Triumph Thruxton-tråden

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Är det nån som har provat denna metoden istället för att mappa om hojen?
http://www.triumphrat.net/twins-tec...bonneville-owners-ecm-adaption-procedure.html

Alla forum flödar av information...

Klippte ut en citat från en som provat och blev nöjd:
"On Monday I tried this. I think it works! Things I notice are that the throttle is less snatchy (not a total fix, but much better) and my speed is a little faster at the same RPM. Say I'm in 2nd gear and the speedo reads about 65 KMh, the RPM used to be close to 4500RPM. Now it's just under 4000."

Lite moppefucko varning över detta tycker jag.

Men prova. Inte tror jag dom tillverkar en hoj som det händer något knas med för att den skulle råka gå 21 minuter på tomgång.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Alla forum flödar av information...

Klippte ut en citat från en som provat och blev nöjd:
"On Monday I tried this. I think it works! Things I notice are that the throttle is less snatchy (not a total fix, but much better) and my speed is a little faster at the same RPM. Say I'm in 2nd gear and the speedo reads about 65 KMh, the RPM used to be close to 4500RPM. Now it's just under 4000."

Lite moppefucko varning över detta tycker jag.

Men prova. Inte tror jag dom tillverkar en hoj som det händer något knas med för att den skulle råka gå 21 minuter på tomgång.

Den tyckte nog jag att det var rätt mycket moppefuckovarning på. :)

Hur inställning av EFI skulle kunna påverka förhållandet mellan varvtal/fart förstår jag inte.

Jag har ju förgasare så jag kan ju inte testa men tro kan man ju alltid göra. Å jag tror så här att det är möjligt att EFI som ju själv kan justera för lite ändrade förhållanden kanske ställer in sig så bra den kan om man följer den enkla bruksanvisningen. Dock tror jag inte att den som vid en aktiv mappning klarar att ställa in sig för större förändringar.

Fast hade jag haft EFI så hade jag som XTrem föreslår, provat.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Körningen i Sjuhärad i lördags

Förekom dig lite med Open GPS tracker.Enbart första delen, Hindås - Hofsnäs via omvägar :)(Batteriet hade inte räckt hela vägen :( )
Här är hela resan från Göteborg till Västra Frölunda. Via Hofsnäs! :) Försökte få ut en Google-fil men råkade ut för något tekniskt strul - rutten styckades upp ett ett tiotal smådelar... Hmmmm..?
 

Bifogat

  • tces sjuhäradstur.JPG
    tces sjuhäradstur.JPG
    79.1 KB · Visningar: 65
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Här är hela resan från Göteborg till Västra Frölunda. Via Hofsnäs! :) Försökte få ut en Google-fil men råkade ut för något tekniskt strul - rutten styckades upp ett ett tiotal smådelar... Hmmmm..?

Det är ju lysande.:tummenupp Jag åkte ju inte hela vägen samma som ni men med hjälp av bilden är det ju ganska snabbt gjort att gå in i Google och manuellt lägga upp min rutt. Ska göra så.

Där det är markeringen är mörkare röd på bilden är det där du har åkt fram och åter samma väg?

EDIT: Inte så lätt att lägga in exakt rutt i Google maps ser jag. Kartan på din bild är aningen grovskalig så man ser inte alla småorter som vi passerade. Vissa namn kommer jag ihåg men inte alla.
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Här är hela resan från Göteborg till Västra Frölunda. Via Hofsnäs! :) Försökte få ut en Google-fil men råkade ut för något tekniskt strul - rutten styckades upp ett ett tiotal smådelar... Hmmmm..?

I den appen jag använder (Android) så finns en inställning för att den skall Pausa automatiskt när man står still en viss tid, inget sådant som har hänt, har inte haft det aktiverat i min så jag vet inte riktigt hur resultatet blir i så fall, skall testa imorgon :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag Acke och Anders tänkte ev ta en liten trajatur efter jobbet. Fler sugna?
 

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Då har jag precis beställt en monza cap för 1150kr. Helt galet, men vad gör man inte för att rädda lacken. Hoppas det blir snyggt också.


Snygg som få, men -för kåpan som sagt.
Jag blir alltid lika sugen på att köpa singelsäte när jag ser det på nån hoj.
Så satans snyggt. Jag har däremot lite svårt att motivera dom pengarna för mig själv.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tyst i tråden=orolig

Den här tråden är det ju liv i för jämnan så om det är tyst nån halvdag blir man ju orolig.

Börjar prata om lite vinterfix.

Får nog ta isär gaffelbenen för att byta packboxar. Läckte som fan ur höger gaffelben vid Boråsturen. Fast jag körde TCE's (kände allt till det innan men det var han som påminde mig) bladmåttsfix och igår körde jag 15 mil utan en droppe. Det satt visserligen lite oljefilm på benet men det kan ju ha varit det som fanns kvar under läppen på packboxen. Vill ändå gärna snygga tlll stenskotten och då helst pulverlacka nedre benen i svart.

Funderade då också på att pulverlacka generatorkåpa och transmissionskåpa i svart pulverlack.

Behåller MAS drevkåpa i aluminium samt ventilkåpan i aluminium. Ska försöka polera om den senare då den ändå ska av för ventilkontroll/justering

Någon tyckte även att jag skulle lacka lyktstagen svarta. Inte fel. det jag tycker är snyggt är när blankt och lackering bryter av mot varandra. En helkromad hoj blir inte snygg!

Sen får jag nog tag på via en snubbe i USA ett par Öhlinare med gold piggyback och svarta fjädrar. Värstingmodellen av Öhlinare alltså. De ses oftast med gula fjädrar men det kan ju jag inte ha till min gula hoj. Han hade också gul hoj och hade specialbeställt med svarta fjädrar men sålde hojen innan dämparna kom.

Sen pratade jag med en kompis som är duktig på sånt här och han tyckte att jag ska ha andra färger på tankemblemet också. Det finns ju andra tankemblem att köpa men det är inte aktuellt. Det här är rätt modell för mig. Fast kanske ska man invertera färgerna. Svart i Triumph och benvit där det nu är svart?

Kan någon som är estet och kan photoshopa ge mig en variant som passar till min gula hoj med svarta kåpor?

Sen finns det hur billiga grepp för broms och koppling som helst hos Rideitmoto. Till Suzukin gav jag 600 kr inklusive frakt för Broms, koppling, samt handtag av gummi med infällningar av fräst aluminium till båda handtagen. Just nu har de samma erbjudande igen. Klart jag ska ha svarta grepp till Trajan men vilken färg på justerskruvar samt infällningar i handtagen? ( var hos kompisen som har firma och säljer delar och vi kunde inte se någon skillnad på dessa och Titaxgreppen som han ger tusingen för per styck)

Bästa svaret belönas med en JoeBarTeam-T-shirt i valfri storlek. :D'

EDiT: Det går bara inte att ladda upp bilden med tankdekalen som jag vill att ni ska photoshopa. Inte nu i a f.
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Måla i "Triumphtexten" i tankemblemet svart. Det bästa borde ju vara färg som man använder till att måla samlargubbar i metall. Finns troligtvis att köpa på gatan där pantbanken ligger (precis vid Kompassen i Göteborg). Återkom med resultat, så jag vet om jag ska göra samma sak :)
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Den här tråden är det ju liv i för jämnan så om det är tyst nån halvdag blir man ju orolig.

Börjar prata om lite vinterfix.

Får nog ta isär gaffelbenen för att byta packboxar. Läckte som fan ur höger gaffelben vid Boråsturen. Fast jag körde TCE's (kände allt till det innan men det var han som påminde mig) bladmåttsfix och igår körde jag 15 mil utan en droppe. Det satt visserligen lite oljefilm på benet men det kan ju ha varit det som fanns kvar under läppen på packboxen. Vill ändå gärna snygga tlll stenskotten och då helst pulverlacka nedre benen i svart.

Funderade då också på att pulverlacka generatorkåpa och transmissionskåpa i svart pulverlack.

Behåller MAS drevkåpa i aluminium samt ventilkåpan i aluminium. Ska försöka polera om den senare då den ändå ska av för ventilkontroll/justering

Någon tyckte även att jag skulle lacka lyktstagen svarta. Inte fel. det jag tycker är snyggt är när blankt och lackering bryter av mot varandra. En helkromad hoj blir inte snygg!

