Triumph Thruxton-tråden

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Låter ju bra!
Tyvärr verkar fedagen bli lite compact...
"Måste" hämta nya firmabilen (gud va jobbigt... ;) ) på eftermiddagen men räknar nu med att hinna till mässan vid 15... :gnissla
Så kl. 18 kan bli tight...
Ska möta fyra grabbar från jobbet efter mässan som är hungriga och törstiga :)
Kl. 19 borde man kunna hinna vara i stan va?

hmm.. hör av dig till mig på luren under dagen så får vi se vad klockan blir.. Jag kanske drar dit lite tidigare och drar upp på stan till 18... Sen kanske vi kan sammanstråla ngn stans på kvällen. Vi få se hur det blir. hehe.

Appropå jackor så var jag på AVA-MC och provade en jävligt skön jacka i dag. http://www.grandprixlegends.com/mot...er-jackets/Spidi-JK-leather-jacket-Black.html Den var ruggigt bekväm och satt riktigt snyggt också. Blev sugen men den kostade 3895 kr! Lite billigare att importera. :) Ska kolla jackor på mässan också.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag har googlat och finner lite om meshfoder av perforerad nylon men ingen riktig MC-jacka........ Någon som vet om det finns något sådant här i Sverige?........Pratade inte du om att du skulle tagit Meshjackan vid någon av våra turer TMax? Eller drömmer jag?
Yes, jag har en Dainese med mycket mesh (fram, bak, ärmar) men ändå seriösa skydd, inkl ryggskydd. Den ser ungefär ut som den här http://www.dainese.com/eu_en/motorbike/g-air-2-tex.html?gender=2&cat=12&subcat=16 (notera att den finns i gult BJN! :) Fast min är gråsvart/vit - inte gul...).

Ser lite väl modern (=inte Thruxton-retro) ut på fotona men är "bättre" i verkligheten, tillsammans med svarta handskar, hjälm & Draggin' jeans.

Köpte den på Yamaha Center i Gbg häromåret. Den är väldigt genomsläpplig. Det bör vara över 20-25 grader varmt - annars fläktar det väl mycket. Men i stan, som jag kör en del, är den bra. Tänka dig att sitt fast i köerna i Allén en varm sommardag - då är ventilationen guld värd. På vår Vätterntur med 30 grader varmt hade den varit helt rätt.

Edit: minns inte priset, men kanske drygt 2000 kr? Inte helbilligt alltså, och inte heller svindyr.

Last edited:

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Zard-man, när åker du från mässan? gissar att du jobbar lör och sön också, men kanske lite barhäng?
QUOTE]

drar vid 21 tiden , tar en stund alltihopa å få ner , så det hade varit kul ,men får nog ta hand om familjen nån timme... så d får bli en annan gång! idag har det varit 18 timmars arbetsdag med mc-mässan , puh..

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Yes, jag har en Dainese med mycket mesh (fram, bak, ärmar) men ändå seriösa skydd, inkl ryggskydd. Den ser ungefär ut som den här http://www.dainese.com/eu_en/motorbike/g-air-2-tex.html?gender=2&cat=12&subcat=16 (notera att den finns i gult BJN! :) Fast min är gråsvart/vit - inte gul...).

Edit: minns inte priset, men kanske drygt 2000 kr? Inte helbilligt alltså, och inte heller svindyr.

Den gula blir helrätt för mig! Du vet tydligen min smak!:D

Jag kör med perforerad skinnjacka från alpinestars. Köpt nu i vinter, så jag vet inte hur bra den funkar ännu.

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...acket/SubProducts/Alpinestars-NYC-Jacket-0004

Snygg är den dock! Och nu är det rea på den.

Ja, den är riktigt snygg! Om den verkligen är sval så kan det ju vara ett bättre alternativ men också lite dyrare om än på rea.

Tack för tipsen grabbar!

Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
@Acke
Ramen blev sitpra :D
Allt onödigt skit som fästen å dylikt kapades bort och slipades rent.
Blev dryga 2 dagars slipande, men resultatet blev chef!
Blir mässan på lördag för min del, pallar inte att stressa ihjäl mig.-

Ett litet smakprov än så länge:

Bifogat

• 163821_10150383723050314_550720313_16816601_7187373_n.jpg
    163821_10150383723050314_550720313_16816601_7187373_n.jpg
    41.9 KB · Visningar: 73
  • 163821_10150383723060314_550720313_16816602_5139492_n.jpg
    163821_10150383723060314_550720313_16816602_5139492_n.jpg
    59.7 KB · Visningar: 76

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
@Acke
Ramen blev sitpra :D
Allt onödigt skit som fästen å dylikt kapades bort och slipades rent.
Blev dryga 2 dagars slipande, men resultatet blev chef!
Blir mässan på lördag för min del, pallar inte att stressa ihjäl mig.-

Ett litet smakprov än så länge:

Ja det blev ju jäkligt snyggt vad man kan se på bilderna. Vad är det för typ av färg/lack?

Tänker du göra något åt ytfinishen på motorn också?

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Färgen kallas "Gun Metal Grey". Är en gråmetallic med matt klarlack över.
Bilderna gör inte riktigt färgen rättvisa, den skiftar mellan mörkgrå och nästan svart beroende på infallande ljus.

Resterande delar såsom motorkåpor, kopplings/bromsgrepp etc kommer att pulverlackas mattsvarta. Motorn ser i sanningens namn jäkligt trist ut = blästrad i framkant av alla stenskott. Är dock ett jävulskt jobb att lackera denna. Har funderat på att maska upp blocket som den är med cylindrar etc monterat och sedan köra med värmetålig färg. Vet inte dock om detta kommer att hålla? Någom som har erfarenhet?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Någom som har erfarenhet?

Nä, erfarenhet av det har jag inte men jag har varit intresserad av att kunna snygga till ett motrorblock på en hojmotor så jag har läst allt jag hittat om det.

Vad jag har fått fram av att läsa så är det himla svårt att få till något hållbart. För många år sedan förordas något som kallades Kal Gard-behandling. Den fanns vill jag minnas i en nyans som kallades just "Gun metal grey". Ingen riktig färg men någon form av värmetålig ytbehandling. Minns inte alla stegen nu men det måste säkert blästras först och sen bakas i ugn å så. Rätt komplicerat alltså och man måste nog ha blockhalvorna lösa och tomma.

Sen är väl kulpolering något man kan göra utan att ta isär.

Cylindrar och topplock (lösa) har jag fått till lyckade resultat med. Glasblästring, in i ugn 400 grader så att all olja kokar ur porerna, ny blästring, på med färg från sprayburk och sen in iugn 400 grader igen.
Riktigt snyggt och hållbart har det blivit.

Hittar du något bra tips om hur man kan snygga till blocket så får du meddela här. Fast jag kollar ju din byggtråd också.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Glasblästring blir ju riktigt snyggt! Jag har däremot läst att det lossnar flisor när man väl ska använda motorn igen och då går det åt helvete.

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Thrux'an är hemma igen efter 24 dagar lång exil på Johans Mc. Nya shims, tändstift, bromsvätska, olja, oljefilter, luftfilter, fixad instrumentbelysning, monterat bakdäck. Och ny tank.

- Men var är våren?? Ska bli så gott att gå på mässan på lördag, att ta ut säsongen 2011 lite i förskott!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Thrux'an är hemma igen efter 24 dagar lång exil på Johans Mc. Nya shims, tändstift, bromsvätska, olja, oljefilter, luftfilter, fixad instrumentbelysning, monterat bakdäck. Och ny tank.

- Men var är våren?? Ska bli så gott att gå på mässan på lördag, att ta ut säsongen 2011 lite i förskott!

Hojen är redo för en ny hård säsong på krokvägar hör jag. Gott!:tummenupp

När det gäller din jacka, finns det något foder som man kan koppla i om man skulle vilja?

Jag hittade en på Louis.de och den har det. Rätt bra om man sticker ut en varm dag och sen ska köra hem på kvällen då det kan vara rätt kyligt. Den i silver-antracit skulle duga till både Traja och Suzuki.

Jacka

Fodret förvarar man i väskan. Å tiden kollar man med klockan på bild. 125 kr på rea.

Dessutom har de jeans för en tusenlapp som fick riktigt bra betyg i ett test i Motorrad.

