Triumph Thruxton-tråden

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Fråga: Har den klena fula ståltråden som sitter inklämd mellan kylflänsarna någon funktion?

Om inte, finns det nått tips på hur jag får väck eländet?

bild motor.jpg

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Är ett värmeskydd..bara inklämt mellan flänsarna och kan med lite våld ryckas bort.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
30 avverkade mil och ett första oljebyte/filter är gjort..motorn spinner som en katt däremot så slirar kopplingen över 6000 rpm.
Det är straffet för att jag var för lat för att byta till den kraftigare som ligger här i paket och grinar mig i ansiktet. Ett byte är nog oundvikligt så fort det blir lite sämre väder...oljan kan också ha betydelse förstås, kör på mineral nu under inkörningen.. ett shims eller två på fjädrarna kan också hjälpa lite och det blir första hjälpen vid nästa oljebyte. Den bredare fälgen med 160/60 däcket funkar alldeles utmärkt. Framhjulet kommer också att konverteras nu när jag har fått hastighetsmätarsnäckan. Kostade mig 350 kr från ebay.

Jag hade nog gärna sett fram emot ett litet utlägg och en mekardag med kopplingen om jag ( som jag tror du kan vara) hade varit säker på att det berodde på att motorn blivit för stark för kopplingen.:D

Lite ånger på att jag valde 4.25 på fälgen. Det är nog optimalt med 4.5. Fast nu får jag ju fortsätta hävda att 150-bredd ska det vara på en Thruxton.

Den som spar han har och det börjar ju bli känt här i tråden att jag har en del MC-jackor. Fast några är rätt gamla och används aldrig så det decimerar antalet en del. Däremot har jag 15 st nya oanvända T-shirts med hojmotiv. Bl.a. en av de Thruxton T-shirts som Thruxtonerich ordnade gemensam beställning på. Jag har medvetet sparat en för att ha vid något speciellt tillfälle såsom ett bröllop eller en begravning. Nu är den jag använt snart så slut att den kommer att bli putstrasa och då infinner sig sig en ny fråga. Ska jag börja använda den andra eller ska jag skriva i mitt testamente att jag vill ha den på mig då jag begravs? Å då använd för första gången. Svåra frågor en onsdagskväll!:confused: Fär rådgöra med barnen.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
BJN, inte ska du ångra ditt val av fälg, 150 bredd är rätt optimalt för thruxen. 160 bredd, som jag har nu, ser nästan lite stort ut men jag vänjer mig väl. Det är klart att du ska använda t-shirten medan du är "alive", vi kan nog alltid skaffa nya om det kniper. När det gäller kopplingen vill jag undvika att riva nu under säsong så det blir att testa med olika fjädrar och några shims, är ju lättaste vägen och passar en lat man som jag även om det visar sig att i slutänden kanske jag får riva allt ändå. Får väl hålla inne med gasandet lite, he he.

edit: kollade catch can;en och ingen olja eller vatten i den. Snustorrt!!

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag kanske har frågat innan, men är det någon av er som kör med interkom-system?
Är sjukt sugen på att köpa en interphone F4 eller F5. Då jag är lite snål, blir det säkert en F4. Har googlat och läst en hel del och jag kommer enbart använda den till att lyssna på musik, svara på samtal och få muntliga gps-direktioner.

Erfarenheter?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Jag kanske har frågat innan, men är det någon av er som kör med interkom-system?
Är sjukt sugen på att köpa en interphone F4 eller F5. Då jag är lite snål, blir det säkert en F4. Har googlat och läst en hel del och jag kommer enbart använda den till att lyssna på musik, svara på samtal och få muntliga gps-direktioner.

Erfarenheter?

Inga erfarenheter men måste ställa några frågor till er i yngre generationen. Måste man lyssna på musik för jämnan? Räcker inte musiken från Thruxton och din låter ju riktigt skönt.

Svara på samtal? Det är också yngre generationen, man ska vara möjlig att nå för jämnan. Jag som är äldre tänker helt annorlunda. När jag är ute och vandrar på fjället så har jag alltid telefon med mig. Dock aldrig min vanliga mobil utan en kontankortsmobil som bara mina två barn, min fd fru och två kompisar har numret till. Samma är det när jag kör hoj på långtur. Jag har mobil med mig för att kunna meddela om något händer men jag vill fan inte bli uppringd.

Generationsfråga!:)

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
BJN, inte ska du ångra ditt val av fälg, 150 bredd är rätt optimalt för thruxen. 160 bredd, som jag har nu, ser nästan lite stort ut men jag vänjer mig väl. Det är klart att du ska använda t-shirten medan du är "alive", vi kan nog alltid skaffa nya om det kniper. När det gäller kopplingen vill jag undvika att riva nu under säsong så det blir att testa med olika fjädrar och några shims, är ju lättaste vägen och passar en lat man som jag även om det visar sig att i slutänden kanske jag får riva allt ändå. Får väl hålla inne med gasandet lite, he he.

edit: kollade catch can;en och ingen olja eller vatten i den. Snustorrt!!

