Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja, det är dyrt att längta efter sommaren. Fan vad grejer man köper för att stilla abstinensen. Jag har redan börjat planera vad jag ska köpa till hösten. Detta är inte friskt. Ja just det. Jag letade ju kängor. Det verkar som om de enda mckängorna med snörning och skydd (som är snygga) görs av Harley Davidson. Det tar ju emot lite, men det får nog bli ett par från dom.

Snörkängor är helt rätt. Kollade in lite på Louis.de. Senast jag kollade (men det var ett par år sedan) så hade de en massa olika fast nu var det mer tunnsått. Fast den här tycker jag är helt Ok för 80 euro. Står under "casual boots" så de har väl inga skydd men kraftigt läder är ju skydd i sig.

Bifogat

• 20296142_330_FR01_11.JPG
    20296142_330_FR01_11.JPG
    12.2 KB · Visningar: 508

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Snörkängor är helt rätt. Kollade in lite på Louis.de. Senast jag kollade (men det var ett par år sedan) så hade de en massa olika fast nu var det mer tunnsått.

Tack för tipset! Jag har hittat två kandidater nu.
Xelement impact boots
och
Streetfighter II motorcycle boot.
Båda har fått bra recensioner, så det blir nog nån av dom.

Om man har vurpat (vilket jag har) så vill man ha skydd i sina kläder.
Det krävs inte så hög hastighet för att man ska lyckas krossa fotleden.
Sitter med ena foten lindad i högläge nu efter att ha sparkat in i en armbåge på träningen och det är sjukt jobbigt att bara kunna använda en fot, så jag tänker inte chansa.

Edit: Nu såg jag att det var samma märke som dom du tipsade om. Dom ska ha skydd i sig om man kan lita på infon från en annan sida.

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Tack för tipset! Jag har hittat två kandidater nu.
Xelement impact boots
och
Streetfighter II motorcycle boot.
Båda har fått bra recensioner, så det blir nog nån av dom.

Om man har vurpat (vilket jag har) så vill man ha skydd i sina kläder.
Det krävs inte så hög hastighet för att man ska lyckas krossa fotleden.
Sitter med ena foten lindad i högläge nu efter att ha sparkat in i en armbåge på träningen och det är sjukt jobbigt att bara kunna använda en fot, så jag tänker inte chansa.

Man ska inte sparka på folk yonsson. Fy skäms!:)

Sen håller jag med dig, den här abstinensen kommer att bli dyr. Jag har MC-stövlar så att det räcker och blir över men nu sitter jag och kollar efter riktiga snörkängor ( tack för de du:gnissla), lätta lite lägre kängor/skor helst med kardborre. Lite paranoid för att de där öglorna på skosnörena ska fastna i broms eller växelspak. Jackor har jag mer än 10 men är på väg att köpa en eller ett par till. Hjälmar har jag 5 av men ska beställa en ny HJC Ben Spies. etc.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ja, nu måste vintern ta slut snart, så man kan börja lägga pengarna på bensin istället.
Jag beställde ett par streetfighter II boots från louis. 400kr inkl frakt. Fick även detta svaret av mc-depån:

"Streetfighter kängor av svart läder: Dom är inte CE-Godkända, men mycket kraftiga, dock inga skydd"

BJN: Du sparade mig förresten 100kr! :tummenupp

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Ja, nu måste vintern ta slut snart, så man kan börja lägga pengarna på bensin istället.
Jag beställde ett par streetfighter II boots från louis. 400kr inkl frakt. Fick även detta svaret av mc-depån:

"Streetfighter kängor av svart läder: Dom är inte CE-Godkända, men mycket kraftiga, dock inga skydd"

BJN: Du sparade mig förresten 100kr! :tummenupp

Kul! Louis.de är faktiskt ett jättebra ställe att handla från. Det blev lite strul med leveransen av ett skinnställ för något år sedan. Då ringde de upp mig så att vi redde ut allt per telefon. Å den firman har mer än en million registrerade kunder. Så ringer de upp mig och reder ut alla mina små problem. Det är nästan vackert!

