Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Eftersom vi ställde om klockan till sommartid i natt så var det bara ett måste att premiärköra hojen i dag. Den startade på ett kick med lite ny soppa i tanken, trots att jag inte haft igång den på hela långa vintern. Blev ingen lång tur utan mest lite test att allt känndes ok. Upplevde att den lät och vibrerade lite ovanligt mycket men det är nog bara jag som är ovan! :tungan Riktigt gött var det iaf! Glömde fota den ute men tog några bilder i garaget när jag kom hem! Tagna med mobilkameran så därför lite suddiga. Nästa helg verkar bli bra för mer hojåkning! (14 grader på söndag i Sthlm).

Ojdå, här var sannerligen inget lockande väder för hojkörning igår, sommartiden till trots. Bara +1°C på förmiddagen och en isande vind. Sen snöade det kraftigt hela eftermiddagen. Inte farbart med hoj nu på några dagar verkar det som.

När det gäller lördagen och Göteborg så får vi väl se vad som händer innan dess men jag känner väl ungefär som yonsson, det får allt vara minst +5 och ingen risk för regn om jag ska ge mig iväg.

(Det ÄR snyggt med ventilkåpor i samma kulör som hojen. :tummenupp)
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Ojdå, här var sannerligen inget lockande väder för hojkörning igår, sommartiden till trots. Bara +1°C på förmiddagen och en isande vind. Sen snöade det kraftigt hela eftermiddagen. Inte farbart med hoj nu på några dagar verkar det som.

När det gäller lördagen och Göteborg så får vi väl se vad som händer innan dess men jag känner väl ungefär som yonsson, det får allt vara minst +5 och ingen risk för regn om jag ska ge mig iväg.

(Det ÄR snyggt med ventilkåpor i samma kulör som hojen. :tummenupp)

Här kom det 7-8cm Snö inatt, -2 nu så vi får se hur det blir till helgen.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Original bromsskiva ( borrad) väger 1620 g.
Beringer skivan ( oborrad) väger 1618 g.
Ingen differens att bry sig om.
Original diskskruvar ( 6 st ) väger 58 g och titanskruvarna väger 29 g. Sparar massiva 31 g, he, he. Plus 25g viktbesparing på bultarna till oket.
Totalt 56 g som kostat ca 3000 kr !!!!! Det kostar att ligga på topp !!
Beringeroket var däremot mycket lättare än original. Skrev nog ner vikten i ett tidigare inlägg (förra året?) som jag inte orkar leta efter. Och då får jag
lägga till ca 4000 kr för oket !!!

EDIT: kollade okets vikt och viktbesparingen var 140g.
 
Last edited:

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Ort
Arlöv
Hoj
Byter ofta :)
Original bromsskiva ( borrad) väger 1620 g.
Beringer skivan ( oborrad) väger 1618 g.
Ingen differens att bry sig om.
Original diskskruvar ( 6 st ) väger 58 g och titanskruvarna väger 29 g. Sparar massiva 31 g, he, he. Plus 25g viktbesparing på bultarna till oket.
Totalt 56 g som kostat ca 3000 kr !!!!! Det kostar att ligga på topp !!
Beringeroket var däremot mycket lättare än original. Skrev nog ner vikten i ett tidigare inlägg (förra året?) som jag inte orkar leta efter. Och då får jag
lägga till ca 4000 kr för oket !!!

EDIT: kollade okets vikt och viktbesparingen var 140g.

En tumregel för viktreducering vs. hk är: 4 kg viktreducering => 1 hk
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Är det något speciellt fik som gäller på fjällgatan eller? Ni som är stockholmare, hur ser parkeringsmöjligheterna ut?
 

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Tiger 1050 -08
10 mil på mätaren denna säsong. Våren är fantastisk. Den där lilla flyscreenen som jag köpte från classic raisch gör faktisk nytta! Jag som köpte den för att den var snygg.
Det ligger fortfarande mycket rullgrus i Skåneland på de mysiga vägarna, men nu är vi på G!
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Är det något speciellt fik som gäller på fjällgatan eller? Ni som är stockholmare, hur ser parkeringsmöjligheterna ut?

va, har du aldrig varit på Fjällgatan, då har du aldrig varit i Sthlm! hehe nädå men det finns bara ett fik. Där har man magnifik utsikt över Gamla Stan, Strömmen, Kastellholmen och Gröna Lund m.m. Parkeringsmöjligheterna är goda på gatan precis vid caféet. Finns en tursitbussparkering som lämpar sig utmärkt för snyggt uppradade engeska twinnar..så länge det inte kommer ngn buss vill säga. :brinnerup
 

Molotovster

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton 900 EFI
Hej allihop.

Ska byta däck på min Thruxton -08. Tänkte köra en annan stil på däck än original. Har inte lusläst alla trådar men vad jag kunnat se verkar det som det inte finns så många alternativ för bakhjulet (17''). Vad vet ni alla om detta? En annan tanke som slog mig när jag var i garaget idag är om ngn vet, eller har erfarenhet av, att byta 17''-hjulet till 18''. Inbillar mig att det skulle kunna bli snyggt.

Vad tror ni?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Hej allihop.

Ska byta däck på min Thruxton -08. Tänkte köra en annan stil på däck än original. Har inte lusläst alla trådar men vad jag kunnat se verkar det som det inte finns så många alternativ för bakhjulet (17''). Vad vet ni alla om detta? En annan tanke som slog mig när jag var i garaget idag är om ngn vet, eller har erfarenhet av, att byta 17''-hjulet till 18''. Inbillar mig att det skulle kunna bli snyggt.

Vad tror ni?

Du kan utan större problem köra 140-däck på orginalfälgen bak. Större tycker jag är att gå lite över gränsen, men det finns de som kör med 150 också utan att ha upplevt några problem.
Ska du ha bredare däck får du byta fälg, läs mina, BJN och speedtwins inlägg :)

18" bak har jag ingen aning om hur det skulle funka utrymmesmässigt, men du lär definitivt inte vinna något på det när det kommer till väghållning eller större utbud av däck.

Har du tid/pengar/lust så skulle jag nog rekommendera en 3.5" 17" framfälg och en 4.25" 17" bakfälg. Kan du hitta en passande 4.50" bakfälg är det ännu bättre :)
 

lind222

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Triumph Thruxton 2008
Du kan utan större problem köra 140-däck på orginalfälgen bak. Större tycker jag är att gå lite över gränsen, men det finns de som kör med 150 också utan att ha upplevt några problem.
Ska du ha bredare däck får du byta fälg, läs mina, BJN och speedtwins QUOTE]

Ställde själv samma fråga för någon vecka sedan och när det var dags att byta däck förra säsongen bytte jag till Avon Roadrider AM26 bak o fram, originaldimension fram 100/90-18 och ngt fetare bak 140/70-17: Gick ner till 70-profil för att få ungefär samma utväxling/diameter. Bra mycket bättre grepp i svängarna och mer lättstyrt än original på bekostnad av lite nervositet i högfart på motorvägarna, vilket man då också skall undvika med en Thruxton..:tummenupp Någon som har handlat däck här http://www.dexon.se/ShowSearchResult.aspx?&pagesize=20&searchstring=130/80-17
Verkar finnas bra mycket fler alt än vad jag först trodde. Näst på tur att testas är Michelin Pilot Aktiv eller Pirelli Sport Demon
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Du kan utan större problem köra 140-däck på orginalfälgen bak. Större tycker jag är att gå lite över gränsen, men det finns de som kör med 150 också utan att ha upplevt några problem.
Ska du ha bredare däck får du byta fälg, läs mina, BJN och speedtwins QUOTE]

Ställde själv samma fråga för någon vecka sedan och när det var dags att byta däck förra säsongen bytte jag till Avon Roadrider AM26 bak o fram, originaldimension fram 100/90-18 och ngt fetare bak 140/70-17: Gick ner till 70-profil för att få ungefär samma utväxling/diameter. Bra mycket bättre grepp i svängarna och mer lättstyrt än original på bekostnad av lite nervositet i högfart på motorvägarna, vilket man då också skall undvika med en Thruxton..:tummenupp Någon som har handlat däck här http://www.dexon.se/ShowSearchResult.aspx?&pagesize=20&searchstring=130/80-17
Verkar finnas bra mycket fler alt än vad jag först trodde. Näst på tur att testas är Michelin Pilot Aktiv eller Pirelli Sport Demon

Nä, Dexon har jag inte testat. Verkar bra! Jag har köpt här
http://www.mynetmoto.com/
oxå bra!

