Triumph Thruxton-tråden

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag är sugen på att byta ut mitt "M bars" på min thrux -09 mot clip ons. Vad jag har förstått är diametern 1 tum på modellerna -08 och senare, och 7/8 tum på de tidigare. Skulle vilja ha lite mer retro och förmodligen lite mer ont i handleder och nacke, men det kanske det är värt. Några tips på clip ons med 1 tum som passar styrreglagen, har försökt hitta men inte lyckats.

Klart du ska ha clip-ons! :yoparty
Menar du att detta inte passar (från 05)? Bra pris annars.
http://www.triumphrat.net/for-sale-...ns/165064-thruxton-clip-ons-and-top-tree.html

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag är sugen på att byta ut mitt "M bars" på min thrux -09 mot clip ons. Vad jag har förstått är diametern 1 tum på modellerna -08 och senare, och 7/8 tum på de tidigare. Skulle vilja ha lite mer retro och förmodligen lite mer ont i handleder och nacke, men det kanske det är värt. Några tips på clip ons med 1 tum som passar styrreglagen, har försökt hitta men inte lyckats.

Det kan nog bli lite knepigt att hitta 1 tum! Du får försöka med någon harleyfirma. Inte så vanligt med clipon på harleys men de har väl i a f oftast (alltid?) kört med 1 tum styre.

Annars blir det nog att prata med någon som har maskiner och kan specialtillverka.

Vad gäller komforten så kan det variera från person till person. Körde tills för några år sedan alltid med lite breda höga sk superbikestyren. Gillar egentligen att köra med sådana men mina armbågar gillar det inte. När jag bytte till hoj med clipon var det mycket att lära om angående körningen men nu kan jag i a f köra en hel dag utan att armarna domnar.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Det kan nog bli lite knepigt att hitta 1 tum! Du får försöka med någon harleyfirma. Inte så vanligt med clipon på harleys men de har väl i a f oftast (alltid?) kört med 1 tum styre.

Annars blir det nog att prata med någon som har maskiner och kan specialtillverka.

Vad gäller komforten så kan det variera från person till person. Körde tills för några år sedan alltid med lite breda höga sk superbikestyren. Gillar egentligen att köra med sådana men mina armbågar gillar det inte. När jag bytte till hoj med clipon var det mycket att lära om angående körningen men nu kan jag i a f köra en hel dag utan att armarna domnar.

Det här skall passa och är 1" , http://www.bestforbritts.com/gallimoto/modules.php?name=Collection&op=print&cid=656&showimm=1 har själv varit inne på dem, men ryggen sade stopp.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Uppdatering angående hastighetsmätaren med 17" framhjul

Igår fick jag en hastighetsmätardrivning från en 2001 års Legend TT i posten, köpt på eBay för 20 dollar + frakt.
Den visar sig göra jobbet perfekt; har samma utväxling som den gamla förgasar-Daytonadrivningen jag hittat sen innan (för övrigt samma del som sitter på nyare Bonneville) men gjord för att sitta till vänster om hjulet och snurrar därför på rätt håll.

Utväxlingen är 8-10% lägre än orginalutväxlingen på Thruxton vilket gör att den blir perfekt med ett 17" framhjul :tummenupp

Det enda som behöver göras är att trycka ur bussningen ur Thruxton-drivningen o trycka in den i Legend TT-drivningen.

Delen heter T2001165 om man vill köpa den ny, det är dock dyrt.

Sjukt nöjd!

Last edited:

2009 Thruxton

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2011
Hoj
2009 Thruxton
Klart du ska ha clip-ons! :yoparty
Menar du att detta inte passar (från 05)? Bra pris annars.
http://www.triumphrat.net/for-sale-...ns/165064-thruxton-clip-ons-and-top-tree.html

Håller med det var ett bra pris men vad jag har förstått efter en hel del surfande så är det 1" som gäller. Fattar inte att det ska va så svårt att få tag på. Men tack ändå.