Sen får jag nog tag på via en snubbe i USA ett par Öhlinare med gold piggyback och svarta fjädrar. Värstingmodellen av Öhlinare alltså. De ses oftast med gula fjädrar men det kan ju jag inte ha till min gula hoj. Han hade också gul hoj och hade specialbeställt med svarta fjädrar men sålde hojen innan dämparna kom.

Sen pratade jag med en kompis som är duktig på sånt här och han tyckte att jag ska ha andra färger på tankemblemet också. Det finns ju andra tankemblem att köpa men det är inte aktuellt. Det här är rätt modell för mig. Fast kanske ska man invertera färgerna. Svart i Triumph och benvit där det nu är svart?

Kan någon som är estet och kan photoshopa ge mig en variant som passar till min gula hoj med svarta kåpor?

Sen finns det hur billiga grepp för broms och koppling som helst hos Rideitmoto. Till Suzukin gav jag 600 kr inklusive frakt för Broms, koppling, samt handtag av gummi med infällningar av fräst aluminium till båda handtagen. Just nu har de samma erbjudande igen. Klart jag ska ha svarta grepp till Trajan men vilken färg på justerskruvar samt infällningar i handtagen? ( var hos kompisen som har firma och säljer delar och vi kunde inte se någon skillnad på dessa och Titaxgreppen som han ger tusingen för per styck)

Bästa svaret belönas med en JoeBarTeam-T-shirt i valfri storlek. :D

Skönt att bladmåttet fungerade :tummenupp

Beträffande din hoj så tror jag "Själv är bäste dräng" du har lyckats kanon hittills, och dina förslag är inte alls så dumma.
Återkommer om motorkåporna, borttagna/sålda när jag letade senast.

Skojj att du har en "Syssling/kusin/svåger/långväga släkting" i USA som vill ge dig en försenad/förtidig födelsedagspresent i form av ett par bättre begagnade Öhlinsare, blir inte lätt för tullen :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Skönt att bladmåttet fungerade :tummenupp

Beträffande din hoj så tror jag "Själv är bäste dräng" du har lyckats kanon hittills, och dina förslag är inte alls så dumma.
Återkommer om motorkåporna, borttagna/sålda när jag letade senast.

Skojj att du har en "Syssling/kusin/svåger/långväga släkting" i USA som vill ge dig en försenad/förtidig födelsedagspresent i form av ett par bättre begagnade Öhlinsare, blir inte lätt för tullen :)

Ja, jag hittar inga alls svarta som du sa. Hittar du så hör av dig.

Då skulle du sett när vi i träningsgänget beställde "häsokost" som inte är godkänd i Sverige. Blått silkespapper och rosa band med rosetter lurade tullen länge När de skrev till "Brorsan på födelsedagen" fast på utrikiska då förståss.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Ja, jag hittar inga alls svarta som du sa. Hittar du så hör av dig.

Då skulle du sett när vi i träningsgänget beställde "häsokost" som inte är godkänd i Sverige. Blått silkespapper och rosa band med rosetter lurade tullen länge När de skrev till "Brorsan på födelsedagen" fast på utrikiska då förståss.

:)
Tullen verkar inte så glada i att öppna andras presenter, Har fått en hel del "presenter" genom åren från nyvunna "släktingar" :tummenupp
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
:)
Tullen verkar inte så glada i att öppna andras presenter, Har fått en hel del "presenter" genom åren från nyvunna "släktingar" :tummenupp

I a f gött att du fortfarande är med oss här TCE.:tummenupp

Måla i "Triumphtexten" i tankemblemet svart. Det bästa borde ju vara färg som man använder till att måla samlargubbar i metall. Finns troligtvis att köpa på gatan där pantbanken ligger (precis vid Kompassen i Göteborg). Återkom med resultat, så jag vet om jag ska göra samma sak :)

Jag tror du har rätt. Fast då kanske jag också måste måla det som nu är svart i annan färg.
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
:)
Tullen verkar inte så glada i att öppna andras presenter, Har fått en hel del "presenter" genom åren från nyvunna "släktingar" :tummenupp

På sistone har dom dock ändrat reglerna för paket från USA. Paket som skall flygas måste röntgas och om man inte kan säkerställa at paketet är säkert får det inte fraktas via flyg och då tar det en jävla tid.

Dom kollar ju självklart om det är deklarerat som gåva. Tror inte dom bryr sig om paketeringen.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top