Triumph Thruxton-tråden

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
@Middleton
Välkommen hit! Det finns massvis med inlägg i tråden om fälgbyte, samt fälgbreddning. Använd sökfunktionen, så hittar du massvis. Hoppas du blir lika nöjd med hojen som oss andra!
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Någon som skall ner till Johans Crazy Days i helgen ?

Skall bli bra väder och det är alltid roligt att snacka lite skit.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Fick mitt D&D avgassystem idag.. åkte på moms o tull förstås men det blev ändå billigt för ett rostfritt 2-2 helsystem.. landade totalt på 4000 kr...tog dock lång tid från beställning till ankomst, närmare bestämt 5 veckor. Utförandet är ok, passformen vet jag inte förrän jag monterar till vintern men blir nog inget problem..ljudet tror jag blir väldigt högt, stort hål rakt igenom så jag ska tillverka db-killers i vinter för säkerhets skull.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Välkommen Middleton!

Vi är ett par i Sthlms traken som gasar runt på trajorna emellanåt, välkommen att joina!
Om du går i ombyggnadstankar har jag en hel del prylar som ligger i garaget, hojta till om du är intresserad av något speciellt.

Vidare i mina förgasartankar.
Fick lite prisuppgifter idag från Prins Dirty Parts gällande beggade fuggar.

Mikuni TM 35mm 1000:-st.
Keihin PWK 39mm 1000:-st.
Keihin FCR 41mm 2500:-st.

41:eek:rna låter lockande, men jag misstänker att dessa blir för stora. Insugen är ju portade, men inte ytterdiametern. Då blir det till att komplettera med nya insugsgummin etc etc, men jag tror att de flödar för dåligt på lågfart = kasst bottendrag.

Mikuni TM 35:eek:rna å andra sidan tror jag kan bli för små. Mätte innerdiametern på originalen och fick dem till 36,5 mm (med ett kasst skjutmått). Bra flöde på botten, men sämre på topp. De saknar dessutom acc-pump (vad nu det innebär). Keihin PWK har jag ingen koll på alls..
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kikade på flythöjden i fuggarna och justerade den något. Låg på mer än 19-20 mm, så jag sänkte den något. Tror dock inte att det spelar in i problematiken. "Lagade" även det trasiga membranet med högtemp-packningssilicon, 706 spänn för ett nytt membran tyckte jag var lite blodigt. Funkar det så funkar det, om jag ändå letar efter nya fuggar kan jag ju lika gärna prova :)
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
@ Yonsson & Panzaa - Tack! Har läst tråden länge och tror faktiskt att jag tagit mig genom det mesta vid det här laget.

Panzaa - du har inte några vettiga bakdämpare som du vill bli av med? Har funderat på öhlinsdämparna som ligger på blocket men kan inte riktigt bestämma mig.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Lugna puckar
Dyk förbi garaget någon dag och snacka lite hoj om du är sugen.
Har bara mina Hagon som sitter på hojen nu, de får bli kvar tills jag hittar vettiga ersättare (läs när ekonomin tillåter).

Har bla. alubakskärm, gaffelgummin, drevkåpa, KN-luftfilter m.m.
Som sagt, kika förbi på en kaffe :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
De saknar dessutom acc-pump (vad nu det innebär). Keihin PWK har jag ingen koll på alls..

Välkommen Middleton!

Kan inte det här vara något för dig Panzaa?

När det gäller accpump så har jag laborerat en del med detta på min gamla Suzuki GS1000 som jag försåg med Mikuni RS 35 Flatslide. Sen under denna sommar så har jag trixat en del med den mjukvaruaccpump som finns att ladda ner gratis till PC3. Då gäller det min SV1000. Accpumpen ger ju ingen extra effekt men ger ett rappare svar på gasen. När jag grejar med Suzukin och mjukvara så kan man ju slå av/slå på funktionen. När man går från av till på så tycker man inte att det är någon stor skillnad men omvänt från på till av så märker man det betydligt mer. Sen kan man ju ställa in hur mycket extra bränsle som ska sprutas in, under hur många vevvarv detta skall vara. Fast det har jag inte testat utan bara några färdiga standardvarianter som Dynojet tillhandahåller. Exakt vad man kan ställa in på en mekanisk pump kommer jag inte ihåg men känslan att köra med direktkontakt med trotteln och en accpump är enormt mycket goare än vad man kan få med en vakuumförgasare. Fast man får lära sig att vrida lite mjukt i handtaget annars storknar den bara.

EDIT: Han som sålde Mikuni RS 35:eek:rna till mig, Sangberg Racing, hävdade bestämt att bara byte till dessa sänker tiden på strippen (402 m) med en sekund. Ger inte så många hk extra effekt men betydligt snabbare acc. Tror han hade ganska rätt.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Välkommen Middleton!

TCE, LilleTommy: tänkte ta en tur och kolla på vad som reas på Johans MC (behöver inget, men ändå...).

Kanske läge att ta en tur efteråt? Vädret verkar bli hyggligt och man borde passa på att lägga några ytterligare mil innan den stygga vintern kommer och tar oss....

Vad sägs om Johans kl 11, och en tur efter det? Som en idé, bara.

EDIT: Ja, jag tänkte på lördag. Men glömde skriva det... :)
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Välkommen Middleton!

TCE, LilleTommy: tänkte ta en tur och kolla på vad som reas på Johans MC (behöver inget, men ändå...).

Kanske läge att ta en tur efteråt? Vädret verkar bli hyggligt och man borde passa på att lägga några ytterligare mil innan den stygga vintern kommer och tar oss....

Vad sägs om Johans kl 11, och en tur efter det? Som en idé, bara.