Det här skall passa och är 1" , http://www.bestforbritts.com/gallimoto/modules.php?name=Collection&op=print&cid=656&showimm=1 har själv varit inne på dem, men ryggen sade stopp.

Vad bra ! Dessa ska jag kolla vidare på. Nu vet jag i alla fall att det finns att få tag på, sen var det ju det där med italienskan. Får hoppas på att de kan göra sig föstådda med en nordbo. Tack så mycket !

Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Vad bra ! Dessa ska jag kolla vidare på. Nu vet jag i alla fall att det finns att få tag på, sen var det ju det där med italienskan. Får hoppas på att de kan göra sig föstådda med en nordbo. Tack så mycket !

translate.google.com är din vän :)

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jo, jag vet, tänkte bara om jag skulle snacka med dem. Såg förresten att det är LSL på bilden. Jag har varit inne på deras sida, men dessa har jag inte hittat där.

Jag har haft mailkonversationer på engelska med bestforbritts innan utan problem. :tummenupp

xyx: Gött för dig! Rätt ska ju vara rätt, annars blir det ju fel. :tummenupp

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Igår fick jag en hastighetsmätardrivning från en 2001 års Legend TT i posten, köpt på eBay för 20 dollar + frakt.
Den visar sig göra jobbet perfekt; har samma utväxling som den gamla förgasar-Daytonadrivningen jag hittat sen innan (för övrigt samma del som sitter på nyare Bonneville) men gjord för att sitta till vänster om hjulet och snurrar därför på rätt håll.

Utväxlingen är 8-10% lägre än orginalutväxlingen på Thruxton vilket gör att den blir perfekt med ett 17" framhjul :tummenupp

Det enda som behöver göras är att trycka ur bussningen ur Thruxton-drivningen o trycka in den i Legend TT-drivningen.

Delen heter 5567679-001 om man vill köpa den ny, det är dock dyrt.

Sjukt nöjd!

Fan vad bra!
Jag Har med letat efter en lösning på problemet, men jag hade inte letat tillräckligt bra tydligen.
Gött att du hittade lösningen.
Jag kommer att apa efter dig. Så nu skall jag leta på eBay...
Detta forumet är grymt bra!! Det finns allti någon som kan svara när man behöver få reda på saker :D

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Någon som har några mc-relaterade Londontips?
Ska dit imorgon en sväng. Det blir väl troligtvis nån union jack bandana eller liknande, samt eventuellt nån t-shirt så man ser riktigt fjolligt matchad ut med hojen i sommar.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Ska dit imorgon en sväng. Det blir väl troligtvis nån union jack bandana eller liknande, samt eventuellt nån t-shirt så man ser riktigt fjolligt matchad ut med hojen i sommar.

T-shirt ja!

Den som Thruxtonerich ordnade samköp av för något år sedan är ju både snygg och av bra kvalitet. Superkvalitet faktiskt! Jag köpte två och den ena har jag använt hur mycket som helst. Den är efter ett antal tvättar fortfarande snygg men duger kanske inte som "gåborttshirt" längre. Den andra jag köpte är fortfarande oanvänd och kommer bara att tas på vid högtidligheter som bröllop eller liknande.

Om någon hittar en riktigt snygg T-shirt med Thruxton eller neutral Triumphanknytning så kan ni väl höra av er. Jag tar gärna det besväret som Thruxtonerich tog förra gången och ordnar med ett samköp.

Jag hittade en på eBay som är rätt tuff på bild men jag tror inte på kvaliteten så där vågar jag inte föreslå något gemensamt inköp.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!

Jadu. Jag var där över nyår och det enda MC-relaterade jag gjorde var att shoppa lite hos Urban Rider.
Finns faktiskt en MC-butik i västra änden av Oxford St., men den var inte direkt nåt speciellt. Pundet är iofs lågt.

