Triumph Thruxton-tråden

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fan vad hojnödig jag är nu! I natt drömde jag att jag körde hoj. Ingen is och +5c så kör jag!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fan vad hojnödig jag är nu! I natt drömde jag att jag körde hoj. Ingen is och +5c så kör jag!
Ja det är ju isen som hindrar, och i viss mån risken för saltskvätt från vägbanan. Annars är det soligt och fint ute! Våra smågator hemma ser fortfarande ut som Grönland med ren blankis - pga undermålig snöröjning i nov-dec-jan - så det är tyvärr inte läge att hoja på ännu ett antal dagar. Men snart så... Det töar fint nu med sol och +4 i skuggan! :tummenupp

Edit: CharlieC - du får komma hit och visa dem hur det går till att hålla gator fria från 5 cm tjock blåis!
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Ja, det börjar bli rätt illa. Resultatet är att för plånboken mer och mer vansinniga idéer börjar dyka upp i huvudet.

Det senaste är att bygga om instrumenteringen med en Motoscope Classic.

Jag har ännu inte riktigt lyckats övertyga den förnuftiga delen av min personlighet hur det går att motivera 500 euro för en varvräknare.

chc_10_b_300.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag har ännu inte riktigt lyckats övertyga den förnuftiga delen av min personlighet hur det går att motivera 500 euro för en varvräknare.
Inget svårt alls att ta sådana beslut. Det är bara att serva och försäkra två hojar och två bilar, och byta däck på dem. Lägg sedan till drift och underhåll på ett hyfsat stort hus. Efter det slutar man tänka på varvräknare för € 500... :D
Men den är fräck!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja, det börjar bli rätt illa. Resultatet är att för plånboken mer och mer vansinniga idéer börjar dyka upp i huvudet.

Det senaste är att bygga om instrumenteringen med en Motoscope Classic.

Jag har ännu inte riktigt lyckats övertyga den förnuftiga delen av min personlighet hur det går att motivera 500 euro för en varvräknare.

Förnuft har ingenting att göra med det vi håller på med. :)

När jag gör småjobb så brukar jag stå på en mekplats i parkeringsgaraget där alla som ska in eller ut ur garaget passerar. Många kommer fram och frågar vad jag gör. Svar t.ex. "monterar nya fotpinnar". Deras undran: "Va, fanns det inga fotpinnar på den?"
Det är förnuftiga människor.

Ingen är väl så dum att man byter ut en fullt fungerande enhet mot något annat. Finns inget förnuft i det. Det här är ingen tråd för förnuftiga människor.:)

Igår kom jag på att senast jag gjorde nya elkablar så hade jag bara en tändare att värma krympslangen med. Det blir lite sotigt av det och har funderat på att köpa en värmepistol. Igår kände jag plötsligt lite panik över att inte ha en värmepistol så på lunchen rusade jag ner till Clas Ohlsson och köpte en. Fast jag har inga planer på att göra några nya elkablar inom det närmaste. Kanske tar flera år innan jag gör nya elkablar nästa gång. Fast igår var det helt nödvändigt att vara förberedd på detta. Förnuftigt? Nja!

By the way, varvräknaren är snygg!

EDIT: Fast här tycker nog jag att Thruxtons original varvräknare är riktigt snygg så där skulle inte jag som är en förnuftig människa lägga så många euro på ett byte.:D
__________________
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Blinkers problem

Har aldrig haft problem tidigare när jag kopplat in miniblinkers.

Har som vanligt införskaffat ett lastoberoende Relä 1-100w.
Sätter det på plats och inget händer (sönder?)

Monterar då 4st. motstånd för att få 23w belastning på varje blinkers men det blinkar alldeles för fort ändå, med original relä, fortfarande inget med det nya relät.

Är det något speciellt att tänka på med Triumph? bifogar skiss på Relät.
Skall det byglas eller kopplas på ett speciellt sätt.
Tacksam för hjälp, vet inte ni så vet ingen :)
 

Bifogat

  • Relä.jpg
    Relä.jpg
    199.6 KB · Visningar: 69

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Förnuft har ingenting att göra med det vi håller på med. :)

När jag gör småjobb så brukar jag stå på en mekplats i parkeringsgaraget där alla som ska in eller ut ur garaget passerar. Många kommer fram och frågar vad jag gör. Svar t.ex. "monterar nya fotpinnar". Deras undran: "Va, fanns det inga fotpinnar på den?"
Det är förnuftiga människor.

