Triumph Thruxton-tråden

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Hoj
Tiger 1050 -08
Speed Triple är säkert en riktigt kul hoj men jag tänker mest på ditt utlåtande. Om en snubbe för lite drygt 40 år sedan när jag på allvar började intressera mig för hojar fått provköra din Thruxton. Vad hade han sagt då? Ungefär samma sak tror jag. :) Grymma bromsar och effekt så det räcker och blir över.

Hojarnas effekt och bromsar förbättras hela tiden men vi hojåkare då? Blir vi så mycket bättre så att vi hänger med. När Honda 750 kom säg 1970 så tyckte ingen att man behövde så mycket effekt (67 hk) annat än för bana och knappt där heller. Idag kan man köpa hojar som levererar 180+ kusar på bakhjulet.

Sett ur det perspektivet är ju Thruxton en slö hoj men när man sitter där på den lilla slingriga vägen och gasar, ja då räcker det ju för att ha hur kul som helst. Ja, för mig i a f.

Jag har haft en triple. Världens häftigaste hoj. Problemet var bara att man var tvungen att passera 160 för att känna fart. Med Thruxan räcker det med 120 för att det skall börja röra på sig. Det är ju känslan av fart som man är ute efter. Men visst saknar man ljudet ur 3-pipen.......Bakdäcket höll max 350 mil....Helt klart framstår Thruxton som det klokare alternativet. (provkör inte en triple, då är du fast)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nån mer som är med i morgon 7 maj kl 10 på Gustaf Adolfs Torg? (i Göteborg)

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
twintorsk:
gött! Jag skickade mitt nummer i pm utifall att det händer nåt och vi ska vänta.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
-eller utifall att min hoj inte startar och behöver puttas :)
Batteriet ligger på laddning nu i alla fall.

Nytt batteri på Johans mc 1150kr
Nytt batteri på batterilagret 700kr :va

Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Vilka vägar.

Fotbollsturnering i Öxnevalla idag, tog givetvis hojen dit.

Vilka underbara vägar det är, Öxnevalla - Torestorp och runt sjön.
Hade lätt kunnat köra ett par varv till, men magen behöver sitt efter en heldag i solen :tummenupp

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gick ju rätt fint ändå trots lite starthjälp och näradödenupplevelser :D skyller på ryggskott o förkylning..

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
-eller utifall att min hoj inte startar och behöver puttas :)
Batteriet ligger på laddning nu i alla fall.

Nytt batteri på Johans mc 1150kr
Nytt batteri på batterilagret 700kr :va

Och ca 5-600:- för ett original Yuasa batteri ifrån MDS Battery i UK:D
Levererar på ca 4-5 dagar:tummenupp

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Goa gubbar på tur.. Var det här i Hindås Tmax? Lätt desorienterad :D

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk1304791760.402505.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1304791760.402505.jpg
    252.2 KB · Visningar: 76
  • ImageUploadedByTapatalk1304791796.441847.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1304791796.441847.jpg
    240.1 KB · Visningar: 78

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Tack för trevligt sällskap igår! Här kommer en ungefärlig karta http://maps.google.se/maps/ms?ie=UT...57.73715,12.321167&spn=0.459631,1.454315&z=10
Den är lite "ful" - Goggle Maps strulade och buggade ("Går inte att spara", felkod 22) och jag är inte helt hundra säker på sista biten från Angered till Gbg centrum - det var Twintorsks sträcka!

Men bortsett från dessa skönhetsfläckar så stämmer den hyggligt. Fin tur på c:a 18 mil. Lägger upp ett par foton från vår "After Bike" - en välförtjänt fika i Haga.

Bifogat

• IMG_0159.jpg
    IMG_0159.jpg
    255.3 KB · Visningar: 69
  • IMG_0158.jpg
    IMG_0158.jpg
    254.8 KB · Visningar: 71
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja den var inge snygg.. Gillar stuket men Ska man bygga flattracker ska det ju vara med gamla indian eller hd storsidor.. Nya motorer bygger iväg på höjden för mycket. Bra med kartan tmax! Nu kan jag ta med bromsklossen på tur där :)

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Är det någon som skall ut och köra i dag?
Det skall jag. Jag lovade grabben att vi skall ta en sväng idag. vill någon hänga på?
Blir nog bara en sväng till mc-handlarna. Vill testa Kawas W800.

