Triumph Thruxton-tråden

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Bah! Jag trycker inte man har nåt att vinna på att vara trogen nåt specifikt märke. Snarare tvärt om. Man ska kolla på produkten och inte varumärket. Jag skulle lätt kunna tänka mig en Kinahoj OM det nu dök upp en som vara helt outstanding. (och det har det ju inte gjort som tur är)
Tidigare hatade jag tex Mac av principskäl och det har jag nu kommit fram till var helt idiotiskt.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Väderutsikter lördag 14:maj

Kan bli en aning svettigt!:) Kolla prognosen för temperaturen på torsdagen innan. Å kurvan pekar uppåt!

Bifogat

• Skärmavbild 2011-05-03 kl. 09.23.21.png
    Skärmavbild 2011-05-03 kl. 09.23.21.png
    27.1 KB · Visningar: 56

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nån som skall besöka Triumph Road Show på Johans Mc (Gbg) på fredag kl 10-18? Tänkte ta mig dit sen eftermiddag och testa nya Tigern!

Se http://www.triumph.co.uk/sweden/News_Articles_4856.aspx

Sedan blir det nog lite hojåka i helgen - ser ju ut att bli bra väder. Måste ju motionera hojen och värma upp däcken inför den 14:e!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Nån som skall besöka Triumph Road Show på Johans Mc (Gbg) på fredag kl 10-18? Tänkte ta mig dit sen eftermiddag och testa nya Tigern!

Se http://www.triumph.co.uk/sweden/News_Articles_4856.aspx

Sedan blir det nog lite hojåka i helgen - ser ju ut att bli bra väder. Måste ju motionera hojen och värma upp däcken inför den 14:e!

Det blir nog inte tid till det i morgon. Fick nyss ett sms om att det är något evenemang där hela helgen. Fast Triumph Road Show är väl bara i morgon.

Jo, på något sätt ska man väl få värmt däcken lite den här helgen.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton

Vad innebär road show då? Provkörningen verkar ju vara på lördag. Jag kanske ska ta hojen till jobbet imorgon då och en sväng dit efteråt (strax efter 13:00)

Fick precis veta att jag har :tuttar -fri tid på lördag. Nån som är sugen på att köra lite hoj? -Det ska bli grymt bra väder verkar det som.

Ships to: United States

Man kan ju alltid maila och fråga. Ibland skickar dom ändå.

Ang roadshow: Jag tolkar det som att det är Triumphs demohojar på fredag och Johans mcs demohojar på lördag.

Ang roadshow: Jag tolkar det som att det är Triumphs demohojar på fredag och Johans mcs demohojar på lördag.

Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Vad innebär road show då? Provkörningen verkar ju vara på lördag. Jag kanske ska ta hojen till jobbet imorgon då och en sväng dit efteråt (strax efter 13:00)

Fick precis veta att jag har :tuttar -fri tid på lördag. Nån som är sugen på att köra lite hoj? -Det ska bli grymt bra väder verkar det som.

Man kan ju alltid maila och fråga. Ibland skickar dom ändå.

På Lördag är det fotbolls turnering i Öxnevalla, men ev. kan jag hänga på, beror på vilken tid....

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Ang roadshow: Jag tolkar det som att det är Triumphs demohojar på fredag och Johans mcs demohojar på lördag
Ja, så är det nog. Enda rimliga tolkningen. Gissar att Triumph har ett större utbud av demotrajjor än vad Johans normalt har. Och att lördag-söndag är demo av hela sortimentet - Triumph, Kawa, Suzuki, KTM, Vespa. (Kanske kan man få prova Kawasaki W800??)

EDIT: fick just nu mail med länk om lördag-söndag http://johansmc.se/Provkor.htm
EDIT 2, om roadshowen: "Alla motorcykelmodeller ifrån Triumph kommer finnas för provkörning."

Sounds like a plan! När och vart?

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
På Lördag är det fotbolls turnering i Öxnevalla, men ev. kan jag hänga på, beror på vilken tid....

Jag tänkte 10:00, så hinner värmen krypa fram. Resväg har jag inte ens funderat på. Jag hittar ju inte så många bra vägar här. Bara jag slipper köra till Marstrand så är jag nöjd, för den vägen har jag kört en miljard gånger.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Goda nyheter.. Då får man ju titta förbi! Hädar jag om jag säger att jag vill vri ur nya rocket 3an?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Sounds like a plan! När och vart?