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Kul! Louis.de är faktiskt ett jättebra ställe att handla från. Det blev lite strul med leveransen av ett skinnställ för något år sedan. Då ringde de upp mig så att vi redde ut allt per telefon. Å den firman har mer än en million registrerade kunder. Så ringer de upp mig och reder ut alla mina små problem. Det är nästan vackert!

Tack för den länken BJN. Äntligen ett ställe med bra utbud och bra ordning i sin online shop! Nu har jag beställt nytt baklyse och blinkers därifrån då mina gamla är av riktigt dålig kvalitet. Ska ju även besiktiga för första gången i år så jag måste ha godkända grejer..

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Tack för den länken BJN. Äntligen ett ställe med bra utbud och bra ordning i sin online shop! Nu har jag beställt nytt baklyse och blinkers därifrån då mina gamla är av riktigt dålig kvalitet. Ska ju även besiktiga för första gången i år så jag måste ha godkända grejer..

Jo, de har det mesta man vill ha faktiskt och trevliga är de oxå. Å deras online shop är väl ett föredöme. Storlekstabellerna har stämt på pricken för mig.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hemma igen efter mässan. Fick nästan agera extra säljare i Triumphs monter :) Jag hade ju (självklart) den fina t-shirten på mig som Erich fixade häromåret. Och om man går omkring i Triumphmontern med en Thruxton-tshirt är det oundvikligt att man får frågor om hojen. Gjorde oxå lite reklam för vår tråd här på SH till andra Thruxtonintresserade och ägare.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Hemma igen efter mässan. Fick nästan agera extra säljare i Triumphs monter :) Jag hade ju (självklart) den fina t-shirten på mig som Erich fixade häromåret. Och om man går omkring i Triumphmontern med en Thruxton-tshirt är det oundvikligt att man får frågor om hojen. Gjorde oxå lite reklam för vår tråd här på SH till andra Thruxtonintresserade och ägare.

Kul!:tummenupp
Hur verkade intresset vara för Thruxton och övriga trajatwinnar?

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Mer jackor , precis som man inte hade nog innan

Precis som BJN skrev, Jackor får man aldrig för mycket av :)
Kunde inte motstå när jag såg denna i verkligheten.
Så den ena vår jackan är nu fixad, bara en skinn jacka till så är det klart :tummenupp

Bifogat

• IMG_1082 - Kopia.jpg
    IMG_1082 - Kopia.jpg
    219.3 KB · Visningar: 76

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Det fanns, såklart, men det var mycket fokus på de nya Tigrarna. Jag vill ha en sån också...

Provkörde en Kompis Tiger för några år sedan. Motorn var från en Speed Triple så det var bra klipp i den och helt OK att köra men jag tyckte att den var lite för hög för min smak. Har ingen aning om de nya är annorlunda. Säkert en bra hoj men inget för mig.

Precis som BJN skrev, Jackor får man aldrig för mycket av :)
Kunde inte motstå när jag såg denna i verkligheten.
Så den ena vår jackan är nu fixad, bara en skinn jacka till så är det klart :tummenupp

Den blir ju helt rätt till din hoj!:tummenupp

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Lite morgonshopping

Inget nytt precis men det är ju kul att man kan handla dygnet runt från hela världen och betala med kort eller Paypal. Det går att bränna pengar med ett oerhört tempo.:) Idag blev det en packväska från Johans och en hjälm från eBay. Hjälmen vågar jag inte visa här för den faller nog inte den normala Thruxtonåkaren i smaken. Det blev alltså inte en Arai Viper UK flag utan en HJC-R-PHA 10 Ben Spies.:cool: Hjälmen vann i a f Motorrads stora hjälmtest av hjälmar i mellanprisklassen.

