffs så de har väl andra metoder. Antar att de i a f tagit loss lagren på rätt sätt så att de går att återanvända.

286 pund kostade kalaset. Enligt min konverterare på Macen så blir det ca 3300 kr.

Priset är alltså för
1 bakfälg 4,25"x17"
1 sats nipplar
monteringa av hjul på nav
pulverlackering av nav
frakt till Sverige

Intressant!

Bild på bygget?

Jag fick följande mail idag:
1 17 x 3.50 Morad TC Alloy rim @ £152.00
1 17 x 5.00 Morad TC Alloy rim @ £162.50
2 Wheels rebuilt with polished butted stainless spokes & nipples @ £118.00 each
2 Hubs Blasted & Powdercoated @ £40.00 each
Fedex to Sweden @ £30.00

All prices include VAT, so the total price including shipping would be £660.50

Får det till att bli lite dyrare än att gå efter deras prislista. Jag kanske missat något? Byggde du med orginalekrar BJN?

Hur som helst tycker jag att det är ett hyffsat pris. Classic Bike Raisch ska t.ex. ha rätt mycket mer.

BJN, hur kommer det sig att du valde 4,25" fälg?
Jag hade helst vilja ha på en 4,5" för att ett 160-däck skall passa perfekt så jag står och väger mellan 4,25" och 5".

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Intressant!

Bild på bygget?

Jag fick följande mail idag:

Får det till att bli lite dyrare än att gå efter deras prislista. Jag kanske missat något? Byggde du med orginalekrar BJN?

Hur som helst tycker jag att det är ett hyffsat pris. Classic Bike Raisch ska t.ex. ha rätt mycket mer.

BJN, hur kommer det sig att du valde 4,25" fälg?
Jag hade helst vilja ha på en 4,5" för att ett 160-däck skall passa perfekt så jag står och väger mellan 4,25" och 5".

Jag byggde med originalekrar men nya nipplar. Det krävde de. Jag ville också ha 4,5" men fälgen finns bara som 4.25 eller 5.00". Inget däremellan. 4.25 är optimalt för det Dunlop jag är så förtjust i så jag valde att inte gå upp till bredare. Gjorde ett val där. Fast det går att köra ett 160 på 4.25" men då är man väl tillbaka i samma läge som när man körde 150 på originalfälgen. Jag har ju inte tänkt att gå ifrån gamelstuket på hojen och då är bredare än 150 verkligen att ta i.

Därav mina val!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...