Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Lufta. Och när du ändå är igång så byt bromsvätska :D
Fixat! Lite pillande på garageuppfarten i solskenet och nu funkar bakbromsen funkar bra igen.
Är grymt sugen på att låta även Thrux'an rulla ett par mil, men det är fortfarande en del salt och skit på vägarna. Det går förstås att spola bort med slangen, om inte tjälen hade fått vattnet i garaget att frysa... Vinter är kass! :mad:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag gjorde det! Thruxton-premiär 2011! Kändes fantastiskt att rulla några mil i solen, trots delvis våta vägbanor och gott om grus. Härligt!! Bildbevis bifogas, fotot är taget vid Röda Sten med kranen på Eriksberg i bakgrunden.

Körde jäkligt försiktigt, dels pga väglaget, dels pga att jag ju har ett helt nytt bakdäck (3,5 mil gammalt). Men testade ändå mina nya stötdämpare (Ikon 7610) på ett antal farthinder. Kändes bra! Betydligt bättre är tidigare.

Fast nu är den ju smutsig... :(

Så det blir till att tvätta, bära hinkar inifrån och blöta ned sig. Men det var det värt!

EDIT: kul att ni blev så inspirerade! Slänger upp en bild till, tagen från andra hållet, mot älvmynningen!

Bifogat

• IMG_0111.jpg
    IMG_0111.jpg
    250.3 KB · Visningar: 85
  • IMG_0112_mod.jpg
    IMG_0112_mod.jpg
    258.1 KB · Visningar: 110
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: BJN

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Grattis till premiären!

Jag och farsgubben snackade lite idag om att slänga Hagon-skräpet åt fanders och istället investera i ett par Öhlinare.
Finns Type 36PL modellen som säljes på:
http://www.newthruxton.com/html/ohlins_suspension.html

Någon som har erfarenhet av dessa på Thruxton, eller tips på andra motsv dämpare?

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Monterade tillbaks gaffelben, framhjul och det renoverade bromsoket idag. Även på med ny bromsvätskebhållare och bromsslang.
Och så gjorde jag om misstaget jag gjorde nån gång ca. 2007 senast: Använde Biltemas bromsluftare (artikel # 19146).
Jag hade helt förträngt att den här skiten inte fungerar för fem öre, gissningsvis pga att backventilen inte jobbar som den ska med de små volymer som mc-bromspumpar pumpar.
:gnissla

Efter någon timmes svärande och pumpande gjorde jag det på det vanliga sättet istället: Öppnade luftningsmunstycket, tryckte in handtaget, stängde och släppte.
Tog max 5 minuter.

Nu inväntar jag bara leverans av framskärm, kedjeskydd och inte minst nitverktyg till nya kedjan sen är hojen körbar igen :)

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Ok stötte på ett litet problem i kväll.. Har haft hojen på lyft utan bakhjul större delen av vintern och nu skulle jag montera tillbaka hjulet... men bromskivorna är låsta mot varandra. Är dålig på detta med bromsar så jag undrar om ni vet vad jag ska göra för att få loss på bromsen?? Snart, snart, snart dags att gasa igen! :yoparty

Har fixat detta på hojen i vinter:

Bytt samtliga blinkers och baklyse till led.
Sänkt mätartavlorna och framlyset ngt.
Noga gjort rent kedja, drev, bakhjulsnav m.m.
Skruvat loss avgasrör och ljuddämpare och polerat.
Bytt ut rostiga muttrar fram vid infästningen av rören till rostfria kupolmuttrar.

Långt ifrån Panzaa-klass men alltid ngt! :tungan

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ok stötte på ett litet problem i kväll.. Har haft hojen på lyft utan bakhjul större delen av vintern och nu skulle jag montera tillbaka hjulet... men bromskivorna är låsta mot varandra. Är dålig på detta med bromsar så jag undrar om ni vet vad jag ska göra för att få loss på bromsen?? Snart, snart, snart dags att gasa igen! :yoparty

Har fixat detta på hojen i vinter:

Bytt samtliga blinkers och baklyse till led.
Sänkt mätartavlorna och framlyset ngt.
Noga gjort rent kedja, drev, bakhjulsnav m.m.
Skruvat loss avgasrör och ljuddämpare och polerat.
Bytt ut rostiga muttrar fram vid infästningen av rören till rostfria kupolmuttrar.

Långt ifrån Panzaa-klass men alltid ngt! :tungan

Jag antar att du menar att bromsklossarna ligger mot varandra.

Går det att få in en bredbladig mejsel emellan och bända lite försiktigt?

Om inte så skulle jag öppnat luftningsnippeln så att trycket släpper och provat igen. Sen skulle jag allt plockat ur beläggen och tryckt på kolvarna så att jag känner att de går lätt. Min bakbroms låste sig ju när TMax 500 och jag var på väg till Askersund förra sommaren.