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj

Du måste ju besöka Ace Café om du är i London. Har inte varit där men kommer åka dit ngn gång! :)

Vad tycker ni om denna "cross-over" förresten.. själv vill jag :zpy

Bifogat

• Newbikesingleseat010.jpg
    Newbikesingleseat010.jpg
    122.1 KB · Visningar: 90

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
F a n....

Nu har jag monterat mina hjul på hojen.
Men vad i H.vete nu då! Kan ni finna felet på mitt framhjul???
Det är ju förskjutet. men men jag har ju bara lagt ett par timmar på att mäta och pilla rätt alla ekrar.. Det ligger 5mm snett åt höger. Jag har mätt från fel sida när jag justerade in det i sidled. men jag vet att bakhjulet är rätt i sida,men kedjan går i däcks kanten...:huvet:mad:
Framhjulet blir till att släppa på ekrarna på ena sidan och spänna på andra,
Bak finns två lösningar.
1. göra lika som fram släppa o spänna och flytta fälg banan ca.3mm
2. Kapa ner distansen på ena sidan och shimsa upp andra sidan.

Vilken lösning tycker ni grabbar att jag skall göra?

Så nu blir det till att göra om och göra rätt.
Men lite glad är jag ändå. för montaget av ljuddämparna blev kanon...

Bifogat

• DSC00606.jpg
    DSC00606.jpg
    229.1 KB · Visningar: 91
  • DSC00604.jpg
    DSC00604.jpg
    235.6 KB · Visningar: 61
  • DSC00605.jpg
    DSC00605.jpg
    236.6 KB · Visningar: 72
  • DSC00607.jpg
    DSC00607.jpg
    232.4 KB · Visningar: 73
  • DSC00608.jpg
    DSC00608.jpg
    236.1 KB · Visningar: 73
  • DSC00609.jpg
    DSC00609.jpg
    235.1 KB · Visningar: 82

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Du måste ju besöka Ace Café om du är i London. Har inte varit där men kommer åka dit ngn gång! :)

Vad tycker ni om denna "cross-over" förresten.. själv vill jag :zpy

Det ligger alldeles för långt ifrån stadskärnan, men annars hade det varit givet! Ang hojen: :död

Speedtwin: det ser fett ut med däcken! Och systemet blev ju kanon.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Någon som har några mc-relaterade Londontips? Ska dit imorgon en sväng. Det blir väl troligtvis nån union jack bandana eller liknande, samt eventuellt nån t-shirt så man ser riktigt fjolligt matchad ut med hojen i sommar.
Mja... om du du kan tänka dig prylar från "den andra sidan" (=mods :) så har Ben Sherman en cool butik på Carnaby Street. Inga grejor för en trajja-rocker, kanske, men en del fräcka plagg. Har själv en Ben Shermanjacka, men säg det inte till nå'n! :)

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Nu har jag monterat mina hjul på hojen.
Men vad i H.vete nu då! Kan ni finna felet på mitt framhjul???
Det är ju förskjutet. men men jag har ju bara lagt ett par timmar på att mäta och pilla rätt alla ekrar.. Det ligger 5mm snett åt höger. Jag har mätt från fel sida när jag justerade in det i sidled. men jag vet att bakhjulet är rätt i sida,men kedjan går i däcks kanten...:huvet:mad:
Framhjulet blir till att släppa på ekrarna på ena sidan och spänna på andra,
Bak finns två lösningar.
1. göra lika som fram släppa o spänna och flytta fälg banan ca.3mm
2. Kapa ner distansen på ena sidan och shimsa upp andra sidan.

Vilken lösning tycker ni grabbar att jag skall göra?

Så nu blir det till att göra om och göra rätt.
Men lite glad är jag ändå. för montaget av ljuddämparna blev kanon...

Jag skulle bara sidflytta fälgen lite klart enklare du kommer bli galen med att försöka få schimmsen på plats när du ska montera hjulet annars. Jag har testat (bara för att mäta) höll på att bli dumm i skallen redan då.
Jävligt snyggt annars:tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...