Ja det är ju isen som hindrar, och i viss mån risken för saltskvätt från vägbanan. Annars är det soligt och fint ute! Våra smågator hemma ser fortfarande ut som Grönland med ren blankis - pga undermålig snöröjning i nov-dec-jan - så det är tyvärr inte läge att hoja på ännu ett antal dagar. Men snart så... Det töar fint nu med sol och +4 i skuggan!Fan vad hojnödig jag är nu! I natt drömde jag att jag körde hoj. Ingen is och +5c så kör jag!
Inget svårt alls att ta sådana beslut. Det är bara att serva och försäkra två hojar och två bilar, och byta däck på dem. Lägg sedan till drift och underhåll på ett hyfsat stort hus. Efter det slutar man tänka på varvräknare för € 500...Jag har ännu inte riktigt lyckats övertyga den förnuftiga delen av min personlighet hur det går att motivera 500 euro för en varvräknare.
Ja, det börjar bli rätt illa. Resultatet är att för plånboken mer och mer vansinniga idéer börjar dyka upp i huvudet.
Det senaste är att bygga om instrumenteringen med en Motoscope Classic.
Jag har ännu inte riktigt lyckats övertyga den förnuftiga delen av min personlighet hur det går att motivera 500 euro för en varvräknare.
Förnuft har ingenting att göra med det vi håller på med.
När jag gör småjobb så brukar jag stå på en mekplats i parkeringsgaraget där alla som ska in eller ut ur garaget passerar. Många kommer fram och frågar vad jag gör. Svar t.ex. "monterar nya fotpinnar". Deras undran: "Va, fanns det inga fotpinnar på den?"
Det är förnuftiga människor.
Ingen är väl så dum att man byter ut en fullt fungerande enhet mot något annat. Finns inget förnuft i det. Det här är ingen tråd för förnuftiga människor.
Igår kom jag på att senast jag gjorde nya elkablar så hade jag bara en tändare att värma krympslangen med. Det blir lite sotigt av det och har funderat på att köpa en värmepistol. Igår kände jag plötsligt lite panik över att inte ha en värmepistol så på lunchen rusade jag ner till Clas Ohlsson och köpte en. Fast jag har inga planer på att göra några nya elkablar inom det närmaste. Kanske tar flera år innan jag gör nya elkablar nästa gång. Fast igår var det helt nödvändigt att vara förberedd på detta. Förnuftigt? Nja!
By the way, varvräknaren är snygg!
EDIT: Fast här tycker nog jag att Thruxtons original varvräknare är riktigt snygg så där skulle inte jag som är en förnuftig människa lägga så många euro på ett byte.
__________________
Har aldrig haft problem tidigare när jag kopplat in miniblinkers.
Har som vanligt införskaffat ett lastoberoende Relä 1-100w.
Sätter det på plats och inget händer (sönder?)
Monterar då 4st. motstånd för att få 23w belastning på varje blinkers men det blinkar alldeles för fort ändå, med original relä, fortfarande inget med det nya relät.
Är det något speciellt att tänka på med Triumph? bifogar skiss på Relät.
Skall det byglas eller kopplas på ett speciellt sätt.
Tacksam för hjälp, vet inte ni så vet ingen
Jag håller med på alla punkter och har själv gjort samma sak som med värmepistolen en antal gånger
Lägger nog pengarna på något annat då jag precis du tycker att orginalinstrumenten är snygga. Jag är mest irriterade på att jag inte lyckats hitta en lösning för att få hastighets/kilometerräknaren att visa rätt med 17" framhjul...
Jag borde kunna det här men för gammal man är timmen sen och jag tänker inte särskilt bra på kvällarna. Fast när det gäller detta så är väl effekttåligheten hos motståndet du kopplar in rätt ointressant för blinkhastigheten. Det måste vara rätt resistans. Effekttåligeheten bara för att det ska klara den ström som måste passera. I min värld måste du alltså koppla in en resistor som tillsammans med dina LED-blinkers (för var och en) ger ungefär samma resistans som varje glödlampa ger. Annars får du fel blinkfrekvens. Rätta mig gärna!
Är säkert rätt, men motstånden följde med blinkersen och skall enligt uppgift ge samma motstånd som vanliga lampor.
Har aldrig haft problem tidigare när jag kopplat in miniblinkers.
Har som vanligt införskaffat ett lastoberoende Relä 1-100w.
Sätter det på plats och inget händer (sönder?)
Monterar då 4st. motstånd för att få 23w belastning på varje blinkers men det blinkar alldeles för fort ändå, med original relä, fortfarande inget med det nya relät.
Är det något speciellt att tänka på med Triumph? bifogar skiss på Relät.
Skall det byglas eller kopplas på ett speciellt sätt.
Tacksam för hjälp, vet inte ni så vet ingen
Fina fotpinnar BJN, verkar tyvärr inte som de går köpa på pitposse längre. Någon som har tips var de finns istället, eller några andra modeller?
Edit: CharlieC - du får komma hit och visa dem hur det går till att hålla gator fria från 5 cm tjock blåis!
Problemet nu löst.
Finns tydligen 2 standarder, EU och Japan.
För att få det att fungera med i mitt fall Duells relä Japan standard (gäller även för Biltema:s) så skall man koppla mitten stift till mitten stift, Koppla Höger stift på relät enligt skiss till Vänster hona och strunta i det vänstra stiftet på Relät.
Hoppas ni förstod, trött efter 5 skjutna säkringar
Allt rent och snyggt, får vänta med dämparna till senare.
ca: 1,5 månader kvar till säsongen börjar
Fan så snyggt med den bruna sadeln till den vita lacken
Mina nya Ikon 7610 är nu på plats! Se foton. Så nu väntar jag bara på att isen skall smälta så jag kan testa på vägen.
Zard, (eller ngn annan) jag blev osäker på om det spelar någon roll hur den "lilla ringen upptill" skall vara positionerad. Fattade inte om det spelar någon roll om öppningen är vänd inåt, utåt, framåt, bakåt. Se gula pilen.
3000 kr på mässan. Ett riktigt bra pris, som jag uppfattade det. Har sett utomlands för runt € 350 på nätet, någon annan ville ha £ 300, osv. Tittade även på storbrorsan 7614, men kände mig lite för pank för dem. (Skall göra en massa andra dyra saker i år, så jag får hålla lite på mig.)Själv har jag tänkt prova med de Hagon som yonsson tipsade om men nu väntar jag väl tills du kommer med rapport om IKON. Får man fråga vad de kostade?
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |