Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hur fan kan man lägga en REAhelg precis innan löning? -Helt vansinnigt. -Eller så får jag min lön efter alla andra 27de.

BJN: Jag snittar också 0,6 l/mil. Hos mig är fälgar och däck i originaldimensioner, så jag "vet" att siffrorna stämmer.

Det är obegripligt att lägga rea så innan löning. Sen fattar jag ingenting längre. Mattelärare som jag är så får jag inte räknandet att stämma. kan någon hjälpa mig, var tänker jag fel.

Såg en gul Daytona som jag ville ha. Bestämde mig för att köpa. Check! Sen blev det lite omständigheter som gjorde att jag avstod. Alltså + 28000 kr.

Kollade vad alla jobben på hojarna skulle gå på den här vintern inklusive byte av bakdäck på Suzukin. 18000 kr. Jag köper material och delar för ca 3000 kr och gör jobbet själv. Solklart 15000 kr plus.

28000 kr + 15000 kr = 43000 kr ( ganska säker att jag räknat rätt)

Jag skulle alltså ha 43000 kr att spendera fritt eftersom jag sparat in dessa pengar men det har jag ju inte. Vart tänker jag fel? Hjälp mig nu.

Pysselkväll på altanten resulterade i a f i verktyg för att lossa kammarna a lá thruxtonerich ( notera att mina är blanka), verktyg för att banka ner packboxarna och nya dB-killers till mina Toga. Vet inte hur många tusen till jag ska plussa på här men några. Fast det blir ju ändå inte rätt. Hjälp mig ! :)
 

Bifogat

  • DSCN0133.jpg
    DSCN0133.jpg
    240.2 KB · Visningar: 58
  • DSCN0138.jpg
    DSCN0138.jpg
    237.8 KB · Visningar: 66
  • DSCN0139.jpg
    DSCN0139.jpg
    243.1 KB · Visningar: 59

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Du tillämpar sentida grekisk matematik, BJN. Du hade blivit en uppskattad finansminister i Aten. Så shoppa på bara, låna upp allt du behöver i Euro! :)
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Du tillämpar sentida grekisk matematik, BJN. Du hade blivit en uppskattad finansminister i Aten. Så shoppa på bara, låna upp allt du behöver i Euro! :)

Du menar att jag har rätt men är bara fel i tid. Fan jag visste det, nåt lurt är det. Bara att handla alltså så som jag tänker? Så blir det rätt kanske någon gång i framtiden. Vad vet vi?

EDIT: Å tack Tmax ( å även TCE som plussade TMax inlägg :)) för att ni givit mig ljuset i mitt mörker.:D Slut på de djupa tankarna. Nu släpper vi loss och tar en öl.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har provat den där grekiska stilen, fick bara ångest och pyntade in 25000 på kreditkorten idag. Plus i kanten att nytt baklyse bara kostade 238kr! O kopplingen tar som den ska igen konstaterade jag nyss, ännu en besparing. Åkte inte på grov fortkörning heller, säkert 10 lappar sparat bara där, får sluta do the ton på ringleden :D dyker kanske upp på johans imorrn om jag inte går o tränar.. Skål!


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.715121,11.946860
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Scheisse vilka seriösa verktyg för att banka dit nya packboxar. Har gjort samma resa själv många ggr. Ett tipsa är att förstärka plasthylsorna med kopparrör i ovankant, gärna med krage så att du kan banka dit packboxarna utan att skada innerören.

Glöm inte att tejpa rören för säkerhets skull.

Min lagning av membranet verkar för övrigt funka :banana
Tog en kvällstur idag och yatzy! Gick skräp i början, först startade den inte ens (gick bara på 1 burk). Tog mig i kragen ersatte kontakterna till tändspolarna, kollade gnistan. Satte ihop allt - startade på båda burkarna!

Problemet med skräpgång på hög/lågfart är borta. Lite skum mellan övergången från lågfart till mellangas, men detta kan jag leva med tills jag styrt nya fuggar. Verkar således vara fuggerelaterat som jag misstänkte :tummenupp

Gasade på till dryga 200+ på mätarn, så något rätt måste man ha gjort!
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Scheisse vilka seriösa verktyg för att banka dit nya packboxar. Har gjort samma resa själv många ggr. Ett tipsa är att förstärka plasthylsorna med kopparrör i ovankant, gärna med krage så att du kan banka dit packboxarna utan att skada innerören.

