Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005

Jo, jag har kikat på dessa också. Klart konkurrenskraftigt pris om man kan få hem dem utan tull och moms. PÅ Öhlins sida hittar jag dock bara TR538 till Thruxton.

Har tyvärr ingen erfarenhet av de dyrare Hagon-modellerna.
Kan bara relatera till den billigare modellen som i mitt tycke är rena skräpet.
På de Hagon dämpare som sitter på min har dämparkroppen börjat rosta duktigt, fjädrarna börjar se dassiga ut i kromet och gummibussningarna har i princip fallit isär.
Men den dyrare varianten kanske är helt annorlunda?

Vore trevligt med en dämpare med separat olja/gas behållare likt Öhlinarna.
Den modell på Öhlinare som jag har kikat på har dock inte justerbar retur, endast förspänning.

Det låter ju inte så förtroendeingivande vad gäller Hagon. Dock såg jag ju senast med min HJC-hjälm att samma företag både kan tillverka rent skräp och riktiga kvalitetsprylar.
 
Last edited:

hamre0

Customvägrare
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Lysekil
Hoj
Street Triple 08+ Kymco KXR
Idag blev det en tur på Bonnevillen, årets första! Fint väglag, torrt och fint när jag väl tog mej ner till stora vägen.:banana
Jag bor så att jag har en 7-800m grusväg innan asfalten tar vid. Det var mest lervälling och isbark på min grusväg.
 

Bifogat

  • IMAG0036.jpg
    IMAG0036.jpg
    227.8 KB · Visningar: 111

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Idag blev det en tur på Bonnevillen, årets första! Fint väglag, torrt och fint när jag väl tog mej ner till stora vägen.:banana
Jag bor så att jag har en 7-800m grusväg innan asfalten tar vid. Det var mest lervälling och isbark på min grusväg.

Bilden är ju riktigt fin. Inga spår av lervälling på den hojen.:)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag pulverlackade mina motorkåpor + drevkåpan mattsvart för ett par år sen och det ser fortfarande bra ut. Glasblästrat som underarbete. Nästa gång ska jag behålla "blästerlystern" och enbart lägga en klarlack (pulver) ytterst. Jag gillar den råa aluytan som blir efter glasblästring.

En liten återkoppling till denna fråga tidigare.
Funkar vanlig pulverlack på motorkåporna?

Fick höra idag att den inte pallar värmeutvecklingen.
Körde du med keramisk coating?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
En liten återkoppling till denna fråga tidigare.
Funkar vanlig pulverlack på motorkåporna?

Fick höra idag att den inte pallar värmeutvecklingen.
Körde du med keramisk coating?

Du ska ha en pulverlack för utebruk. Den kemiska sammansättningen skiljer lacker för inne/ utebruk.Jag kommer inte ihåg just nu men lackarn kan säkert det om det är en seriös kille/tjej. Har att göra med ljuskänslighet tror jag. Det finns också lågtemperaturhärdande P-lack som jag nog inte rekommenderar men en "normaltemperaturhärdad" ( ca 180 grader) lack klarar värmen på kåporna utan problem. Mina motorkåpor är fortfarande fina, lackade Januari 2006 av en bekant med egen verkstad o pulverlack och som är mycket duktig. Lite långt bort för dig bara, för den intresserade ring VEJO produkter KB - Tabergsvägen 8 - 56250 MÅNSARP - tel:036-363365 Heter Fredrik Petersson. Hälsa från Erich.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för snabbt svar :)
Monterat isär allt ikväll och gjort det klart för blästring.

Tog du bort dina lager innan lack? Fick berättat för mig att dessa kan svettas fett vid bakning.
Jag tog bort gummibussningarna + att jag försökte mig på att ta bort tätningen (den som läckte tidigare) vid vevhusventen, men den bidde det sopor av..
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Så vitt jag minns är det väl bara ett nållager ( kopplingarmen )på vä sida och det tvättade jag bara rent innan lack och lade på nytt fett efteråt. Plugga alla hål så inte lacken eller blästermedel kommer in. Alla tätningar måste bort förstås.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
thruxtonerich, hur har du gjort med ljuddämpare vid bankörning?