Nädå, jag är inte så ångerköpt. Jag tyckte ju att 150-däcket funkade bra på originalfälg och ännu bättre nu på 4,25 då det får rätt profil så jag är allt nöjd och behöver inte mer än 150.

Du som rör dig mer i Thruxtonvärlden än jag kan väl hojta till om du ser någon T-shirt som är lika snygg som den vi köpte. Den är ju av en underbar kvalitet dessutom. Jag kan gärna åta mig att göra ett centralt inköp och distribuera denna gången.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Inga erfarenheter men måste ställa några frågor till er i yngre generationen. Måste man lyssna på musik för jämnan? Räcker inte musiken från Thruxton och din låter ju riktigt skönt.

Svara på samtal? Det är också yngre generationen, man ska vara möjlig att nå för jämnan. Jag som är äldre tänker helt annorlunda. När jag är ute och vandrar på fjället så har jag alltid telefon med mig. Dock aldrig min vanliga mobil utan en kontankortsmobil som bara mina två barn, min fd fru och två kompisar har numret till. Samma är det när jag kör hoj på långtur. Jag har mobil med mig för att kunna meddela om något händer men jag vill fan inte bli uppringd.

Vi har mycket att lära av er gubbs, sant :)
Har dock blivit lite bättre på att inte vara ständigt tillgänglig, med hjälp av lite träning!

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?oq4jks

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS

Inte mycket mer att tillägga på det inlägget, gav dig +1 men skulle vilja ge dig +100 :tummenupp

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Men Björn, jag trodde du hade fattat det där med att ett behov uppstår först EFTER att man har inhandlat den där nya prylen. :) Nej, jag MÅSTE inte lyssna på musik för jämnan, men det är gött att ha möjligheten. Dessutom har jag uruselt lokalsinne, så att kunna förprogrammera in en rutt på iphonen och få väganvisningar i örat hade varit klockrent för mig. Höger, vänster, höger, vänster i 20 mil utan att stanna, känns i teorin som en klockren grej. Som det är nu (t ex igår), måste jag stanna ganska ofta för att kolla var jag är på kartan. Sen är det ju faktiskt ganska praktiskt att KUNNA svara i telefon om man väntar på ett samtal. F5 läser upp vem som ringer, vilket gör att man kan låta bli att svara om man vill. Om fler av er har samma märke, så skulle jag kunna prata med er trådlöst under exempelvis Vättern runt (upp till 6 personer) över långa avstånd. Ganska coolt. Shit vad jag babblar. Jag har redan bestämt mig känner jag. *Trycker på köpknappen*. F5 blir det :tungan

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Måste bara säga detta innan gammal farbror går till sängs.

Den här tråden är nu i min dator 278 sidor. Kan nog vara andra värden i andra datorer vad jag hört. Jag har varit med sedan sidan 12. Det jag vill säga är att det är en förbaskat trevlig stämning i den här tråden. Vi ger och tar lite grann. Många av oss har träffats IRL. Vi är inte anonyma. Alla har vi en nick men väldigt många i den här tråden är ändå rätt lätta att kolla identitet på.

Hoppas den här trevliga gemytliga stilen med utbyte av tips och många träffar för att köra ihop kan fortsätta.

Idag har jag kört i shorts och T-shirt. Känns inte helt Ok längre. Det var OK på den tiden jag började köra hoj då det inte var farligt. Då man alltid körde i de kläder man för tillfället hade på sig och givetvis alltid utan hjälm. Å jag är så förbaskat glad att jag köpte min Mesh-jacka för den är nästan ännu svalare att köra i än T-shirt och så finns det ju lite skydd i den. Handskar har jag alltid. Oerhört rädd att förstöra händerna vid en marksyning.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
BJN: Håller med dig fullständigt! Kul att många är så aktiva i tråden dessutom. Har för övrigt använt "benväskan" med stort nöje ett antal gånger nu. Sjukt smidigt och praktiskt. Perforerad jacka is the shit! (Kör med en perforerad läderjack i och för sig. )Skulle aldrig få för mig att köra mer än 100m i t-shirt. Körde utan handskar igår, vilket kändes väldigt busigt. Det blev jag dock straffad för, då mina händer idag är knallröda (I'm a ginger, what can I say). Hoppas nu det blir bra väder under nästa runda och att inga flickvänner, väder eller andra bekymmer sabbar resan :)

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Ah, du har fått benväskan. Ja, den tycker jag var ett toppenköp.