Väskan däremot har jag sett på TMax hoj och den verkade riktigt bra. Så tycker jag den ser bra ut på en Thruxton. Snyggt men något som man ändå tillfälligt hängt på för att få med lite packning och inte som om att man byggt om Thruxan till en touringhoj. Dessutom till det facila priset av 995 kr inklusive frakt om man betalar med kort.

Nästa månadslön blir det meshjacka och MC-jeans men ös på med tips, jag får väl lön i mars också!:tummenupp

Bifogat

• 52020000_5693.jpg
    52020000_5693.jpg
    22.9 KB · Visningar: 52

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
fotpinnar från yzf R1 R6

Jag såg att BJN bytt fotpinnar, vilket blev nice, men jag ville ha runda.
Efter ett tag hittade jag denna bilden i en TRAT-tråd om andra delar som passar våra hojar.

frontbackrightnoBC-2_Medium_.jpg

Efter en omtolkning av en trolig felstavning kom folk fram till att det var R1/R6 fotpinnar (yzf) som killen hade. Då beställde jag två par som såg ut som de på bilden via ebay (svarta till baken och silvriga till framänden). I efterhand märkte jag att jag beställt två olika versioner. En med "mittfåra" (yzf front foot pegs) och en som var helt solid (yzf rear foot pegs) utan mittfåra.

När jag försökte installera dom idag märkte jag att det i originalpinnarna bak finns två hål. Ett för den genomgående bulten som ska hålla pinnen på plats, samt ett hål för en fjäder som ska hålla pinnen i uppfällt läge när så önskas.

Klantig som jag var så märke jag att de nya frampinnarna inte passade bak och trodde att det var onödigt att testa med de nya bakpinnarna bak eftersom de borde ha en mittfåra. Nu i efterhand har jag märkt att de bakre borde passa bak och de främre fram. :huvet
Fattar ni hur jävla ologiskt det är eller? :huvet
Tyvärr tror jag att dom nya bakpinnarna är för korta i fästet.
På bilden ser man att han har ett par frampinnar bak, alltså versionen med mittfåra. Dessa är rätt längd, men saknar alltså hålet.

Jag lyckades i alla fall koppla in mitt nya baklyse och mina nya bakblinkers efter 111 färgblinda försök, så nu kan jag äntligen släppa det. Nästa gång åker nya framskärmen och nya regskylten på.
Jag återkommer med mer info efter nästa försök.

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Gaffelbälgar

Fixade precis ett par gaffelbälgar då jag tycker det passar gättre med de polerade gaffelbenen än en svart plastläpp.

Enligt tidigare recept:
2x Biltema styrväxeldamasker (art# 72-281) + kniv =

gaiters.jpg

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Yonsson:

Vet inte om det hjälper dig något men här ser du ganska väl hur mina ser ut i fästet. de bakre är köpta som bakre och de främre som främre. Från Pitposse US. De är till en Yamaha YZF R6 och passade perfekt. Är inte riktigt säker på vad du menar med för korta i fästet bak.

xyx;

Det blev snyggt med bälgar till de polerade benen. Blir nog så på min också småningom.

Bifogat

• DSC_0030.jpg
    DSC_0030.jpg
    242.3 KB · Visningar: 84

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Triumph Thruxton -07
Fina fotpinnar BJN, verkar tyvärr inte som de går köpa på pitposse längre. Någon som har tips var de finns istället, eller några andra modeller?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Yonsson:

De är till en Yamaha YZF R6 och passade perfekt. Är inte riktigt säker på vad du menar med för korta i fästet bak.

Jag befarar att dom jag köpte till bakdelen har för kort bakdel, där det går emot ramen, så de kommer att luta för mycket utåt. Dom är i alla fall 3mm kortare än frampinnarna. Grannkärringen kom och gnällde på att jag hade garagedörren öppen innan jag hann fota. I värsta fall får jag limma på en metallbit.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...