Triumph Thruxton-tråden

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fan, ta bort det inlägget yonsson. Panzaa kan ju få för sig att han är en hårding och vi andra ett gäng fröknar som kör med fjädring. Prinsessan på ärten du vet. :)

Jag kör ju i alla fall med originalfjädring till skillnad från Er riktigt bekväma prinsessor :hihi
Nya prinsesshandskar inhandlade förresten. Perforerade, 350kr inkl frakt. Man bara måste älska tyskarna.
201323_340_FR_LI_11.JPG

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Just precis FJÄDRING för det är INTE stötdämpare i alla fall... ;)

Lite stötar har väl ingen dött av :D
Ska nog lyckas budgetera för öhlins fram OCH bak när dom befintliga är tvärslut... Vilket dom enligt dom flesta var från början! Sen att jag borde bytt bromsvätskan som nog är 8 är gammal, och originalbromsarna som även dom inte håller måttet... Och justera ventilerna... Nu fick jag ångest. Tack. :D

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?iog00o

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Äh. Tycker det är lite överdrivet med inställningen att originaldämparna är kass. Sätt de på hårdaste inställningen, sänk styret lite, sen klarar de det mesta. Om man kör bana, eller kör väldigt mycket, alternativt har för mycket pengar, så har jag full förståelse, men för mig duger de för 500 mil / år. Självklart går det inte att jämföra med en nyare sporthoj, men det är väl ingen sporthoj? :va

Å andra sidan har jag inte kört en thruxton med bättre bakfjädring, så jag har inte så mycket annat att jämföra med, än med mina tidigare hojar.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det finns ju nyanser i allt.

Skillnaden märks t ex när man kör över ett tjälskott eller annan ojämnhet där originaldämparna studsar - med måttlig kontroll. Som i somras, på Vätternrundan vid Töreboda, där "orginal-dämpar-killarna" kom på efterkälken på den gropiga asfalten medan vi som hade bytt dämpare tittade i backspelarna och undrade vad som hade hänt.
*ok, överdriver lite...* :)

Eller den lilla bron på gamla Särövägen, mellan Släp och Vallda (ni göteborgare vet nog vilken jag menar) där hojen nästan lyfter baken över krönet. Ännu ett läge när nya dämpare gör skillnad. Bättre kontroll och mindre känsla av att "jäklar, det var nära ögat".

@Twintorsk: 8 år gammal bromsvätska, det har inte ens jag som för övrigt kör ganska mycket original! :)

Last edited:

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
När du nu ändå nämner vätternrundan så skulle jag önska att alla som skrivit upp sig här http://www.doodle.com/bwn6xf7b9nrvy7nx går in och kollar en gång till så att ni har bockat för rätt dagar, Gäller framförallt Speedtwin och XTrem som ser ut att inte få nöjet att träffa varandra under årets tur. Fast jag ber även er andra kolla upp att det stämmer med vad ni vet nu. Ni som inte skrivit upp er ta en funderare till om ni ändå inte ska göra det. Tio Trajor på rad in i Gränna vore smaskens!
XTrem - du kunde inte 29-30 juni pga annat event, eller?
Speedtwin - är du helt körd alla helger i juli? Skall jag ringa din fru och förhandla?

Andra som hänger på?? Vi är 8 som vill köra som läget är nu. Få 08-or. Vad gör ni därborta, hänger på Bulten hela dagarna? ;) Övriga landet? Det finns ju Thrux'-folk lite här och var? Häng på, vetja!

En snygg rad med trajjor som bullar in i Gränna och köper glass i hamnen (det är tradition att köpa glass i Gränna). Och som parkerar på torget i Askersund och avnjuter en kvalitetsmåltid (pizza). Eller nära nog skrapar fotpinnarna i kurvorna i östgötabygden runt Godegård, Borensberg och mot Skänninge.

Vi talar kvalitetstid, mina herrar (och ev. damer). Vackra vyer. Kurviga landsvägar. Vi undviker raka vägar - de känns onödiga på något sätt. Rätt så gott tempo - men inte våldsamt. Vill ju ha körkortet kvar hela sommaren... Heta motorer, blå avgaskrökar, varma bromsskivor. Lycka, kort och gott!

