Triumph Thruxton-tråden

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
hagon vs ikon

Själv har jag tänkt prova med de Hagon som yonsson tipsade om men nu väntar jag väl tills du kommer med rapport om IKON. Får man fråga vad de kostade?

Do it! Jag tror att enda anledningen att alla på TRAT lovordar ikon (förutom för att de är bra) är för att de är från USA, vilket lett till lättillgänglighet och bra priser i USA. Jag har bara läst positiva saker om Hagon på TRAT även om de verkar mer ovanliga i USA (De görs ju i UK).
Detta leder ju till grymma priser för oss :tummenupp

Dessutom säger de på TRAT att Hagon ställer in dämparna utifrån din vikt och körstil när du beställer dom från Hagon. Vissa säger att dom specialgör dom, men jag tror att dom bara ställer in en grundinställning för att man ska ha något att utgå ifrån. Inte fy skam det heller om det stämmer.

Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Fan så snyggt med den bruna sadeln till den vita lacken :tummenupp

Hade en ruskig tur när jag fick tag i den, letade hos Svenska ÅF men den gick då inte att få tag i, tog en titt på Ebay och hittade en helt ny i USA, grabben som hade den hade sålt hojen utan att använda sadeln som han fick på köpet, har för mig det gick till 650:- inkl. frakt :tummenupp

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
3000 kr på mässan. Ett riktigt bra pris, som jag uppfattade det. Har sett utomlands för runt € 350 på nätet, någon annan ville ha £ 300, osv. Tittade även på storbrorsan 7614, men kände mig lite för pank för dem. :) (Skall göra en massa andra dyra saker i år, så jag får hålla lite på mig.)

Kan inte uttala mig om prestandan ännu. Får "studsa" över några farthinder i vår och rapportera efter det. Har bara provgungat i garaget, ståendes på fotpinnarna med en hand mot väggen... Och då kändes de mer följsamma (kontrollerade) än mina gamla. Eller så var det jag som tyckte att det var så - för att rättfärdiga mitt inköp...? :)

Bättre än original är de garanterat och till det priset så måste det vara ett mer än rättfärdigat inköp. Grattis!

Att tänka på här är ju att stötdämpare är något som slits och behöver bytas p g a detta ibland. Då kostar original stötdämpare till Thruxton 4964 kr/st. Nästan 10k för att byta till nya original. !!!!!!
Fast det blir nog att jag testar Hagon i a f. Om inte min kompis med kontakt på Öhlins ändrar sig förståss.

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
BJN, hur lång tid tog det från det att Central-Wheel hade ditt nav tills dess att de skickade tillbaks hjulet?

Mina nav anlände till CW strax innan nyår...

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Bättre än original är de garanterat och till det priset så måste det vara ett mer än rättfärdigat inköp. Grattis!

Att tänka på här är ju att stötdämpare är något som slits och behöver bytas p g a detta ibland. Då kostar original stötdämpare till Thruxton 4964 kr/st. Nästan 10k för att byta till nya original. !!!!!!
Fast det blir nog att jag testar Hagon i a f. Om inte min kompis med kontakt på Öhlins ändrar sig förståss.

Ha,ha då sitter jag på en guldklimp i form av ett par helt oanvända original stötdämpare till Thruxen!!! Nån som är intresserad?? Halva priset???

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Do it! Jag tror att enda anledningen att alla på TRAT lovordar ikon (förutom för att de är bra) är för att de är från USA, vilket lett till lättillgänglighet och bra priser i USA. Jag har bara läst positiva saker om Hagon på TRAT även om de verkar mer ovanliga i USA (De görs ju i UK).
Detta leder ju till grymma priser för oss :tummenupp

Dessutom säger de på TRAT att Hagon ställer in dämparna utifrån din vikt och körstil när du beställer dom från Hagon. Vissa säger att dom specialgör dom, men jag tror att dom bara ställer in en grundinställning för att man ska ha något att utgå ifrån. Inte fy skam det heller om det stämmer.

IKON är inte från USA , de är från Australien...

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
BJN, hur lång tid tog det från det att Central-Wheel hade ditt nav tills dess att de skickade tillbaks hjulet?

Mina nav anlände till CW strax innan nyår...

Kommer inte säkert ihåg men ca 3 veckor. De hade mina grejer 10:e november och jag fick väl leveransen precis vid lucia vill jag minnas.

Ha,ha då sitter jag på en guldklimp i form av ett par helt oanvända original stötdämpare till Thruxen!!! Nån som är intresserad?? Halva priset???

Tror kanske att det blir lite svårt att utvinna det guldet!:)

Last edited:

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Mina nya Ikon 7610 är nu på plats! Se foton. Så nu väntar jag bara på att isen skall smälta så jag kan testa på vägen.
Zard, (eller ngn annan) jag blev osäker på om det spelar någon roll hur den "lilla ringen upptill" skall vara positionerad. Fattade inte om det spelar någon roll om öppningen är vänd inåt, utåt, framåt, bakåt. Se gula pilen.

Hur ser det ut om du sätter dom upp och ner? Mina Öhlinare sitter nämligen åt det hållet. Blir lite mer USD känsla då:)
Finns det nåt upp och ner på domdär? Orginalarna sitter ju med klumpen nere men jag får för mig att man vill att den lilla massan ska röra sig och inte den stora klumpen. Bara en tanke...

Kul att orginalarna va så hutlösa i priset. Helt galet!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hur ser det ut om du sätter dom upp och ner? Mina Öhlinare sitter nämligen åt det hållet. Blir lite mer USD känsla då:) Finns det nåt upp och ner på domdär?
Tänkte inte på det. Att sätta dem upp och ned, alltså! :) Det står "Top" i ena ändan, den övre faktiskt :) och så är ju fjädern progressiv. Så jag låter dem kanske vara som de är. Fast det är lite mainstream att göra som alla andra...
Ber samtliga notera att min hoj härmed är moddad, den har ju både tillbehörsstötdämpare och en klocka från Biltema. Känner mig lite wild 'n' crazy, nästan!

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Även jag har ett par orginaldämpare med bara 2500 mil på nacken.
Uppskattar att de i det skicket betingar en 3000:- styck. Någon som är sugen? :D

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj

Har mejlat Hagon i dag och fått svar. Frågan är om det ö h t går att köpa från Hagon direkt för oss svenskar. De svarade väldigt trevligt och uttömmande på frågorna men bad mig i fortsättningen kontakta svenska distributören. Fick i a f reda på att deras normala standarddämpare säljs som ett färdigt paket. Dock skrev de att den absolut populäraste dämparen att sätta på en Thruxton är deras nitro. Å den byggs efter order som tar hänsyn till vikt på förare/passagerare. Jag har mailat Allright som är distributör och ställt lite frågor om priser på dessa. Kommer säkert upp i ungefär samma som IKON och då är inte valet självklart. Fast jag tycker de är riktigt snygga Hagons Nitrodämpare.

Bifogat

• nitro2.jpg
    nitro2.jpg
    36.2 KB · Visningar: 50

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har mejlat Hagon i dag och fått svar. Frågan är om det ö h t går att köpa från Hagon direkt för oss svenskar. De svarade väldigt trevligt och uttömmande på frågorna men bad mig i fortsättningen kontakta svenska distributören.
Så är det säkert, du får nog inte handla direkt. De vill inte konkurrera med sina distributörer/återförsäljare.
Hagon säljer till Allright, som säljer till en handlare, som säljer till dig. De stötdämparna skall försörja många familjer innan de hamnar på din hoj! Ev kan man kanske hitta en webbshop som köper direkt av Hagon?

Annars så finns den billigare varianten på mcweb.se, http://www.mcweb.se/ProductPopup.aspx?filename=HD36002_6916.jpg Bara 1950 kr. Rena fyndet jämfört med originalen! :) Har du snackat med Johans, de kan kanske ta hem Nitromodellen också?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Så är det säkert, du får nog inte handla direkt. De vill inte konkurrera med sina distributörer/återförsäljare.
Hagon säljer till Allright, som säljer till en handlare, som säljer till dig. De stötdämparna skall försörja många familjer innan de hamnar på din hoj! Ev kan man kanske hitta en webbshop som köper direkt av Hagon?

Annars så finns den billigare varianten på mcweb.se, http://www.mcweb.se/ProductPopup.aspx?filename=HD36002_6916.jpg Bara 1950 kr. Rena fyndet jämfört med originalen! :) Har du snackat med Johans, de kan kanske ta hem Nitromodellen också?

Det ska jag göra! Snacka med Johans alltså. De dämparna du länkade till var ju inte direkt dyrare än om jag skulle köpt själv från Hagon. Då kanske inte Nitro blir så mycket dyrare heller (ca4000 kr) å de är bra mycket snyggar och säker också bättre.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
här är lite godis jag hittat till Thruxton/Bonneville.. funderar på om plånboken tillåter... :va

Bifogat

• 84292124.jpg
    84292124.jpg
    111 KB · Visningar: 61
  • 87890223.jpg
    87890223.jpg
    57.2 KB · Visningar: 54

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
här är lite godis jag hittat till Thruxton/Bonneville.. funderar på om plånboken tillåter... :va

Ja, jävlar!
Får nog sluta titta in i den här tråden. Det kostar ju nästan något varje gång.:D
Snyggt vare i a f!

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Bjn; Det står väl på hagon-skocks.co.uk att man kan beställa via dom, men det stämmer alltså inte? Har för mig att det t om står fraktpriser. Nitro är väl för övrigt deras race-dämpare? Känns lite överkurs för mig i alla fall.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Bjn; Det står väl på hagon-skocks.co.uk att man kan beställa via dom, men det stämmer alltså inte? Har för mig att det t om står fraktpriser. Nitro är väl för övrigt deras race-dämpare? Känns lite överkurs för mig i alla fall.

Jo, det står på dera sida att man kan beställa där men tydligen inte om det finns distributör i landet. Å det kan jag ju förstå. Fast jag vet inte hur de gör om man lägger en beställning. Jag gjorde ju bara en förfrågan som de besvarade men hänvisade mig att kontakta Alright i fortsättningen.

Jag råkade ut för motsvarande då jag skulle beställa en speciell gasrulle till Suzukin från en sajt i USA. När jag kom till checkout och skulle leta upp Sverige i listan så fanns inte det med. Jag mailade och frågade och blev anvisad en svensk distributör som jag nu har kontaktat.

Nitro är säkert överkurs för mig men de såg snygga ut.:) Å det var den som gick mest till Thruxton skrev de i sitt svar.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...