Funkar 10:00? Vi kan mötas vid Gustav Adolfs torg om ni vill, då alla säkerligen hittar dit nu!?

Du får gärna komma på en resrutt :näsblod

Jag var och provkörde 800XC och 1050 speed tripple. XCn var roligare än väntat och kändes väldigt liten och smidig i förhållande till sin storlek. +För bra fjädring. Speed tripplen gick helt galet fort och bromsarna var grymma. Varvar man ut den så blir den helt galen.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Funkar 10:00? Vi kan mötas vid Gustav Adolfs torg om ni vill, då alla säkerligen hittar dit nu!?

Jag var och provkörde 800XC och 1050 speed tripple. XCn var roligare än väntat och kändes väldigt liten och smidig i förhållande till sin storlek. +För bra fjädring. Speed tripplen gick helt galet fort och bromsarna var grymma. Varvar man ut den så blir den helt galen.

Speed Triple är säkert en riktigt kul hoj men jag tänker mest på ditt utlåtande. Om en snubbe för lite drygt 40 år sedan när jag på allvar började intressera mig för hojar fått provköra din Thruxton. Vad hade han sagt då? Ungefär samma sak tror jag. :) Grymma bromsar och effekt så det räcker och blir över.

Hojarnas effekt och bromsar förbättras hela tiden men vi hojåkare då? Blir vi så mycket bättre så att vi hänger med. När Honda 750 kom säg 1970 så tyckte ingen att man behövde så mycket effekt (67 hk) annat än för bana och knappt där heller. Idag kan man köpa hojar som levererar 180+ kusar på bakhjulet.

Sett ur det perspektivet är ju Thruxton en slö hoj men när man sitter där på den lilla slingriga vägen och gasar, ja då räcker det ju för att ha hur kul som helst. Ja, för mig i a f.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Angående lördag 14:maj, Dalslandsturen

Jag har ju meddelat en tänkt rutt. Provkörde vägen Uddevalla-Hedekas med min Suzuki idag. Kallt som fan blev det. Vägsträckningen är hur kul som helst med mängder av kurvor. Vägbeläggningen är dock kraftigt tjälskadad. Dessutom rätt mycket torkad lera på vissa ställen. Det går jättebra om man tar det lite lugnt så att man kan sikta mellan bulor och lersträngar. Grus i kurvorna var det dock ingenstans vad jag kunde se.

Jag höll ett måttligt tempo, det blev 80 km/h i snitt när jag kom hem. Varje försök att höja tempot resulterade i att jag var nära att köra av vägen. Antingen genom att jag gled i en lersträng eller att jag körde på en bula med fullt nedlägg.

Det vi har att välja på är alltså att köra denna väg i rätt makligt tempo eller att jag letar upp en bättre väg. Det vi har att välja på i så fall är att köra gamla E6 till Munkedal eller att ta oss till Rotviksbro och köra över Skredsvik. Det förra inte så kul, det senare är en jätterolig hojväg om bara inte den också är förstörd av tjälen. För till Munkedal ska vi.:) Inte för att det är min födelseort utan för att vägen därifrån och till Färgelanda är en riktig höjdare till hojväg.

Vad säger ni, klara ni ett par mil i makligt tempo på en kurvig väg?

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
....Det går jättebra om man tar det lite lugnt så att man kan sikta mellan bulor och lersträngar.....Vad säger ni, klara ni ett par mil i makligt tempo på en kurvig väg?
Då tar vi det lugnt och siktar väl, tycker jag. Gamla E6 är ju inte lika kul. Skredsvik är iofs kalasbra, men hamnar väl vid sidan om målet (för långt västerut?).

Kl 10 - ingen sovmorgon alltså? :) Jo, det funkar. Jag tar med Ducce-kartan!

Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tur man tog bilen idag :)

Mellan Fristad och Vårgårda.
Någon saknar nog en del hjortar.........

Bifogat

• IMAG0020.jpg
    IMAG0020.jpg
    224.6 KB · Visningar: 63

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vred ur rocket 3 roadstern.. Herredumilde vilket as till o gå.. Inte jättesmidig i svängarna direkt men, trodde inte den skulle hänga med speedtrippeln på rakorna :) gapskratt vid gaspådrag måste ju vara godkänt betyg?

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping