Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Strålande sol över Uddevalla också. Blir det sånt här väder lö 2 april så är det ju inga problem med några mil hit eller dit. Blir nog Meshjacka också. :)

Var ute på stan nyss och det är riktigt varmt. Sitter tyvärr inlåst i konferenser till 17.30 men ikväll ska jag slänga i batteriet och som
lind222 byta luft i däcken. Tror jag med mina 100+ brukar köra 2,5-2,6 bak och 2,3 fram. Fast det viktigaste är att det blir riktig havsluft!

Tror inte att mina har pyst ut någon luft vad jag vill minnas.

Jag gick ju från original Metzeler till 150/70 Dunlop å då är det ett rejält lyft. Vet ju inte hur man upplever det om man kört på ett bra 140 innan. Ett 150-däck ser lite för runt ut på originalfälgen men funkar utomordentligt bra.

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Hur tycker ni med breda Dunlop att det fungerar när man kör rakt fram och går in i kurvor? känns hojen vingligare/trögare eller lite spårig?

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hur tycker ni med breda Dunlop att det fungerar när man kör rakt fram och går in i kurvor? känns hojen vingligare/trögare eller lite spårig?

Styr in mycket bättre än originaldäcken och P. S.Demon !!!! Stadigt som tåget och spårar perfekt! Jag har förstås sänkt hojen fram 25 mm vilket påverkar så klart.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Idag drog jag årets premiärrunda.
Det var invigning för både däck (Pirelli Sport Demon i org dimensioner) och avgassystem. Det kändes lite kallt innan termobrallerna kom på, men sen var det klockrent :tummenupp

Hojen gick bra om än lite annorlunda än med TOR på.
Vägen gick från Tolered till Kärra, via Backa och sedan hem till Haga via Backa igen. Jag stannade även till vid Johans mc och frågade verkstan om dom rekommenderar att man bestyckar om när man byter från TOR till öppnare. -Dom svarade att det inte var nödvändigt (jag har dynojet-kit) inställt på TOR sedan innan.

Det var riktigt riktigt gött att köra lite, men jävlar vad den lät. Helt galet. Värre än min Ducce monster som jag hade innan. :gnissla
Hur lätt är det att justera tomgången? Den dog en gång vid ett rödljus.
Ja just det; Jag såg en Bonneville vid Preem i Backa... Var det nån härifrån?

Här kommer en liten bild

Bifogat

• premiarrundan.jpg
    premiarrundan.jpg
    252.1 KB · Visningar: 79

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Instämmer med tidigare talare. 150/70 bak funkar strålande. Precis på gränsen, enligt däcksgubbarna, med tanke på fälgens bredd. Tycker som Erich att den styr lite bättre. Eller också är det jag som inbillar mig det eftersom jag blev så glad åt mina nya Dunlop Roadsmart? =) Men, nä, jag tycker nog faktiskt att den är lite mer snabbstyrd.

Visst är Roadsmart 150 lite bredare. Men å andra sida är det ju lite "för brett" för fälgen, vilket torde göra att profilen blir rundare än original (BJN har diskuterat detta tidigare i tråden - sök!). Känner inga nackdelar av den lilla skillnaden i dimension.

Trycket skall vara 2,3 fram och 2,6 enligt Triumph. Har kollat upp detta särskilt. Det stod nämligen fel i min instruktionsbok. Tryckfelsnisse!

EDIT: BJN, jag kör med förortsluft i däcken! (10 km från centrum)

Last edited:

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
5 mil blev det, hade glömt hur fint den låter när man motorbromsar lite genom en tunnel :) TMax, Trodde det skulle vara 2.3 / 2.7?

bildgj.jpg

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Hjälp!

Jag har stött på lite problem med mitt nya bakhjul; däcket tar i kedjan.

Ni som monterat 5" bakfälg (speedtwin, Zard mfl) har ni haft problem med detta?

Jag tror att jag monterat allt rätt (distanser, bricka).
Lite bilder:
http://www.rtfm.se/drop/rwheel/

(Ja, det är skitigt och mörkt. Så fort hjulet är på plats så ska jag byta kedja och sedan tvätta).