Ingen är väl så dum att man byter ut en fullt fungerande enhet mot något annat. Finns inget förnuft i det. Det här är ingen tråd för förnuftiga människor.:)

Igår kom jag på att senast jag gjorde nya elkablar så hade jag bara en tändare att värma krympslangen med. Det blir lite sotigt av det och har funderat på att köpa en värmepistol. Igår kände jag plötsligt lite panik över att inte ha en värmepistol så på lunchen rusade jag ner till Clas Ohlsson och köpte en. Fast jag har inga planer på att göra några nya elkablar inom det närmaste. Kanske tar flera år innan jag gör nya elkablar nästa gång. Fast igår var det helt nödvändigt att vara förberedd på detta. Förnuftigt? Nja!

By the way, varvräknaren är snygg!

EDIT: Fast här tycker nog jag att Thruxtons original varvräknare är riktigt snygg så där skulle inte jag som är en förnuftig människa lägga så många euro på ett byte.:D
__________________

Jag håller med på alla punkter och har själv gjort samma sak som med värmepistolen en antal gånger :D

Lägger nog pengarna på något annat då jag precis du tycker att orginalinstrumenten är snygga. Jag är mest irriterade på att jag inte lyckats hitta en lösning för att få hastighets/kilometerräknaren att visa rätt med 17" framhjul... :5sure
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har aldrig haft problem tidigare när jag kopplat in miniblinkers.

Har som vanligt införskaffat ett lastoberoende Relä 1-100w.
Sätter det på plats och inget händer (sönder?)

Monterar då 4st. motstånd för att få 23w belastning på varje blinkers men det blinkar alldeles för fort ändå, med original relä, fortfarande inget med det nya relät.

Är det något speciellt att tänka på med Triumph? bifogar skiss på Relät.
Skall det byglas eller kopplas på ett speciellt sätt.
Tacksam för hjälp, vet inte ni så vet ingen :)

Jag borde kunna det här men för gammal man är timmen sen :) och jag tänker inte särskilt bra på kvällarna. Fast när det gäller detta så är väl effekttåligheten hos motståndet du kopplar in rätt ointressant för blinkhastigheten. Det måste vara rätt resistans. Effekttåligeheten bara för att det ska klara den ström som måste passera. I min värld måste du alltså koppla in en resistor som tillsammans med dina LED-blinkers (för var och en) ger ungefär samma resistans som varje glödlampa ger. Annars får du fel blinkfrekvens. Rätta mig gärna!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag håller med på alla punkter och har själv gjort samma sak som med värmepistolen en antal gånger :D

Lägger nog pengarna på något annat då jag precis du tycker att orginalinstrumenten är snygga. Jag är mest irriterade på att jag inte lyckats hitta en lösning för att få hastighets/kilometerräknaren att visa rätt med 17" framhjul... :5sure

Det kommer en lösning på det! Lugn, bara lugn så löser det sig. Du är ju på väg!
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Jag borde kunna det här men för gammal man är timmen sen :) och jag tänker inte särskilt bra på kvällarna. Fast när det gäller detta så är väl effekttåligheten hos motståndet du kopplar in rätt ointressant för blinkhastigheten. Det måste vara rätt resistans. Effekttåligeheten bara för att det ska klara den ström som måste passera. I min värld måste du alltså koppla in en resistor som tillsammans med dina LED-blinkers (för var och en) ger ungefär samma resistans som varje glödlampa ger. Annars får du fel blinkfrekvens. Rätta mig gärna!

Är säkert rätt, men motstånden följde med blinkersen och skall enligt uppgift ge samma motstånd som vanliga lampor.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Är säkert rätt, men motstånden följde med blinkersen och skall enligt uppgift ge samma motstånd som vanliga lampor.

Ja, då är det ju lite knepigare att det blir fel. Kan dock inte tänka mig att det är något speciellt med Thruxtons blinkers. Vad skulle det kunna vara?
Å alla lampor blinkar? För det ger ju också fel blinkfrekvens om några är ur spel. Fast det har du givetvis koll på. Lurigt problem!

Valde själv blinkare med lampor pga min leverantör (S-Racing) varnade mig för alla problem som kan uppstå med LED. Finns många trådar om det här på SH. Men det brukar finnas lösningar så botanisera runt så hittar du nog något.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Har aldrig haft problem tidigare när jag kopplat in miniblinkers.

Har som vanligt införskaffat ett lastoberoende Relä 1-100w.
Sätter det på plats och inget händer (sönder?)

Monterar då 4st. motstånd för att få 23w belastning på varje blinkers men det blinkar alldeles för fort ändå, med original relä, fortfarande inget med det nya relät.

