Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja jag funderar på att göra det. Det var ny tjejen som kom med förslaget...:tuttar (bra tjej tycker jag)
Bara ett litet problem, PACKNINGEN...." inte så lätt att åka två på hojen o få med sin lite kläder o sånt. Så jag tänkte att jag skulle få någon att köra följebil, då är det inga problem.

Som jag sa i tidigare EDit till TMax så mår jag rätt kass just nu och även om tanken är god så kan jag inte riktigt tänka på detta just nu. Men som sagt tanken är riktigt god.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ska beskriva senaste tidens strul med ena gaffelbenet:

Så här kan det gå om man har riktig otur. Kan inte bara vara oskicklighet för höger sidas gaffelben gick lätt som en plätt både att ta isär och sätta ihop men vänster sida???????

Jag började med att lossa bottenskruven på båda benen medan fjäderspänningen höll kvar underdelen. När jag tagit av toppmuttrarna och tappat ur oljan upptäckte jag att på vänster sida hade den inte alls lossnat. I med ett kvastskaft och tryckte allt mot vägen så hårt jag kunde men tji. Det bara roterade där inne. Tillverkade ett verktyg av en trälist som jag spetsade i ena ändan. Satte fast den i ett skuvstäd och tryckte på men inte. Förbättrade verktyget gen om att klippa upp en slang en bit och trä på den spetsade delen. Nu började jag känna att det blev lite mer mothåll men inte förrän jag ringt en kompis så att jag kunde trycka gaffeln med all kraft mot mitt ”verktyg” och han kunde sköta mutterpickan lossnade den.

Gängorna var fulla av skit och trodde ett tag att det var gängpaj men med bromsrengöring, tops, stålborste och tryckluft blev det helt OK.

Dags för slipning och lackering av underbenen. Slipade och lade på en fillprimer och vips vara alla stenskott borta. Slipade primern fint med 800-papper och lade på den svarta basfärgen. Kör med samma koncept som på skärmarna. Svart matt basfärg och 2k-lack ovanpå. När jag lagt den svarta färgen tyckte jag att jag gjort mitt bästa lackjobb någonsin. Tills jag upptäckte att på vänster ben hade färgen krackelerat på två små ställen. Vid bakre fästet för skärmstaget och vid undre fästet för oket. Bara att slipa om och ny primer och svart färg. Sen funkade det konstigt nog perfekt med klarlacken på båda.

Lät härda i två dygn innan hopsättning. 

Haynes föreslår att man använder brickan som sitter ovan på den övre metallbussningen för att knacka ner bussningen i gaffelbenet och ser till att skydda benet ordentligt. Jag köpte ett vanligt vitt avloppsrör som sitter under tvättställ. Det är visserligen bara 40 mm men om man slitsar längs med så går det att trä på gaffelbenet. När jag skulle kapa till en lämplig längd för att skydda benet fick jag en genial tanke. Varför inte kapa till en bit som är lite längre än gaffelbenet och använda detta och en träklubba för att knacka ner bussningen Sagt och gjort och efter två knack satt bussningen på plats.På högra benet alltså. När jag gjorde samma sak med vänstra hände ingenting och jag fick använda en bit kortare rör som skydd och knacka mot brickan med en dorn. Jodå efter lite knackande satt den nog på plats. Kunde dock inte kolla exakt då brickan hade fastnat. Det hade innerbenet också. Alltså bara att ta i med full kraft och rycka isär igen.

Jag var helt säker på att jag inte förväxlat delar från höger och vänster sida. Underbenen går ju inte att förväxla då bara vänsterbenet har fäste för bromsok. Trots detta undersökte jag alla möjligheter. I högra underbenet fungerade alla delarna ( bussningar, brickor och innerben) hur lätt som helst. I vänstra fungerade ingenting. Det enda jag kunde komma på då var att sätta mig med smärgelduk och vidga hålen där bussning och bricka skulle sitta. Efter några försök så ramlade brickan i lätt, det gick att knacka ner bussningen med plaströret och gaffelbenet löpte lätt.

Resten av monteringen gick bra. Dvs att fylla på olja och montera ihop gaffelbenen.

Sen var det ju de där förbannade gummitätningarna mellan lyktfäste och styrhalva som jävlades och då var mitt tålamod slut.

Nu är allt monterat men det känns inte helt Ok att ha vidgat hålet med smärgelduk för att få ihop skiten.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Värme och kyla är ett hett tips Björn om montaget strular. In med en del i frysen och värm sedan den andra med gasol eller motsv. Funkar bättre än man kan tro!
Du har inga bilder på det som strulade, svårt att hjälpa till annars :/

Jag tillverkade ett eget verktyg med en lång förlängare till spärrskaftet (50-60 cm) slipade sedan till en tändstiftshylsa (lång) i varje ände så den passade gaffeln. Beroende på vilken ände man använder så funkar den både till tjejens Yamma och min gamla traja gaffel (och många andra med). Kan ta ett par bilder senare.

Styrhylsan som skall ned i det undre benet behöver nästan alltid våldas dit, sitter den för löst har den ingen funktion. Jag tejpar alltid det kromade benet, tillverkar en plasthylsa som löper över benet och sedan en utändig hylsa som i stål som jag sedan knackar ned styrhylsan med. Pilligt och jobbigt, men funkar så gott som alltid ;)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Värme och kyla är ett hett tips Björn om montaget strular. In med en del i frysen och värm sedan den andra med gasol eller motsv. Funkar bättre än man kan tro!
Du har inga bilder på det som strulade, svårt att hjälpa till annars :/

Jag tillverkade ett eget verktyg med en lång förlängare till spärrskaftet (50-60 cm) slipade sedan till en tändstiftshylsa (lång) i varje ände så den passade gaffeln. Beroende på vilken ände man använder så funkar den både till tjejens Yamma och min gamla traja gaffel (och många andra med). Kan ta ett par bilder senare.

Styrhylsan som skall ned i det undre benet behöver nästan alltid våldas dit, sitter den för löst har den ingen funktion. Jag tejpar alltid det kromade benet, tillverkar en plasthylsa som löper över benet och sedan en utändig hylsa som i stål som jag sedan knackar ned styrhylsan med. Pilligt och jobbigt, men funkar så gott som alltid ;)

Jag förstår hur du menar men inget av det du nämner tror jag hade hjälpt här. Ovanpå styrhylsan som ska knackas ned i gaffelbenet ligger det en bricka. Den har ingen passning alls utan den ska man bara kunna släppa på plats. Det gick också med båda brickorna i det ena gaffelbenet men inte med någon av dem i det andra utan även brickan behövde knackas ned. Sedan fick jag ju faktiskt ner styrhylsan även i det vänstra benet men då satt brickan fast och innerbenet gick knappt att röra fram och tillbaka. Därför var jag ju tvungen att rycka isär det igen. Efter att ha provat med båda sidors innerben, styrhylsor och brickor i båda underbenen så var resultatet följande:

I högra benet passade allt. I vänstra benet funkade inget. Därför fick jag ta till slipduk och slipa upp ett större utrymme i vänsterbenet. Sen funkade det där också. Det är bara det att det känns inte helt tillfredsställande att ha vidgat hålet med slipduk.

Gaffeln sitter på nu och den verkar funka men är ändå på jakt efter någon billig begagnad att förbättra med Carpimoto Matris Fork Cartridge Kit for Triumph Thruxton.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Sicken kille :)

Ser ut att bli en order i veckan!

Good morning Sir;
Thanks for your interest in TPUSA!
Here the answer to your questions:
1) Yes.
2) Yes
3) I ship the carbs already jetted for your specific application ( you
will need to provide me the details)
4) I can ship you the jets free of charge.
Please let me know if I can be of further assistance.
Thank you.

On 1/4/2012 2:20 AM, Fredrik Seth wrote:
> From: Fredrik Seth
> Email: fredrik_garna_larm@hotmail.com
>
> ------------------------------------------------------
>
> Hi!
>
> I'm about to order the FCR 39-kit from you to my 04 Thruxton.
> I have a couple of questions:
>
> - Do you ship to Sweden?
> - Can you label the package as "replacement parts"?
> - Which jetting does the kit come with?
> - Can you send extra jets, mains and low speed? I got HC-Pistons and have
> had a port polish job. How much do you charge for 2 low speed+2 mains (1
> size larger).
>
> Many thanks in advance!
>
> Fredrik Seth
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Verkar vara en bra firma att ha att göra med!
Good luck!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Lite gladare idag!

