Triumph Thruxton-tråden

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Kruxet verkar vara att vajern är rostfri.
Jag köpte skruvnipplar igår och det ångrar jag inte. Jag fick göra om/göra rätt ganska många gånger innan jag fick till det rätt med vajerhölje, gas samt retur vajer och då var det jävligt skönt att man hade skruvnipplat.
Dock är detta bara en temporär lösning som får duga till vårens första turer. Ska löda på en icke rostfri vajer sen, nu när jag vet exakt längd.

Det börjar arta sig nu i alla fall. Ska skjuta på gashandtaget lite längre in för att kapa av styrpinnarna. Där skruvarna sticker upp ur kronan, tänkte jag sätta en liten platta som jag i sin tur sätter Hel/halvljus vippen i. Kupolmuttrar ovanpå det. Sen är det nog fan klart för i år:)

IMG_1915.jpg

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Teargaz - Din lösning väcker ett svårt ha-begär, väldigt prydligt!

Kan du rekomendera någon återförsäljare på dessa prylar?

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Middleton, Det beror på vilka prylar som du är ute efter.

Det finns en ganska lång historia med en ordentlig tripp trapp trull påföljd bakom det du ser ovan :)
Blev du sugen på ISR reglagen, LSL Clipon, Rizoma handtagen eller den sexiga vippbrytaren som jag köpte på claes ohlsson ;)

Jag fick plats med gasvajers under bromspumpen nu. Fan så mycket bättre det blev.
Sänkningen av instrumenteringen blev ju kanon från sidan Finns inte mycket tillgodo där! Jag hade nästan glömt hur snyggt jag tycker mitt 6 kolvsok är! Det skarpa ögat ser säkert en ny text längst ner på gaffelbenet också.

IMG_1920.jpgIMG_1918.jpg

Allt detta godis ååå så startar inte skiten!

I vintras (innan jag plockade isär allt) så skulle jag testa att okynnesstarta hojen. Jag gnuggade på lite med startmotorn och kom sen på att jag hade soppakranen avstängd. Slog på den, gnuggade lite till och på sista försöket innan batteriet dog så kommer det som ett lite sprakande ljud istället för startmotor.

Därefter laddar jag batteriet och låter det stå i ca 1-2 månader. När jag sen ska prova starta så lyser allt men det säger inte ens klick när jag trycker på start. Jag testar att ladda upp batteriet igen och nu så får jag samma sprak ljud som ovan. That's it.
Tror ni att det är batteriet som är stekt, eller startmotorn eller nåt rellä?
Kommer såklart börja testa med ett nytt batteri men det skulle vara kul att höra om nån av er vart med om nåt liknande. Mitt batteri går in på sitt 6'e år nu.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tror ni att det är batteriet som är stekt, eller startmotorn eller nåt rellä?
Kommer såklart börja testa med ett nytt batteri men det skulle vara kul att höra om nån av er vart med om nåt liknande. Mitt batteri går in på sitt 6'e år nu.

Kan vara samma problem som jag och några andra haft, dvs. att tändningslåset brunnit upp, faktiskt rätt vanligt att det kryper in vatten och blir kortslutning.
IMG_1643-1.jpg

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Jag får kolla upp det. Jag har ju hållt på att bända och vrida lite på den efter som jag först flyttade över den på höger sidan. Resulterade det i ett sprakande ljud i bakre delen av motorn? *Krrrr* typ?

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Kan vara samma problem som jag och några andra haft, dvs. att tändningslåset brunnit upp, faktiskt rätt vanligt att det kryper in vatten och blir kortslutning.
View attachment 356856

Finns något som heter Liquid tape från plastidip som är alldeles utmärkt att pensla på baksidan/insidan av tändningslåset för att förhindra att det ärgar bort , mitt tändningslås insida upplöstes i molekyler pga fukt , penslade på Liquid tape och därefter nada problem.. För den som vill veta mer pm:a mig gärna.

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Det var batteriet. Köpte ett nytt på Biltema och nu är Thruxvillen körklar!
Känns kanon!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Inspirerad av alla stormoddare och era bilder här den senaste tiden (fantastiska jobb ni gjort :Bugar) så har jag idag i a f stormekat och gjort min hoj körklar. (Laddat batteriet och justerat spelet i kopplingen :D) I morgon kommer "the final touch" för då ska jag återmontera klockan på gaffelkronans mutter med ett nytt batteri. Sen "ä dä bare å åk"!

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Inspirerad av alla stormoddare och era bilder här den senaste tiden (fantastiska jobb ni gjort :Bugar) så har jag idag i a f stormekat och gjort min hoj körklar. (Laddat batteriet och justerat spelet i kopplingen :D) I morgon kommer "the final touch" för då ska jag återmontera klockan på gaffelkronans mutter med ett nytt batteri. Sen "ä dä bare å åk"!

Klämde 15 mil idag i vårsolen :banana
Hör av dig när det är dags

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Klämde 15 mil idag i vårsolen :banana
Hör av dig när det är dags

Självklart gör jag det trots att du "lurade" mig att köpa ännu en ny jacka. :D

Dialogen mellan mina barn när jag är borta lär väl bli så här: " Ja vad ärvde vi av pappa? Två motorcyklar och 50 MC-jackor!"

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Självklart gör jag det trots att du "lurade" mig att köpa ännu en ny jacka. :D

Dialogen mellan mina barn när jag är borta lär väl bli så här: " Ja vad ärvde vi av pappa? Två motorcyklar och 50 MC-jackor!"

:tummenupp

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Premiären avklarad!

Jag är galet nöjd med årets moddar!
Otrolig skillnad på gaffeln nu och då. Den sväljer hårda samt mjuka stötar hur bra som helst nu. Känns som en helt ny hoj!

Reglagen funkar också kanonbra och körställningen blev nu helt perfekt. Ska strax bege mig till garaget för att fixa med fästet till hel/halvljus knappen men först vill jag bjussa på en bild från igår.

Firefish levererar som vanligt:)

8.jpg

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Gott att ni börjat köra lite! Var med trajjan i Marstrand idag och käkade våffla i vårsolen på kajen. Kort tur, 15 mil inkl lite extrasvängar. Det är VÅR!! :hojsmilie

Last edited:

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Sådär nu var även min lite längre premiär avklarad, det blev en tur ner till Falkenberg totalt 19 mil. Med lite velande efter att hitta lite nya vägar som går att åka på. Men jag hittade bara sork vägar:gnissla

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Får ta och rätta mig själv och säga att det är NIX 25 jag har och inte NIX 30 om det är nån som var nyfiken på den biten. 30 fick nämligen inte plats.

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Detta börjar nästan kännas som en egen liten byggtråd men jag fortsätter att posta på.
Nu är lilla plattan tillverkad, färdigslipad och lackad. Tycker det blev bra. Gillar kupolmuttrar :) Det är alltså hel/halvljus-vippen som sitter i mitten. I mittenläget har man inget ljus alls vilket är ny feature för min hoj :)
Det fanns ingen plats för den på nya handtagen och jag är faktiskt himla nöjd med hur jag löste det. Fästena till instrumenteringen var ju rätt fula och nu tänker man inte på dom på samma sätt.

Krona.jpg

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
En klassisk gammal vippströmbrytare. Helt underbart!:tummenupp

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping