Hjullager bak
Hur går det med lagren var hyllsan för lång eller??
Tja, nu funkar det men jag vet inte säkert vad felet var. Ni som inte tänker byta bakhjulslager på en Thruxton kan sluta läsa här för det är bara tråkigt i så fall.
Jag kollade en del på nätet idag och fick fram att Biltemas hjullageravdragare is da shit. Kanske inte just Biltemas, vad vet jag, men den modellen. Kolla här!
http://www.youtube.com/watch?v=ArFC3xPHhGA
När jag monterade gjorde jag exakt likadant och det har jag gjort tidigare några gånger utan problem. Nu idag så hittade jag en på nätet som haft samma problem som jag med Thruxton. Hans teori vara att distansen är lite för lång och när man knackar fast andra lagret så låser man fast de inre lagerbanorna/ knackar ut det andra lagret en bit. Ena lagret är låst med en segersäkring på utsidan. Sätter man dit den och knackar det andra lagret så att det bottnar så låser man skiten. Man ska knacka lagren till de bottnar enligt Haynes och allt annat jag läst. Var fan skulle man annars sluta. Och det är lätt att höra på ljudet när de bottnat.
Min första åtgärd var iaf att plocka bort oljetätningen och segersäkringen och knacka det lagret på plats igen. Det räckte för att det skulle snurra lätt. Sen knackade jag tillbaka åt att andra hållet och det satt fast igen. Tillbaka åt "rätt" håll en gång till på med låsring och oljetätning och nu snurrar det lätt. OBS! Jag har en stor hylsa och knackar bara på yttre ringen. Kanske kan vara till hjälp någon gång.