Last edited:

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Gällande interkomradio kan man skriva mycket.
Jag saknar att inte kunna prata med andra förare/spätta eller kompisar när jag är ute och kör.
Därför har jag kikat runt lite men kommer fram till samma sak varje år.
De moderna systemen har alldeles för mycket funk. Man kan svara i telefonen, skicka sms, lyssna på radio, mp3, gps osv etc mm MEN!!!!! Man kan knappt kommunicera med andra förare. Efter som den kör via blåtand så kan man bara vara några 100 meter från varandra om förutsättningarna är optimala.

För mig betyder detta att man får ALLT som man inte vill ha och nästan inget av det som jag är ute efter.

Ge mig:
* En enkel enhet utan sladdar som integreras smidigt i helmut
* Med bra räckvidd och 2 vägs kommunikation
* Som enkelt paras ihop med andra enheter

Borde inte det kunna bli en kioskvältare?

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jävla krångliga ekrar till framhjulet..det var smidigare till bakhjulet av någon anledning jag inte förstår..svurit några timmar idag och gav upp..nya friska tag imorgon. Dock passar h-mätarsnäckan bra..bara pressa ut inre distansen från originalet och sätta i den från T.Legenden.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ge mig:
* En enkel enhet utan sladdar som integreras smidigt i helmut
* Med bra räckvidd och 2 vägs kommunikation
* Som enkelt paras ihop med andra enheter

Den jag beställde (Interphone F5) har en räckvidd på 1300meter när två är uppkopplade och upp till 2400m med 6 hojar. Det borde väl räcka för dig? Det är för övrigt den första interkommen till mc med bluetooth 3.0, vilket höjt räckvidden rejält. Här finns en bild för att illustrera http://www.connex66.com/media/upload/image/cellularline%20interphone%20F5%20intercom%20range.jpg
Jag har även läst tester som bekräftar bra räckvidd även när det är berg och annat emellan. Stäng av blåtanden på mobilen, så slipper du alla andra funktioner. Och den har tvåvägskommunikation.

Last edited:

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Jävla krångliga ekrar till framhjulet..det var smidigare till bakhjulet av någon anledning jag inte förstår..svurit några timmar idag och gav upp..nya friska tag imorgon. Dock passar h-mätarsnäckan bra..bara pressa ut inre distansen från originalet och sätta i den från T.Legenden.

Ja framhjulet var värst. Men förs så hade jag ju fel ekrar. Men när det hade löst sig så var det lite lättare. Men inte för att det var lätt. Mycket tålamod och en heldel svordomar så gick det tillslut. Det som jag kom på tillslut var att en eker skall korsa 3. Ett litet tipps är att lägga rätt alla ekrar i navet och tejpa varje korsning med eltejp. Det hjälpte mig jätte mycket. Det bra med eltejpen är att den kan flexa lite.
Lycka till!:tummenupp

speedtwin

Gick med
10 Jun 2009
Hoj
XTrem - du kunde inte 29-30 juni pga annat event, eller?
Speedtwin - är du helt körd alla helger i juli? Skall jag ringa din fru och förhandla?

Japp jag är körd hela juli:3freak
Det finns ingen fru att förhandla med :tuttar
Det är barnen som som är hindret, och semester planer.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Ja framhjulet var värst. Men förs så hade jag ju fel ekrar. Men när det hade löst sig så var det lite lättare. Men inte för att det var lätt. Mycket tålamod och en heldel svordomar så gick det tillslut. Det som jag kom på tillslut var att en eker skall korsa 3. Ett litet tipps är att lägga rätt alla ekrar i navet och tejpa varje korsning med eltejp. Det hjälpte mig jätte mycket. Det bra med eltejpen är att den kan flexa lite.
Lycka till!:tummenupp