Har inga direkta planer på att ta ut Thruxtonen på bana, men då jag bodde i Skåne körde jag närmare 10 bandagar om året och nu har jag lite abstinens.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
thruxtonerich, hur har du gjort med ljuddämpare vid bankörning?

Har inga direkta planer på att ta ut Thruxtonen på bana, men då jag bodde i Skåne körde jag närmare 10 bandagar om året och nu har jag lite abstinens.

Om du menar ljudnivån så kör jag med original db-killer till mitt Zard 2-1. Ingen har reagerat ännu, varken på Torpet eller Sviestad (SMC-kurs). Jag har tyvärr lite markkänning i hö-svängar vilket har fått mig att fundera över ett byte till högt liggande system, Zard 2-2 i så fall. Det är så jävla dyrt bara.

Jag vill passa på att göra alla uppmärksamma på detta helsystem i rostfritt till förmånligt pris, även om tullen lägger sig i: D&D 2-2 full system.
http://www.triumphperformanceusa.com/index.php?main_page=index&cPath=8&sort=20a&page=2
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Riktigt snyggt system!
Hittade även detta:
http://www.triumphperformanceusa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=157

Funderade på att coata mina rör - fick prislapp på 2´ink allt jobb, men att köpa detta för 560$ känns ju då inte så långt borta. Ca 3500 + frakt och ev. moms
Ngn som känner för att beställa så kan vi dela frakten?

Svar från pulverlackeraren ang. pulverlack på motorkåpor:
"Hej!

Vanlig pulverlack mår inte bra i längden av att konstant värmas upp till
över 100°C.
Det finns högtemperaturspulver också, men det är inget vi sysslar med.

Vi är här 07:00-16:15 (-15:00 på fredagar).

Vi kör enbart vanlig pulverlackering här"

Svar från Wierd Performance:
"Avgasdelarna hamnar på runt 2000:-. Resten är svårt att säga, och det beror också på vilken färg du vill ha på det. Vad hade du tänkt dej? Ang värmetåligheten så funkar det att lacka kåporna, dock blir matta färger bättre, blanka kan tendera att mattas av lite om dom blir för varma.

Regards
Leif Pensar
Weird Performance & Coatings"

Verkar vara jävligt svårt att få ett konsekvent svar..
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Det var ungefär det svaret du fick av mig. använd ett ht-pulver för utomhusbruk, halvmatt!!! Vill du ha det blankt lägger du på en pulverklarlack utanpå.
Jag skulle eventuellt vara intresserad av gruppköp men jag är lite bekymrad över ljudnivån då det inte finns nån db-killer till systemet vilket gör det omöjligt att köra bana. Beroende på hur det ser ut i bakänden skulle det kanske gå att tillverka egen killer men jag har inga bilder rakt in i baken. Markfrigången är också ett frågetecken.
Att hålla på att byta system till bankörning och besiktning är inget jag vill hålla på med.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Japp, ringde och dubbelkollade precis.
Han trodde att jag menade motsv. cylindrar som blir apvarma, han trodde inte att det skulle vara några större problem med kåporna.
Bara att testa med andra ord, det är ju trots allt bara färg :)

Det var ungefär det svaret du fick av mig. använd ett ht-pulver för utomhusbruk, halvmatt!!! Vill du ha det blankt lägger du på en pulverklarlack utanpå.
Jag skulle eventuellt vara intresserad av gruppköp men jag är lite bekymrad över ljudnivån då det inte finns nån db-killer till systemet vilket gör det omöjligt att köra bana. Beroende på hur det ser ut i bakänden skulle det kanske gå att tillverka egen killer men jag har inga bilder rakt in i baken. Markfrigången är också ett frågetecken.
Att hålla på att byta system till bankörning och besiktning är inget jag vill hålla på med.

Tillverkade 2 insatser till mina RAASK pipor i somras.
Köpte 2 insatser till en Bubbla och svetsade på 2 runda plattor, borrade hål, svetsade fast 2 muttar i dämparna för infästning.
Blev bra mycket tystare, men knappast som oiriginalet.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Japp, ringde och dubbelkollade precis.
Han trodde att jag menade motsv. cylindrar som blir apvarma, han trodde inte att det skulle vara några större problem med kåporna.
Bara att testa med andra ord, det är ju trots allt bara färg :)



Tillverkade 2 insatser till mina RAASK pipor i somras.
Köpte 2 insatser till en Bubbla och svetsade på 2 runda plattor, borrade hål, svetsade fast 2 muttar i dämparna för infästning.
Blev bra mycket tystare, men knappast som oiriginalet.

He,he, Panzaa, du ska lita på det jag säger, har ju jobbat i branschen under ca 10 år så lite pejl har jag även om branschen har utvecklats sen jag slutade!!!
Jag har också egentillverkade killers till mitt zard, men dom funkar inte på bana eller besiktning, då duger bara den medlevererade originalkillern.
Kan vi hitta lite bilder rakt bakifrån så man får en uppfattning hur det ser ut är det lättare att avgöra hur svårt/lätt det är att tillverka egen.
Ca 5000 kr inkl. frakt, ev. tull, moms, är billigt för ett helsystem i rostfritt!!!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
5 papp är inte dyrt för ett helsystem i RF, absolut inte!
Går ju att maila dem och be dem skicka en bild på hur dämparen ser ut bak.

Isaxsons som jag frågade hade inte högtemp pulverlack tyvärr. Wierd Performance kunde coata, men det kommer att kosta betydligt mkt mer än att bara pulverlacka. Lämnar in allt på blästring så får vi se vart jag lämnar de olika delarna.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Om du menar ljudnivån så kör jag med original db-killer till mitt Zard 2-1. Ingen har reagerat ännu, varken på Torpet eller Sviestad (SMC-kurs). Jag har tyvärr lite markkänning i hö-svängar vilket har fått mig att fundera över ett byte till högt liggande system, Zard 2-2 i så fall. Det är så jävla dyrt bara.


Precis det jag syftade på. Har TOR-pipor på nu och även om de inte är så extremt högljudda så är jag tveksam till att de går igenom mätningarna med tanke på hur hårda de blivit de senaste åren.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Precis det jag syftade på. Har TOR-pipor på nu och även om de inte är så extremt högljudda så är jag tveksam till att de går igenom mätningarna med tanke på hur hårda de blivit de senaste åren.

Jag har hört TOR-piporna och spontant tycker jag inte att dom har högre ljud än mitt Zard m. db-killer, med reservation för mina öron. Ljud är svårt att jämföra. Dessutom mäts vid förbikörning och då har motorvarvet stor betydelse. Vi får se i slutet av april då jag planerar en kvällskörning på Anderstorp. En kvällskörning blir billigare om man får "rött kort", he, he.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
5 papp är inte dyrt för ett helsystem i RF, absolut inte!
Går ju att maila dem och be dem skicka en bild på hur dämparen ser ut bak.

Isaxsons som jag frågade hade inte högtemp pulverlack tyvärr. Wierd Performance kunde coata, men det kommer att kosta betydligt mkt mer än att bara pulverlacka. Lämnar in allt på blästring så får vi se vart jag lämnar de olika delarna.

Hittade lite info + bilder här:
http://www.triumphrat.net/twins-talk/160678-d-and-d-553-24m-initial-product-review.html
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Precis det jag syftade på. Har TOR-pipor på nu och även om de inte är så extremt högljudda så är jag tveksam till att de går igenom mätningarna med tanke på hur hårda de blivit de senaste åren.
TOR mullrar en del vid gaspådrag, särskilt vid låga varv, men är rätt så diskreta vid jämn gas. Tycker jag. Gissar därför att det funkar hos SBP.

Ingen hos min återförsäljare andades ett ord om att det inte skulle gå att besiktiga hojen med TOR när den levererades. Jag köpte den med 0 mil på mätaren i TOR-utförande. (Har förstås de oanvända original-piporna ute i garaget - tillsammans med originalstötdämparna...) Så blir det problem med SBP så har återförsäljaren ett samtal att vänta! :)
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top