Har en kompis som känner hur många duktiga hojmekar som helst och idag fick jag tillfälle att prata med en av dem om mitt vänstra gaffelben. Han konstaterade direkt efter min beskrivning att det är tillverkningsfel på underbenet. Styrhylsan som sitter fast i underbenet och glider mot innerbenet ska gå lätt att knacka ner. Mitt slitsade avloppsrör med två knack tyckte han lät normalt. Att sedan även brickan kilar sig fast i vänsterbenet tyckte han lät helt onormalt. När jag sen beskrev att alla innerdelar (både vänster och höger) funkar bra i högerbenet men inte i vänsterbenet så blev han ännu mer säker på att vänster underben var fel från början.

Han tyckte dessutom inte att det skulle spela någon roll att jag vidgat med slipduk. Det är innersidan som spelar roll där.

Å sen sa han att jag tror att du kommer att uppleva din gaffel mycket bättre än vad du är van vid.

NU känns inte allt piss längre och jag har plussat TMax oerhört fyndiga inlägg ( han brukar ju vara rätt fyndig).

God fortsättning till er alla!

M v h
BJN
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skönt Björn! Då är det förhoppningsvis inga problem :)

Då jag blitt sjuk igen (halsfluss) och inte kan mecka hoj roade jag mig att rota igenom alla bilder från i somras.
Gillar att fota/filma men hinner aldrig sortera. Här en film från i somras på Kjula. Fick tyvärr ingen tid pga trasig fotocell, men kul var det ändock! Farsan som filmar.
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Sicken kille :)

Ser ut att bli en order i veckan!

Good morning Sir;
Thanks for your interest in TPUSA!
Here the answer to your questions:
1) Yes.
2) Yes
3) I ship the carbs already jetted for your specific application ( you
will need to provide me the details)
4) I can ship you the jets free of charge.
Please let me know if I can be of further assistance.
Thank you.

On 1/4/2012 2:20 AM, Fredrik Seth wrote:
> From: Fredrik Seth
> Email: fredrik_garna_larm@hotmail.com
>
> ------------------------------------------------------
>
> Hi!
>
> I'm about to order the FCR 39-kit from you to my 04 Thruxton.
> I have a couple of questions:
>
> - Do you ship to Sweden?
> - Can you label the package as "replacement parts"?
> - Which jetting does the kit come with?
> - Can you send extra jets, mains and low speed? I got HC-Pistons and have
> had a port polish job. How much do you charge for 2 low speed+2 mains (1
> size larger).
>
> Many thanks in advance!
>
> Fredrik Seth

de är jättebra att ha att göra med på TP USA , förutom att de har extremt långa leveranstider , tog sådär en 3-4 månader innan de skickade sakerna jag beställt !
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ajdå! Skall ha det i åtanke när jag gör min förfrågan.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har bara handlat en gång från TPUSA och då tog det drygt 2 veckor att få grejerna, ganska ok tycker jag.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Har några shims över om nån är intresserad, skicka PM. Mätta med min micrometer, + - 0,01 mm. 25 mm diam. Passar alla truxar/bonnevillar/scramblar mfl.
Storlekar:
2,82 1st
2,83 1st
2,85 2st
2,89 1st
2,90 2st
2,91 1st
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kan absolut bli intressant! Vill minnas att jag låg på håret för ett par ventiler förra året. Måste bli frisk först innan jag kan börja skruva moppe igen. Legat i sängen nu sedan i fredags förra veckan. Har du ingen panik så kikar jag gärna om ett par dagar?
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Tja!

Nu har jag inte vart här på ett tag men det betyder inte att jag har sålt hojen.
Jag är lite sugen på att sopa till med ett fetare bakdäck till nästa säsong och måste jag ju ha bredare fälgbana. Ni som har erfarenhet av detta. Har dock reflekterat över två saker när jag har sett andra som har gjort detta.
1 Däcket hamnar JÄVLIGT nära kedjan och man måste offset'a fälgen lite.
2 Det verkar kosta skjortan :)

Gissar jag rätt om ni som har gjort detta har köpt 5 eller tom 5.5" fälgbana och slängt på en 180 sula?
Tacksam för svar på hur ni gjorde och vad ni hade gjort annorlunda om ni skulle göra samma resa igen fast med dagens erfarenhet.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Om inte det är tokviktigt med ekerfälgar så går en CBR600 fälg att modda.
Sitter en dito på min. Kan slänga på fetare svål, men nöjde mig med ett 160.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top