Fyllt på och luftat bromsen med en träbit mellan som kolvarna får trycka på och som jag kan pressa tillbaka dem med och när jag känner att de går lätt tillbaka monterat det hela. Kompis som trycker på bromsen underlättar!

Det här borde funka men du kanske får bättre tips!

OBS! Beläggen bak har olika tjock slityta på yttre och inre. Det är inget fel!

Din hoj är ju snygg som den är så då behövs det ju inte så stora förändringar!:tummenupp

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Grattis till premiären!

Jag och farsgubben snackade lite idag om att slänga Hagon-skräpet åt fanders och istället investera i ett par Öhlinare.
Finns Type 36PL modellen som säljes på:
http://www.newthruxton.com/html/ohlins_suspension.html

Någon som har erfarenhet av dessa på Thruxton, eller tips på andra motsv dämpare?

Jag har ju dom sitter på min men jag har inte kört en meter än. Så idag kan jag bara säga att dom är bra mycket lättare och snyggare än orginal:)

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Jag har ju dom sitter på min men jag har inte kört en meter än. Så idag kan jag bara säga att dom är bra mycket lättare och snyggare än orginal:)

De ser grymt fina ut, men kostar som bekant en hel del.
Vore intressant att se hur de står sig mot någon annan tillverkares toppmodell. Har försökt googla runt lite för att hitta alternativ, men har än så länge inte hittat mycket.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
De ser grymt fina ut, men kostar som bekant en hel del.
Vore intressant att se hur de står sig mot någon annan tillverkares toppmodell. Har försökt googla runt lite för att hitta alternativ, men har än så länge inte hittat mycket.

Jag har kollat runt en del och faktiskt bara sett positivt om Hagons "lyxmodell" Nitro! Kostar ca 4000 kr inklusive frakt om man beställer direkt från Hagon! Eftersom jag inte beställt några ännu så vore det ju bra att få veta om det finns en massa negativt med dem?

Bifogat

• NITROS.jpg
    NITROS.jpg
    94.2 KB · Visningar: 58

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Har tyvärr ingen erfarenhet av de dyrare Hagon-modellerna.
Kan bara relatera till den billigare modellen som i mitt tycke är rena skräpet.
På de Hagon dämpare som sitter på min har dämparkroppen börjat rosta duktigt, fjädrarna börjar se dassiga ut i kromet och gummibussningarna har i princip fallit isär.
Men den dyrare varianten kanske är helt annorlunda?

Vore trevligt med en dämpare med separat olja/gas behållare likt Öhlinarna.
Den modell på Öhlinare som jag har kikat på har dock inte justerbar retur, endast förspänning.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Har tyvärr ingen erfarenhet av de dyrare Hagon-modellerna.
Kan bara relatera till den billigare modellen som i mitt tycke är rena skräpet.
På de Hagon dämpare som sitter på min har dämparkroppen börjat rosta duktigt, fjädrarna börjar se dassiga ut i kromet och gummibussningarna har i princip fallit isär.
Men den dyrare varianten kanske är helt annorlunda?

Vore trevligt med en dämpare med separat olja/gas behållare likt Öhlinarna.
Den modell på Öhlinare som jag har kikat på har dock inte justerbar retur, endast förspänning.

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Jag antar att du menar att bromsklossarna ligger mot varandra.

Går det att få in en bredbladig mejsel emellan och bända lite försiktigt?

Om inte så skulle jag öppnat luftningsnippeln så att trycket släpper och provat igen. Sen skulle jag allt plockat ur beläggen och tryckt på kolvarna så att jag känner att de går lätt. Min bakbroms låste sig ju när TMax 500 och jag var på väg till Askersund förra sommaren.

Fyllt på och luftat bromsen med en träbit mellan som kolvarna får trycka på och som jag kan pressa tillbaka dem med och när jag känner att de går lätt tillbaka monterat det hela. Kompis som trycker på bromsen underlättar!

Det här borde funka men du kanske får bättre tips!

OBS! Beläggen bak har olika tjock slityta på yttre och inre. Det är inget fel!

Din hoj är ju snygg som den är så då behövs det ju inte så stora förändringar!:tummenupp

Hehe självklat menar jag bromsklossarna.. lite trött kvart i två på natten. :tungan Tack för tipsen! Låter som ett vettigt arbetssätt!

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Hehe självklat menar jag bromsklossarna.. lite trött kvart i två på natten. :tungan Tack för tipsen! Låter som ett vettigt arbetssätt!

Som BJN skrev så var försiktig så att du inte skadar beläggen när du bänder isär klossarna bara. Använder du en mejsel så bänd försiktigt mot en del av klossen som inte ska ligga an mot skivan :)

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Du har väl sökt på RAT-forumet, gissar jag...? Där är det ju annars gott om folk som tycker mycket.

Jo, har kollat där. Sen kom jag in på något annat forum där det visade sig att Hagons Nitro var oerhört populära att sätta som ersättningdämpare på GSX1400. Får kolla lite mer.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...