EDIT: Provkörde Kawasaki W800. Här kommer mitt betyg, jämfört med Bonneville.

Utseende: båda är jättesnygga, på lite olika sätt. Resultat: 1-1

På vägen: W800 är oerhört lättkörd, man blir kompis med hojen efter ungefär 10 meter, känns det som. Upplevde den som en halv storlek mindre än trajjan. Svårt att jämföra vägegenskaper på en stilla tur på krokiga 70- och 50-vägar. +0,5 poäng till W800, för att den är så "enkel" att ta till sig.

Motor: W800 har betydligt lägre effekt. Nu anser jag visserligen att man inte behövs särskilt många hästar för att söndagscruisa på en liten landsväg, så jag har inga problem med att den bara har 48 hk. Men visst, Bonnie är betydligt vassare. +1 till Bonnie.

Ljud: 3-0 till Bonneville. Äh, skojar lite... men W800 har nästan inget avgasljud. En trajja är ju också väldigt dämpad från fabrik, det vet vi, men W800 var löjligt stillsam. Lite mekaniskt ljud från motorn det är allt. Behöver andra pipor! Kanske har det också med tändföljden att göra? Vet inte vad Kawa har för tändföljd, men den går, ljudmässigt, så jämnt att man kan misstänka 180 grader. +1 till Bonneville.

Övrigt: W800 vibrerar! Om det är däcken eller något annat var svårt att avgöra men den har tydliga småvibrationer som jag inte hittar på trajjan. Det gillade jag inte.

Summa: ja, det säger väl sig själv. W800 är vacker som en dag, lättkörd, trevlig, mysig. Men jag tycker att den får spö av en Bonneville i nästan alla grenar. Någon som inte håller med? Viss reservation får göras för att jag bara körde någon mil. Fast den milen gick på rätt sorts vägar för en söndagsåkarmaskin i försommarsol.

// Testpatrullen

Last edited:

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
2006 Triumph T100
Blir nog bara en sväng till mc-handlarna. Vill testa Kawas W800.

EDIT: Provkörde Kawasaki W800. Här kommer mitt betyg, jämfört med Bonneville.

Utseende: båda är jättesnygga, på lite olika sätt. Resultat: 1-1

På vägen: W800 är oerhört lättkörd, man blir kompis med hojen efter ungefär 10 meter, känns det som. Upplevde den som en halv storlek mindre än trajjan. Svårt att jämföra vägegenskaper på en stilla tur på krokiga 70- och 50-vägar. +0,5 poäng till W800, för att den är så "enkel" att ta till sig.

Motor: W800 har betydligt lägre effekt. Nu anser jag visserligen att man inte behövs särskilt många hästar för att söndagscruisa på en liten landsväg, så jag har inga problem med att den bara har 48 hk. Men visst, Bonnie är betydligt vassare. +1 till Bonnie.

Ljud: 3-0 till Bonneville. Äh, skojar lite... men W800 har nästan inget avgasljud. En trajja är ju också väldigt dämpad från fabrik, det vet vi, men W800 var löjligt stillsam. Lite mekaniskt ljud från motorn det är allt. Behöver andra pipor! Kanske har det också med tändföljden att göra? Vet inte vad Kawa har för tändföljd, men den går, ljudmässigt, så jämnt att man kan misstänka 180 grader. +1 till Bonneville.

Övrigt: W800 vibrerar! Om det är däcken eller något annat var svårt att avgöra men den har tydliga småvibrationer som jag inte hittar på trajjan. Det gillade jag inte.

Summa: ja, det säger väl sig själv. W800 är vacker som en dag, lättkörd, trevlig, mysig. Men jag tycker att den får spö av en Bonneville i nästan alla grenar. Någon som inte håller med? Viss reservation får göras för att jag bara körde någon mil. Fast den milen gick på rätt sorts vägar för en söndagsåkarmaskin i försommarsol.

// Testpatrullen

Kawan förlorar stort på att den inte är engelsk:yoparty

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet