Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har några shims över om nån är intresserad, skicka PM. Mätta med min micrometer, + - 0,01 mm. 25 mm diam. Passar alla truxar/bonnevillar/scramblar mfl.
Storlekar:
2,82 1st
2,83 1st
2,85 2st
2,89 1st
2,90 2st
2,91 1st

Inget shims som jag känner att jag behöver i reserv just nu men tanken är genial. Vi byter shims med varandra. Det var ju så man gjorde förr. Bytte shims med verkstan för en tjuga styck. Alla verkstäderna runt omkring här har har slutat med det.Så nu måste jag köpa originalshims nya. I of s inte så dyra till Triumph. Men det kostar en femtiolapp upp på Suzuki-shimsen. Eller gjorde i vart fall för Yamahashimsen. Kan vi byta med varandra och få rätt för bara portokostnaden är det ju genialt. Dock behöver jag troligtvis tjockare shims i fortsättningen om den nu är så som jag alltid har trott att spelet minskar.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tja!

Nu har jag inte vart här på ett tag men det betyder inte att jag har sålt hojen.
Jag är lite sugen på att sopa till med ett fetare bakdäck till nästa säsong och måste jag ju ha bredare fälgbana. Ni som har erfarenhet av detta. Har dock reflekterat över två saker när jag har sett andra som har gjort detta.
1 Däcket hamnar JÄVLIGT nära kedjan och man måste offset'a fälgen lite.
2 Det verkar kosta skjortan :)

Gissar jag rätt om ni som har gjort detta har köpt 5 eller tom 5.5" fälgbana och slängt på en 180 sula?
Tacksam för svar på hur ni gjorde och vad ni hade gjort annorlunda om ni skulle göra samma resa igen fast med dagens erfarenhet.

Jag är ju inte som alla andra och jag ville bara ha en fälg som passade mitt 150-däck bättre än originalfälgen så jag valde moderata 4,5",: Det kostade mig ca 3500 kr inklusive frakt och pulverlackering av baknavet. Då ekrade de även upp fälgen på navet. Jag är så in i h-e nöjd med både resultat och pris.

EDIT; T.ex. TMax kör förtjänstfullt ett 150-däck på originalfälg så det går också. Dock kommer man aldrig ut i slitbanan och får därför ett s k fegmönster på sidorna. TMax har ju detta men den som påstår att han fegar i kurvorna ljuger. Han står på som fan i krokarna men däcken slits inte ända ut pga att de får en sån jävla rund profil med originalfälgarna.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Edit 2: Häng med honom den som kan när det verkligen svänger. Då är han överjävlig. Är det dessutom grus så kan vi ge upp direkt! :)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Last edited:

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Nu har jag backat och läst på lite i denna tråd. Som jag ser det så finns det 3 alternativ

#1 Slänga på 150 sula på 4,5" fälg (BJN)
#2 Slänga på 160 sula på 5" fälg och flytta fälg banan till vänster (Speedtwin)
#3 Slänga på 160 sula på 5" fälg och flytta kedjan (xyx)

För att få en bättre bild av skillnaden så ställde jag upp en liten formel som beräknar hur mycket däck som hänger ut över fälg kanten i dom olika alternativen. Detta för att se hur mycket däcket reser sig.

(Däckets bredd - fälgens bredd) / 2 = överhäng per sida

3,5" fälg med 130 däck = 20,5 mm/sida (original)

3,5" fälg med 150 däck = 30,5 mm/sida (som jag har idag)

4,25" fälg med 150 däck = 21 mm/sida

4,25" fälg med 160 däck = 26 mm/sida

4,5" fälg med 150 däck = 18 mm/sida (BJN)

4,5" fälg med 160 däck = 23 mm/sida

5" fälg med 160 däck = 16,5mm/sida

Just nu så lutar det alltså åt 5" med 160 sula och det känns som att det borde vara bättre att flytta kedjan än att fälgbanan. Eller vad tror ni?

Nu gäller det bara att hitta ett bra och billigt kit :)
 
Last edited:

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Bra sammanställning!

Kort fråga - Hur flyttas kedjan? Har inte undersökt saken närmare själv. Finns det justeringsmån vid infästningen av dreven eller krävs moddning? Spacers?
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Bra sammanställning!

Kort fråga - Hur flyttas kedjan? Har inte undersökt saken närmare själv. Finns det justeringsmån vid infästningen av dreven eller krävs moddning? Spacers?

* 2x rostfria M10-brickor per bult på bakdrevet så att det fortfarande hade kontakt med läpparna på ryckdämparen/navet och 3x 1mm tjocka DIN988 passbrickor med 30mm innerdiameter för framdrevet vilket är precis vad som går för att låsbrickan fortfarande ska låsa i splinesen. Kedjan ligger rakt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu har jag backat och läst på lite i denna tråd. Som jag ser det så finns det 3 alternativ
#1 Slänga på 150 sula på 4,5" fälg (BJN)
#2 Slänga på 160 sula på 5" fälg och flytta fälg banan till vänster (Speedtwin)
#3 Slänga på 160 sula på 5" fälg och flytta kedjan (xyx)
#4 Slänga på 150 sula på originalfälg (TMax)

- Men visst kör du på 150 redan idag, eller?

Jag tycker att funkar utmärkt om man vill nöja sig med 150-bredd. Rund och go' profil, svänger fin-fint! :) Nä, men allvarligt, så skiljer det inte jättemycket. Man ser en viss skillnad med blotta ögat, men jag upplever i vart fall ingen nackdel. Kanske, kanske blir den något mer lättsvängd. Men när man rullar ut med nya däck så är det svårt att definiera om den skillnaden beror på 1) en annan profil eller 2) att man helt enkelt fått på nya oslitna däck.

Det enda man behöver tänka då på är hur man skall förklara bort sin fegrand... ;)
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Har några shims över om nån är intresserad, skicka PM. Mätta med min micrometer, + - 0,01 mm. 25 mm diam. Passar alla truxar/bonnevillar/scramblar mfl.
Storlekar:
2,82 1st
2,83 1st
2,85 2st
2,89 1st
2,90 2st
2,91 1st
Får göra en större revidering av måtten pga fel "fusklapp". Följande shims finns:
2,52 mm 1st.
2,55 mm 1st
2,62 mm 2st
2,65 mm 3st
2,79 mm 1st
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
#4 Slänga på 150 sula på originalfälg (TMax)

- Men visst kör du på 150 redan idag, eller?

Jag tycker att funkar utmärkt om man vill nöja sig med 150-bredd. Rund och go' profil, svänger fin-fint! :) Nä, men allvarligt, så skiljer det inte jättemycket. Man ser en viss skillnad med blotta ögat, men jag upplever i vart fall ingen nackdel. Kanske, kanske blir den något mer lättsvängd. Men när man rullar ut med nya däck så är det svårt att definiera om den skillnaden beror på 1) en annan profil eller 2) att man helt enkelt fått på nya oslitna däck.

Det enda man behöver tänka då på är hur man skall förklara bort sin fegrand... ;)

Jo idag kör jag med 150 på original. Funkar kalasbra men jag vill nog ha lite mer däck att åka på känner jag. Har lagt mycket energi på fjädring och känner att det är dags att fixa gummit så som jag vill ha det.
SEN ska jag lära mig köra också ;-)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag har inte flyttat min kedja alls. Kör som sagt på ett 160 däck på en CBR 600 fälg.
Vet iofs inte hur pass offset den är från början då jag köpte fälgen färdigmoddad.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Sen kommer ju nästa fråga...

OM jag skulle vilja pulverlacka skiten svart så lär jag ju göra samma resa fram.
Ska man ha lite bredare där också då kanske?
Nån som har erfarenhet?
Hur bör jag tänka. Har lajjat lite med PS på bilden och visst fan ser det rätt bra ut med svarta rims!

Bortse från däckpennan!
 

Bifogat

  • IMG_0608.jpg
    IMG_0608.jpg
    247 KB · Visningar: 64
  • Copy of IMG_0608.jpg
    Copy of IMG_0608.jpg
    246.2 KB · Visningar: 61

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Julafton.. redan?
 

Bifogat

  • 396857_10151129890275314_550720313_22394089_642162433_n.jpg
    396857_10151129890275314_550720313_22394089_642162433_n.jpg
    55.8 KB · Visningar: 50

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Detta skall bli spännande :)
Fullt justerbara och till synes i riktigt bra kvalitet.
Snabb leverans från Italienv (Best for Britts) på cirka gurka en dryg vecka. :tummenupp
 

Bifogat

  • 386417_10151129914220314_550720313_22394105_870268420_n.jpg
    386417_10151129914220314_550720313_22394105_870268420_n.jpg
    55.8 KB · Visningar: 51

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Fan. Jag har räknat helt fel ovan. Det är visst 3.5" original. Kommer snart en uppdaterad version.

Nu har jag uppdaterat listan ovan :)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Detta skall bli spännande :)
Fullt justerbara och till synes i riktigt bra kvalitet.
Snabb leverans från Italienv (Best for Britts) på cirka gurka en dryg vecka. :tummenupp

De där är säkert bra. Kollade lite på dem och rotade runt på nätet. Hittade bara positiva omdömen.
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
du glömde 5" med 180 däck.. , normalt 170 däck till 5" men det funkar med 180 oxå utan att flytta kedjan.. hade det ju så själv på min Thruxa
Nu har jag backat och läst på lite i denna tråd. Som jag ser det så finns det 3 alternativ

#1 Slänga på 150 sula på 4,5" fälg (BJN)
#2 Slänga på 160 sula på 5" fälg och flytta fälg banan till vänster (Speedtwin)
#3 Slänga på 160 sula på 5" fälg och flytta kedjan (xyx)

För att få en bättre bild av skillnaden så ställde jag upp en liten formel som beräknar hur mycket däck som hänger ut över fälg kanten i dom olika alternativen. Detta för att se hur mycket däcket reser sig.

(Däckets bredd - fälgens bredd) / 2 = överhäng per sida

3,5" fälg med 130 däck = 20,5 mm/sida (original)

3,5" fälg med 150 däck = 30,5 mm/sida (som jag har idag)

4,25" fälg med 150 däck = 21 mm/sida

4,25" fälg med 160 däck = 26 mm/sida

4,5" fälg med 150 däck = 18 mm/sida (BJN)

4,5" fälg med 160 däck = 23 mm/sida

5" fälg med 160 däck = 16,5mm/sida

Just nu så lutar det alltså åt 5" med 160 sula och det känns som att det borde vara bättre att flytta kedjan än att fälgbanan. Eller vad tror ni?

Nu gäller det bara att hitta ett bra och billigt kit :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Någon som av en händelse har erfarenhet av Zard Trofeo system?
Det går fan inte att få fästet för ljuddämparna att passa... hålbilden lirar inte med platsen i ramen där den skall placeras. Om jag lyfter på tändenheten och petar dit fästet så går tändenheten inte att sätta tillbaka. Skulle jag vidga hålen i fästet så passar inte dämparna sedan.
Skulle jag jacka ur i fästet så kommer ändock kontakten som sticker ut att ta i fästet. Hur fan är det tänkt?
 

Bifogat

  • IMAG0325.jpg
    IMAG0325.jpg
    77.5 KB · Visningar: 49
  • IMAG0328.jpg
    IMAG0328.jpg
    117.8 KB · Visningar: 44
  • IMAG0329.jpg
    IMAG0329.jpg
    85 KB · Visningar: 47
  • IMAG0330.jpg
    IMAG0330.jpg
    80.3 KB · Visningar: 53
  • IMAG0331.jpg
    IMAG0331.jpg
    56.6 KB · Visningar: 56

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
jag våldpressade ner tändenheten så bultarna tog gäng bara ett par varv när jag monterade det på min då gick det , tror att tändenheten sitter annorlunda på thruxton trofeocyklarna nere i italien därav passformen. Zard Trofeo finns ju inte som gatgodkänt system..
Någon som av en händelse har erfarenhet av Zard Trofeo system?
Det går fan inte att få fästet för ljuddämparna att passa... hålbilden lirar inte med platsen i ramen där den skall placeras. Om jag lyfter på tändenheten och petar dit fästet så går tändenheten inte att sätta tillbaka. Skulle jag vidga hålen i fästet så passar inte dämparna sedan.
Skulle jag jacka ur i fästet så kommer ändock kontakten som sticker ut att ta i fästet. Hur fan är det tänkt?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det kan nog stämma, hittade precis denna bild på nätet:
Jävla skit..

Antingen blir det att snida ett eget fäste, eller modda det som följde med. Så underbart att allt alltid skall strula. Dämparna sitter dock fint på hojen nu :)
 

Bifogat

  • IMG_1254.jpg
    IMG_1254.jpg
    171.2 KB · Visningar: 55
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top