Triumph Thruxton-tråden

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Efter att ha köpt ett däckjärn till på Biltema (ett längre, 53cm) samt en skruvtving till så lyckades jag med ännu lite fler svordomar och svett nå The Point of No Return:
atlast.JPG


Dags att lossa ekrar med andra ord...
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Snuskigt snygg hoj. Har för mig att den fanns publicerad i MCN eller liknande tidning tidigare i år. Håller med att moppefukko lyktorna förstör helhetsbilden. Ljuddämparna smalnar i mitt tycke av för snävt, men dragningen under häcken är fantastisk.

Linjespelet mellan tank och cuts är sjukt snyggt :)
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Bild 4 gillas. Som bild, men lamporna är fel fel fel enligt mig.
Bruttans insatts är... bild 4 ok, annars kass.

Jag kanske skulle satsa på två tons lack... ? Snyggt med svart/vit och brunt skinn.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hjullager bak

Hur går det med lagren var hyllsan för lång eller??

Tja, nu funkar det men jag vet inte säkert vad felet var. Ni som inte tänker byta bakhjulslager på en Thruxton kan sluta läsa här för det är bara tråkigt i så fall.

Jag kollade en del på nätet idag och fick fram att Biltemas hjullageravdragare is da shit. Kanske inte just Biltemas, vad vet jag, men den modellen. Kolla här! http://www.youtube.com/watch?v=ArFC3xPHhGA

När jag monterade gjorde jag exakt likadant och det har jag gjort tidigare några gånger utan problem. Nu idag så hittade jag en på nätet som haft samma problem som jag med Thruxton. Hans teori vara att distansen är lite för lång och när man knackar fast andra lagret så låser man fast de inre lagerbanorna/ knackar ut det andra lagret en bit. Ena lagret är låst med en segersäkring på utsidan. Sätter man dit den och knackar det andra lagret så att det bottnar så låser man skiten. Man ska knacka lagren till de bottnar enligt Haynes och allt annat jag läst. Var fan skulle man annars sluta. Och det är lätt att höra på ljudet när de bottnat.

Min första åtgärd var iaf att plocka bort oljetätningen och segersäkringen och knacka det lagret på plats igen. Det räckte för att det skulle snurra lätt. Sen knackade jag tillbaka åt att andra hållet och det satt fast igen. Tillbaka åt "rätt" håll en gång till på med låsring och oljetätning och nu snurrar det lätt. OBS! Jag har en stor hylsa och knackar bara på yttre ringen. Kanske kan vara till hjälp någon gång.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Efter att ha köpt ett däckjärn till på Biltema (ett längre, 53cm) samt en skruvtving till så lyckades jag med ännu lite fler svordomar och svett nå The Point of No Return:
atlast.JPG


Dags att lossa ekrar med andra ord...

Du har givetvis helt rätt "beadbreaker" hjälper inte ett skit för att kränga av däcket. Det gör däremot värme och en handduk på motsatta sidan man kränger av. Värm området precis kring däckets kant. Man måste värma rätt mycket har jag hört för att det ska ge någon märkbar effekt. Detta har jag alltså inte provat själv men måste rent fysikaliskt vara rätt. Handduken på andra sidan har jag provar och den hjälper till rätt bra. När man fått loss däcket från "beaden" så tjänar man mycket på att ena däckkanten ligger mitt inne i fälgen där den är som djupast. Därför pressar man in t.ex en handduk där så att kanten kommer in mot mitten. Sen använder man givetvis Biltemas däckpasta. Då går det av och på nolltid. Handduken använde jag även vid montering och det tog nog bara fem minuter ( kanske 15 minuter en kvart som pizzan) att först trycka på ena sidan( max 5 sekunder efter att däcket var smort, sen någon minut att få i slangen och ut ventilen ur hålet + ca 5 min att kränga på sista sidan. Sedan lite tryckluft och upp till 4 bar. Det smäller som fan några gånger men sen sitter det på plats och det är bara att släppa ut till rätt lufttryck.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Du har givetvis helt rätt "beadbreaker" hjälper inte ett skit för att kränga av däcket. Det gör däremot värme och en handduk på motsatta sidan man kränger av. Värm området precis kring däckets kant. Man måste värma rätt mycket har jag hört för att det ska ge någon märkbar effekt. Detta har jag alltså inte provat själv men måste rent fysikaliskt vara rätt. Handduken på andra sidan har jag provar och den hjälper till rätt bra. När man fått loss däcket från "beaden" så tjänar man mycket på att ena däckkanten ligger mitt inne i fälgen där den är som djupast. Därför pressar man in t.ex en handduk där så att kanten kommer in mot mitten. Sen använder man givetvis Biltemas däckpasta. Då går det av och på nolltid. Handduken använde jag även vid montering och det tog nog bara fem minuter ( kanske 15 minuter en kvart som pizzan) att först trycka på ena sidan( max 5 sekunder efter att däcket var smort, sen någon minut att få i slangen och ut ventilen ur hålet + ca 5 min att kränga på sista sidan. Sedan lite tryckluft och upp till 4 bar. Det smäller som fan några gånger men sen sitter det på plats och det är bara att släppa ut till rätt lufttryck.


Kanon :tummenupp

Hjulen är nu isärplockade, naven rengjorda, lagda i en låda och skickade till Central Wheel.

Bara att vänta och se vad som kommer tillbaks nu, sen blir det troliget att kränga på Dunlop Roadsmarts.


Behöver ha tag i en lämplig stänkskärm för det mindre framhjulet också. MAS har en men har inte fått något vidare förtroende för leveranssäkerheten där och priset är väl högt.

Sist på önskelistan har jag en fix för utväxlingen till/i hastighetsmätaren. :)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Har luskat runt lite och kommit fram till att vad som behövs för att fixa hastighetsmätaren/milräknaren med 17" framhjul är en sån här liten sak:

IMG_2049.jpg


En liten växellåda som växlar ner/upp hastighetsmätaren.
Verkar poppis bland 4x4-entusiaster, särskilt i USA & Australien.

Ska kontakta lite firmor och se om det finns nån som kan tänkas passa våra hojar och sänka mätaren med ~10%.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
I år kommer tomten från Dunlop. Platt paket, stort paket... undrar vad det kan vara? :)
 

Bifogat

  • julklapp.jpg
    julklapp.jpg
    244.1 KB · Visningar: 82

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005

Helt OK, fast släng gärna upp lite fler bilder på din egen hoj. Den tillhör ju de tuffaste man ser av Thruxton.

Sen hade det ju varit skitkul att se några bilder på Svins hoj. Finns den kvar och är du med oss?

Dessutom gillar jag skarpt TMax hoj. Inga större mods annat än en fin klocka men den får gå utav bara helvete. Å jag gillar ju Thruxton originalutseende så det ser helt OK ut.

God fortsättnig pojkar!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top