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Premiär även för mig

Hann montera batteriet och ta en liten kort kvällstur när jag kom hem.

Det gjorde susen med bortmonterad restriktorplatta, större munstycken och höjda nålar. Så där en 15 bakhjulshästar kändes det som. :D Fast en tiondel av det är kanske mer realistiskt. Den gick bra i a f. Drog fint från alla varvtal. Hur däcket funkade på nya fälgen vågade jag inte riktigt testa. Det började bli kallt, det var våta strängar och började skymma så man inte såg rullgruset i kurvorna.

När jag kom tillbaka hade jag tänkt mig att provmontera Jofamaväskorna men hungern tog överhand så jag sköt på det. Därför har jag ingen bild på en Thruxton fulldresser TE (Touring edition) 2011. (Har du bild eller beskrivning TMax hur du fäster dina remmar så slipper jag fundera?)

Fast nya klockan är monterad om än lite snett. Får rättas till!
Å nya Arai-hjälmen kändes klockren men jag saknar snabbspänne.

Bifogat

• DSC_0182.jpg
    DSC_0182.jpg
    239.6 KB · Visningar: 63
  • DSC_0184.jpg
    DSC_0184.jpg
    224.6 KB · Visningar: 67
  • DSC_0186.jpg
    DSC_0186.jpg
    241.1 KB · Visningar: 67
Last edited:

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Jag har stött på lite problem med mitt nya bakhjul; däcket tar i kedjan.

Ni som monterat 5" bakfälg (speedtwin, Zard mfl) har ni haft problem med detta?

Jag tror att jag monterat allt rätt (distanser, bricka).
Lite bilder:
http://www.rtfm.se/drop/rwheel/

(Ja, det är skitigt och mörkt. Så fort hjulet är på plats så ska jag byta kedja och sedan tvätta).

det är väldigt tight skulle gissa att jag har 0,5mm fritt emellan kedja o däck, sitter lite offcentrerat för att överhuvudtaget passa.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
det är väldigt tight skulle gissa att jag har 0,5mm fritt emellan kedja o däck, sitter lite offcentrerat för att överhuvudtaget passa.

Okej, tack.
Bytte du plats på distanserna eller nåt för att få det avcentrerat?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ingen som har tankar kring ombestyckning från TOR till öppnare? Ni verkar ju haj på sånt.
BJN: Det blev riktigt snyggt med klockan! Döljer muttern gör det också.

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Okej, tack.
Bytte du plats på distanserna eller nåt för att få det avcentrerat?

nej det är ekrat med offcentrering i fälgen från början.. tror det är alldeles för mycket för att kunna fixa med distanser..

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Styr in mycket bättre än originaldäcken och P. S.Demon !!!! Stadigt som tåget och spårar perfekt! Jag har förstås sänkt hojen fram 25 mm vilket påverkar så klart.

Sänkning fram är kul. Det gör så in i h-e mycket. Sänkte på prov 25 mm och det fungerade riktigt bra. Flyttade dock upp till att sänkningen blev 15mm innan vi körde Hallandsturen i höstas. Nu har jag två fina distanser så jag kan sänka 25 och flytta styrhalvorna till ovansidan styrkronan för att inte få allt för extremt låg körställning. Får se hur det blir till sommaren men sänkning med 15 gör även det hojen mycket mer kvickstyrd.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ingen som har tankar kring ombestyckning från TOR till öppnare? Ni verkar ju haj på sånt.
BJN: Det blev riktigt snyggt med klockan! Döljer muttern gör det också.

Det enda sättet att få en hoj att gå optimalt är att placera den i en rullande landsväg. Det näst bästa är att montera en lambdalogger som jag gjort på mina hojar. På så sätt kan du ombestycka själv vartefter. Långtifrån optimalt, men när man pillar på motorn så mkt som jag gör ideligen känns det som en hyfsad kompromiss :tummenupp

Har du kikat på Trat vad som sägs?

Ingen hoj är den andra lik. Tabeller kan ge en god fingervisning, men berättar aldrig hela sanningen. Jag ordinerar ett besök hos din lokala rullande landsväg om du inte har tid/ork/ att göra det själv :)

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tack Panzaa! -Det är väl inget Johans mc gör medans man väntar antar jag, så det blir väl att hitta något annat ställe. Det kan ju vara värt lite pengar för att vet a att man har den bra inställd.