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Lördag 26/5 är det provkörning hos Triumphcenter Stockholm (Länna)
Alltid kul att prova lite så man slipper köpa en till ;)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tjena alla,
Jag har numera dubbla uppsättningar original sidoväskor, se bild: http://www.mcweb.se/vaskor-p-694-c-1236.aspx Dessa tar lite mycket plats, anser min bättre hälft. Särskilt som jag har en Jofamabag också, plus ett antal andra kul väskor i förrådet... För att inte tala om tre avgassystem på vinden, 4 tvåhjulingar och 10 hjälmar i garaget. Ja, ni vet hur det kan vara.

Nån som vill köpa den ena uppsättningen inför årets Vätternrunda, eller andra turer? Nypris 1749 kr, PM:a ett bud så blir min goda hustru glad!

Väskorna är i gott skick. Inte helt nya men välskötta och tvättade med tvål i badkaret de gånger de har blivit smutsiga. :) Det kan regna i Norge, you know...

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Tjena alla,
Jag har numera dubbla uppsättningar original sidoväskor, se bild: http://www.mcweb.se/vaskor-p-694-c-1236.aspx Dessa tar lite mycket plats, anser min bättre hälft. Särskilt som jag har en Jofamabag också, plus ett antal andra kul väskor i förrådet... För att inte tala om tre avgassystem på vinden, 4 tvåhjulingar och 10 hjälmar i garaget. Ja, ni vet hur det kan vara.

Nån som vill köpa den ena uppsättningen inför årets Vätternrunda, eller andra turer? Nypris 1749 kr, PM:a ett bud så blir min goda hustru glad!

Väskorna är i gott skick. Inte helt nya men välskötta och tvättade med tvål i badkaret de gånger de har blivit smutsiga. :) Det kan regna i Norge, you know...

Har visserligen ett par snarlika som det dock inte står Triumph på och så då Jofama som funkar bra på Thruxton men huvudskälet att inte köpa är faktiskt att jag inte heller har plats att förvara.

När du nu ändå nämner vätternrundan så skulle jag önska att alla som skrivit upp sig här http://www.doodle.com/bwn6xf7b9nrvy7nx går in och kollar en gång till så att ni har bockat för rätt dagar, Gäller framförallt Speedtwin och XTrem som ser ut att inte få nöjet att träffa varandra under årets tur.

Fast jag ber även er andra kolla upp att det stämmer med vad ni vet nu.

Ni som inte skrivit upp er ta en funderare till om ni ändå inte ska göra det. Tio Trajor på rad in i Gränna vore smaskens!

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors kors gamla rådisar! Har inte gjort ett inlägg på en evighet känns det som. Haft fullt ös sedan i vintras med att fixa iordning båda hojarna inför min och farsans Isle Of Man resa imorgon. Trajan skall äntligen få komma hem till England! Jag kommer dock att köra mitt andra bygge "Betty". Vi har suttit och laddat nu på dagen med Closer To The Edge + en massa youtubeklipp. Resan beräknas till cirka gurka 500+ mil. Håll tummarna för att båda hojarna håller ihop! Vi ses på vägarna i sommar :fyllisar

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Du menar väl ändå inte att du ska rulla 500 mil? Är det nån fjädring bak på Betty?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Mors kors gamla rådisar! Har inte gjort ett inlägg på en evighet känns det som. Haft fullt ös sedan i vintras med att fixa iordning båda hojarna inför min och farsans Isle Of Man resa imorgon. Trajan skall äntligen få komma hem till England! Jag kommer dock att köra mitt andra bygge "Betty". Vi har suttit och laddat nu på dagen med Closer To The Edge + en massa youtubeklipp. Resan beräknas till cirka gurka 500+ mil. Håll tummarna för att båda hojarna håller ihop! Vi ses på vägarna i sommar :fyllisar

Isle of Man låter som ljuv musik. Dit hade jag tänkt åka om två år och ge mig själv en något försenad 60-årspresent. Vi har pratat om det under ett par år en kompis och jag. Nu ser det mörkt ut. Regeringens-skolverkets nya gymnasium och allt vad det innebär med nya nationella prov och annat ser ut att göra det omöjligt att få tlänstledigt just den tiden då Isle of Man TT går. När jag har nämnt det så har flera kollegor varit oerhört tjänstvilliga och sagt att "klart att du ska åka" vi hjälper dig att ordna det. Känns ju gott att få lite stöd i a f. Annars får jag väl vänta fem år till då jag gått i pension. Då kan inget stoppa mig om jag lever och har hälsan.

Du få dokumentera och berätta sedan Panzaa!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Du menar väl ändå inte att du ska rulla 500 mil? Är det nån fjädring bak på Betty?

Fan, ta bort det inlägget yonsson. Panzaa kan ju få för sig att han är en hårding och vi andra ett gäng fröknar som kör med fjädring. Prinsessan på ärten du vet. :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!