Handlar som sagt gärna från Sverige men det är svårt att låta bli att köpa från utlandet. Dels för att man inte hittar samma grejer här och att priserna nu blir riktigt låga tack vare växlingskurser och billiga frakter. Till exempel betalade jag mer i frakt för att skicka navet till CW UK än vad jag betalade för frakten av hela hjulet tillbaka. Louis tar nu ca 90 kr i grundfrakt till Sverige. För några år sedan lite drygt 200 kr.

Bifogat

• 10025358_710_FR_07.JPG
    10025358_710_FR_07.JPG
    6.2 KB · Visningar: 411
  • 10034866_870.JPG
    10034866_870.JPG
    29 KB · Visningar: 49

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Glasblästring blir ju riktigt snyggt! Jag har däremot läst att det lossnar flisor när man väl ska använda motorn igen och då går det åt helvete.

Jäpp, har oxå hört det men inte råkat ut för det. Vissa kanaler bör man plugga innan blästring!

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
När det gäller din jacka, finns det något foder som man kan koppla i om man skulle vilja?Jag hittade en på Louis.de och den har det. Rätt bra om man sticker ut en varm dag och sen ska köra hem på kvällen då det kan vara rätt kyligt. Den i silver-antracit skulle duga till både Traja och Suzuki.
Nej, inget oväders-foder i min. En ren solskensjacka.

Får kombineras med regnjacka/vindjacka (i packnät bakpå/tankväska/liten rygga), om man inte litar på den svenska sommaren... :)

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Nej, inget oväders-foder i min. En ren solskensjacka.

Får kombineras med regnjacka/vindjacka (i packnät bakpå/tankväska/liten rygga), om man inte litar på den svenska sommaren... :)

Ja, det är ju också en lösning. Nä litar på den svenska sommaren gör jag inte men jag älskar den ändå för då kan man i a f köra.:)

Det är väl för att suget känns så starkt som jag måste börja flumma om kläder för att köra på sommaren. Hojen är ju klar och bara står och väntar. Kanske får bli en vända i parkeringhuset till kvällen. Inte bra för hojen men för mig.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ja, det är dyrt att längta efter sommaren. Fan vad grejer man köper för att stilla abstinensen. Jag har redan börjat planera vad jag ska köpa till hösten. Detta är inte friskt. Ja just det. Jag letade ju kängor. Det verkar som om de enda mckängorna med snörning och skydd (som är snygga) görs av Harley Davidson. Det tar ju emot lite, men det får nog bli ett par från dom.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Ja, det är dyrt att längta efter sommaren. Fan vad grejer man köper för att stilla abstinensen. Jag har redan börjat planera vad jag ska köpa till hösten. Detta är inte friskt. Ja just det. Jag letade ju kängor. Det verkar som om de enda mckängorna med snörning och skydd (som är snygga) görs av Harley Davidson. Det tar ju emot lite, men det får nog bli ett par från dom.

Det är nästan så du svär i kyrkan nu :)

hamre0

Customvägrare
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Street Triple 08+ Kymco KXR

Då e ja hellre utan kängor!!!

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Då e ja hellre utan kängor!!!

Ja, men va fan. Det är ju det som är dilemmat. Men efter att ha letat mckängor sedan i september är jag nära att ge upp. Jag har bara hittat dessa: http://www.altberg.co.uk/Web/motorcycle_HoggAWMicro.jsp#thumb
-och boots från HD. Och det ska mycket till innan jag beställer ett par kängor som jag inte vet passar för 2000kr. Jag fattar inte hur svårt det kan vara att göra bra mckängor med snörning. Det borde ju alla vilja ha. Vem fan vill se ut som om man har stövlar från lågstadiet på sig?

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Ja, men va fan. Det är ju det som är dilemmat. Men efter att ha letat mckängor sedan i september är jag nära att ge upp. Jag har bara hittat dessa: http://www.altberg.co.uk/Web/motorcycle_HoggAWMicro.jsp#thumb
-och boots från HD. Och det ska mycket till innan jag beställer ett par kängor som jag inte vet passar för 2000kr. Jag fattar inte hur svårt det kan vara att göra bra mckängor med snörning. Det borde ju alla vilja ha. Vem fan vill se ut som om man har stövlar från lågstadiet på sig?

Dessa kanske, har provat och dem är ruskigt sköna och har snörning
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=326548&lcid=1053#params:nid=422926&t=Info

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...