Glöm inte att tejpa rören för säkerhets skull.

Min lagning av membranet verkar för övrigt funka :banana
Tog en kvällstur idag och yatzy! Gick skräp i början, först startade den inte ens (gick bara på 1 burk). Tog mig i kragen ersatte kontakterna till tändspolarna, kollade gnistan. Satte ihop allt - startade på båda burkarna!

Problemet med skräpgång på hög/lågfart är borta. Lite skum mellan övergången från lågfart till mellangas, men detta kan jag leva med tills jag styrt nya fuggar. Verkar således vara fuggerelaterat som jag misstänkte :tummenupp

Gasade på till dryga 200+ på mätarn, så något rätt måste man ha gjort!

Halvseriösa är de nog i a f men för 50 spänn styck orkar jag leva med det. Plaströren är 10 cm längre än innerbenet sticker upp och jag har tänkt banka i ovankant på röret med en stor träklubba med större tvärsnitt än vad plaströret har. Tror du inte det funkar? Måste jag tejpa innerbenen? Jag är osäker för jag har aldrig gjort jobbet på så här nya gaffelben. Förr var det bara att hitta en lämplig hylsa för att banka ner oljetätningen i ytterbenet. Sen stack man ner innerbenet i ytterbenet.

200+? Men är inte det olagligt?

Kul att din fina hoj går bra igen. :)

Jag har provat den där grekiska stilen, fick bara ångest och pyntade in 25000 på kreditkorten idag. Plus i kanten att nytt baklyse bara kostade 238kr! O kopplingen tar som den ska igen konstaterade jag nyss, ännu en besparing. Åkte inte på grov fortkörning heller, säkert 10 lappar sparat bara där, får sluta do the ton på ringleden :D dyker kanske upp på johans imorrn om jag inte går o tränar.. Skål!


I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.715121,11.946860

Bra tankar! Stora tankar! Även om vi inte kör jättejättefort så har vi väl alla under bara Vätternrundan sparat ihop till åtminstone en ny Traja pga inbesparade fortkörningsböter. På hela sommaren.... det törs jag inte ens tänka på. Gott Twintorsk att det finns någon med skalle här
:)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Scheisse vilka seriösa verktyg för att banka dit nya packboxar. Har gjort samma resa själv många ggr. Ett tipsa är att förstärka plasthylsorna med kopparrör i ovankant, gärna med krage så att du kan banka dit packboxarna utan att skada innerören.

Glöm inte att tejpa rören för säkerhets skull.

Min lagning av membranet verkar för övrigt funka :banana
Tog en kvällstur idag och yatzy! Gick skräp i början, först startade den inte ens (gick bara på 1 burk). Tog mig i kragen ersatte kontakterna till tändspolarna, kollade gnistan. Satte ihop allt - startade på båda burkarna!

Problemet med skräpgång på hög/lågfart är borta. Lite skum mellan övergången från lågfart till mellangas, men detta kan jag leva med tills jag styrt nya fuggar. Verkar således vara fuggerelaterat som jag misstänkte :tummenupp

Gasade på till dryga 200+ på mätarn, så något rätt måste man ha gjort!

Hur gjorde du när du ersatte kontakterna till tändspolarna? Jag vet hur jag har gjort och det tror jag att jag skrivit om här men har du hittat något ställe där man kan köpa originalkontakter så är jag väldigt intresserad.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Japp, vi kan diskutera detta när vi är på plats och se hur vädret är osv. Haffa tag i mig när ni ser mig, min hojs syns! :tummenupp
Vi såg din hoj, letade efter dig, frågade runt om någon visste vem som ägde den vita Bonnien, ställde oss "mitt utanför" så att vi skulle synas, men vi lyckades inte hitta dig LilleTommy. Så vi fick köra iväg utan dig....
Lite småvägar och sedan fika på Jönssons i Gottskär. Jag och twintorsk avslutade sedan med att besöka scooterfolket som hade en samling på Götaplatsen. http://www.facebook.com/groups/13570610071/