Blir utmärkt, Lördag ?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Fick mitt D&D avgassystem idag.. åkte på moms o tull förstås men det blev ändå billigt för ett rostfritt 2-2 helsystem.. landade totalt på 4000 kr...tog dock lång tid från beställning till ankomst, närmare bestämt 5 veckor. Utförandet är ok, passformen vet jag inte förrän jag monterar till vintern men blir nog inget problem..ljudet tror jag blir väldigt högt, stort hål rakt igenom så jag ska tillverka db-killers i vinter för säkerhets skull.
Bild !!!

P1000228.jpg
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Välkommen Middleton!

Kan inte det här vara något för dig Panzaa?

När det gäller accpump så har jag laborerat en del med detta på min gamla Suzuki GS1000 som jag försåg med Mikuni RS 35 Flatslide. Sen under denna sommar så har jag trixat en del med den mjukvaruaccpump som finns att ladda ner gratis till PC3. Då gäller det min SV1000. Accpumpen ger ju ingen extra effekt men ger ett rappare svar på gasen. När jag grejar med Suzukin och mjukvara så kan man ju slå av/slå på funktionen. När man går från av till på så tycker man inte att det är någon stor skillnad men omvänt från på till av så märker man det betydligt mer. Sen kan man ju ställa in hur mycket extra bränsle som ska sprutas in, under hur många vevvarv detta skall vara. Fast det har jag inte testat utan bara några färdiga standardvarianter som Dynojet tillhandahåller. Exakt vad man kan ställa in på en mekanisk pump kommer jag inte ihåg men känslan att köra med direktkontakt med trotteln och en accpump är enormt mycket goare än vad man kan få med en vakuumförgasare. Fast man får lära sig att vrida lite mjukt i handtaget annars storknar den bara.

EDIT: Han som sålde Mikuni RS 35:eek:rna till mig, Sangberg Racing, hävdade bestämt att bara byte till dessa sänker tiden på strippen (402 m) med en sekund. Ger inte så många hk extra effekt men betydligt snabbare acc. Tror han hade ganska rätt.

Tack för uttömmande förklaring :)
Jag mailade honom igår och fick i princip svar direkt.
Han kunde tänka sig att sänka priset med ettpar 100:ingar för att vissa delar saknades. Klurar på om jag inte skall köpa den andra bryggan istället där nästan allt finns. Då får jag ju 2 över som någon här kanske är intresserad av senare? :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kom precis på att mina Raaskrör ev. kommer att bli till salu när jag monterar mitt nya Zardsystem. Keramiskt coatade av Weridperformance denna vinter. Rullar cirkus 300 mil sedan coating. Hugande spekulanter hör av sig :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Vad har ni andra för erfarenheter?

Har inte kunnat sluta fundera på din bränslegåta.

Har kollat och fått fram att volymerna är -2004 16,0 l, 2005-2007 16,6 l och 2008 16,65 l.

Om man tänker sig att du kan få ut 16 l så skulle det med de sträckor du kommit ( ca 25 mil) innan stopp tyda på en förbrukning av drygt 0,6 l/mil och enda förklaringen till att du får värdet 0,5 l /mil när du räknar skulle i så fall vara att trippmätaren visar för mycket. Fast då skulle den ju visa betydligt mer än 25 mil när du kört slut på dina 16 l.

Enda förklaringen som jag kan se är att du inte får i/ur mer än ca 13 l.

Min aktionsradie är ungefär densamma, ca 25 mil, men med den förbrukning jag mäter så stämmer det.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Det där var ju riktigt vackert! Sätt det inte på hojen då blir det bara skitigt och fult. Häng upp det på väggen!:)

Jo nog är det blankt (polerat Rf) o fint, inte riktigt min stil men jag kör nog som det är nästa säsong för att sedan glasblästra till en mattare "lyster". Det som jag reagerade mest på direkt var att det väger betydligt mer än mitt Zard, jämför då dämpare mot dämpare. Betydligt tjockare material i det nya.

Har inte kunnat sluta fundera på din bränslegåta.

Har kollat och fått fram att volymerna är -2004 16,0 l, 2005-2007 16,6 l och 2008 16,65 l.

Om man tänker sig att du kan få ut 16 l så skulle det med de sträckor du kommit ( ca 25 mil) innan stopp tyda på en förbrukning av drygt 0,6 l/mil och enda förklaringen till att du får värdet 0,5 l /mil när du räknar skulle i så fall vara att trippmätaren visar för mycket. Fast då skulle den ju visa betydligt mer än 25 mil när du kört slut på dina 16 l.

Enda förklaringen som jag kan se är att du inte får i/ur mer än ca 13 l.

Min aktionsradie är ungefär densamma, ca 25 mil, men med den förbrukning jag mäter så stämmer det.

Om jag inte gasar för mycket får jag koppla i reserven vid cirkus 20 mil,
åka 5 mil till och tanka ca 15 l. Gör ca 0,6 l per mil. Stämmer bra överens med dina siffror, BJN !
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Hur fan kan man lägga en REAhelg precis innan löning? -Helt vansinnigt. -Eller så får jag min lön efter alla andra 27de.

BJN: Jag snittar också 0,6 l/mil. Hos mig är fälgar och däck i originaldimensioner, så jag "vet" att siffrorna stämmer.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Hur fan kan man lägga en REAhelg precis innan löning? -Helt vansinnigt. -Eller så får jag min lön efter alla andra 27de.

BJN: Jag snittar också 0,6 l/mil. Hos mig är fälgar och däck i originaldimensioner, så jag "vet" att siffrorna stämmer.

Löning den 23:e denna månad :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top