Är det något speciellt att tänka på med Triumph? bifogar skiss på Relät.
Skall det byglas eller kopplas på ett speciellt sätt.
Tacksam för hjälp, vet inte ni så vet ingen :)

Problemet nu löst.
Finns tydligen 2 standarder, EU och Japan.
För att få det att fungera med i mitt fall Duells relä Japan standard (gäller även för Biltema:s) så skall man koppla mitten stift till mitten stift, Koppla Höger stift på relät enligt skiss till Vänster hona och strunta i det vänstra stiftet på Relät.
Hoppas ni förstod, trött efter 5 skjutna säkringar :)
 

Bifogat

  • Relä.jpg
    Relä.jpg
    199.6 KB · Visningar: 55

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Edit: CharlieC - du får komma hit och visa dem hur det går till att hålla gator fria från 5 cm tjock blåis!

He he ja jag skickar ner "gubbarna" så det blir lite ordning och reda! :tungan Nädå men det är nog lika illa här uppe på många kommunvägar/gator. Beror ofta på för låga krav (för lite pengar) hos kommunen. Tror de flesta entreprenörer vet hur de ska göra men man får vad man betalar för... Vi som jobbar på högt prioriterade statliga vägar (Essingeleden m.m.) har nog högst krav i landet och då blir ju resultatet bra också... Här snackar vi helt andra pengar fast fortfarande så är det för dåligt för att vi ska kunna göra ett riktigt bra jobb utan att göra förlust. Skönt att det är vår snart!

Problemet nu löst.
Finns tydligen 2 standarder, EU och Japan.
För att få det att fungera med i mitt fall Duells relä Japan standard (gäller även för Biltema:s) så skall man koppla mitten stift till mitten stift, Koppla Höger stift på relät enligt skiss till Vänster hona och strunta i det vänstra stiftet på Relät.
Hoppas ni förstod, trött efter 5 skjutna säkringar :)

Intressant info. Kan bli användbart för mig eftersom mina LED-blinkers är på väg till mig från Tyskland as we speak. Får se hur installationen går. :)
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Då väntar man på våren.

Allt rent och snyggt, får vänta med dämparna till senare.
ca: 1,5 månader kvar till säsongen börjar :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_1102 - Kopia.jpg
    IMG_1102 - Kopia.jpg
    231.8 KB · Visningar: 75

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Mina nya Ikon 7610 är nu på plats! Se foton. Så nu väntar jag bara på att isen skall smälta så jag kan testa på vägen.
Zard, (eller ngn annan) jag blev osäker på om det spelar någon roll hur den "lilla ringen upptill" skall vara positionerad. Fattade inte om det spelar någon roll om öppningen är vänd inåt, utåt, framåt, bakåt. Se gula pilen.
 

Bifogat

  • IMG_0095.jpg
    IMG_0095.jpg
    241.1 KB · Visningar: 65
  • IMG_0094_med pil.jpg
    IMG_0094_med pil.jpg
    241.6 KB · Visningar: 63

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Mina nya Ikon 7610 är nu på plats! Se foton. Så nu väntar jag bara på att isen skall smälta så jag kan testa på vägen.
Zard, (eller ngn annan) jag blev osäker på om det spelar någon roll hur den "lilla ringen upptill" skall vara positionerad. Fattade inte om det spelar någon roll om öppningen är vänd inåt, utåt, framåt, bakåt. Se gula pilen.

Det ser ju riktigt bra ut. Kan inte spela någon roll var öppningen på ringen sitter. Inte för att jag vet att det inte spelar någon roll men om det hade gjort det borde jag ha hört det någon gång under alla år.

Själv har jag tänkt prova med de Hagon som yonsson tipsade om men nu väntar jag väl tills du kommer med rapport om IKON. Får man fråga vad de kostade?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Själv har jag tänkt prova med de Hagon som yonsson tipsade om men nu väntar jag väl tills du kommer med rapport om IKON. Får man fråga vad de kostade?
3000 kr på mässan. Ett riktigt bra pris, som jag uppfattade det. Har sett utomlands för runt € 350 på nätet, någon annan ville ha £ 300, osv. Tittade även på storbrorsan 7614, men kände mig lite för pank för dem. :) (Skall göra en massa andra dyra saker i år, så jag får hålla lite på mig.)

Kan inte uttala mig om prestandan ännu. Får "studsa" över några farthinder i vår och rapportera efter det. Har bara provgungat i garaget, ståendes på fotpinnarna med en hand mot väggen... Och då kändes de mer följsamma (kontrollerade) än mina gamla. Eller så var det jag som tyckte att det var så - för att rättfärdiga mitt inköp...? :)
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top