I övrigt håller jag med xyx, 4.5" vore idealet men jag hittade ingen sån fälg.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
+1 för mynetmoto -billiga och snabba
För övrigt tror jag på orginaldimentionernna och kör därför med det.
På triumphrat finns massor med däcktips och fördelar/nackdelar med olika dimentioner
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Får nog sluta läsa den här tråden. Börjar nämligen bli som ni andra... och funderar på små förbättringar här och där. JAG, som egentligen vill ha min hoj i originalskick! :)

Senast var det snacket om fotpinnar som fick mig att fundera. Bakpinnarna är inte snygga. Får kika på lördag vad ni andra har.

Annars så är min moddarlista kort och inte så särskilt radikal...
* TOR-pipor
* Fetare (bättre) däck - Dunlop Roadsmart
* Ikon 7610 istället för originalstötar
* Tog bort reflexen baktill, satte ny självhäftande där skattemärket tidigare satt (Biltema)
* Liten söt klocka på styret (Biltema)
* Snabbkontakt för batteriladdning (CTEK)
* Å så packväskorna, förstås! Men bara då och då! :)

// TMax *på väg utför i träsket*
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Får nog sluta läsa den här tråden. Börjar nämligen bli som ni andra... och funderar på små förbättringar här och där. JAG, som egentligen vill ha min hoj i originalskick! :)

Senast var det snacket om fotpinnar som fick mig att fundera. Bakpinnarna är inte snygga. Får kika på lördag vad ni andra har.

Annars så är min moddarlista kort och inte så särskilt radikal...
* TOR-pipor
* Fetare (bättre) däck - Dunlop Roadsmart
* Ikon 7610 istället för originalstötar
* Tog bort reflexen baktill, satte ny självhäftande där skattemärket tidigare satt (Biltema)
* Liten söt klocka på styret (Biltema)
* Snabbkontakt för batteriladdning (CTEK)
* Å så packväskorna, förstås! Men bara då och då! :)

// TMax *på väg utför i träsket*

Välkommen :)
Ett dyrt men sant nöje.
 

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2006 Triumph T100
uppdatering av original

Får nog sluta läsa den här tråden. Börjar nämligen bli som ni andra... och funderar på små förbättringar här och där. JAG, som egentligen vill ha min hoj i originalskick! :)

Senast var det snacket om fotpinnar som fick mig att fundera. Bakpinnarna är inte snygga. Får kika på lördag vad ni andra har.

Annars så är min moddarlista kort och inte så särskilt radikal...
* TOR-pipor
* Fetare (bättre) däck - Dunlop Roadsmart
* Ikon 7610 istället för originalstötar
* Tog bort reflexen baktill, satte ny självhäftande där skattemärket tidigare satt (Biltema)
* Liten söt klocka på styret (Biltema)
* Snabbkontakt för batteriladdning (CTEK)
* Å så packväskorna, förstås! Men bara då och då! :)

// TMax *på väg utför i träsket*

Jag har nu uppdaterat min Bonneville mad ett centralstöd !!!!!!!
dessutom har jag monterat en Biltema klocka, ett kromat skydd över
kopplingsarmen, en kromad hållare för kopplingswiren en kromad huv över tomgångsjusteringen + led ljus på indikatorn för blinkers/oljetryck/
neutrallampan.
Det är mina ändringar inför 2011

Jag har nu uppdaterat min Bonneville mad ett centralstöd !!!!!!!
dessutom har jag monterat en Biltema klocka, ett kromat skydd över
kopplingsarmen, en kromad hållare för kopplingswiren en kromad huv över tomgångsjusteringen + led ljus på indikatorn för blinkers/oljetryck/
neutrallampan.
Det är mina ändringar inför 2011

Jag glömde mina fina rostfria hållare tii hastighetsmätare/rpm mätare
 
Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top