Ett självklart ställe att åka med sin trajja och visa musklerna! ;) Lite "Mods vs Rockers Light" - med två trajjor och säkert 50 scootrar.
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Vi såg din hoj, letade efter dig, frågade runt om någon visste vem som ägde den vita Bonnien, ställde oss "mitt utanför" så att vi skull synas, men vi lyckades inte hitta dig LilleTommy. Så vi fick köra iväg utan dig....
Lite småvägar och sedan fika på Jönssons i Gottskär. Jag och twintorsk avslutade sedan med att besöka scooterfolket som hade en samling på Götaplatsen. http://www.facebook.com/groups/13570610071/

Ett självklart ställe att åka med sin trajja och visa musklerna! ;) Lite "Mods vs Rockers Light" - med två trajjor och säkert 50 scootrar.

Roligt med så mycket folk på Johans, kanon stämning och massor av hojjar av alla fabrikat, såg bl.a. en MotoGuzzi Le Mans 80-83:a ?
Även en Sällsynt Silver Vinge (83?) dök upp.

Som vanligt trevligt sällskap och kanon väder i Gottskär.
Fick sällskap av en Kvinnlig MC-förare en Bit, hon såg för cool ut bakifrån på den hojen :tummenupp
 

LilleTommy

Min hoj är en sporthoj va?
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Bollebygd
Hoj
Triumph Bonneville T100, Triumph Sprint ST, Husqvarna 256A
Vi såg din hoj, letade efter dig, frågade runt om någon visste vem som ägde den vita Bonnien, ställde oss "mitt utanför" så att vi skull synas, men vi lyckades inte hitta dig LilleTommy. Så vi fick köra iväg utan dig....
Lite småvägar och sedan fika på Jönssons i Gottskär. Jag och twintorsk avslutade sedan med att besöka scooterfolket som hade en samling på Götaplatsen. http://www.facebook.com/groups/13570610071/

Ett självklart ställe att åka med sin trajja och visa musklerna! ;) Lite "Mods vs Rockers Light" - med två trajjor och säkert 50 scootrar.


FÖRLÅT!...precis när jag gick ut från klädavdelningen så såg jag att det stod 2 Truxton och en VFR"?" "mitt utanför".
Så jag tänkte gå ut, men då gav ni nog förmodligen precis upp...för jag såg när ni la i växlarna och drog iväg. :död
Jag glömde av tiden lite, men ni verkade haft roligt utan mig ändå :3freak... Vi kanske hinner med nån tur innan säsongen är helt slut!
Är ju en dag imorgon också...:rolleyes:
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Det är obegripligt att lägga rea så innan löning. Sen fattar jag ingenting längre. Mattelärare som jag är så får jag inte räknandet att stämma. kan någon hjälpa mig, var tänker jag fel.

Såg en gul Daytona som jag ville ha. Bestämde mig för att köpa. Check! Sen blev det lite omständigheter som gjorde att jag avstod. Alltså + 28000 kr.

Kollade vad alla jobben på hojarna skulle gå på den här vintern inklusive byte av bakdäck på Suzukin. 18000 kr. Jag köper material och delar för ca 3000 kr och gör jobbet själv. Solklart 15000 kr plus.

28000 kr + 15000 kr = 43000 kr ( ganska säker att jag räknat rätt)

Jag skulle alltså ha 43000 kr att spendera fritt eftersom jag sparat in dessa pengar men det har jag ju inte. Vart tänker jag fel? Hjälp mig nu.

Pysselkväll på altanten resulterade i a f i verktyg för att lossa kammarna a lá thruxtonerich ( notera att mina är blanka), verktyg för att banka ner packboxarna och nya dB-killers till mina Toga. Vet inte hur många tusen till jag ska plussa på här men några. Fast det blir ju ändå inte rätt. Hjälp mig ! :)

Såg att du räknat lite fel i besparingar, du missade totalt utgiften på försäkringen till den Gula Daytona:n , där sparade du säkert 7000:- / år, om man tar och räknar med att du säkert behållt den i 5 år så är det ytterligare 35000:- insparade, räcker både till ny garderob och massa jackor :banana
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Såg att du räknat lite fel i besparingar, du missade totalt utgiften på försäkringen till den Gula Daytona:n , där sparade du säkert 7000:- / år, om man tar och räknar med att du säkert behållt den i 5 år så är det ytterligare 35000:- insparade, räcker både till ny graderob och massa jackor :banana

Å fan, du menar att jag är på rätt spår alltså. Bara att handla vidare. Gött att höra!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ha ha, den ekonomikursen vill jag också gå!!!! Är TCE kursledare???
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Min lagning av membranet verkar för övrigt funka :banana
Tog en kvällstur idag och yatzy! Gick skräp i början, först startade den inte ens (gick bara på 1 burk). Tog mig i kragen ersatte kontakterna till tändspolarna, kollade gnistan. Satte ihop allt - startade på båda burkarna!

Problemet med skräpgång på hög/lågfart är borta. Lite skum mellan övergången från lågfart till mellangas, men detta kan jag leva med tills jag styrt nya fuggar. Verkar således vara fuggerelaterat som jag misstänkte :tummenupp

Gasade på till dryga 200+ på mätarn, så något rätt måste man ha gjort!

Gött att höra gubben! Kanske dags för en tur snart igen??

Jag var på Arlanda TT hela dagen i dag och övade kurvtagning! :tummenupp Jäkligt kul var det men lite dyrt (1800:) och rätt jobbigt eftersom jag är mitt uppe i en förkylning. Inte direkt 100% i skallen...(det är jag väl inte normalt heller men ni fattar vad jag menar) :banana
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Gött att höra gubben! Kanske dags för en tur snart igen??

Jag var på Arlanda TT hela dagen i dag och övade kurvtagning! :tummenupp Jäkligt kul var det men lite dyrt (1800:) och rätt jobbigt eftersom jag är mitt uppe i en förkylning. Inte direkt 100% i skallen...(det är jag väl inte normalt heller men ni fattar vad jag menar) :banana

Funkar kanoners igen. Är lite kinkig fortfarande när hon är kall, men när tempen stiger funkar det kanoners. Märker ett litet ryck vid passagen mellan 1/4 gas till halvgas, en saftig dipp, men därutöver funkar hojen klockrent. Exakt vari felet låg/ligger lär jag inte få reda på, men jag tror dåliga kontakter till tändspolarna kan ha varit bidragande, samt det skadade membranet.
@BJN körde på vanliga isolerade Feltema klämkontakter, klämda med riktig tång. En jäkla skillnad mot skräporiginalen. Dessa sitter verkligen fast! :tummenupp

Hojta till i helgen Anders om det är bra väder ;)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Var det herr Yonsson som brölade förbi kapellplatsen nyss? Svart thruxton, gött ljud!
Fixat med dämparna? Lät inte lika ettrigt vasst som innan..

Yes Sir! Det var jag. Har dock inte fixat dämparna. Jag satte ju i db-killers i våras, men en flög ut under första rundan och sen sket jag i att köpa nya. :D Det har ju som bekant regnat nästan varje dag i en månad nu, så det var underbart att få köra lite. Körde till Guldheden (via en polare) bort till Mölnlycke/Pixbo och hem igen.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Funkar kanoners igen. Är lite kinkig fortfarande när hon är kall, men när tempen stiger funkar det kanoners. Märker ett litet ryck vid passagen mellan 1/4 gas till halvgas, en saftig dipp, men därutöver funkar hojen klockrent. Exakt vari felet låg/ligger lär jag inte få reda på, men jag tror dåliga kontakter till tändspolarna kan ha varit bidragande, samt det skadade membranet.
@BJN körde på vanliga isolerade Feltema klämkontakter, klämda med riktig tång. En jäkla skillnad mot skräporiginalen. Dessa sitter verkligen fast! :tummenupp

Hojta till i helgen Anders om det är bra väder ;)

Kan du visa hur den kontakten ser ut?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top