Jag har inte kikat TRAT, eftersom jag varken har ork eller kunskap att göra det själv. -Senast jag läste om bestyckning så har jag för mig att det stod att öppna system kräver samma bestyckning som TOR, men att 2-1 system kräver annat.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Det enda sättet att få en hoj att gå optimalt är att placera den i en rullande landsväg. Det näst bästa är att montera en lambdalogger som jag gjort på mina hojar. På så sätt kan du ombestycka själv vartefter. Långtifrån optimalt, men när man pillar på motorn så mkt som jag gör ideligen känns det som en hyfsad kompromiss :tummenupp

Har du kikat på Trat vad som sägs?

Ingen hoj är den andra lik. Tabeller kan ge en god fingervisning, men berättar aldrig hela sanningen. Jag ordinerar ett besök hos din lokala rullande landsväg om du inte har tid/ork/ att göra det själv :)

Håller med! En lambdalogger är det näst bästa och det bästa vi hemmapulare kan få till. Är sugen på en sån men jag vill ha en som jag kan flytta mellan Suzukin och Trajan. Dessutom kan jag aldrig tänka mig att borra in och svetsa fast en mutter för sonden i mina fina kromade Raaskrör :) så om det inte går bra att köra med en sniffer i bakröret då får det vara. Suzukins fula rostfria rör har jag inga problem med att borra och svetsa i men där finns ju redan en infästning för original lamdasond som borde fungera.

Tack Panzaa! -Det är väl inget Johans mc gör medans man väntar antar jag, så det blir väl att hitta något annat ställe. Det kan ju vara värt lite pengar för att vet a att man har den bra inställd.

Jag har inte kikat TRAT, eftersom jag varken har ork eller kunskap att göra det själv. -Senast jag läste om bestyckning så har jag för mig att det stod att öppna system kräver samma bestyckning som TOR, men att 2-1 system kräver annat.

Stämmer jäkligt bra med vad jag kommit fram till med Suzukin efter att ha läst och provat en hel del. Mer eller mindre öppna ljudburkar skiljer minimalt. Har provat tre olika mappar till mina ljuddämpare på Suzukin + en som är mappad i bänk. Den individuella mappen i bänk för just mina dämpare är inte bättre än de andra över hela registret. Däremot så blir det rätt annorlunda om man kör två till ett. Då ändras karaktären rätt ordentligt. När det gäller SV1000 så verkar alla 2-1 tappa i mellan men vinner lite på topp. Å kräver en helt annan mapp för att funka bra. Så, ja, jag tor du har rätt angående bestyckningen.

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
BJN; Tack för det snabba svaret, som alltid. Detta bevisar att även en blind höna kan hitta ett korn ibland :)
Jag sitter och letar klockor, liknande den du köpte. Minns du vad det var för storlek på muttern i mm?

Här fanns några olika varianter.
http://www.ovanligaklockor.se/?cat_id=24

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
BJN; Tack för det snabba svaret, som alltid. Detta bevisar att även en blind höna kan hitta ett korn ibland :)
Jag sitter och letar klockor, liknande den du köpte. Minns du vad det var för storlek på muttern i mm?

Här fanns några olika varianter.
http://www.ovanligaklockor.se/?cat_id=24

Jag ser på min bekräftelse av beställning från Louis.de att den är för 30 mm precis som tce66 skriver.

Den verkar inte finnas kvar på Louis. Synd för de sålde ut den för 125 kr. Har fått den i golvet (från skrivbordshöjd) två gånger men den bara tickar på. Sen återstår det att se om den tål en regnskur men det ska den göra.

Jäpp, den är snygg. Ännu snyggare än min! :)

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
TMax, Trodde det skulle vara 2.3 / 2.7?
Min instruktionsbok säger 2,27 respektive 2,62. Servicemanualen (pdf - om någon vill ha en kopia?) säger samma. En annan pdf, från 2009, säger 2,27 respektive 2,82. De kanske har svårt att bestämma sig hos Triumph, eller så har de ändrat sig. Så 2,7 är nog safe! :)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...