Fälgen, navet o ekrarna är på plats äntligen efter många svavelosande invektiv i förebyggande syfte och under arbetet. Jag var tvungen att spegelvända "mönstret" för att få allt på plats och då gick det ganska galant faktiskt. Nu ska bara "min mekaniker" rikta in allt, byta lager och montera nytt däck, P-D Rosso2 120/70. Helt färdigt i morgon kväll.

speedtwin

Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Fälgen, navet o ekrarna är på plats äntligen efter många svavelosande invektiv i förebyggande syfte och under arbetet. Jag var tvungen att spegelvända "mönstret" för att få allt på plats och då gick det ganska galant faktiskt. Nu ska bara "min mekaniker" rikta in allt, byta lager och montera nytt däck, P-D Rosso2 120/70. Helt färdigt i morgon kväll.

Så orättvist, har du en alldeles egen mekaniker:va
Gött att du fick ordning på det. Det gör gott för självkänslan:tummenupp
Men det var inte så svårt att rikta själv, som man kan tro. Prova lite så löser du det med.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Egen mekaniker är väl att ta i, det är Jannes Mc o Mopeddelar Skillingaryd som egentligen skulle göra hela jobbet men eftersom Janne är så upptagen för tillfället så kom vi överens att jag skulle göra "grovjobbet" och han "finliret" och vi tjänade båda på det, han lite tid och jag lite pengar och tillgång till hans verkstad. Hyvens kille förresten som jag rekommenderar..kolla gärna hans FB-sida.

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Jaha, då var "man" 3000-servad. Tänk, hojen känns genast lite snabbare enbart med vetskapen om att den har ny olja! :)

Ny kedja och nya drev blev det också. 19 kuggar fram vilket känns bra - efter knappt 2 mils ovetenskapligt test. Några hundra varv mindre i landsvägsfart. Förhoppningsvis skall jag inte hålla på att leta efter den obefintliga sjätte växeln lika ofta som jag tidigare gjort.

Räknar också med (eller: hoppas!) att få ett bättre flyt på vissa landsvägar där jag ibland känner att jag växlar mellan femman, fyran, femman, fyran, femman, fyran, femman...osv. Kanske kan jag nu mer renodlat köra på fyran när det svänger duktigt? Eller, så blir det värre... :) Fråga mig i september- då vet jag mer!

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Sitter och funderar lite på hur jag ska få med mig mina grejer under Vättern tour. Troligtvis blir det en tankväska, fast bakom mig på sadeln, men funderar på om en saddlebag skulle funka även om mina blinkers sitter precis bakom dämparna. Hur som helst, snubblade på denna sidan och tror inte den varit uppe här innan. Ruggigt fet bonnie. http://www.bikeexif.com/triumph-bonneville-custom-6

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jaha, då var "man" 3000-servad. Tänk, hojen känns genast lite snabbare enbart med vetskapen om att den har ny olja! :)

Ny kedja och nya drev blev det också. 19 kuggar fram vilket känns bra - efter knappt 2 mils ovetenskapligt test. Några hundra varv mindre i landsvägsfart. Förhoppningsvis skall jag inte hålla på att leta efter den obefintliga sjätte växeln lika ofta som jag tidigare gjort.

Räknar också med (eller: hoppas!) att få ett bättre flyt på vissa landsvägar där jag ibland känner att jag växlar mellan femman, fyran, femman, fyran, femman, fyran, femman...osv. Kanske kan jag nu mer renodlat köra på fyran när det svänger duktigt? Eller, så blir det värre... :) Fråga mig i september- då vet jag mer!

Fel håll TMax. Man drevar alltid med mindre fram och mer bak. Höga varv och max acc är alltid bäst för hojen och för själen.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Sitter och funderar lite på hur jag ska få med mig mina grejer under Vättern tour. Troligtvis blir det en tankväska, fast bakom mig på sadeln, men funderar på om en saddlebag skulle funka även om mina blinkers sitter precis bakom dämparna. Hur som helst, snubblade på denna sidan och tror inte den varit uppe här innan. Ruggigt fet bonnie. http://www.bikeexif.com/triumph-bonneville-custom-6

Köp TMax väskor är ju ett tips och sätt tankväskan på tanken. :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!